Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
skat og e-boks
Fra : Leif Neland

Dato : 30-05-07 07:00

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=31171

"Skat har opsagt samarbejde med det digitale postboks-system e-Boks.
Systemet er ikke pengene værd, mener man."

"... e-Boks er en ekstraudgift, som vi ikke mener, giver borgerne ekstra
værdi,« siger kontorchef i Skat, Keld Borup, til Jyllands-Posten.

Jeg har da udmærket værdi af e-boksen.

Man burde starte en protestbevægelse: Returner papirpost fra skattevæsnet
uåbnet, og insistere på at få det elektronisk.

Når offentlige institutioner kan returnere papir-fakturaer og insistere på
at få dem elektronisk, så burde borgere kunne gøre det samme.

Leif

Fra : Anders Majland

Dato : 30-05-07 08:36

> Jeg har da udmærket værdi af e-boksen.
>
> Man burde starte en protestbevægelse: Returner papirpost fra skattevæsnet
> uåbnet, og insistere på at få det elektronisk.

Du har misforstået det - De ønsker selv at drive deres eget elektroniske
arkiv.

Hvis du går ind på skat.dk og logger på har du allerede idag adgang til det
meste hvis ikke alt det de også har tilbudt via E-boks. Så jeg forstår da
godt at de ønsker at spare de penge, da det vist koster i omegnen af en
krone per styk.

Oprindeligt lød det tillokkende med alt i samme arkiv men praksis blev jo
noget andet. Det er kun nogen bankder der er med og postvæsenet forsøger
også at konkurrere med deres ePosthus

Fra : Optimus Prime

Dato : 30-05-07 09:12

Anders Majland skrev:
> [...]
> noget andet. Det er kun nogen bankder der er med og postvæsenet forsøger

Det var vel kun et spørgsmål om tid før det problem kom. Det er jo et
spørgsmål om profit - skidt med man sparer de 4.50kr per brev, man vil
ikke betale 1kr/brev til en anden virksomhed hvis man selv kabn skumme
de penge...

Bliver E-boks en kæmpesucces kan vi nok forvente man forsøger at kræve
penge af brugerne på et tidspunkt (ala man forsøgte med Dankortet)

Personligt bruger jeg E-boks som meget jeg kan; men har dog lavet en
lokalt kopi af alt i tilfælde af den slags tiltag - kan stadig huske
sidst jeg skiftede bank og mistedee adgangen til alle mine papirer (som
kun lå i webbanken)

Fra : Anders Majland

Dato : 30-05-07 11:06

> [...]
> spørgsmål om profit - skidt med man sparer de 4.50kr per brev, man vil
> ikke betale 1kr/brev til en anden virksomhed hvis man selv kabn skumme de

Jeg ved ikke hvad det koster at printe, putte i kuvert og stemple porto på -
Men portoen er ikke den eneste udgift.

Selvom jeg gerne så at al min post kunne leveres i e-boks har jeg forståelse
for at skat mener at de kan gøre det billigere selv end putte pengene i
lommerne på PBS, Post Danmark og KMD. Og da jeg alligevel benytter skat's
tast selv til indtastning ser jeg det ikke som et problem at opgørelserne
også kommer der ...

Mange banker har jo valgt at gøre det samme - at tilbyde kontoudtog mm i
deres egne webbanker istedet for i e-boks'en.

Derimod håber jeg at der ved næste "opgør" om den digitale signatur kan
skabes en fælles for banker og det offenlige. Selvom bankerne kritik af
sikkerheden i den nuværende TDC signature vist mest er det samme som
ovenfor. De mener at deres egene løsninger er både billigere og bedre.. Med
streg under billigere ...

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Leif Neland

Dato : 31-05-07 15:53

Skat skriver:
Tak for henvendelsen.

SKAT har siden 2002 lagt forskudsopgørelsen i e-Boks, samtidig med at den
også opbevares i Skattemappen. Denne fleksibilitet og service gør vi endnu
bedre for borgerne.

Fra 1. kvartal 2008 bliver det muligt at tilgå al skatteinformation og
selvbetjening hos SKAT både via TastSelv Borger på skat.dk og via den
fællesoffentlige borgerportal borger.dk. Fra borger.dk er der direkte adgang
til Skattemappen, som bliver omdrejningspunkt for al kommunikation med
borgere.

SKAT skal være effektive og billige

Baggrunden for at opsige kontrakten med e-Boks er, at SKAT ikke ønsker at
bekoste en unødvendig dobbeltdrift af både Skattemappen og e-Boks. Vi har en
forpligtelse til at udføre skatteopgaven så effektivt og billigt som muligt.

Mine Penge

SKAT tilbyder fra 1. kvartal 2008 elektronisk information i Skattemappen -
forskudsopgørelse, årsopgørelse og personlige skatteoplysninger - og
selvbetjening via borger.dk under overskriften Mine penge. Mine Penge bliver
en personlige side, hvor du får overblik over alle dine økonomiske
mellemværender med det offentlige.

SKAT er toneangivende

Vores vision er at opbygge løsninger på tværs af det offentlige, og vi vil
gerne gå forrest, når det handler om at tilbyde information og løsninger på
den nye borgerportal borger.dk.

Med venlig hilsen
Dorte Hoffmann Nørgaard

SKAT