Nye dæk til Suzuki GS500 - Pirelli Sports ~
Fra : Svend Koustrup

Dato : 07-06-07 16:01

Halløj i gruppen

Da mine dæk efterhånden snart har nået Slicks-tilstand (sådan, tæt på
ihvertfald), må jeg jo have mig nogen nye. Min forhandler, Brdr. Sejr
i Århus har tilbudt mig et sæt Pirelli Sports Demon, passende til min
cykel, til 1000,-, hvis jeg ellers kom ind med hjulene afmonterede (de
har monstertravlt...)

Det er 130/70 17 bag og 110/80 foran (formateringen er muligvis ikke
helt korrekt, jeg fatter ikke så meget af de tal...)

Men, hvad er det for nogle dæk, er de gode nok? Jeg synes det lyder
billigt, men det kan jo også bare være et supergodt tilbud og så skal
man slå til.

Og hvordan er det man skal køre med nye dæk, er der noget med at de er
livsfarligt glatte til at starte med?

Mvh
Svend

Fra : Kent Nielsen

Dato : 07-06-07 16:15

<
<"Svend Koustrup" <SvendUse@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeps, pas på, der er mange der har lært det på den hårde måde.

Kent Nielsen

Fra : Svend Koustrup

Dato : 07-06-07 16:22

On 7 Jun., 17:15, "Kent Nielsen" <virker.i...@findes.ikke> wrote:
> [...]
> <Mvh
> <Svend
>
> Jeps, pas på, der er mange der har lært det på den hårde måde.

Så det er bare easy on the throttle? Hvornår kan man begynde at give
gas?
Og ser de ikke lidt specielle ud de dæk der, hvad gør det dækmønster
godt for? (I forhold til mere konventionelle mønstre)

http://www.pirellityre.com/web/catalog/moto/moto_catalogo_schedaDescription..page?categoria=/catalog/moto/street/sport_touring&vehicleType=MOTO&product_id=1858&uri=/pirellityre/en_IT/browser/xml/catalog/moto/MOTO_MV_SPORTDEMON_STR.xml

Svend

Fra : Jon&Ann-Rikka

Dato : 07-06-07 17:21

Tjaaahh..

I og for sig har mønsteret vel kun det formål, at fjerne vand fra
trædefladen på dækket. Der er sikkert nogle mønstre der er mere effektive
end andre.
Man kunne jo godt forestille sig at hvis man køre på slicks, vil man i
princippet køre på et tyndt lag vand ( lige som når man køre på skøjter )
det vil derved blive sindsygt glat, og man vil " skøjte " rundt.

Når der nu er mønster i dækket, vil vandet have et sted at løbe hen, og vil
blive ført væk ( ned i dækrillen ) og du vil derfor have et stykke bart,
næsten tørt asfalt at sætte dit gummi på

--
Jon Larsen & Ann-Rikka Olsen.
Forældre til englebarnet Tika, født 18/3-06, R.I.P

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 07-06-07 23:13

"Jon&Ann-Rikka" <jonslarsen@FJERNMIGstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Tjaaahh..
>
> I og for sig har mønsteret vel kun det formål, at fjerne vand fra
> trædefladen på dækket.

Det skal det. Ofte vil man se mere mønster i fordækket end
i bagdækket. Fordækket har jo fjernet vand fra vejbanen så
der er ikke så meget vand til bagdækket.
Mønstret har også det formål at skabe varme i dækket. Mønstret gør
at gummiet "bevæger sig" = indtern friktion (hedder det så´n), igen
kan man klare sig med mindre mønster i bag.

> Der er sikkert nogle mønstre der er mere effektive end andre.
> Man kunne jo godt forestille sig at hvis man køre på slicks, vil man i
> princippet køre på et tyndt lag vand ( lige som når man køre på skøjter )

Ja, og intet mønster heller ingen varme = dårligere "grip".

mvh Jens
Sydals

Fra : CL

Dato : 08-06-07 05:34

Jens Meldgaard wrote:

> Ja, og intet mønster heller ingen varme = dårligere "grip".

Kan du så ikke lige forklare hvorfor man så kan køre
varme i slicks dæk ?

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL
(Som er sikker på at det er friktionen mod vejen der giver varme)

Fra : Jon&Ann-Rikka

Dato : 08-06-07 14:09

Nu er der jo også forskel på den compound slicksdæk ( sportsdæk )
sammenlignet med dem til gade brug, så en "rigtigt" slickdæk vil nok bevæge
sig noget under den ret voldsomme belastning under warm-up og løb, så jo,
friktion giver da varme, ud over det de har fået fra de elektriske
dækvarmere, som dog ikke er tilstrækkelig til at få den rette
"driftstemperatur"

xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 08-06-07 21:15

"CL" <DD@DD.DD> skrev i en meddelelse

> Kan du så ikke lige forklare hvorfor man så kan køre
> varme i slicks dæk ?

Jo, det kan jeg da: compound d.v.s. materiale(sammensætning).
I samme forbindelse kan nævnes at hvis en Moto GP køre har sit
"antispind" slået til vil hans bagdæk blive varmere end hvis han
køre med hjulspind (lig speedway) ud af svingene. Forklaringen
er at hvis dækket spinder "frit" er det kun overfladen der bliver
varm. Hvis dækket derimod bider sig fast er belastningen på
karkassen meget større, det giver større indre friktion =
mere varme.

mvh Jens
Sydals

Fra : Armand

Dato : 07-06-07 21:22

"Svend Koustrup" <SvendUse@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Og ser de ikke lidt specielle ud de dæk der, hvad gør det dækmønster
> godt for? (I forhold til mere konventionelle mønstre)

Porno!

--
Armand.

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 07-06-07 18:48

[...]

xxxxxxxxxxxxxx
Det lyder billigt

Det er 130/70 17 bag og 110/80 foran (formateringen er muligvis ikke
helt korrekt, jeg fatter ikke så meget af de tal...)

xxxxxxxxxxxx
Dit for dæk skal være 110/70, det er i hvert fald standart.

mvh Jens
Sydals

Mvh
Svend

Fra : Svend Koustrup

Dato : 08-06-07 00:08

On Jun 7, 10:21 pm, "Armand" <kim-arm...@mail.dk> wrote:
> Porno!

Hehe, jeg ved ikke, enten er de fede eller grimme, jeg kan ikke helt
bestemme mig... Men er de gode? Nogen der kender dem?
Pirelli er vel et godt mærke, men også gode mærker kan lave dårlige
modeller...

Fra : Svend Koustrup

Dato : 08-06-07 00:10

On Jun 7, 7:48 pm, "Jens Meldgaard" <dsl333...@vip.cybercity.dk>
wrote:
> Det lyder billigt

- For billigt?

> Dit for dæk skal være 110/70, det er i hvert fald standart.

Det sørger jeg lige for at spørge om, når jeg snakker med dem igen

--
Mvh Svend

Fra : Hekto

Dato : 08-06-07 14:55

Svend Koustrup expressed precisely :
> Men, hvad er det for nogle dæk, er de gode nok? Jeg synes det lyder
> billigt, men det kan jo også bare være et supergodt tilbud og så skal
> man slå til.

Har kørt med dem på Duc'en. De er gode nok - bare
ikke så gode som Bridgestone BT045, som jeg kører
med nu.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Jon&Ann-Rikka

Dato : 08-06-07 17:10

Ja.. BT045 sad også på min mc ( GSX-R 250 ), og har aldrig overvejet at
skifte.. jeg vidste altid præcist hvor jeg havde dækkene, hvis man kan
udtrykke det på den måde.. Ingen ubehagelige overraskelser. Gad vide om de
nye dual compound fra Michelin er lige så gode.. Nogen der har erfaring ??

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 08-06-07 22:58

> Har kørt med dem på Duc'en. De er gode nok - bare
> ikke så gode som Bridgestone BT045, som jeg kører
> med nu.

Jeg kender ikke Pirellierne. BT 45 er et rigtig godt dæk,
har dem på både min GS 500 og FZ 750. De behøver
ikke meget varme for at stå fast. Provokeres de
"over evne" får de altid fat igen og det helt udramatisk.
Kan klart anbefales.

mvh Jens
Sydals

Fra : Carsten Mortensen

Dato : 09-06-07 20:52

Hej NG,

Bridgestone BT-45 er det eneste dæk på markedet der bruger 2-komponent
gummiblanding og som også har silica for vådvejgreb / slidstyrke / hurtig
opvarmningstid.

Michelin og Pirelli har først lanceret deres 2-komponent på deres radialdæk
(MI=Power 2CT + Road 2CT og PI=Supercorsa III). Bridgestone har 2-komponent
i BT-021, BT-002 Street og BT-45

I øjeblikket er der meget fokus på 2 slags gummiblandinger, men Bridgestone
har lavet 2-komponent blandinger i MC-dæk i 22 år (det første blev lanceret
på det japanske marked i 1985).

I kan se forskellige tests på http://bikersprofi.eu/index.php?id=136
for de tysk-kyndige. Især vådvejgreb er BT-45 i en klasse for sig selv.

Mvh. Carsten Mortensen
Produktansvarlig MC - Bridgestone Danmark