Skoldkopper og solcreme
Fra : lh

Dato : 04-06-07 06:32

Hej.

Håber nogen her kan give et godt råd, eller ved noget om dette. Min søn og
hans kone og deres tvillingedrenge på 2 år er rejst på ferie til Rhodos. Nu
sms´er han hjem at den ene dreng har fået skoldkopper og om jeg kan finde ud
af hvordan det og solcreme går sammen. Ved nogen det, for jeg aner intet om
det? Har anbefalet de ringer hjem til deres læge og får et godt råd her.

Mvh
lh

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-06-07 07:18

> [...]
> Nu sms´er han hjem at den ene dreng har fået skoldkopper og om jeg kan
> finde ud af hvordan det og solcreme går sammen.

Spørgsmålet giver ikke mening? Hvorfor skulle knægten have solcreme på, når
han skal blive indendørs i sin seng?

Mvh Maria

Fra : Workingmom

Dato : 04-06-07 08:31

Maria Frederiksen skrev:

> Spørgsmålet giver ikke mening? Hvorfor skulle knægten have solcreme på, når
> han skal blive indendørs i sin seng?
>
> Mvh Maria

Nu er det sådan, at nogle børn - især de små - ikke angribes ret hårdt
af skoldkopper.

Og i øvrigt er det næsten umuligt at holde en to-årig i sengen, med
mindre man binder dem, sååååå.

Under alle omstændigheder er feberen ofte overstået på et par dage, men
barnet har stadig nogle skoldkopper tilbage, og så ville det nok være
rart at vide, hvad man så gør.

Jeg ville umiddelbart holde igen med chreme (bortset fra zinksalve og
den slags) og give tøj på i stedet - en løs bomuldsbluse, f.eks.

Tine Ditmar

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-06-07 11:56

> Nu er det sådan, at nogle børn - især de små - ikke angribes ret hårdt af
> skoldkopper.

Han smitter altså alligevel. Hvor taknemmelig vil du være for at være 8-10
uger gravid og så blive smittet af en unge, hvis forældre ikke holder ham
inde?

> Og i øvrigt er det næsten umuligt at holde en to-årig i sengen, med mindre
> man binder dem, sååååå.

Nej, men så i det mindste indendørs - langt væk fra folk, der ikke skal
smittes.

Mvh Maria

Fra : Workingmom

Dato : 04-06-07 12:28

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> inde?

> Nej, men så i det mindste indendørs - langt væk fra folk, der ikke skal

Nu er skoldkopper jo altså ikke røde hunde.

Og nu har langt de fleste jo haft skoldkopper og er som følge deraf immune.

Tine Ditmar

Fra : lh

Dato : 04-06-07 12:35

> [...]
> inde?

> Nej, men så i det mindste indendørs - langt væk fra folk, der ikke skal

Hallo du........ har jeg fortalt om forholdene omkring dem dernede??? Det er
et par ansvarsfulde forældre der nok ved hvad de skal gøre og ikke gøre. De
bor på et lækkert børnevenligt hotel, med en stor altan!!! Så selvfølgelig
slæber de ikke et sygt barn med rundt. Men som en anden skrev, prøv du at
holde et 2 årigt barn inde i sengen!!!! Og i øvrigt var han heller ikke syg
som sådan, men det viste sig jo så også at det "kun" var myggestik, derfor
var han heller ikke syg med feber, så det hang lige som sammen. De havde jo
nok ikke søgt læge dernede hvis de bare ville smøre barnet indi creme og
tage ham med ud. Og de er altså i en alder hvor de selv smider
hovedbeklædning, tøj m.m som det ikke lige passer dem at have på, så jeg kan
da godt forstå at de i den stærke sol dernede vil beskytte deres børn så
godt som muligt, altså foruden tøj også solcreme.

lh

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-06-07 15:42

> [...]
> have på, så jeg kan da godt forstå at de i den stærke sol dernede vil
> beskytte deres børn så godt som muligt, altså foruden tøj også solcreme.

Jeg bliver bare så harm, når folk uden videre lader deres børn smitte andre
uden tanke for konsekvenserne - især når undskyldningen blot er at det
sandelig er besværligt at beskæftige sit eget barn, når det er syg. Og det
er altså ikke kun røde hunde under graviditeten, der giver handicappede
børn. Andre sygdomme gør også.

Det er træls for knægten uanset om det "kun" er myggestik, så god bedring
til ham.

Mvh Maria

Fra : -=JF=- priv

Dato : 05-06-07 18:09

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg bliver bare så harm, når folk uden videre lader deres børn smitte
> andre uden tanke for konsekvenserne

For dælen Maria...
Aspirerer du til at blive kendt som Panik-Maria på usenet?

Et simpelt spørgsmål om solcreme bliver i den verden til gravide med
vanskabte børn i maven.
Et *teoretisk* spørgsmål om strafferammen ved hastighedsovertrædelse får dig
nærmest i chock.

Prøv dog at læse folks spørgsmål og forhold dig til teksten - og ikke de
worst case scenarier du er så hurtig til at skrue sammen!

Bare et godt råd.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-06-07 19:50

> Aspirerer du til at blive kendt som Panik-Maria på usenet?

Det har jeg vist været med i for mange år til at kunne

> Et simpelt spørgsmål om solcreme bliver i den verden til gravide med
> vanskabte børn i maven.

Næ, det blev det ikke til, men ville du som gravid synes det var hyggeligt
at møde et barn med skoldkopper eller røde hunde? Sidde ved siden af det på
stranden eller i et cafeteria? Jeg ville ikke og derfor reagerer jeg.

> Et *teoretisk* spørgsmål om strafferammen ved hastighedsovertrædelse får
> dig nærmest i chock.

Niks, jeg udtrykte min forståelse for at andre kunne have det sådan ud fra
den måde spørgsmålet blev stillet på. At du læser det på anden måde er fint
nok for mig.

Mvh Maria

Fra : -=JF=- priv

Dato : 05-06-07 20:24

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i meddelelsen

> Det har jeg vist været med i for mange år til at kunne

Det er sgu aldrig for sent!

> [...]
> at møde et barn med skoldkopper eller røde hunde? Sidde ved siden af det
> på stranden eller i et cafeteria? Jeg ville ikke og derfor reagerer jeg.

Igen: Læs dog spørgsmålet!!!
Spørgsmålet var om det var usuendt at smøre solcreme på skoldkopper...
That's it, and that's all!
Ingen steder i spørgsmålet blev det antydet at de ville kradse hul på
skoldkopperne og sende ungen på udflugt blandt gravide!

> Niks, jeg udtrykte min forståelse for at andre kunne have det sådan ud fra
> den måde spørgsmålet blev stillet på. At du læser det på anden måde er
> fint nok for mig.

Du skriver
"Jeg reagerede på at nogen blev chokeret over at man overhovedet kunne
diskutere det - **det blev jeg også.**" (min fremhævning)

Hvordan skal jeg ellers læse det?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-06-07 22:15

> Igen: Læs dog spørgsmålet!!!
> Spørgsmålet var om det var usuendt at smøre solcreme på skoldkopper...
> That's it, and that's all!

Og mit oprindelige svar var at det giver ikke mening at spørge, da man ikke
sender et sygt barn udendørs. Både af hensyn til barnet og af hensyn til
andre. Resten er bare en uddybning/begrundelse for min holdning.

Mvh Maria

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-06-07 22:27

On Tue, 5 Jun 2007 23:15:14 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Og mit oprindelige svar var at det giver ikke mening at spørge, da man ikke
>sender et sygt barn udendørs. Både af hensyn til barnet og af hensyn til
>andre. Resten er bare en uddybning/begrundelse for min holdning.

Du må være en af de sidste dages hellige...

Skoldkoppe udslettet holder en god uge tid, nogle gange længere. Og
ungerne er sjældent særligt medtagede...

Vil du virkelig give dem stuearrest af den grund ?

<mlr>

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-06-07 22:41

> Skoldkoppe udslettet holder en god uge tid, nogle gange længere. Og
> ungerne er sjældent særligt medtagede...
>
> Vil du virkelig give dem stuearrest af den grund ?

Er det stuearrest, når man ikke holder sine syge børn inde? Ja, så kan jeg
bedre forstå jeres reaktioner.

Mvh Maria

Fra : lh

Dato : 06-06-07 05:39

> [...]
> ikke sender et sygt barn udendørs. Både af hensyn til barnet og af hensyn
> til andre. Resten er bare en uddybning/begrundelse for min holdning.

Jeg syntes godt nok du er noget urealistisk. Nu har jeg på ingen måde
skrevet noget om hvad de skulle gøre og ikke gøre, det ved de nok selv. Nu
var det så ikke skoldkopper, men selvom det havde været, så kan ingen da på
forehånd vide hvornår "man" bliver syg. Hvis vi skal undgå at smitte
hinanden så skal vi jo isoleres os hjemme alle sammen. Hvad med alle de
voksne mennesker der render rundt på arbejdspladserne med snue og influenza?
Har du aldrig oplevet at blive syg på en rejse eller ferie? Eller dine børn
hvis du har nogen? HVIS du fik skoldkopper på en ferie - eller anden sygdom,
kan du da ikke bare forlænge ferie og isolere dig på et hotelværelse dernede
for at undgå at smitte andre. Sådan burde det måske være i din verden, men
totalt urealistisk. Ingen bryder sig vel om at blive syg, men mon ikke det
er "os" voksne mennesker der udsætter hianden for den største smitterisiko
med diverse infektioner.

lh

Fra : -=JF=- priv

Dato : 06-06-07 18:50

> [...]
> ikke sender et sygt barn udendørs. Både af hensyn til barnet og af hensyn
> til andre. Resten er bare en uddybning/begrundelse for min holdning.

Jamen for fanden i luften!!!!
*Er* du virkelig dum, eller nægter du at forstå at der findes andre
virkeligheder end din egen?
Du har hørt om altaner, terasser og haver ik'? Børn skal sgu have solcreme
på i de sydlige himmelstrøg, også selv om de er på en altan - selv en
absolut graviditetsfri altan.

Jeg gider ærligt talt ikke bruge mere energi på dig.
Du er sgu for enøjet, sensationslysten og stivnakket til min smag.
I filteret med dig - Plonk!

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-06-07 20:01

> Du har hørt om altaner, terasser og haver ik'? Børn skal sgu have solcreme
> på i de sydlige himmelstrøg, også selv om de er på en altan

Enig, men syge børn skal ikke være ude og det var det, der var
udgangspunktet. At nogle forældre så ikke gider være indendørs sammen med
barnet bare fordi det er sygt er så deres valg.

Mvh Maria

Fra : lh

Dato : 06-06-07 20:25

> [...]
> udgangspunktet. At nogle forældre så ikke gider være indendørs sammen med
> barnet bare fordi det er sygt er så deres valg.

De fleste læger vil have vi køre vores syge børn til dem i stedet for at vi
de kommer på hjemmebesøg. Ergo er det ligesom lidt svært ikke at tage et
sygt barn med udenfor.

lh

Fra : Workingmom

Dato : 06-06-07 22:28

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> udgangspunktet. At nogle forældre så ikke gider være indendørs sammen med
> barnet bare fordi det er sygt er så deres valg.

Og hvorfor er det så lige syge børn ikke skal være ude?

Sådan en god gåtur giver luft, hvis man f.eks. er forkølet.

Inde kan man netop risikere at sprede smitte til hele familien - ude -
hvis barnet eller har det nogelunde - bliver smitten da fordelt over et
meget større område.

Tine Ditmar

Fra : C.H

Dato : 09-06-07 11:26

> [...]
> udgangspunktet. At nogle forældre så ikke gider være indendørs sammen med
> barnet bare fordi det er sygt er så deres valg.

What? Hvorfor skal et sygt barn ikke være ude?
Det var i de gode gamle dage man blev tvunget til at ligge under dynen i
sygeperioder. Nu ved man, at kroppen restituerer sig bedst når den er i
bevægelse, og at immunsystemet stimuleres positivt af at være i den fri luft
i forhold til et lummert barnekammer.
Et barn skal selvfølgelig ud i haven eller lignende, hvis det er friskt til
det. Kun en grund til at holde sig indendørs og det er, hvis det er for
varmt samtidig med, at man har feber.
Vi har ikke godt af at sidde inde og lumre.....

CH

Fra : Brian Olesen

Dato : 07-06-07 07:39

"-=JF=- priv" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i meddelelsen

> Jamen for fanden i luften!!!!

Hov hov!
Mener faktisk ikke, at lige netop fanden befinder sig i luften. *ggg*

Brian

Fra : -=JF=- priv

Dato : 07-06-07 16:55

"Brian Olesen" <nomail@please.dk> skrev i meddelelsen

> Hov hov!
> Mener faktisk ikke, at lige netop fanden befinder sig i luften. *ggg*

Næh - det ku' godt være at jeg skulle have sigtet et par etager længere nede

Fra : Brian Olesen

Dato : 08-06-07 12:58

> "Brian Olesen" <nomail@please.dk> skrev i meddelelsen

> Næh - det ku' godt være at jeg skulle have sigtet et par etager længere
> nede

ARh men kender nu godt udtrykket. De bruger det en del i det midt /
vestjyske.

Fra : Pernille

Dato : 04-06-07 08:41

"lh" <lhmail@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> finde ud af hvordan det og solcreme går sammen. Ved nogen det, for jeg
> aner intet om det? Har anbefalet de ringer hjem til deres læge og får et

Jeg ved ikke noget om solcreme og skoldkopper, men små børn bør ALTID være
dækket at bomuld. - Gerne hvidt. Det tager størstedelen af solstrålerne.
Selvfølgelig klarer det jo ikke problemet med sol i ansigtet.
Bølle hat og lyst bomuld er godt!
Ellers spørg på apoteket.

Fra : lh

Dato : 04-06-07 11:13

"Pernille" <Pernille@Hovedstaden> skrev i en meddelelse

> [...]
> dækket at bomuld. - Gerne hvidt. Det tager størstedelen af solstrålerne.
> Selvfølgelig klarer det jo ikke problemet med sol i ansigtet.

Tak for svarene og jeg kan meddele de har været ved lægen dernede og det
var ikke skoldkopper men masser af myggestik!!!!!

lh

Fra : Workingmom

Dato : 04-06-07 11:48

lh skrev:

> Tak for svarene og jeg kan meddele de har været ved lægen dernede og det
> var ikke skoldkopper men masser af myggestik!!!!!
>
> lh

Åh - det bette skind - godt det ikke er mig, der er fuld af myggestik.
Og godt det ikke er mig, der er mor til en to-årig, der er fuld af
myggestik.

Tine Ditmar

Fra : Pernille

Dato : 04-06-07 12:28

> Tak for svarene og jeg kan meddele de har været ved lægen dernede og det
> var ikke skoldkopper men masser af myggestik!!!!!

Nå, det var da godt!
Jeg sad engang foran en far og hans søn, i et fly på vej hjem fra ferie.
Han fortalte, at han var nødt til at rejse hjem med sønnen selv,
da mor og andet barn måtte blive dernede, da de ikke måtte komme
med flyet hjem, som planlagt, pga smittefarer.