Solus 24
Fra : Morten Hindsholm

Dato : 07-06-07 07:42

Jeg har en del sejlererfaring som gast, men overvejer nu at købe egen båd i
22-24 fods størrelse. Jeg har overvejet typer som L23, Granada 23 og Drabant
24, men har nu fået kig på en Solus 24, der virker som et godt køb. Jeg
kender ikke så meget til denne bådtype, kun at den i sin tid blev testet i
Bådnyt sammen med Maxi 77, Delanta og Junker 24 og der blev udnævnt til at
have de bedste sejlegenskaber af de fire.

Er der nogen i gruppen der har gode/dårlige erfaringer med Solus 24 eller
kender til ting man skal være særlig opmærksom på?

Båden har stået på land siden efteråret, og bunden ser fin ud, uden tegn på
skader og uden begroning.

Der er dog nogle rustpletter på kølen, er det normalt?
Skal de behandles inden jeg evt. sætter båden i vandet for at sejle den hjem?

Hvor kølen og skroget mødes, er der et par steder nogle tørre rustrøde "blærer".
Det ser ikke dramatisk ud, men kan det være et problem?

På forhånd tak...

--
/\/\orten

Fra : HH

Dato : 07-06-07 15:12

On 7 Jun., 08:42, Morten Hindsholm <mor...@hindsholm.dk> wrote:
> [...]
>
> Hvor kølen og skroget mødes, er der et par steder nogle tørre rustrøde "blærer".
> Det ser ikke dramatisk ud, men kan det være et problem?

Hej,
Jeg havde sådan en Solus24 (nr. 131) fra 1978 til 1983. Vi havde gode
erfaringer med båden, fra uklar hukommelse følgende:

- glasfiberarbejdet er af en meget god kvalitet.
- apteringen er noget spinkel og var nogle steder ikke glasset godt
nok fast til skroget. Nogle både er solgt til selvaptering, det kan
være både bedre eller dårligere end værftsudgaven.
- rorstammen løber i et rør der er glasset fast i skroget. På vores
båd var det desværre for kort, sådan at i hårdt vejr kom der (meget)
vand ind i båden. Løsningen er enkel: et stykke plasticslange med et
spændebånd til forlængelse af røret så højt som muligt. Men det skal
laves på land!
- er en fantastisk hårdvejrssejler.
- rust på jernkølen er som for alle andre jernkøle et problem.
Med venlig hilsen
Hans-Henrik

Fra : Morten Hindsholm

Dato : 08-06-07 09:18

HH <hhmcsv@gmail.com> writes:
> [...]
> vand ind i båden. Løsningen er enkel: et stykke plasticslange med et
> spændebånd til forlængelse af røret så højt som muligt. Men det skal

Det lyder som om det bør undersøges nærmere!

> - er en fantastisk hårdvejrssejler.
> - rust på jernkølen er som for alle andre jernkøle et problem.

Hvor stort et problem er det, når kølen ser ud som på billedet her:
http://hindsholm.dk/morten/rust.jpg

Jeg har set en tidligere (meget lang) tråd her i gruppen om behandling af rust
på jernkøle, men det stod ikke helt klart, hvad behandlingen var. Er det noget
med at slibe ind til blankt jern og så behandle med epoxy og mange lag primer?

Og skal det være hele kølen, eller kan man nøjes med at tage de steder, hvor
der er rust?

Tak for svarene!

--
/\/\orten

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 08-06-07 17:06

Det er ikke noget der ikke kan klares enten midlertidigt med lidt primer
eller mere permanent ved hjælp af metoden beskrevet på:
http://www.maximalt.dk/Artikler/Koel/NulRust.htm

Det er dejligt at købe en båd uden dette problem, men der er større risici
du hellere skal vende dit blik imod.

Bjarke

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 07-06-07 20:33

"Morten Hindsholm" <morten@hindsholm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Drabant
> 24, men har nu fået kig på en Solus 24, der virker som et godt køb.

L23 og Granada 23 gør sig godt i kapsejlads, i let til mellem vind.
Dem ville jeg selv kikke på.

Mvh
Leon