Problemer med ram til mit bundkort
Fra : Michael Frandsen

Dato : 31-05-07 15:22

jeg har et Soltek SL-85DR2-TC bundkort og i flg diverse hjemmesider skulle
den kunne køre med Kingston KVR266X64C25/1g 184 pin ddr 266 mhz pc2100 ram
på 1gb (der er 2 slots så 2x1gb)
når jeg montere den ene blok som jeg købte kan maskinen slet ikke starte,
det eneste der kommer frem er at min skærm er gået i power save mode. jeg
har prøvet alt og nu er jeg klar på de vise råd fra jer alle sammen.
1 de er monteret korrekt
2 der er ingen ting i bios hvor jeg kan stille hvilke slags ram det er!
3 HJÆLP

mvh
Michael

Fra : J

Dato : 31-05-07 15:37

On Thu, 31 May 2007 16:22:16 +0200, "Michael Frandsen"
<m.frandsen.FJERN@DETTE.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>1 de er monteret korrekt
>2 der er ingen ting i bios hvor jeg kan stille hvilke slags ram det er!

Nej, det plejer indirekte at være inde i advanced chipset eller sådan
noget, i bios, hvor du kan stille fsb for cpu og hermed ram. Den står
måske til SPD eller Auto, og så kører på en standard måde i forhold
til din CPU. Nogle gange kan man vælge expert eller manual, og så
stille alle ram parametre. Det kan være ret indviklet.

Det er rigtigt at fsb266 DDR ram er pc2100. Men det behøver du altså
ikke overholde, da hurtigere ram end det også kan køre langsommere.
Det billigste er derfor i reglen at købe det mest solgte, i dag DDR
pc3200.
Så skal du også overholde max. modulstørrelse for ram, som dit
bundkort kan acceptere.

Solteks hjemmeside virker overmåde dårligt her hos mig:
http://www.soltek.de/soltek/FAQ/cpu.htm

Men max. memory modul størrelse står i manualen for dit bundkort. Den
har du måske på trykt.

http://www.ldlc.com/assistant/achat-12133-barrette-memoire/soltek-sl-85dr2-tc.html

512 Mb moduler pc3200 ser ialfald ud til at kunne bruges.

Programmet aida32 kan iøvrigt fortælle diverse om dit ram, og cpu-z om
hvordan cpu og ram kører.
http://www.download.dk/index.asp?prog=33372&selOS=Windows
http://www.cpuid.com/cpuz.php

mvh

John

Fra : Dr.Phil

Dato : 31-05-07 20:11

"J" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse
> hvordan cpu og ram kører.
> http://www.download.dk/index.asp?prog=33372&selOS=Windows
> http://www.cpuid.com/cpuz.php
>
> mvh
>
> John

Hmm lidt svært for manden at bruge det program når han pc ikke vil starte op
med den ramblok ;)

Fra : Dr.Phil

Dato : 31-05-07 22:27

"Michael Frandsen" <m.frandsen.FJERN@DETTE.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:465eda2f$0$4161$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> 1 de er monteret korrekt
> 2 der er ingen ting i bios hvor jeg kan stille hvilke slags ram det er!

Prøv at nulstille/reset din BIOS. Se i manualen hvor jumperen sidder.