Brugermanual VHF radio JMC RT-2500
Fra : TOSB

Dato : 07-06-07 11:50

Jeg har udskiftet den gamle VHF´er med en JMC RT-2500 med DSC, men har
desværre kun en manual på engelsk.
Radioen er nu monteret og tilkoblet GPS´en, så alt er sådan set i orden.
Det eneste "problem", jeg har, er at jeg ikke noget sted i manualen kan
finde fremgangsmåden for DSC selvvalg via TDC/Lyngby Radio via 002191000 og
ringe til et telefonnummer på land. Iflg. håndbogen fra TDC skal man vælge
en kanal med navnet "Direct Call", men en sådan kan jeg ikke umiddelbart
finde på min radio.

Måske er der andre her, som har den samme radio, så mit håb er, at der er en
af jer, der sidder inde med løsningen. Har du en dansk manual i elektronisk
udgave modtages den med stor tak.

På forhånd tak.

Mvh
Torben

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,

Fra : TOSB

Dato : 08-06-07 22:53

TOSB wrote:
> Klip
Det ser ikke ud til, at der er nogen her i gruppen, der har en tilsvarende
Vhf-radio, men for oplysning til andre, der måske også har anskaffet radioen
via nettet og dermed en Vhf-radio uden kanalerne L1-L2-L3, så kan jeg
videregive et lille tips til, hvordan man får disse kanaler til sin
rådighed.

Hold Hi/Lo inde samtidigt med knappen Step/scan og tænd så for radioen.
Vupti - så har du ikke bare L-kanalerne, men også F-kanalerne til din
rådighed. Nogle "forhandlere" forlanger noget i retning af 150 - 200 kr. for
denne lille tjeneste, som de kalder for en programmering

Jeg mangler fortsat at finde ud af, hvilken procedure, der skal benyttes,
hvis man vil bruge radioen til et opkald fra båden til et telefonnummer i
land (5 kr. pr. minut). Når nu det er muligt, så vil jeg gerne have
muligheden, selvom jeg formentligt kan bruge mobiltelefonen i de fleste
tilfælde, men der er dog positioner til havs, hvor mobiltelefonen ikke har
forbindelse, og så vil det jo være optimalt, at man i påkommende tilfælde
kunne give besked om, at man at den ene eller anden grund ikke ankommer til
destinationen til den forventede tid.

Mvh

Torben

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-07 23:22

Hej,

jeg skal lige kigge på båden om ikke det er samme radio jeg har - og hvis...
så kigger jeg lige i manualen om der skulle stå noget om emnet.

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-07 23:31

Slog den lige op på nettet med billede - det er den samme radio jeg har. Min
blev indkøbt hos Lynettens bådservice - så hvis ikke der står noget i
manualen, kan det være han kan være behjælpelig ?

Fra : TOSB

Dato : 09-06-07 10:10

JN wrote:
> [...]
> har. Min blev indkøbt hos Lynettens bådservice - så hvis ikke der
> står noget i manualen, kan det være han kan være behjælpelig ?

Jeg var i kontakt med Claus fra Lynettens Bådservice i går. Han sender mig
en manual på dansk, men sagde, at han ikke umiddelbart kunne fortælle,
hvordan og hvorledes med hensyn til opkald fra båd til en telefon på land.
Det er dog noget, han vil forsøge at finde ud af, da andre købere af denne
model sikkert gerne vil vide, hvad proceduren er, selvom man efterhånden kan
nå langt med en alm. mobiltelefon.

Udover det så gav han mig lige et tips om, hvordan man får installeret
L-kanalerne + F-kanalerne, hvis de ikke ligger på den i forvejen.
Ganske enkelt: Man holder Hi/Lo og Step/scan inde samtidigt og derefter
tænder man for radioen. Herefter ligger nævnte kanaler radioen.

Videre så må der være en måde at lægge et nr. ind i Atis-funktionen. Min har
ingen ATIS-nummer, så jeg skal have fundet ud af, at det er det samme som
MMSI-nummeret, og hvordan man programmerer det ind i radioen.

Undervejs har jeg faktisk også fået stor hjælp pr. mail fra den japanske
fabrikant, hvorfra jeg regner med, at der kommer svar når det bliver alm.
hverdag igen.

Mvh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-07 11:10

Hej igen,

fedt trick med L og F kanalerne... jeg har nu prøvet det og det virker
perfekt ! - (takker). Og jeg kunne heller ikke finde noget info i manualen
vedrørende de nævnte opkaldsformer.... lad os håbe at Claus fra Lynetten
finder svar.

M.h.t. Atis nummer - så mener jeg for nyligt at have læst at man kan
rekvirere et sådant fra Tyskland (med mindre jeg blander noget sammen).

Jeg vender tilbage med yderligere i morgen - har lidt travlt p.t.

venlig hilsen

JN

Fra : TOSB

Dato : 11-06-07 13:24

JN wrote:
> [...]
> sammen).
> Jeg vender tilbage med yderligere i morgen - har lidt travlt p.t.

Klip

Jeg har netop fået mail fra producenten i Japan. Man skriver således:

Please find attached ATIS ID setup document. This document is not disclose
end user. So please keep it as confidential.
Usually you can check and display the registered ATIS ID number on RT-2500
LCD display.
But after executing special power on sequence, it can enter 9 digit ATIS
number at once.
ATIS number enter only at once, so please carefully entering ATIS number. To
erase for
reentering new ATIS ID, it is required special JIG connecting with RT-2500
accessory
connector.
Therefore you have to enter authorized ATIS number correctly to your
RT-2500.

RE: Connecting public telephone line

Unfortunately, RT-2500 does not have DTMF generation circuit in the RT-2500.
It is not possible to connect to called "direct call" by RT-2500.

Som det fremgår, så siger han, at man ikke kan kalde et telefonnummer i
land, men et eller andet sted, så håber jeg, at han tager fejl
Lidt underligt når nu det er sådan, at radioen i øvrigt har en masse smarte
finesser indbygget.

Jeg har afsendt en mail til Tyskland for at se, at det kan lade sig gøre at
få tildelt Atis-nummeret pr. mail.

Mvh
Torben

Fra : TOSB

Dato : 14-06-07 11:59

TOSB wrote:
Klip

> Jeg har afsendt en mail til Tyskland for at se, at det kan lade sig
> gøre at få tildelt Atis-nummeret pr. mail.

Klip

Blot til orientering. Jeg afsendte en mail til Tyskland den 11/6-07 og
vedhæftede indscannet kopi af "ship station license ".

Allerede nu i dag lå der et brev fra Bundesnetzagentur/Aussenstelle Hamburg
med det tildelte Atis-nummer, som nu skal indkodes i radioen.

Hurtig ekspedition og "ganz ohne Gebühr"

Mvh
Torben

JN - hvis du er interesseret, så har jeg jo opskriften på, hvordan man
indkoder Atis-nummeret i RT2500 Vhf´en.
Send en mail - adressen er uden "fjern", så sender jeg en kopi af
vejledningen.

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-07 14:45

> [...]
> indkoder Atis-nummeret i RT2500 Vhf´en.
> Send en mail - adressen er uden "fjern", så sender jeg en kopi af

Hej Torben,

joda... det lyder eminent !... mailen er på vej

venlig hilsen

JN

Fra : Peer Kløve

Dato : 09-06-07 13:00

ATIS er ikke det samme som MMSI, det lærte du på VHF-kurset kære Torben.
Direkte opkald til abn i land. Lad os mødes på havnen og teste funktionen.
Hilsen
Peer

Fra : TOSB

Dato : 09-06-07 17:23

Peer Kløve wrote:
> ATIS er ikke det samme som MMSI, det lærte du på VHF-kurset kære
> Torben. Direkte opkald til abn i land. Lad os mødes på havnen og
> teste funktionen. Hilsen
> Peer
Klip

Det vil være en rigtig god idé. Jeg skal nok forbi i løbet af søndagen, men
ellers kan vi jo kigge på det, når ligger over i forbindelse med SRPI i
næste weekend.

Mvh
Torben