Processor: AMD sock939 vs. AMD sockAM2
Fra : Thomas Kleis

Dato : 07-06-07 10:24

Hej NG

Er tæt på at opgradere min computer og har kigget på AMD ahtlon XP X2
processore.(+3800 eller +4200) Der er dog en stor forskel i prisen på
socket939 og socketAM2. AM2 er væsentlig billigere end socket939. Er der
stor ydelsesmæssig forskel? Hvad med Intels E4300, som prismæssigt ligger i
nærheden af AMD X2 socket 939, og som tilsyneladende kan overclockes en del
ifølge anmeldelser på edbpriser.dk ??

De største krav til min maskine er: Spil(BF2, BF1942, C&C3), matematik
simuleringsprogram(Matlab/simulink) og en lille smule videoredigering.

Håber I kan hjælpe med et godt råd. På forhånd tak.

Mvh Thomas

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 07-06-07 11:23

"Thomas Kleis" <thomaskleisREM@VEgmail.com> crashed Echelon writing

> [...]
> ligger i nærheden af AMD X2 socket 939, og som tilsyneladende kan
> overclockes en del ifølge anmeldelser på edbpriser.dk ??

S939 udvikles der ikke på mere, AM2 er efterfølgeren, så vælg et system
baseret på AM2 hvis det skal være AMD.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-06-07 15:25

Thomas Kleis wrote:

> De største krav til min maskine er: Spil(BF2, BF1942, C&C3), matematik
> simuleringsprogram(Matlab/simulink) og en lille smule videoredigering.

Hvis du bare skal køre 32-bit, så kan du lige så godt vælge Intel. Skal
du derimod køre 64-bit, så er der ingen vej udenom AMD, da deres
implementering af instruksionssættet er bedst.

Hvis du overvejer quad core engang i nærmeste fremtid, så vælg AMD.
AMD's quad core bliver en ægte quad core, hvor Intels blot er to dual
core i samme hus (AMD's først quad core var to dual core fordelt på to
huse).

Jesper Poulsen

Fra : J

Dato : 08-06-07 07:56

On Thu, 07 Jun 2007 16:25:28 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

> [...]
>AMD's quad core bliver en ægte quad core, hvor Intels blot er to dual
>core i samme hus (AMD's først quad core var to dual core fordelt på to

Intel Core2 er 64 bit, og Intel er længere med quad-core end amd.

Som andre skriver AM2 sokkel er mest moderne, og leverer CPU'er med
lavest strømforbrug. Men der bruges altid DDR2 ram.

Med socket939 har man mulighed for at bruge DDR ram. Bedste køb er
antagelig en 3500+, da den bruger lidt.

mvh

John

Fra : Thomas Kleis

Dato : 08-06-07 13:11

"J" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote in message

> Intel Core2 er 64 bit, og Intel er længere med quad-core end amd.
>
> Som andre skriver AM2 sokkel er mest moderne, og leverer CPU'er med
> lavest strømforbrug. Men der bruges altid DDR2 ram.

Øffern! Dvs at jeg ikke kan bruge mine almindelige DDR ram som jeg har i
maskinen? Troede at AM2 understøttede op til DDR2 og dermed var
bagudkompatibel.

Mvh Thomas

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-06-07 14:37

J wrote:
> Intel Core2 er 64 bit, og Intel er længere med quad-core end amd.

Men Íntels implementation af 64-bit er ikke så god som AMD's.
Og Intels quad core er ikke ægte quad core.

Jesper Poulsen

Fra : plykkegaard@gmail.co~

Dato : 08-06-07 12:04

J wrote:

> Med socket939 har man mulighed for at bruge DDR ram. Bedste køb er
> antagelig en 3500+, da den bruger lidt.

Prisforskellen på 939 og AM2 kan snildt betale et par ramstænger
(næsten)
Jeg er mere end almindeligt trær af at jeg valgte 939 for lidt over et
år siden :(

- Peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-06-07 12:11

On Fri, 08 Jun 2007 04:04:05 -0700, plykkegaard@gmail.com wrote:

>Jeg er mere end almindeligt trær af at jeg valgte 939 for lidt over et
>år siden :(

Sådan er det med computere - Uanset hvad du køber i dag, kan du om 3
måneder få noget der er dobbelt så godt men til den halve pris

<mlr>

Fra : J

Dato : 08-06-07 13:10

>Prisforskellen på 939 og AM2 kan snildt betale et par ramstænger
>(næsten)
>Jeg er mere end almindeligt trær af at jeg valgte 939 for lidt over et
>år siden :(

Tja, gearet af Vistas fremkomst troede jeg også, at jeg skulle
opgradere med dual-core og DDR2 i en mængde af 4 Gb. Da jeg har læst
at 3 Gb er minimum, og så også noget geforce 8xxx for at få DX10.

Men så faldt jeg over kubuntu (linux). Det kører fortrinligt 64 bits
version på en single core 3500+ og med 1 Gb ram og noget grafikkort
(passivt kølet) for DX9.

Så jeg venter gladeligt med at opgradere til vi har 2 GHz DDR3 ! og
måske quad-core, når man nu er igang. I 2008 !

mvh

John