Konstant 230V i cv
Fra : brian.kyhl@gmail.com

Dato : 07-06-07 12:29

Hej

Mine forældre har det problem at den camping plads i camperer på i
Italien kun har 190 Volt, og de skal meget gerne have 230Volt.

Alle ting på nær køleskabet fungerer nemlig fint ved de 190Volt.
findes der er switch mode strøm forsyning som kan klare at lave
sændingen om fra de 190V til 230V.

M.V.H
Brian

Fra : Børge Larsen

Dato : 07-06-07 13:52

<brian.kyhl@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg går ud fra at vi taler vekselstrøm. Så kan der kobles en såkaldt
autotransformer på. Men husk at de skal dimensioneres til den aktuelle
belastning.
PS. En autotransformer har intet med Auto at gøre trods navnet. De kan´ldes
også en sparetransformer, da den ikke har adskile vilklinger.

Børge

Fra : Solvang

Dato : 07-06-07 14:31

"Børge Larsen" <bl-dk@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> PS. En autotransformer har intet med Auto at gøre trods navnet. De
> kan´ldes også en sparetransformer, da den ikke har adskile vilklinger.
det er jo normalt 1:1 !!!

Fra : Sten Bo

Dato : 07-06-07 20:13

"Solvang" <solvang@paradisFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> "Børge Larsen" <bl-dk@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> det er jo normalt 1:1 !!!

Næ man kan også få dem med flere udtag og en omskifter, men det var vist
mere før i tiden hvor elnettet ikke var så udbygget som nu - da der blev
bygget mange huse uden ordentlig byggemodning.

Min bror havde en netop til tv der ku hente spændingen op helt nede fra 100
volt. Kom vist fra en dæmper til teater belysning hvor den kørte omvendt.
Oprindelig kostet en formue og vejede mindst 10 15 kg. Men den ku også
trække en hel teatersal.

Men minder findes selvfølgelig også.

Jeg tror du får et meget bedre svar her også om indkøb af en switch mode -
hvis det er det der er løsningen.
http://groups.google.com/group/dk.teknik.el/topics

Fra : Sten Bo

Dato : 07-06-07 20:26

,

> Jeg tror du får et meget bedre svar her også om indkøb af en switch
> mode - hvis det er det der er løsningen.
> http://groups.google.com/group/dk.teknik.el/topics

Nåe ja.

Fra : Sten Bo

Dato : 07-06-07 13:59

[...]

Sikkert.

Er det et kompressorskab? så duer resten ikke.

Kan det ikke kører på gas? Næ det er der vel tænkt på?

Eller . men det er baglæns og med noget tab. Har de 12 volt i vognen og god
20 A switch mode lader/forsyning kan de måske sætte skabet på 12 volt.
Laderen er elektronisk stabiliseret og formentlig inden for visse grænser
ligeglad med indgangsspændingen. Jeg tror ikke at tabet er større i
laderen/forsyningen end i den forsyning du har i tankerne.

Nogle forsyninger/ladere kan køre uden at skulle se et batteri. Så selv om
det ikke er batteri er det måske også en udvej. Og så får man da begyndt på
noget der kan bruges andre steder end på en underforsynet plads i Italien.

Har de prøvet andre standere på pladser i en anden række. Der er måske
mindre belastet der, eller noget galt i deres afsnit.

Fra : Hans

Dato : 07-06-07 16:46

Hvor måler de 190Volt og med hvad

Har de lang ledning til CV, den bør være så kort som mulig

Hans

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 07-06-07 18:30

Helt enig Hans

Men hvis andre brugere på samme stander ikke har problem med 190 Volt , bør
vi måske mere hælde til et nyt køleskab?
Faktisk er mange Køleskabe produceret til at kunne køre mellem f.eks. 230 og
200 volt.!
Men tal med producenten af Køleskabet og hør om de har forslag til
afhjælpning af problem.

F.eks. http://www.dometic.com/

Kim

Fra : Sten Bo

Dato : 07-06-07 20:12

"Kim Bonnesen" <bonnesen.kim@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og 200 volt.!
> Men tal med producenten af Køleskabet og hør om de har forslag til

Bortset fra det sker der et betydelig tab i effekt hvis man går fra 230 volt
til 190.

Man kan lege lidt med regnemaskinen her
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=189

Hvis vi taster 100 watt .... og 230 V ind ses det at modstanden i
varmelegemet er 529 Ohm. Ohm, modstanden er en fast egenskab ved
varmelegemet!

Sætte man dem ind igen .. de 529 Ohm og nu 190 V viser det sig at man kun
får 68 watt ud af varmelegemet.

Hvis det er koldt - del vil sige at der ikke er brug for alle "hestene",
afbryder termostaten en gang i mellem, sjældnere end ved 230 volt - men hvem
tænker på det. Temperaturen er normal i skabet.

Men sydpå er det måske brug for det hele. Og jeg tror sådan set, at det er
derfor mange oplever at det kører bedre på gas. Fuld effekt til rådighed -
og så er selve dyssen gasforbruget omregnet til watt som regel 20-25%
større end watt ved el-drift. Jeg ved ikke hvorfor men har spekuleret på
om der (over)kompenseret for skorstenstabet.

Men det er selvfølgelig en god ide at spørge producenten - de må da vide
hvad man kan forvente.

Fra : Frank

Dato : 07-06-07 21:49

En "variotransformator" burde også kunne klare problemet. Men ellers som
nævnt en step-up transformator.

v.h. Frank.

Fra : Jørgen L.

Dato : 08-06-07 14:59

> [...]
>
>Alle ting på nær køleskabet fungerer nemlig fint ved de 190Volt.
>findes der er switch mode strøm forsyning som kan klare at lave

Hej Brian.

Løsningen er en UPS til en pc, den laver først spændingen om til 12V som den
lader ind på nogle batterier derefter laver den 230V

Hilsen Jørgen

Fra : Jens Hansen

Dato : 08-06-07 15:06

<brian> skrev i en meddelelse Hej
<
[...]

Ja, og den koster kun 350-400
Bruger til små Pc arbejdspladser, og kan sikker en stabil 230Volt
med et indgangspændingsområde: AC 170 - 280 V

Se dette link http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=246963#

Og så giver den også 30 minutters nødstrøm (hvis man ikke bruger den til
varme for det kan den ikke)

Og den vejer kun 6-7 Kg.

SommerHilsen
Jens