1 Gigabites Netværk - Hvordan ????
Fra : Lars Skov Jensen

Dato : 07-06-07 17:58

Hejsa

Jeg er ved at drukne i kabler og netværkskort til 1 Gigabites Netværk....
Men det vil kun køre 100 Megabites - Hva skyldes det ????

Hvis man har 3 gamle PC'er og Gerne Vil køre 1 Gigabites Netværk,
hva skal man så købe og gøre ?????

Jeg har Kat 5e kabler og 2 Linksys EG1032-EU og 2 D-Link DGE-530T
Netværkskort,
men niks - de gamle PC'er vil bare ikke køre 1 Gigabites - hmmm Strange -
Lost in Space Here......?????

Hvordan får jeg de gamle PC'er til at køre 1 Gigabites over Netværket ????

Mvh.

Lars

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 07-06-07 18:31

"Lars Skov Jensen" <lars-s-j@post4.tele.dk> writes:

> [...]
> Lost in Space Here......?????
>
> Hvordan får jeg de gamle PC'er til at køre 1 Gigabites over Netværket ????

Er alle fire par i kablerne forbundet til stikkene? - hvis ikke, vil
der automatisk blive downgradet til 100Mbit/s.

Kai

Fra : Lars Skov Jensen

Dato : 07-06-07 18:39

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse

> Er alle fire par i kablerne forbundet til stikkene? - hvis ikke, vil
> der automatisk blive downgradet til 100Mbit/s.

Hejsa Kai

Hva mener du med om alle fire par i kablerne forbundet til stikkene ????

alle 8 ledere er forbundet nøjaktig ens i begge RJ-45 Stik.......

Mvh.

Lars

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-06-07 20:09

"Lars Skov Jensen" <lars-s-j@post4.tele.dk> wrote in message

> alle 8 ledere er forbundet nøjaktig ens i begge RJ-45 Stik.......

Ja det er nok her fejlen er.. Det nytter ikke det er nøjagtigt ens.. det
skal være på den rigtige måde

Enten T568B i begge ender eller T568A i begge ender.

T568B
Pin 1 white orange
Pin 2 orange
Pin 3 white green
Pin 4 blue
Pin 5 white blue
Pin 6 green
Pin 7 white brown
Pin 8 brown

T568A
Pin 1 white green
Pin 2 green
Pin 3 white orange
Pin 4 blue
Pin 5 white blue
Pin 6 orange
Pin 7 white brown
Pin 8 brown

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 07-06-07 18:49

> Hejsa Kai
>
> Hva mener du med om alle fire par i kablerne forbundet til stikkene ????
>
> alle 8 ledere er forbundet nøjaktig ens i begge RJ-45 Stik.......

I 10Mbit/s og 100Mbit/s bruges kun to af de 4 leder-par i et UTP kabel
til at sende og modtage på. I 1Gbit/s bruges alle fire par til at
sende og modtage på samtidigt (dvs man sender OG modtager på alle fire
par).

Hvis ikke alle fire par er forbundet (korrekt) til stikkene, vil man
ikke kunne køre 1Gbit/s på kablet og der faldes tilbage på 100Mbit/s
som en del af autonegotiation protokollen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable

Kai

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 07-06-07 20:40

Kai Harrekilde-Petersen wrote:
> Hvis ikke alle fire par er forbundet (korrekt) til stikkene, vil man
> ikke kunne køre 1Gbit/s på kablet og der faldes tilbage på 100Mbit/s
> som en del af autonegotiation protokollen.

Er du sikker på dette?

Jeg har set et forkert lavet kabel til en maskine, der
kunne køre 1000M. Der negotiates også 1000M, men der
er ikke hul igennem. Det virkede (kablet kan ikke "bare"
skiftes) hvis man patchede forbindelsen til en 100M switch.

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 07-06-07 21:02

Mogens Kjaer <mk@lemo.dk> writes:

> [...]
> er ikke hul igennem. Det virkede (kablet kan ikke "bare"
> skiftes) hvis man patchede forbindelsen til en 100M switch.

Der er sikkert flere fejl-modes, hvoraf nogle ANEG'er til 1G og andre
til 100M. Jeg studerede aldrig ANEG på 1000BASE-T nøjagtigt, da det
var andre folks' ekspertise i huset (1000BASE-X, derimod...).

Kai

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 07-06-07 18:54

Lars Skov Jensen wrote:

> [...]
> Lost in Space Here......?????
>
> Hvordan får jeg de gamle PC'er til at køre 1 Gigabites over Netværket ????

Det åbenlyse spøgsmål - nu forbinder du dem vel ikke via en 100Mbit switch?

Knus
Regnar

Fra : Lars Skov Jensen

Dato : 07-06-07 19:10

"Regnar Bang Lyngsø" <regnar@writeme.com> skrev i en meddelelse

> Det åbenlyse spøgsmål - nu forbinder du dem vel ikke via en 100Mbit
> switch?

Nej , de er alle sammen forbundet til en Allied Telesis AT-GS900 - 16 Ports
Switch,
som meget gerne skulle være en 1 Gigabite Switch....

Mvh.

Lars

Fra : Arne Keller

Dato : 07-06-07 21:44

Lars Skov Jensen skrev:
> [...]
> Men det vil kun køre 100 Megabites - Hva skyldes det ????
>
> Hvis man har 3 gamle PC'er og Gerne Vil køre 1 Gigabites Netværk,

Har du selv lavet dem ?

Hvis ikke, hvad fabrikat er de ?

> og 2 Linksys EG1032-EU

Burde være 1G

> og 2 D-Link DGE-530T

Ser også ud til at være OK

Snippet fra anden tråd
> de er alle sammen forbundet til en Allied Telesis AT-GS900 - 16 Ports
Switch,

Ser også helt rigtigt ud.

> Netværkskort,
> men niks - de gamle PC'er vil bare ikke køre 1 Gigabites - hmmm Strange -
> Lost in Space Here......?????

Jeg vil næsten vædde på at dine kabler ikke klarer kravene til Cat5E,
det er ikke spor unormalt på hjemmelavede kabler eller billige no-name
kabler.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Lars Skov Jensen

Dato : 07-06-07 22:03

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

> Har du selv lavet dem ?

Jeg har ikke selv lavet kablerne , dem har jeg købt.
Men jeg har selv samlet netværkskablerne.....

Der står ikke noget mærke / fabrikat på dem , kun cat5e....

> Jeg vil næsten vædde på at dine kabler ikke klarer kravene til Cat5E, det
> er ikke spor unormalt på hjemmelavede kabler eller billige no-name kabler.

Hva ska man så købe af kabler , som lever op til de Cat5E krav ????

Mvh. Lars

Fra : fix

Dato : 07-06-07 22:47

> [...]
>
> Der står ikke noget mærke / fabrikat på dem , kun cat5e....

> Hva ska man så købe af kabler , som lever op til de Cat5E krav ????

Hm
Du har købt kablerne, men selv samlet dem. Hvis du dermed mener "sat
stikkene på" og ikke "sat stikkene sammen", er de det man kan kalde
hjemmelavede!
og hvis du ikke er vant til dette, er sansynligheden for at de ikke kan køre
1Gb, ret stor.
Se beskrivelsen længere oppe, for at lave kablerne korrekt, og pas på at du
"læser stikkene" fra samme side

finn

Fra : Arne Keller

Dato : 08-06-07 08:20

Lars Skov Jensen skrev:

> Jeg har ikke selv lavet kablerne , dem har jeg købt.

OK

> Men jeg har selv samlet netværkskablerne.....

Nu forstår jeg ikke helt,
Patchkablet med RJ45 han i begge ender, er de købt færdige ?
Eventuelt installationskabel med fast monteret hun i begge ender,
afsluttet i fastmonteret vægdåse, har du det ?

> Der står ikke noget mærke / fabrikat på dem , kun cat5e....

Det får jo alle alarmklokker til at ringe, det lyder som kina produkter
af værste skuffe, hvis producenten ikke tør skrive sit navn på kablet
tør jeg ikke bruge det

> Hva ska man så købe af kabler , som lever op til de Cat5E krav ????

Først skal vi lige have det klart hvad du har brug for, patchkabler
eller installationskabler ?

Fra : Lars Skov Jensen

Dato : 08-06-07 09:36

> [...]
> Eventuelt installationskabel med fast monteret hun i begge ender,
> afsluttet i fastmonteret vægdåse, har du det ?

Nej , jeg har selv lavet dem...
Jeg har købt netværkskablet i en 100m. rulle for sig selv,
og således også med de RJ-45 Stik (Han Stik) for sig selv.

På mine 2 Nye PC'er kører den fint 1 Gigabite uden problemmer,
men på de 3 gamle vil den ikke , ligemeget hva jeg gør- øv altså...

> Det får jo alle alarmklokker til at ringe, det lyder som kina produkter af
> værste skuffe, hvis producenten ikke tør skrive sit navn på kablet tør jeg
> ikke bruge det

Der står kun følgende på Kablet:

CM (UL) C (UL) CMS E178558 24 AVS 4PR ISO/IEC DIS 11801 STP CAT5E

andet står der ikke.....

> Først skal vi lige have det klart hvad du har brug for, patchkabler eller
> installationskabler ?

Jeg har brug for et netværkskabel som ka kører 1 Gigabite på de 3 gamle
PC'er...
og RJ-45 har vel ikke den helt store betydning ang. 1 Gigabite på netværket,
det er vel kun kablet som er det mest vigtige i denne her sag eller hva ???

Undre mig bare over hvorfor kablet kun virker på de 2 nye PC'er ,
og ikke vil virke på mine 3 gamle PC'er ????
Totalt Lost in Space Here..........

Mvh. Lars

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-06-07 10:01

On Fri, 8 Jun 2007 10:36:29 +0200, "Lars Skov Jensen"
<lars-s-j@post4.tele.dk> wrote:

>Undre mig bare over hvorfor kablet kun virker på de 2 nye PC'er ,
>og ikke vil virke på mine 3 gamle PC'er ????

>Totalt Lost in Space Here..........

Så er det næppe kablet der er problemet...

Altså må det være switch og/eller netkort - Netkortet er vel det mest
sandsynlige: Hvad fortæller 'Egenskaber' om netkortene, specielt
fanebladet 'Avanceret'. Kan det være så simpelt at kortene er opsat
fast til Linkhastighed 100 Mbps/Fuld Duplex ?!

<mlr>

Fra : Lars Skov Jensen

Dato : 08-06-07 12:39

"Michael Rasmussen" <mlr@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> fanebladet 'Avanceret'. Kan det være så simpelt at kortene er opsat
> fast til Linkhastighed 100 Mbps/Fuld Duplex ?!

Den står til 1000Mbps / Fuld Duplex....

Mvh. Lars

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 08-06-07 10:09

Lars Skov Jensen wrote:
> CM (UL) C (UL) CMS E178558 24 AVS 4PR ISO/IEC DIS 11801 STP CAT5E

STP? Er der skærm på?

Nu bliver alarmklokken vist til en sirene

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Lars Skov Jensen

Dato : 08-06-07 12:34

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> skrev i en meddelelse
> STP? Er der skærm på?
>
> Nu bliver alarmklokken vist til en sirene

Nej , der er ikke skærm på....

Lars

Fra : Arne Keller

Dato : 08-06-07 11:58

Lars Skov Jensen skrev:

> Nej , jeg har selv lavet dem...

Hvordan skal jeg side det pænt ?
Lad være med at lave patchkabler selv, de bliver ofte af maget svingende
kvalitet slvom man anvender korrekte produkter til at bygge dem af.

> Jeg har købt netværkskablet i en 100m. rulle for sig selv,
> og således også med de RJ-45 Stik (Han Stik) for sig selv.

Er RJ45 stikkene Cat5E ??
Ofte sælge Cat3 stik, det virker ikke så godt

> På mine 2 Nye PC'er kører den fint 1 Gigabite uden problemmer,
> men på de 3 gamle vil den ikke , ligemeget hva jeg gør- øv altså...

Kan visse PCér køre 1G og andre ikke på _samme_ fysiske kabel ??
Det kan igen betyde at at kablet er dårligt men at visse netkorts error
correction fungere bedre.

> Der står kun følgende på Kablet:
>
> CM (UL) C (UL) CMS E178558 24 AVS 4PR ISO/IEC DIS 11801 STP CAT5E
>
> andet står der ikke.....

DIS betyder (Draft International Standard) sidst vi havde 11801 sådan en
version var i efteråret 1996.

Derudover beskriver 11801 ikke kravene til kablet men bare til systemet.

STP betyder normalt skærmet kabel, her tillades dæmpningen at være op
til 50% større end i UTP kabler.

Alt i alt ville jeg være ret mistænksom med hensyn til kablets kvalitet.

> Jeg har brug for et netværkskabel som ka kører 1 Gigabite på de 3 gamle
> PC'er...

I den professionelle verden og standardernes verden ser en installation
således ud:
Switch -> fabriksfremstillet patchkabel -> fastmonteret panel i
krydsfelt -> fastmonteret installationskabel -> fastmonteret vægudtag ->
fabriksfremstillet patchkabel -> PC

I 92% af alle installationer anvendes UTP altså uskærmet teknik.

> og RJ-45 har vel ikke den helt store betydning ang. 1 Gigabite på netværket,
> det er vel kun kablet som er det mest vigtige i denne her sag eller hva ???

Jo, RJ45 kontakten har _meget_ stor betydning for ydelsen.

> Undre mig bare over hvorfor kablet kun virker på de 2 nye PC'er ,
> og ikke vil virke på mine 3 gamle PC'er ????

Du kan købe testudstyr til 60-80.000 som kan vise præcis hvor du har
problemet.

Du kan også vælge at købe et kvalitets patchkabel fra en anerkendt
leverandør(ca. 60-100 Kr), med det i hånden kan du finde ud af om det er
et problem med dine netkort eller din kabelinstallation.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 08-06-07 15:52

Arne Keller <arne@kellernet.org> wrote:

> [...]
>leverandør(ca. 60-100 Kr), med det i hånden kan du finde ud af om det er
>et problem med dine netkort eller din kabelinstallation.

Nu må du ikke slå mig ihjel - men faktisk kan man købe ganske
udmærkede Roline Cat5E kabler til et par kr. per stk, som fungerer
rigtig kanon. Også til gigabit.

Jovist, kabler kan blive for billige og være noget bras (been there,
done that), men jeg synes fanme også det er dyrt at smide 100 krs Cat6
Systimax kabler efter pc'ere når en 5 krs roline virker lige så godt.

Faktisk bruger jeg Systimax patchkabler til servere, men det er mest
af princip fordi det giver en vis teoretisk mindre fejlrate. Jeg har
brugt Roline i mange år uden skygger af problemer.

Derimod er jeg stor tilhænger af at lave faste kabelinstalationer
korrekt. Ikke mindst fordi det er meget sværere at udskifte end
patchkabler. Man kan så diskutere hvilken klasse man vil montere nu om
dage, men som udgangspunkt synes jeg man skal installere det nyeste -
med mindre økonomien er forfærdelig. Som minimum bør man i hvert fald
lave føringsveje så de overholde de nuvæprende krav - for de kan kun
gå i en retning i fremtiden.

Og så kom vi vist ud på et sidespor.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 10-06-07 16:02

Lars Kim Lund skrev:

> Nu må du ikke slå mig ihjel - men faktisk kan man købe ganske
> udmærkede Roline Cat5E kabler til et par kr. per stk, som fungerer
> rigtig kanon. Også til gigabit.

Jeg skal prøve at være forsigtig

Det jeg forsøgte var at give Lars et råd hvordan han kunne være sikker
på om fejlen var i kablet eller hans elektronik. Her vil et anerkendt
kvalitets patchkabel give ham det bedste svar.

Normalt opnår man bedst mulig funktion af kablingen ved at anvende samme
produktserie hele vejen igennem installationen, det tror jeg ikke der er
ret mange som er uenige i.

Men det er da selvfølgelig muligt at man kan opnå en for virksomheden
acceptabel ydelse med med billigere patchkabler. Men også her gælder som
du gør at teste funktionen og købe samme kendte kvalitet hver gang.

En IT afdeling kan ikke fejlfinde ret længe for den pris man sparer på
et patchkabel.

snip

> [...]
> med mindre økonomien er forfærdelig. Som minimum bør man i hvert fald
> lave føringsveje så de overholde de nuvæprende krav - for de kan kun

Jeps, jeg kan ikke være mere enig.