Problemer med RAID
Fra : Thomas Sørensen

Dato : 01-06-07 07:43

Hej NG

jeg har et raid-1 system med 2 Seagate diske på en Adaptec 1210sa controller

Alt ser ud til at virke fint og status er
05/30/2007 10:25:39 RDT [IOM0048] Array "Main Disks " is now fault-tolerant

Nu ville jeg så teste mit setup, så jeg lukkede maskinen ned og fjernede
den ene disk…

Herefter startede jeg maskinen op og den almindelige windows 2003
”splash screen” kom op men maskinen kom ikke videre?

Mærkeligt tænkte jeg og prøvede at sætte disken i igen hvorefter det
hele virkede…

Jeg prøve at kigge på webinterfacet og så at den disk jeg havde hevet ud
lige pludselig stod som failed. Efter jeg havde initiliceret den i
raided igen kom den igen og sagde at Array "Main Disks " is now
fault-tolerant, men hvis jeg prøvede at hive disken ud (igen mens PC var
slukket) kunne den igen ikke starte op..

Det mærlige er at det hele virker hvis jeg fjerner den anden disk i
stedet.. ???

Burde jeg ikke kunne fjerne en vilkårlig disk i et spejlet raid-1 setup,
unden at den skulle fejle ved boot ??

Jeg har læst lidt om at det måske er fordi den billige raid controller
jeg har købt håndtere RAID i windows-driveren, er der nogen der kan
verificere dette ?

Fra : ShutEye

Dato : 01-06-07 14:16

> [...]
> har købt håndtere RAID i windows-driveren, er der nogen der kan verificere

http://www.acnc.com/04_01_01.html og andre steder ser ud til at mene, at du
(desværre) har ret i din formodning.

Fra : Thomas Sørensen

Dato : 04-06-07 17:39

> http://www.acnc.com/04_01_01.html og andre steder ser ud til at mene, at du
> (desværre) har ret i din formodning.

Tak for svaret, så er næste spørgsmål bare hvor meget man skal give for
en ordenlig raid controller hvor raid bliver styret i hardware.

Er det nok at købe en raid controller til 2000 eller skal jeg op og give
10.000 ? syntes ikke jeg kan se på specs. af raid controllere om de
bliver styret af hardware eller software....