Hjælp til fejlfinding
Fra : Martin Heller

Dato : 05-06-07 11:32

Jeg forsøger at genoplive min gamle computer, som har stået
ubrugt i ca. et halvt år. Den virkede da jeg sidst havde den
tændt, men jeg kan ikke få liv i den nu.

Systemet jeg gerne vil have liv i har et ASUS A7N8X deluxe
bundkort, en 80 GB seagate harddisk, matrox g550 skærmkort og en
cd-brænder.

Når jeg tænder computeren kommer der lys i power-dioden og dioden
på CD-drevet og blæserne starter, men så sker der ikke mere.
Ingen signal til skærmen og ingen lyde.

Jeg har prøvet at skifte skærmkortet ud med et ASUS kort fra en
anden computer, men det ændrede ikke noget.
Harddisken har jeg prøvet at sætte i en anden computer, som fint
kan boote fra den.
Jeg har prøvet at udskifte rammen med ram fra en anden computer.
Jeg har prøvet at fjerne CD-drevet og at skifte power-stikket til
harddisken.
Jeg har også prøvet at resætte CMOS ved at fjerne batteriet på
bundkortet og flytte jumperen CLRTC1 fra position 12 til 23 og
tilbage igen.
Alt sammen uden resultat.

Er der andet, jeg kan forsøge mig med for at få liv i computeren
igen?

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-07 12:18

"Martin Heller" <mr_heller@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> et halvt år. Den virkede da jeg sidst havde den tændt, men jeg kan ikke få

Jeg kan se du har prøvet det meste - uden held. Har du dog checket om
højttaleren er forbundet, eller byt den ud. Evt. lyde fra den vil kunne
hjælpe meget.

To muligheder ser jeg dog stadig: CPU defekt eller strømforsyning defekt.
Prøv at skifte dem.

mvh
///M

Fra : Martin Heller

Dato : 05-06-07 12:26

///M skrev:

> Jeg kan se du har prøvet det meste - uden held. Har du dog checket om
> højttaleren er forbundet, eller byt den ud. Evt. lyde fra den vil kunne
> hjælpe meget.

Der er et on-board lydkort, som jeg har forbundet til højtalerne
på min skærm. Højtalerne virker når jeg bruger dem med en anden
computer. Der kommer ingen lyde overhovedet - hverken bib eller
en stemme med resultaterne af systemtests.

> To muligheder ser jeg dog stadig: CPU defekt eller strømforsyning defekt.
> Prøv at skifte dem.

Jeg har desværre ikke nogen ekstra CPU eller strømforsyning
liggende lige nu. Som sagt kommer der lys i 'power-dioden', en
grøn diode på selve bundkortet, og i cd-drevet når jeg tænder.
Det tyder vel på, at der kommer strøm? Er det almindeligt, at
strømforsyningen kun går delvist?

Fra : Hans Hvelplund Odbor~

Dato : 05-06-07 14:31

Martin Heller skrev:

> [...]
> computer. Der kommer ingen lyde overhovedet - hverken bib eller
> en stemme med resultaterne af systemtests.
Det er ikke lydkortet der der er tale om her, men lyde fra PC-speakeren
Du kan finde mere om den i din manual.

Har selv et A7N8X deluxe (version 2.0), hvor der inbygget højttaler til
PC-speaker på mb. Ved ikke om alle Deluxe udgaverne har onboard højttaler.

Du kan prøve at fjerne ram, så skulle PC-speaker gerne komme med lyd.

Fra : Martin Heller

Dato : 05-06-07 19:36

Hans Hvelplund Odborg skrev:

> Har selv et A7N8X deluxe (version 2.0), hvor der inbygget højttaler til
> PC-speaker på mb. Ved ikke om alle Deluxe udgaverne har onboard højttaler.

Det skulle være det samme her.

> Du kan prøve at fjerne ram, så skulle PC-speaker gerne komme med lyd.

Der sker ikke noget. Der kommer lys i diverse dioder og alle
blæsere starter (cpu-blæser, kabinet-blæser og hvis der er en
også blæseren på grafikkortet). Det er lige meget om der er
harddisk, ram, eller andet i: ingen lyde og sort skærm.

Jeg har dømt bundkort og cpu ude og de øvrige dele er nu doneret
til andre maskiner.

Fra : Mads

Dato : 05-06-07 23:08

On Tue, 05 Jun 2007 20:35:51 +0200, Martin Heller <mr_heller@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>også blæseren på grafikkortet). Det er lige meget om der er
>harddisk, ram, eller andet i: ingen lyde og sort skærm.

Min PC havde præcis samme symptomer.
Det viste sig at jeg var kommet til at rykke det lille ekstra
strømstik ud af bundkortet, altså det lille 4 bens strømstik.
Uden det stik ville den ikke starte, men der var lys i dioderne
og blæserne kørte, men ingen bip eller noget.
Så snart stikket var sat i kørte bæstet perfekt.

mvh Mads

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-07 10:30

> Det tyder vel på, at der kommer strøm? Er det almindeligt, at
> strømforsyningen kun går delvist?

Det kan godt forekomme, f.eks. at spænding på 5 V kun er 4,5 osv. Ellers som
Mads er inde på, hvis bundkortet ikke får strøm i alle stik, så kan det give
nogle sære virkninger.

Hvis det ikke er strømforsyningen, så kunne det faktisk godt være
bundkortet.

mvh
///M

Fra : Janus

Dato : 09-06-07 20:44

///M den 05-06-2007 13:17:
> "Martin Heller" <mr_heller@yahoo.dk> wrote in message

C&P "ASUS A7N8X deluxe bundkort"

> [...]
> hjælpe meget.
>
> To muligheder ser jeg dog stadig: CPU defekt eller strømforsyning defekt.

Kortet er ondt - punktum

Haft samme bundkort, været samme tur igennem.
Efter også den foreslåede cpu og psu defekt test måtte jeg erkende at
kortet var til losseren.

- det gode ved det nedbrud var at jeg fik en købt en Seasonic psu

mvh
Janus