måske ny katteejer
Fra : eio

Dato : 07-06-07 21:23

Jeg går og tænker mig at anskaffe et par katte om nogle måneder, men jeg
har en masse spørgsmål. Måske kan nogen her hjælpe eller evt henvise til
steder på nettet som har nogle svar.

Er det bedst med to hunkatte eller to hankatte eller en af hver? Eller
er det ligemeget når de er fra samme kuld? Min svigermor som har mange
katte anbefaler to hankatte, fordi det er et lille indgreb at kastrere
dem i forhold til hunkatte som ellers skal have p-piller (som kan være
en helbredsrisiko).

Er kastration overhovedet nødvendigt? Jeg ved hankatte markerer
territorium ved at strinte, men gør de altid det eller er det et
spørgsmål om det enkelte dyrs adfærd? Hunkatte kan også komme i løbetid
og lave et værre spetakel, men nogle hunkatte gør ikke (selvom de ikke
er steriliseret). Jeg har læst om, at kastrerede hankatte ofte får
problemer med nyrerne, og en kastreret hankat jeg havde engang døde da
osse tidligt af nyresvigt.

Er der andre helbredsmæssige grunde til at vælge hanner eller hunner?
Hvilke adfærdsmæssige grunde er der? Kommer to af samme køn bedre ud af
det med hinanden end en af hver?

Jeg vil helst have almindelige huskatte, men min svigermor anbefaler
racekatte da de sandsynligvis bliver indekatte, og visse racer er bedre
egnet til det. Jeg bryder mig ikke så meget om ideen om racekatte fordi
jeg har en ide om, at når man primært avler udseende kan der snige sig
genfejl og andre usynlige svagheder ind, som "naturlig genblanding"
filtrerer. Måske lidt dårligt formuleret, jeg håber det kan læses... Er
det en helt forkert ide jeg har fået i hovedet om fremavlede racer?

Findes der racer som ikke har helbredsmæssige eller adfærdsmæssige
problemer? Hvilke racer er bedst egnede som indekatte? Jeg kunne helst
tænke mig store katte, men ikke langhårede.

Hvordan skal jeg lede efter killinger? Sætter man annocer i avisen eller
går man bare på jagt efter sedler på opslagstavlen i Netto? Findes der
måske hjemmesider med opslag om køb/salg af katte?

Jeg får sikkert mange flere spørgsmål, men det var hvad jeg lige sad med nu.

Fra : Anette

Dato : 07-06-07 22:05

eio wrote:
> Jeg går og tænker mig at anskaffe et par katte om nogle måneder, men
> jeg har en masse spørgsmål.

Spørg du bare løs - der er mange her i gruppen der er supergode til at give
dig svar på hvad som helst. Jeg vil forsøge at give dig svar ud fra mine
erfaringer som kattejer gennem nogle og tyve år - men der er sikkert
andre der har andre erfaringer - heldigvis, for så har du mere at forholde
dig til.

> Er det bedst med to hunkatte eller to hankatte eller en af hver?

Som din svigermor vil jeg anbefale to hankatte - som du får kastreret hos
dyrlægen, hurtigst muligt.
Efter min erfaring strinter hankatte altid, så snart de er kønsmodne og det
stinker fælt - men endnu værre synes jeg er at de slås når de bliver
kønsmodne og den svageste vil gøre alt for at slippe ud og væk - og ikke
komme tilbage.
Til gengæld synes jeg ofte at hankatte er mere kælne end hunkatte og er
hankattene kastrerede kan de, som kuldbrødre, sagtens enes og være hinandens
bedste legekammerater.
Nyreproblemer hos hankatte - er det min erfaring at det hænger meget sammen
med foderet. Et godt kvalitetsfoder og der burde ikke kunne opstå de
krystaller der ødelægger nyrerne hos hankastrater. Jeg har ikke haft bøvl
med mine hankastrater, efter jeg, for mange år siden, blev gjort opmærksom
på at det kunne være at det billigste mærke fra supermarkedet måske ikke var
den bedste løsning, når hankatten er ovre den første ungdom.

Du kan også få hunkatte og lade dem sterilisere. Hunkatte er bedre til at
enes, og behøver - strengt taget ikke p-piller - der er jo ingen der kan
gøre dem gravide hvis du kun har hunkatte og du er 110% sikker på at de
aldrig slipper ud. Det kan være en jammer at høre på når en tæve skriger,
skråler og klynker sig igennem en løbetid - og for mig er sterilisation den
bedste løsning for tæver - selvom det er dyrt.

> Jeg vil helst have almindelige huskatte, men min svigermor anbefaler
> racekatte da de sandsynligvis bliver indekatte, og visse racer er
> bedre egnet til det.

Jeg har haft både racekatte og huskatte, som både inde og udekatte - og der
er ingen forskel efter min erfaring. Er katten vant til at være indemis,
lige fra killing, så har racen vist ingen betydning.

> [...]
> der snige sig
> genfejl og andre usynlige svagheder ind, som "naturlig genblanding"

Jeg tror på at opdrætterne gør et meget stort arbejde for at fremavle sunde,
racetypiske katte.
Masser af de problemer der har været for år tilbage, f.eks med at persere
ikke kunne få luft fordi deres næser var for flade, er vist et overstået
kapitel, såvidt jeg har forstået. Men der er opdrættere med her i gruppen,
de kan garanteret svare dig bedre end jeg.

> Findes der racer som ikke har helbredsmæssige eller adfærdsmæssige
> problemer?

ALLE katte kan få såvel helbredsmæssige som adfærdsmæssige problemer.
Der er meget stor forskel på racerne, fra den lidt smådovne, værdige, næsten
majestætiske perser til den intelligente og panteragtige Russian Blue til
den lynhurtige og temperamentfulde burmeser ( det er de tre racer, jeg
kender bedst - så jeg holder mig lige fra at skrive om andre
Hvilken race man bedst kan lide, er helt op til hvordan man selv er. led
rundt på nettet læs om de forskellige racer - og find dem der passer bedst
til dig og dit temperament

Du kan købe både huskatte og racekatte via www.vildkat.dk eller den blå
avis www.dba.dk eller kattens værn www.kattens-vaern.dk , dyrenes
beskyttelse www.dyrenes-beskyttelse.dk , Inges kattehjem
www.inges-kattehjem.dk og sikkert mange mange andre.

> Jeg får sikkert mange flere spørgsmål, men det var hvad jeg lige sad
> med nu.

Spørg du bare løs - jeg sidder allerede og glæder mig til at læse om dine
beslutninger og ikke mindst til at se billeder når du får dine nye små
samlevere hjem

Igen - ovenstående er bare mine erfaringer - der er sikkert andre der har
gjort sig andre

God jagt
/ Anette
www.philana.dk

Fra : eio

Dato : 25-06-07 21:20

Anette wrote:
> Jeg har haft både racekatte og huskatte, som både inde og udekatte - og der
> er ingen forskel efter min erfaring. Er katten vant til at være indemis,
> lige fra killing, så har racen vist ingen betydning.

Ok, altid godt at høre om egne erfaringer. Der er delte meninger om
huskatte kan være inde.

> ALLE katte kan få såvel helbredsmæssige som adfærdsmæssige problemer.

Det er klart, det var et lidt fjollet spørgsmål. Jeg håber jeg er en af
de heldige så. :)

> Du kan købe både huskatte og racekatte via www.vildkat.dk eller den blå
> [...]

Mange tak for links, det gav mig flere steder at starte.

Fra : .:M:.

Dato : 07-06-07 22:47

eio wrote:
> Jeg går og tænker mig at anskaffe et par katte om nogle måneder, men
> jeg har en masse spørgsmål. Måske kan nogen her hjælpe eller evt
> henvise til steder på nettet som har nogle svar.
Du kan købe/låne Politikens bog om katte eller læse mere her fx:
http://www.kattens-vaern.dk/index.php?side=20
(se i menuen til venstre).
Vigtigt er at ALLE killinger skal være minimum 12 uger gamle før de må tages
fra moderen. Fra ca. 10. uge til 12 uge lærer de uundværlig katteadfærd af
deres kattemor og søskende.
Foruden kattenes pris skal du påregne ca. 2-4000 kr oveni som
"engangsudgifter". Det dækker revaccination, dyrlægetjek, øremærkning,
neutralisering og køb af udstyr.
Og huske på, at den gennemsnitlige levealder for en kat er +15 år. Og vær
sikker på, at du ikke er allergiker.

> [...]
> katte anbefaler to hankatte, fordi det er et lille indgreb at kastrere
> dem i forhold til hunkatte som ellers skal have p-piller (som kan være
Det er ligegyldigt. Katte er meget individuelle og har forskelligt sind,
ligesom mennesker. Så det afhænger af kattens egen personlighed om de kan
sammen med andre katte eller ej. Nogle hunkatte kan have en tendens til at
udvikle lidt særheder eller blive lidt småsure engang imellem, mens hankatte
kan være mere aktive og nogen gange slås mere (for sjov).
Så vælg katte ud fra de katte, du bliver forelsket i, og om kattene kan li'
dig. Sørg for at du har 14 dages returret, hvis de nu ikke kan sammen
alligevel. Langt de fleste katte er sociale dyr og vil helst have andet
katteselskab.
Vil du kende deres personlighed først, kan du med fordel anskaffe dig lidt
ældre katte på ca. 1-3 år, der er deres personlighed nemlig udviklet og du
ved hvad du "får". www.vildkat.dk formidler en del ældre neutraliserede
katte, både racekatte og huskatte.

> Er kastration overhovedet nødvendigt? Jeg ved hankatte markerer..

Ja, kastration (af begge køn) er nødvendigt og helst før de når deres første
løbetid/brunst. Man kan med fordel neutralisere begge køn fra 12 ugers
alderen og frem. Da killingerne alligevel skal revaccineres ca. 14-16 uger
gamle (de skal være sundhedstjekket og basisvaccineret af dyrlæge i ca.
10-ugers alderen - også huskatte!), og øremærkes, kan du lige så godt få dem
neutraliseret samtidig. Killinger kommer sig påviseligt hurtigere oven på
kastrationen end ældre katte og du undgår de risici, der medfølger ved
fertilitet (f.eks. en strintende kat, der ikke kan lægge vanen fra sig efter
neutralisering og uønskede killinger)

> er steriliseret). Jeg har læst om, at kastrerede hankatte ofte får
> problemer med nyrerne, og en kastreret hankat jeg havde engang døde da
> osse tidligt af nyresvigt.
Det gør nogen katte. Af og til pga forkert ernæring, der ikke indeholder
korrekte mængder af mineraler og sporstoffer. Nogle katte er genetisk
disponeret, mens andre får nyreproblemer pga høj alder. Katte bliver syge
engang imellem ligesom mennesker og det må man tage med og få dem behandlet.

> Er der andre helbredsmæssige grunde til at vælge hanner eller hunner?
Nej

> Hvilke adfærdsmæssige grunde er der? Kommer to af samme køn bedre ud
> af det med hinanden end en af hver?
Nej, det afhænger af kattens personlighed og temperament. Hankatte er dog
tit mere udadreagerende end hunkatte, mens nogle hunkatte kan blive lidt
småsure engang imellem. Om de er kælne afhænger af den enkelte kats
temperament og ikke dets køn.

> [...]
> racekatte da de sandsynligvis bliver indekatte, og visse racer er
> bedre egnet til det. Jeg bryder mig ikke så meget om ideen om
Indekatte har en forhøjet risiko for adfærdsproblemer og urenlighed bl.a.
fordi aktivitetsniveauet er lavere (kedsomhed) og stimuli er mindre end for
inde/udekatte, der bruger deres sanser udendørs. At have indekatte kræver at
man som ejer hjælper til med at aktivere kattene, køber kradsemiljøer, leger
med dem osv og i øvrigt er en del hjemme.
En del katte kan ikke trives som indekatte og må senere omplaceres
(uafhængig af race). Til gengæld er risikoen for en række sygdomme mindre,
men samtidig er nogle indekattes immunforsvar ikke så stærkt som for
fritløbende katte. Så der er fordele og ulemper ved begge.
Generelt er katte lige lidt egnede til et liv som indekat, uafhængig af
race. Huskatte trives lige så godt (el dårligt om man vil) som indekatte som
racekatte.

> [...]
> filtrerer. Måske lidt dårligt formuleret, jeg håber det kan læses...
> Er det en helt forkert ide jeg har fået i hovedet om fremavlede racer?
Både ja og nej. Der gøres et stort stykke arbejde for at undgå indavl,
arvelige sygdomme mm hos opdrætterne. Kattene bliver testet for diverse
ting, men når der manipuleres med genpuljen kan der være forhøjet risiko for
svækkelse af racen. For eks er siameser og orientalerracen fuldstændigt
ødelagt gennem de sidste 30 år, hvor racens udseende og helbred er blevet
ødelagt pga opdrætteres higen efter at fremavle muterede katte.
Almindelige/originale sunde siamesere opdrættes ikke længere i DK. Og
kattene har betalt prisen.
Omvendt er der ikke mange huskatte der testes for evt. arvelige sygdomme og
kattens baggrund kendes som regel ikke. Det medfører også risici, men til
gengæld er genpuljen bredere.
Generelt kan alle katte blive syge, det er levende væsner, og der må
påregnes årlig sundhedstjek og vaccination. Jo ældre katten bliver, jo
større er risikoen for sygdom - uagtet race.

> Findes der racer som ikke har helbredsmæssige eller adfærdsmæssige
> problemer? Hvilke racer er bedst egnede som indekatte? Jeg kunne helst
> tænke mig store katte, men ikke langhårede.
Alle katte kan blive ramt af sygdom, så du skal vælge race ud fra de katte,
du godt kan lide. Også huskatte. De største tamkatte er semilanghårede, dvs
Maine Coon, Ragdolls og Norsk Skovkat. Mellemstore racer er langt de fleste
korthårskatte, inkl huskatte.

> Hvordan skal jeg lede efter killinger? Sætter man annocer i avisen
> eller går man bare på jagt efter sedler på opslagstavlen i Netto?
> Findes der måske hjemmesider med opslag om køb/salg af katte?
Internaterne får et hav af killinger i løbet af de næste par måneder, bla
Kattens Værn, Dyrenes Beskyttelse, Inges Kattehjem osv. Derudover er der DBA
og endelig opdrætterne. Vælger du racekat, så skal du først sætte dig ind
hvilken race du godt kunne tænke dig, besøge et par opdrættere, oplev
kattene og læs om racen.
Opdrættere kan findes på f.eks. www.felisdanica.dk,

Fra : Battlefield's

Dato : 08-06-07 13:26

".:M:." <dont.even@bother.net> skrev i en meddelelse
(klip)
> [...]
> kattene har betalt prisen.
> Omvendt er der ikke mange huskatte der testes for evt. arvelige sygdomme
og (klip)

Hej "M"
Som siameseropdrætter gennem 20 år må jeg altså reagere på denne påstand.
Hvor i alverden har du fra, at der ikke opdrættes sunde siamesere i
Danmark???
Og hvad mener du med "fremavle muterede katte" ?
Jeg synes det er grove påstande, som man ikke bare kan komme med uden at
have nogle beviser.
Rent faktisk har siamesere langt færre racespecifikke sygdomme at slås med
end så mange andre racer. Siameseren har også været så "heldig" at den ikke
er en moderace, som f.eks. Maine Coon´en, hvilket betyder, at der bliver
avlet på alt for mange dårlige eksemplarer, fordi alt kan sælges.
Siameseren har da ændret udseende i løbet af de sidste 30 år, men det
behøver jo ikke betyde at den på nogen måde er blevet svagere.
Nå, men det var ikke for at bryde ind i tråden, men jeg kunne ikke lade såan
en påstand stå ubesvaret hen.
Hilsen Vibeke, der stadig har til gode at finde ud af, hvad det er for
sygdomme specielt siameseren skulle lide af.

Fra : .:M:.

Dato : 08-06-07 20:26

Battlefield's wrote:
> Hej "M"
> Som siameseropdrætter gennem 20 år må jeg altså reagere på denne
> påstand. Hvor i alverden har du fra, at der ikke opdrættes sunde
> siamesere i Danmark???
Jeg gider ikke (igen) tage diskussionen med dig eller andre opdrættere af
den moderne siam-race, Vibeke. For I er uimodtagelige for fornuft. Racen er
totalt ødelagt og har været det siden primo 1980'erne. Wedgehead-racen har
INTET med siameser at gøre, selvom FIFÈ og dets opdrættere misbruger
betegnelsen. Siamesere var oprindeligt applehead og klassiske
velproportionerede sunde katte.
Jeg behøver ikke dokumentere noget som helst, det er basal viden om racen og
hvordan den egentlig skal se ud og hvordan den oprindeligt var - ligne en
normal kat! - uden øreproblemer, nyreproblemer, øjenproblemer, næseproblemer
og maveproblemer! Problemer som er race- og genetisk betinget fra
Wedgehead-typerne!
Men det er da godt, at der findes normale fornuftige siam-opdrættere, der
avler den oprindelige sunde siam i Tyskland, Holland, Belgien og USA, men
under CFA og TICA.

/M

Fra : Battlefield's

Dato : 09-06-07 13:24

> [...]
> avler den oprindelige sunde siam i Tyskland, Holland, Belgien og USA, men

Nå, Ok!
Jeg troede at her var tale om en person (ikke let at vide hvem M er !), der
vidste hvad hun/han talte om, og kunne underbygge sine påstande, men Nej,
det var så ikke tilfældet!
På det plan gider jeg såmænd heller ikke diskutere noget som helst.
Hilsen Vibeke

Fra : eio

Dato : 25-06-07 21:39

..:M:. wrote:
> [...]
> fra moderen. Fra ca. 10. uge til 12 uge lærer de uundværlig katteadfærd af

Politikens kattebog er købt, og jeg har læst alt hvad jeg kunne finde om
katte og killinger. Jeg ved at killinger først må tages fra moderen
efter 12 uger, og jeg vil gøre hvad jeg kan for at sikre mig at dem jeg
ender med at vælge, har haft deres barndom hos mor.

> [...]
> neutralisering og køb af udstyr.
> Og huske på, at den gennemsnitlige levealder for en kat er +15 år. Og vær

Tak for at du nævner prisen, jeg var forberedt på at betale hvad det
koster men det er rart at have et tal at gå ud fra.
Ja, jeg håber da at jeg kan beholde mine næste katte i mange år. :)

> [...]
> udvikle lidt særheder eller blive lidt småsure engang imellem, mens hankatte
> kan være mere aktive og nogen gange slås mere (for sjov).

Jeg har også erfaret at hunkatte har tendens til at være mere "sære".
Jeg tror det bliver hankatte, min kæreste vil meget gerne have så store
katte som muligt.

> [...]
> dig. Sørg for at du har 14 dages returret, hvis de nu ikke kan sammen
> alligevel. Langt de fleste katte er sociale dyr og vil helst have andet

Jamen jeg bliver forelsket i alle de katte jer ser! Hehe, jeg ved godt
hvad du mener og jeg har ikke tænkt mig at tage den første den bedste,
med mindre det selvfølgelig lige er DEN rigtige.

> [...]
> fertilitet (f.eks. en strintende kat, der ikke kan lægge vanen fra sig efter

Ok, jeg fik vist spurgt en af de andre hvor tidligt man kan neutralisere
dem, det svarer du jo smukt på her. Tak for det.

> [...]
> man som ejer hjælper til med at aktivere kattene, køber kradsemiljøer, leger
> med dem osv og i øvrigt er en del hjemme.

Jeg mener jeg kan opfylde alle de krav. Jeg er hjemme næsten hver dag,
og når jeg ikke er hjemme er det kun et par timer ad gangen. De skal
bestemt have kradsetræer og huler og hylder osv. og jeg elsker at lege
med dyr (bare rolig, jeg kan også godt finde ud af at give dem fred).

> [...]
> race. Huskatte trives lige så godt (el dårligt om man vil) som indekatte som

Jeg er godt klar over at et katteliv er sjovest, hvis man må løbe frit
omkring udendørs, men jeg har også set indekatte trives fint. Hvis bare
de bliver aktiveret som du siger. Det hjælper også lidt at have to.

> [...]
> ødelagt pga opdrætteres higen efter at fremavle muterede katte.
> Almindelige/originale sunde siamesere opdrættes ikke længere i DK. Og

Ok, det vidste jeg slet ikke. Det er åbenbart heller ikke alle der er
enige med dig, men jeg skal ikke kunne sige hverken det ene eller det
andet, jeg har ikke forstand på siamesere. :)

> [...]
> påregnes årlig sundhedstjek og vaccination. Jo ældre katten bliver, jo
> større er risikoen for sygdom - uagtet race.

Den er jeg med på, selvfølgelig skal de checkes af dyrlægen ind imellem
uanset om der er tegn på sygdom eller ej. Og selvom man får en kat som
er gentestet i begge ender kan den jo stadig komme til skade eller få
andre sygdomme. Man må bare krydse fingre.

> [...]
> og endelig opdrætterne. Vælger du racekat, så skal du først sætte dig ind
> hvilken race du godt kunne tænke dig, besøge et par opdrættere, oplev

Mange tak for dit svar, det kunne bestemt bruges.

Fra : Gainsbourg

Dato : 17-06-07 02:38

> Jeg går og tænker mig at anskaffe et par katte om nogle måneder, men jeg
> har en masse spørgsmål. Måske kan nogen her hjælpe eller evt henvise til
> steder på nettet som har nogle svar.

Det er dejligt at se een, der gør sig alle de rigtige overvejelser og
stiller alle de rigtige spørgsmål. Hvis bare alle tænkte sig så godt om, før
de anskaffede kat, som du gør!

> [...]
> anbefaler to hankatte, fordi det er et lille indgreb at kastrere dem i
> forhold til hunkatte som ellers skal have p-piller (som kan være en

Det er lidt hip som hap. Nogle sværger til 2 hunner, andre til 2 hanner og
nogle mener een af hver. Det er stort set ligemeget, når de bliver
neutraliseret i en tidlig alder. Jeg ville nok anbefale 2 kuldsøskende af
samme køn, så de ender med at være nogenlunde lige tunge og stærke.

Det koster en anelse mindre at kastrere en hankat end at neutralisere en
hunkat, men begge dele kræver operation og narkose og rekonvalesensperioden
er nogenlunde den samme. P-piller er kun for avlskatte og kun til ganske
korte perioder, da det er meget kræftfremkaldende og kan udløse
adfærdsforandringer.

> Er kastration overhovedet nødvendigt? Jeg ved hankatte markerer
> territorium ved at strinte, men gør de altid det eller er det et spørgsmål
> om det enkelte dyrs adfærd?

Kastration er et absolut must og jo før jo bedre. Næsten alle hankatte
strinter og er de først begyndt, holder de ikke altid op selvom man
kastrerer senere. Og der er ikke ord til at beskrive hvordan det er at have
en fertil hankat inden døre. Fertil hankattetis lugter kraftigt og helt
forfærdeligt, selv i meget små mængder. Og hankatten spray'er det på alt i
hjemmet op til 40 cm's højde. Sko, tapet, gulv, paneler, møbler... Jeg har
selv prøvet det og lejligheden lugtede faktisk i flere år efter.

>Hunkatte kan også komme i løbetid og lave et værre spetakel, men nogle
>hunkatte gør ikke (selvom de ikke er steriliseret).

Alle hunkatte der ikke er steriliseret eller på p-piller, går hormonelt i
løb før eller siden, med mindre de fejler noget eller er sterile. Og det er
ikke specielt sundt for dem med gentagne løbetider. De bliver næsten
sindssyge af alle de hormoner og bliver de ikke parret, bliver løbetiderne
længere og længere, hyppigere og hyppigere og kraftigere og kraftigere. Ud
over at katten risikerer at udvikle alle mulige adfærdsproblemer som
agressivitet og urenlighed, så er det heller ikke sundt for dem og risikoen
for cancer i livmoder og æggestokke forhøjes.

>Jeg har læst om, at kastrerede hankatte ofte får problemer med nyrerne, og
>en kastreret hankat jeg havde engang døde da osse tidligt af nyresvigt.

Kasterede hankatte har en forhøjet risiko for urinvejssten. Det forebygges
med et kvalitetsfoder fra dyrlægen. Der er mange katte der dør af nyresvigt
og det behøver ikke have noget af gøre med om de er kastrerede eller ej. Den
arvelige sygdom Polycystisk Nyresyndrom (også kaldet PKD eller Cystenyre) er
desværre ret udbredt, især hos vilde katte/huskatte og persere. Den er
uhelbredelig og dødelig. Derudover kan nyresvigt være en følge af andre
sygdomme, fx. cancer.

> Er der andre helbredsmæssige grunde til at vælge hanner eller hunner?
> Hvilke adfærdsmæssige grunde er der? Kommer to af samme køn bedre ud af
> det med hinanden end en af hver?

Det er der mange holdninger til, men faktorer som tidlig neutralisering, at
man vælger kuldsøskende og at man vælger en race der kan trives under de
forhold man kan tilbyde, er langt vigtigere faktorer end kønnet. Personligt
vil jeg dog anbefale 2 af samme køn ud fra en betragtning om, at udvokset
vægt og styrke vil blive mere lige. Hankatte bliver typisk lidt større og
tungere end hunnerner, så vil man gerne have en stor kat, er det en god ide
med hanner. Der er nogle der siger, at hankatte bliver mere kælne, men det
tror jeg er lidt af en myte - det er i hvert fald ikke min erfaring.

> [...]
> Måske lidt dårligt formuleret, jeg håber det kan læses... Er det en helt
> forkert ide jeg har fået i hovedet om fremavlede racer?

Ja, der mener jeg, at din svigermor har fuldstændig ret. Din holdning er en
meget almindelig fordom og ret langt fra virkeligheden.

Med en huskat kan du være heldig og du kan være uheldig - du har ingen
mulighed for, på forhånd, at vide hvad du får. Det eneste du med sikkerhed
ved, er at killingernes far som oftest er vildkat og at valget af far er
helt tilfældig. Dvs. han er den mest dominerende og agressive kat i
villakvarteret og det er ikke de stille, kælne sofakatte, som den naturlige
selektion lader videreføre arten. Det er også en udbredt misforståelse, at
huskatte ikke lider af arvelige sygdomme - tværtimod.

Skal ens kat være udekat og har man et stort hus, så kan man bedre tillade
sig at anskaffe en kat, der kan vise sig at have et stort behov jagt og
aktivering. Har den tendens til adfærdsvanskeligheder er man typisk også
mindre generet af det, når man bor sammen med katten på mere plads. Bor man
til gengæld i lejlighed og der er tale om en indekat, bør man vælge en race
der er avlet til at være indekat, hvis man vil sikre sig at katten kan
trives under de forhold man kan byde den.

Du tager fejl hvis du tror, at udseendet er det primære ved avl. Når folk
betaler mange penge for en killing med stamtavle, så er det først og
fremmest for at sikre sig et specielt temperament, som passer ind i deres
hverdag og at sikre sig mod arvelige sygdomme. Kun de sundeste og allermest
harmoniske katte må indgå i avl og man kender killingernes aner i mange,
mange generationer tilbage. Alle kattens forfædre er bevidst udvalgt til at
være tillidsfulde, harmoniske stuekatte.

Derudover har man muligheden for at vælge en race der ikke har kendte
helbredsproblemer, hvor kattene gentestes for arvelige sygdomme inden de
bruges i avl og hvor nogle racer decideret er avlet til at være rolige
indekatte. Med en racekat ved man nogenlunde hvad man får, indenfor et
bestemt adfærdsområde. Det enkelte individ kan være mere eller mindre typisk
for racen, men det afviger sjældent _meget_ fra racens standard. Selv om man
skulle støde på et livligt eksemplar af British Shorthair eller
Perser-racen, vil den typisk stadig være mere rolig end selv den mest
flegmatiske Burmeser.

> Findes der racer som ikke har helbredsmæssige eller adfærdsmæssige
> problemer?

British Shorthair er en utrolig naturlig og sund race. Den har ingen
indavlede defekter, men ser naturlig og sund ud og af sind er det nok den
roligste og mest harmoniske af alle katteracerne (sammen med perseren, som
også har en roligt gemyt, men til gengæld mange helbredsproblemer og som
kræver meget pelspleje). Jeg har arbejdet med problemadfærd hos dyr i en del
år nu og jeg er stadig ikke stødt på en brite med adfærdsproblemer. Ikke
dermed sagt, at der ikke er MASSER af skønne racer som er mere livlige og
opfindsomme, men briten har let ved at trives, kræver ikke meget og fungerer
godt som indekat - også hos ejere der arbejder og er væk flere timer hver
dag.

Mht. sygdomme, så vil en kat altid kunne blive syg, men nogle racer er
kendte for at bære mange arvelige defekter og sygdomme og være mere udsat
for adfærdsproblemer. Mht. sygdommene så bør man vælge en opdrætter der
gentester for de mest almindelige sygdomme, fx. PKD og evt. HCM for nogle
racers vedkommende.

>Hvilke racer er bedst egnede som indekatte? Jeg kunne helst tænke mig store
>katte, men ikke langhårede.

Det du beskriver er en British Shorthair - indekatten over dem alle. Den er
korthåret og bevidst avlet på temperament og så er det een af de største
katteracer - en udvokset britehan kommer let op på 7-10 kg. Da vi gik fra
huskat til racekat i sin tid, brugte vi lang tid på at læse om racerne,
besøge opdræt og spørge ejere af forskellige racer og blev enige om at det
skulle være en brite. De er klippestabile, harmoniske, miaver stort set
ikke, er hyggelige og sociale uden at være klæbende og kontaktkrævende,
behøver ikke megen motion, ingen pelspleje, kan sagtens være alene hjemme
bare de er 2, bryder sig ikke om at klatre og om højder og er generelt meget
svære at hidse op.

> Hvordan skal jeg lede efter killinger? Sætter man annocer i avisen eller
> går man bare på jagt efter sedler på opslagstavlen i Netto? Findes der
> måske hjemmesider med opslag om køb/salg af katte?

Læs en masse om de forskellige racer. Når du har besluttet hvilken race du
vil købe, så tag et kig på den races specialklubs hjemmeside. Der kan du
finde en killingeliste med killinger til salg fra godkendte Felis Danica
opdrættere i dit område. Tag rundt til nogen stykker og kig på katte og
killinger. Pludselig står du med en killing i hånden som du bare MÅ eje. Tag
dig godt tid til at finde de helt rigtige killinger og den helt rigtige
opdrætter. Gå efter opdrættere der er godkendt af Felis Danica, som ikke har
alt for mange katte og hvor det virker som om der er ordnede forhold. Hvor
kattene virker sunde og livlige og hvor opdrætteren synes at det er en
selvfølge at der gentestes og vaccineres. Vælg en opdrætter der har råd til
at have permanent underskud på sit opdræt og stadig har økonomi til ikke at
gå på kompromis med kvaliteten på opdrættet. Hold dig fra "racekatte" uden
stamtavle eller katte med andre stamtavler end Felis Danicas.

Her er nogle nyttige links:

http://www.bb-klubben.dk/ - British Shorthair klubbens hjemmeside. Under
killingelisten kan du se hvilke killinger der er til salg lige nu.
http://www.darak.dk/ Dansk Racekatteklubs Hjemmeside - der kan du også se
killingelister under de forskellige racer.
http://www.felisdanica.dk/ Felis Danicas hjemmeside.

> Jeg får sikkert mange flere spørgsmål, men det var hvad jeg lige sad med
> nu.

Bare spørg løs!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 17-06-07 08:27

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.darak.dk/ Dansk Racekatteklubs Hjemmeside - der kan du også se
> killingelister under de forskellige racer.

hej Gainsbourg

jeg læser altid med interesse dine indlæg, der er fulde af stor viden om
katte og meget velformulerede. Og her er endnu et af slagsen.
Dejligt, at du er med i denne gruppe, du gør virkelig en forskel.

Venlig hilsen, Anelise - der har 4 hittekatte, og absolut ikke planlægger
flere katte, men man ved jo aldrig...

Fra : Gainsbourg

Dato : 18-06-07 16:36

> [...]
> katte og meget velformulerede. Og her er endnu et af slagsen.
> Dejligt, at du er med i denne gruppe, du gør virkelig en forskel.

Jamen, Anelise jeg får da helt røde kinder af al den ros. Det er sørme skønt
at vide, at der er nogen der læser med

> Venlig hilsen, Anelise - der har 4 hittekatte, og absolut ikke planlægger
> flere katte, men man ved jo aldrig...

Ja, det har jeg også sagt nogle gange nu - men så sker det alligevel ind i
mellem at man bliver "valgt" og får en ekstra kat i huset der ikke lige var
planlagt

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : eio

Dato : 25-06-07 21:08

Gainsbourg wrote:

> [...]
> hjemmet op til 40 cm's højde. Sko, tapet, gulv, paneler, møbler... Jeg har
> selv prøvet det og lejligheden lugtede faktisk i flere år efter.

Hvad gør man så hvis en kastreret hankat begynder at strinte? Jeg har
spurgt om det samme i en anden tråd men vil lige have din mening også.
Hvor tidligt kan man neutralisere dem?

> [...]

> mange generationer tilbage. Alle kattens forfædre er bevidst udvalgt til at
> være tillidsfulde, harmoniske stuekatte.

Tak for rettelsen, jeg har altid troet at udseendet var det primære man
avlede efter.

> [...]
> bare de er 2, bryder sig ikke om at klatre og om højder og er generelt meget

Jeg vil kigge lidt på British Shorthair så, takker. Jeg havde egentlig
kig på Europé (eller europæisk korthår) men det er godt at kende
alternativer. Der er endda en BS opdrætter i min by.

> [...]
> http://www.darak.dk/ Dansk Racekatteklubs Hjemmeside - der kan du også se
> killingelister under de forskellige racer.

Mange tak, og tak for det lange udførlige svar. Jeg citerede ikke det
hele her, men jeg læste det hele med stor interesse.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 26-06-07 06:25

eio skrev
<Hvor tidligt kan man neutralisere dem?>

Man kan neutralisere allerede fra 12 ugers alderen,

<Der er delte meninger om huskatte kan være inde.>

Mine huskatte er/har været indekatte, uden problemer, det er nok mere et
spørgsmål om at man som ejer giver katten muligheder for at "udfolde" sig
indendøre og få opfyldt sine behov for klatring og leg.

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi