Harddisk til D-Link DNS-323
Fra : Brian Thomsen

Dato : 04-06-07 19:39

Hejsa

Jeg har netop bestilt en D-Link DNS-323 til brug på mit hjemme-netværk. Jeg
skal dog bruge noglehardiske til den. Så vidt jeg kan læse mig til, så
benytter den SATA harddiske. Men jeg kunne godt tænke mig at vide om man kan
bruge SATA-2 harddiske i den (læs: Kan det lade sig gøre, passer stikkene,
fungerer det?)?. Jeg er godt klar over at man ikke vil kunne få SATA-2
hastigheder, men det er ved at være svært at finde alm. SATA drev til
fornuftige penge.
Der findes drev med 8 og 16 MB cache, kan jeg med fordel købe et drev med 16
MB cache og hvilken betydning har det? Er der ellers nogen der har
erfaringer med D-Link DNS-323 (gode eller dårlige)? På forhånd tak

Mvh.
Brian Thomsen

Fra : Taba

Dato : 05-06-07 00:43

> [...]
> fungerer det?)?. Jeg er godt klar over at man ikke vil kunne få SATA-2
> hastigheder, men det er ved at være svært at finde alm. SATA drev til

Mange SATA-2 (korrekt term er SATA-300) diske har en jumper indstilling
der gør den kompatibel med SATA-1 (korrekt term SATA-150) standarden
hvis den ikke selv finder ud af at den skal "skrue ned" til SATA-1:
"Backward compatibility between SATA 1.5 Gbit/s controllers and SATA 3.0
Gbit/s devices was important, so SATA/300's autonegotiation sequence is
designed to fallback to SATA/150 speed (1.5 Gbit/s rate) when in
communication with such devices. In practice, some older SATA
controllers do not properly implement SATA speed negotiation. Affected
systems require user-intervention to manually set the SATA 3.0 Gbit/s
peripherals to 1.5 Gbit/s mode, generally through the use of a jumper."

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

> Der findes drev med 8 og 16 MB cache, kan jeg med fordel købe et drev med 16
> MB cache og hvilken betydning har det? Er der ellers nogen der har
> erfaringer med D-Link DNS-323 (gode eller dårlige)? På forhånd tak

Der er ikke nogen synderlig stor ydelses mæssig forskel på en harddisk
med 8 MB cahce og en harddisk med 16 MB cache så medmindre der er en
stor prisforskel på en model med 16 MB cache og en med 8 MB cache så
ville jeg gå efter den billigste.

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum