MS Windows
briani 27239
Windows fylder for meget
Fra : Benny Andersen

Dato : 07-06-07 20:48

En af mine bekendte har en bærbar pc - nu med pladsmangel.

En maskine med harddisken opdelt på et C drev meget lille og et stor D drev.
Fordelingen på drevene var lavet fra fabrikken/forhandleren.
Med alt firewall, virusprogrammer - diverse opdateringer m.v., som jo er
nødvendig er der
kun omkring 400-500 mb på c-drevet, hvorimod der næsten intet er på
D-drevet.

Kan noget flyttes til D-drev og i givet fald hvordan.
Det er ikke data der fylder op. Jeg har ikke indsigt nok i at vurdere om
noget kan
flyttes eller hvad der optager pladsen.

Venlig hilsen
Benny Andersen

Fra : Jack

Dato : 07-06-07 21:16

"Benny Andersen" <benny.andersen@teliamail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nødvendig er der
> kun omkring 400-500 mb på c-drevet, hvorimod der næsten intet er på

Hvis det er xp så kan partition magic flytte ledig plads fra hans D drev
til C meget nemt. Har hørt Patition Magic ikke virker på Vista ??

Fra : Hans

Dato : 07-06-07 21:38

Jack wrote:

> Hvis det er xp så kan partition magic flytte ledig plads fra hans D
> drev til C meget nemt. Har hørt Patition Magic ikke virker på Vista ??

Det kan Acronis Disk Director Suite 10 til gengæld:

http://www.acronis.com/homecomputing/products/diskdirector/

Hans

Fra : Jack

Dato : 07-06-07 21:43

> Det kan Acronis Disk Director Suite 10 til gengæld:

Kender du trial vr. ?? kan den klare jobbet for ham

Fra : Peter T.

Dato : 09-06-07 09:52

Jack udviste en rettidig omhu og skrev:

> Hvis det er xp så kan partition magic flytte ledig plads fra hans D
> drev til C meget nemt.

Partition Magic er ikke 100% stabilt, hvilket en del efterhånden kan skrive
under på.

--
Jeg vil hellere, jeg vil hellere... Jeg vil meget meget hellere ha' en

STAR!

Fra : Jack

Dato : 09-06-07 10:48

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse

> Partition Magic er ikke 100% stabilt, hvilket en del efterhånden kan
> skrive
> under på.

Det er muligt, men jeg har brugt det længe uden nogen problemer....

Fra : Peter T.

Dato : 09-06-07 13:08

Jack udviste en rettidig omhu og skrev:

> Det er muligt, men jeg har brugt det længe uden nogen problemer....

Det havde en af mine venner også indtil det gik galt. Der gik det op for
ham hvor vital en operation Partition Magic faktisk laver på harddisken og
hvor lidt der skal til for at smadre så mange data. Heldigt for ham havde
han en uge gammel backup af de vigtigste ting.
Jeg vil kraftigt anbefale en fuld backup af drevet inden man roder med
programmet.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 10-06-07 16:25

> [...]
> han en uge gammel backup af de vigtigste ting.
> Jeg vil kraftigt anbefale en fuld backup af drevet inden man roder med

Jeg har også haft stor glæde ar Partition Magic, og har brugt det mange
gange med godt resultat. Men her for ca. en måned siden gik det galt, pc'en
kunne ikke boot, men jeg havde også heldigvis backup af Windows. Du har ret
det er et stort indgreb.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.

Fra : Rado

Dato : 09-06-07 15:52

On 09 Jun 2007 08:51:41 GMT, "Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom>
wrote:

>Partition Magic er ikke 100% stabilt, hvilket en del efterhånden kan skrive
>under på.

BootIt skulle også kunne gøre det, men jeg har ikke selv afprøvet det:

http://terabyteunlimited.com/bootitng.html

--
Rado

"Mind KNOWS. It does not /learn/. All-knowledge is timeless
to an Illuminate." - Lao Russell

Fra : Ole C

Dato : 08-06-07 00:56

Benny Andersen skrev blandt andet:

> [...]
>
> Kan noget flyttes til D-drev og i givet fald hvordan.
> Det er ikke data der fylder op. Jeg har ikke indsigt nok i at vurdere

Det kan være IE's cache er meget stor. Bør også af andre årsager begrænses
til 30-40 Mb.
Desuden kan Systemgendannelse (System Volume Information) vokse til
gigantisk størrelse hvis den ikke begrænses.
Så i første omgang er det et par steder at kigge, men i øvrigt er jeg enig
med andre i at størrelsesforholdet mellem partitionerne nok bør ændres - for
eksempel med Cute Partition Manager (gratis):
http://www.cutepm.com/

--
vh
Ole C.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-06-07 23:01

Ole C wrote:
> Det kan være IE's cache er meget stor. Bør også af andre årsager begrænses
> til 30-40 Mb.

Det er også for meget. 5MiB er langt rigeligt. Det forbedrer ydelsen
gevaldigt.

> med andre i at størrelsesforholdet mellem partitionerne nok bør ændres - for

Eller man bør flytte nogle data. "My Documents and Settings" kan med
fordel flyttes til d:

Jesper Poulsen

Fra : Ole C

Dato : 16-06-07 01:21

Jesper Poulsen skrev blandt andet:

> Det er også for meget. 5MiB er langt rigeligt. Det forbedrer ydelsen
> gevaldigt.

Ikke enig. Ingen forskel i ydelse hos mig om den er 5 eller 40 Mb.

--
vh
Ole C.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-06-07 07:51

Ole C wrote:

> Ikke enig. Ingen forskel i ydelse hos mig om den er 5 eller 40 Mb.

Hvis der ingen forskel er, hvorfor så have den på 40MiB?

Jesper Poulsen

Fra : Ole C

Dato : 16-06-07 09:07

Jesper Poulsen skrev blandt andet:

> Hvis der ingen forskel er, hvorfor så have den på 40MiB?

Hvorfor have nogen overhovedet?
Det er dig der mener at 5 Mb "er alt rigeligt" og at det "forbedrer ydelsen
gevaldigt" - hvor du så har det magiske tal 5 Mb fra.
Men jeg burde da nok mere præcist have skrevet: "Ingen ydelsesforbedring hos
mig ved at begrænse IE's cache yderligere".
--
vh
Ole C.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-06-07 09:46

Ole C wrote:

> Det er dig der mener at 5 Mb "er alt rigeligt" og at det "forbedrer ydelsen
> gevaldigt" - hvor du så har det magiske tal 5 Mb fra.

Mange års erfaring.

> Men jeg burde da nok mere præcist have skrevet: "Ingen ydelsesforbedring hos
> mig ved at begrænse IE's cache yderligere".

Jamen, så sæt den til det laveste mulige.

Jesper Poulsen

Fra : Ole C

Dato : 16-06-07 12:16

Jesper Poulsen skrev blandt andet:

> Mange års erfaring.

Jeg bøjer mig i støvet for dine mange års erfaring

> Jamen, så sæt den til det laveste mulige.

Og hvad er lavest mulige - for mig med mit forbrugsmønster?

--
vh
Ole C.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-06-07 18:18

Ole C wrote:

> Og hvad er lavest mulige - for mig med mit forbrugsmønster?

5MiB. 10MiB højst. Alt over er revnende irrelevant for ydelse. Jeg har
12 års erfaring udi dette (på flere platforme og med flere browsere).

Jesper Poulsen

Fra : Ole C

Dato : 17-06-07 23:13

Jesper Poulsen skrev blandt andet:

> 5MiB. 10MiB højst. Alt over er revnende irrelevant for ydelse. Jeg har
> 12 års erfaring udi dette (på flere platforme og med flere browsere).

Dine 12 års erfaring er altså ikke dokumentation for noget som helst......
Men jeg tror i øvrigt ikke det fører til noget fornuftigt at fortsætte det
her.

--
vh
Ole C.

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-07 07:23

> [...]
>
> Kan noget flyttes til D-drev og i givet fald hvordan.
> Det er ikke data der fylder op. Jeg har ikke indsigt nok i at vurdere om

Prøv at rydde op med "Ccleaner", http://www.ccleaner.com/ . Der kan være en
del at hente. Bl.a. cache som andre har omtalt, men også Window's egne
biblioteker fra opdatering kan fylde en del, snildt >1Gb.

mvh Ebbe

Fra : Rado

Dato : 08-06-07 14:15

Er papirkurven tømt?

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 08-06-07 21:15

On Thu, 7 Jun 2007 21:48:02 +0200, "Benny Andersen"
<benny.andersen@teliamail.dk> wrote:

>En maskine med harddisken opdelt på et C drev meget lille og et stor D drev.
>Kan noget flyttes til D-drev og i givet fald hvordan.

Du kan gøre to ting

- Flytte programmer og data fra drev C til drev D.
Det kræver at en masse henvisninger til programmerne rettes
tilsvarende. Det kan gøres med programmet COA2 (Change of Address).

- Ændre størrelsen af drevene så C bliver større og D mindre.
Det kan gøres med f.eks. Cute Partition Manager, se indlæg fra OleC

Erik Helmer Nielsen

Fra : Benny Andersen

Dato : 08-06-07 21:20

Tak for forslag jeg må lige se om jeg har mod på at hente et af de
programmer
der bliver nævnt for at ændre drevstørrelser.

Jeg har tømt papirkurv - midlertidige internetfiler m.v., men det gav ikke
ret meget.

vh

Fra : Rudi Stegen

Dato : 08-06-07 23:02

Hej Benny Andersen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Jeg har tømt papirkurv - midlertidige internetfiler m.v., men det
> gav ikke ret meget.

Har du tjekket, om der ligger noget (filer, foldere med filer) under:

C:\WINDOWS\SoftwareDistribution\Download\

Hvis der gør, kan du roligt slette hele molevitten (men _ikke_ selve
folderen "Download", kun hvad de indeholder af subfoldere, filer etc.).

Iøvrigt: Hvis du har installeret og afinstalleret en del fyldige
programmer, fjerner Windows sjældent deres filer. Oftest er det blot
diverse pegninger til dem etc., som Windows fjerner.

Selve filerne skal man så forsøge at finde og slette manuelt.
Alterbativt kan fx Ccleaner vist hjælpe. ("Vist" da jeg ikke selv
bruger programmet men en del i bl.a. gruppen her gør og kan fortælle
det).

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Jack

Dato : 08-06-07 23:48

> [...]
> der bliver nævnt for at ændre drevstørrelser.
>
> Jeg har tømt papirkurv - midlertidige internetfiler m.v., men det gav ikke

Har du kørt diskoprydning ? der kan du fjerne gendannelsespunkter undtaget
det sidste, det som regel noget der giver 1 til flere Gb

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 08-06-07 23:06

> [...]

>Kan noget flyttes til D-drev og i givet fald hvordan.
>Det er ikke data der fylder op. Jeg har ikke indsigt nok i at vurdere om

Hvis mappen Dokumenter fylder en del, kan du flytte den til D-drevet.
Den kan hurtigt fylde, hvis der bliver gemt billeder og musik, for
slet ikke at snakke om film, i den.

--
Slet transportmidlet før eu
__o

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 09-06-07 07:41

Benny Andersen skrev:
> [...]
>
> Kan noget flyttes til D-drev og i givet fald hvordan.
> Det er ikke data der fylder op. Jeg har ikke indsigt nok i at vurdere

Hvis du vil klarer det uden at skulle igang med PartionMagic så ville jeg
gøre flg.:
Rense computerne med ccleaner og vælge filerne til HotFix's med så disse
også bliver slettet.
Flytte swap-filen over på d-drevet
Flytte Dokumenter, billeder osv. til d-drevet
og få defineret at alle tempfiler skal gemmes på d-drevet inkl. temp.
internet files
Det burde give mere end rigeligt

--
Hilsen Torben Greve Otzen

Træt af Outlook Express' måde at citere på?
Hent OE-QuoteFix...

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-06-07 23:05

Benny Andersen wrote:
> En af mine bekendte har en bærbar pc - nu med pladsmangel.

Hvor meget RAM er der i maskinen?

Jesper Poulsen