Problemer med Suzuki GS500
Fra : Svend Koustrup

Dato : 07-06-07 16:06

Hej i gruppen

Min GS500 er begyndt at være "løs" i gearene, specielt mellem 1-2
falder den ret nemt i frigear, men hvad værre er, indimellem
(forholdsvis sjældent) falder den også i en slags falsk frigear højere
oppe i gearene, under acceleration ca 100m efter et gearskifte... er
det meget skidt sådan noget, eller kan det justeres?

Den bruger også lidt vældig meget olie når jeg kører motorvejskørsel,
min mekker siger dog, at den bruger meget olie, når den kører
motorvej, men alligevel ikke så meget. Jeg kan godt fylde 3-400 ml på
efter 150km kørsel...

Jeres syn og indput?

Mvh Svend

Fra : Martin Wittrock

Dato : 07-06-07 18:59

Jeg tog kørekort på et par GS500 maskiner og jeg synes nu også de havde en
tendens til at gå i frigear længere oppe i gearene - forholdsvis sjældent.
Mellem 1-2 var der ikke nogle problemer.

Fra : duff

Dato : 07-06-07 19:04

Martin Wittrock skrev:
> Jeg tog kørekort på et par GS500 maskiner og jeg synes nu også de havde en
> tendens til at gå i frigear længere oppe i gearene - forholdsvis sjældent.
> Mellem 1-2 var der ikke nogle problemer.

jeg fandt også et frigear mellem 2 og 3 på køreteknisk

Fra : tp

Dato : 07-06-07 19:24

[...]

tjek at gearpedalen ikke er blevet løs, evt at tænderne den sidder med er
slidte, så der er lidt frispil i armen

Fra : Bongo

Dato : 07-06-07 21:13

> [...]
>oppe i gearene, under acceleration ca 100m efter et gearskifte... er
>det meget skidt sådan noget, eller kan det justeres?

Jeg startede på en ny GSer. Det falske gear er normalt og findes også på nye
maskiner.

Vh Bongo

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 07-06-07 22:51

"Bongo" <askfor@address.com> skrev i en meddelelse

> Jeg startede på en ny GSer. Det falske gear er normalt og findes også på
> nye maskiner.

Jeg ved ikke hvor normalt det er. Jeg har bl.a. en GS 500 ´92 der har kørt
ca.
82.000 km. Siden jeg overtog den ved 30.000 km. har den levet lidt hårdt
og mest over 7000 omdr.(kommer aldrig på motorvej)
Den får nyt olie og filter én gang om året (ca. 5000 km.) alm.
Shell Helix Plus til 129,00 for 4L fra A-Z.
Det er da sket at jeg har lavet et gear "kiks" men jeg har aldrig
oplevet et falsk frigear, eller at den falder ud af gear.

mvh Jens
Sydals

Fra : Armand

Dato : 07-06-07 21:20

"Svend Koustrup" <SvendUse@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> oppe i gearene, under acceleration ca 100m efter et gearskifte... er
> det meget skidt sådan noget, eller kan det justeres?

Forudsætningen for et effektivt gearskifte er korrekt justeret bagkæde.
Der findes mange angivelser for udmåling af kædens slask, men den
allerbedste metode er at vurdere kædens opførsel under kørsel med jævn fart
(á få en makker til at kigge efter):
- Slanger og slasker den på det nedhængende stykke, er den for slap!
- Sitrer den, er den for stram!
- Hænger den nedad i én lang bue, er den optimalt justeret!

Gak ud og kontrollér!

> [...]
> min mekker siger dog, at den bruger meget olie, når den kører
> motorvej, men alligevel ikke så meget. Jeg kan godt fylde 3-400 ml på

Det er en fast tommelfinger-regel at 1 liter pr. 1000km er grænsen for
renovering!
At den primært bruger olie på motorvej tyder på at det er stempel og
stempelrings -tolerencen der er færdig
Hvad indebærer "motorvejskørsel"? Kunne du evt. prøve at holde den nede på
110 og se om den drikker mådeholdent dér, og derved egentlig kán spares for
en cylinderrenovation (indtil vinter?)

--
Armand.

Fra : Svend Koustrup

Dato : 08-06-07 00:05

On Jun 7, 10:19 pm, "Armand" <kim-arm...@mail.dk> wrote:
> a very nice guide...

> Det er en fast tommelfinger-regel at 1 liter pr. 1000km er grænsen for
> renovering!

Mekkeren siger ny motor, men det kan så måske nok være fordi han
tilfældigvis har en brugt til at stå (Den sælger han dog ikke til mig,
idet den har kørt 60.000 og han vil have 6000,- for den - + montering.
Kan den renoveres, eller rettere, hvad vil det koste sådan ca?
En kammerat kender en, der kan skaffe en motor (omtrent 30k km) til
omkring 2500 og isætte den for omtrent 2500. Jeg synes det lyder meget
rimeligt, hvad siger I? Og bør jeg isætte en ny motor eller renovere
den gamle?

> Hvad indebærer "motorvejskørsel"? Kunne du evt. prøve at holde den nede på
> 110 og se om den drikker mådeholdent dér, og derved egentlig kán spares for
> en cylinderrenovation (indtil vinter?)

Motorvejskørsel er en fast fart på 140-160 ca, afhængig af trafikken
naturligvis (kører kun hurtigt når der er plads til det...)
Hvis jeg bliver ved med at fodre den med olie, så den hele tiden har
nok... vil jeg så kunne holde den kørende, jeg mener, vil den stadig
slides hurtigt?

God guide, jeg vil kigge efter kæden i morgen

Som et lille sikkert ubetydeligt (..) tillæg til start-indlægget, bør
nævnes, at jeg ikke har været for god med olien, så den har kørt med
for lidt. Nu checker jeg ofte (ca en gang om ugen) og hælder på når
den trænger (medalje til mig...), men skaden er naturligvis sket.

Endnu et tillæg, det er en GS500E fra '99 der netop har rundet de
52000 km

--
Mvh Svend

Fra : Jim Andersen

Dato : 08-06-07 08:28

Svend Koustrup wrote:
> Hvis jeg bliver ved med at fodre den med olie, så den hele tiden har
> nok... vil jeg så kunne holde den kørende

Yup. Men du får ikke et grønt klistermærke af miljøministeren.

>, jeg mener, vil den stadig
> slides hurtigt?

At den ER slidt gør ikke at den slides mere.

> Som et lille sikkert ubetydeligt (..) tillæg til start-indlægget, bør
> nævnes, at jeg ikke har været for god med olien, så den har kørt med
> for lidt.

Du er ikke den eneste.
Og det er så derfor den er ved at være moden til en renovering.

/jim

Fra : Armand

Dato : 08-06-07 16:42

> Kan den renoveres, eller rettere, hvad vil det koste sådan ca?

Nu jeg har fat i tommelfingerreglerne: Op imod 1.500,- for en opboring med
stempel - Dobbel op for GS'erens to cylindre.
Dertil kommer udgiften til et pakningssæt.
Men adskillelsen og genmonteringen kan gøres under almen vejledning, så
arbejdslønnen er sparet!

> [...]
> omkring 2500 og isætte den for omtrent 2500. Jeg synes det lyder meget
> rimeligt, hvad siger I? Og bør jeg isætte en ny motor eller renovere

Det er på sin måde rimeligt - Bortet fra 2.500 for et simpelt ombytnings-job
:-/
Find selv en motor i prislejet og ombyr den selv og spar et par tusinde!!
Et ombytnings-job har tillige den fordel at det kan udføres relativt
hurtigt, hvorved du kun kommer til at mangle geden få dage!

> [...]
> for
> en cylinderrenovation (indtil vinter?)

> Motorvejskørsel er en fast fart på 140-160........

Hvis den kan køre 180 er 160 også tæt ved hanen i bund, hvilket skal slide i
længden, samt bruge olie når sliddet er opstået!

> Hvis jeg bliver ved med at fodre den med olie, så den hele tiden har
> nok... vil jeg så kunne holde den kørende, jeg mener, vil den stadig
> slides hurtigt?

Det skal nok gå. Faren ligger mest i at den på en relativ kort distance kan
nå at løbe tør!
Men du slipper ikke om en renovering før eller siden!

--
Armand.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-06-07 17:35

Svend Koustrup <SvendUse@gmail.com> writes:

> Motorvejskørsel er en fast fart på 140-160 ca, afhængig af trafikken
> naturligvis (kører kun hurtigt når der er plads til det...)

Det er ikke ualmindeligt at en GS500 bruger lidt olie når det bliver
kørt hårdt. 150 km/t må siges at være hårdt for en GS500.

Som Armand foreslår; prøv lige at se om den overhovedet bruger olie,
hvis du pænt holder den på 110-120? Hvis den ikke gør, så kør glad
videre og hæld olie på når du har været ude og køre hurtigt.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Svend Koustrup

Dato : 12-06-07 00:27

On Jun 8, 5:41 pm, "Armand" <kim-arm...@mail.dk> wrote:
> Men adskillelsen og genmonteringen kan gøres under almen vejledning, så
> arbejdslønnen er sparet!

Det kan der være noget om. Er det 'over skulderen'-vejledning? Jeg har
ikke 10 tommelfingre, og har da også kørt motocross engang for længe
siden med dertil hørende mekanikerarbejde, men kan stort set intet
huske nu... Men så igen, det er vel bare lidt kæde og nogle slanger,
og så kører vi? ("bare"...)

> Find selv en motor i prislejet og ombyr den selv og spar et par tusinde!!
> Et ombytnings-job har tillige den fordel at det kan udføres relativt
> hurtigt, hvorved du kun kommer til at mangle geden få dage!

Det tror jeg næsten jeg vil gøre. Men hvordan kan jeg tjekke, om
motoren ikke har kørt 65.000 km eller på anden måde er tæt på døden?

Bør jeg anskaffe mig en bog om emnet for min gs500, eller burde jeg
kunne klare mig med lidt telefonhjælp eller internethjælp? Og hvilke
værktøjer skal jeg bruge? (Nej, jeg ved, at du ikke lige ved, præcist
hvilke værktøj der skal bruges på en GS500, men bare sådan lidt
vejledende...)

> Hvis den kan køre 180 er 160 også tæt ved hanen i bund, hvilket skal slide i
> længden, samt bruge olie når sliddet er opstået!

Det kan du have ret i... Mekkeren har ret, jeg skal have en større,
fordi 160 kommer jeg da op på ind i mellem...

On Jun 8, 6:35 pm, Jacob Bunk Nielsen <s...@bunk.cc> wrote:

> Det er ikke ualmindeligt at en GS500 bruger lidt olie når det bliver
> kørt hårdt. 150 km/t må siges at være hårdt for en GS500.

Avs...

> Som Armand foreslår; prøv lige at se om den overhovedet bruger olie,
> hvis du pænt holder den på 110-120? Hvis den ikke gør, så kør glad
> videre og hæld olie på når du har været ude og køre hurtigt.

Det vil jeg prøve på, tak for hjælpen allesammen, jeg vender sikkert
tilbage! :D

--
Svend
GS500 '99

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-06-07 07:53

Svend Koustrup wrote:

> [...]
> siden med dertil hørende mekanikerarbejde, men kan stort set intet
> huske nu... Men så igen, det er vel bare lidt kæde og nogle slanger,

Jeps. Selv jeg kan finde ud af det. 3 gange endda, og jeg har kun bukket
4 ventiler (men det er selvf. kun hvis man kommer til at skille den ad
at det kan ske).

> Det tror jeg næsten jeg vil gøre. Men hvordan kan jeg tjekke, om
> motoren ikke har kørt 65.000 km eller på anden måde er tæt på døden?

Kompressionstest, garanti og tillid (god ebay bewertung).

> [...]
> værktøjer skal jeg bruge? (Nej, jeg ved, at du ikke lige ved, præcist
> hvilke værktøj der skal bruges på en GS500, men bare sådan lidt

En bog er rar, men ikke strengt nødvendig. Du skal sikre dig hvilke
motorer der passer til din maskine - herunder tændingssystem. GS500 er
sikkert ikke ændret meget, men check det lige. Desuden skal du bruge
tilspændingsmoment på alt.

Værktøj:
Momentnøgle 3/8" eller ½"
Topnøglesæt ½"
Ring-/gaffelnøglesæt 8-19mm mindst (hvad størrelse sidder tanddhjulet
fast med? Det er nok det største du skal bruge)
Skruetrækkere, hammer, polygriptang
Træblokke
Donkraft
Evt. remme der kan bære motoren
En hjælper - motoren er ikke så tung, men uhandy når den skal bakses
under stellet og over udstødningen f.eks.
1. hjælpskasse, øl og plum

> Det kan du have ret i... Mekkeren har ret, jeg skal have en større,
> fordi 160 kommer jeg da op på ind i mellem...

Tjah - hvis du så mister kortet er du jo lige vidt

--
vh
Torben