Navigator fa. Interphase, Chart Master V6
Fra : Ole Pagh

Dato : 05-06-07 20:24

Hej.

Jeg er blevet 'forelsket' i ovennævnte navigator, som vist er ret ny på
markedet.

- Den er prisgunstig. Ca. 5000 kr.
- Bruger C-Map Max kort
- Den er meget smal, så den er velegnet til 'flush' montage på skottet
hvor den skal erstatte den go'e gamle Garmin 128 GPS.

Her er et link til navigatoren:
http://www.interphase-tech.com/ChartMasterV6.htm

Herhjemme forhandles den vist kun af Lynettens Bådservice, som også
reklamerer med den i det seneste nummer af Sejlerbladet

Da jeg har en på 'prøve' har jeg testet dens mange funktioner og de
lever fint op til mine forventninger. Det eneste jeg savner er en
mulighed for at downloade loggede tracks uden at skulle ivestere i et
User C-Map kort og en kortlæser for do.
Men måske er det alligevel en ide med en kortlæser for så kunne man
planlægge hjemme på PC'en via f.eks. Software On Board eller endet
program der læser C-Map kort.

Er der nogen her i forummet der har gode eller dårlige erfaringer med
det fabrikat?

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Egon Stich

Dato : 06-06-07 09:24

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse news:mn.2d037d76c568dfde.67063@xjyllingesydx.xdk...
> [...]
> program der læser C-Map kort.
>
> Er der nogen her i forummet der har gode eller dårlige erfaringer med

Hej.
Jeg har i den mørke vinter anskaffet en plotter af nævnte fabrikat hos Lynetten B.
Dog er det en 69er, altså "nummeret større", end den du nævner.
Jeg købte også PC-planner samt et brugerkort.

I løbet af vinteren, hvor jeg havde koblet bæstet op på en akkumulator, har jeg så leget med nen, og efterfølgende monteret den i skivet.
Foreløbig er jeg godt tilfrede, den virker upåklageligt, og er forholdsvis nem, at finde rundt i.
PC planner er jeg også glad for, og overførslen fra plotter til PC og omvendt, går fint.
(også tracks).
Det burde forøvrigt kunne gøres med et kabel direkte til din PC, men om der skal drivere til dette, ved jeg ikke.
Monteringen, der er et clip on - clip off system, er fint, idet det er let at tage plotteren "indenborde", så den ikke frister svage sjæle.
Intet bøvl med koblinger osv.

Eneste foreløbige kritikpunkter:
Er lidt bøvlet, hvad navngivning af ruter angår.
(måske er det mig, der ikke har styr på det endnu
Jeg er ikke helt tilfreds med oversættelserne i den "danske" menu på siderne, der angår overførsel af date.
Det er også lidt irriterende, at der kun er plads til eet kort, så man skal have c-map ud - udsercard ind osv.

NMEA siden, data til pilot,vhf osv, har jeg ikke rodet med endnu, men det burde, jævnfør manual og el-diagrammer, være en enkel sag.

Men alt i alt: Er godt tilfreds med bæstet.

MVH
Egon

Fra : Ole Pagh

Dato : 06-06-07 17:43

Egon Stich formulerede onsdag:
Hej Egon

Tak for informativt svar. Jeg har dog et par tillægsspørgsmål og et par
kommentarer.
Du ved; når man rækker Fanden en lillefinger...

> Jeg har i den mørke vinter anskaffet en plotter af nævnte fabrikat hos
> Lynetten B. Dog er det en 69er, altså "nummeret større", end den du nævner.
> Jeg købte også PC-planner samt et brugerkort.

Hvad gav du for de 2 ting?

> [...]
> rundt i. PC planner er jeg også glad for, og overførslen fra plotter til PC
Hvordan er den i direkte sollys?

> Det burde forøvrigt kunne gøres med et
> kabel direkte til din PC, men om der skal drivere til dette, ved jeg ikke.
Det ved jeg heller ikke. Der er USB stik, men det er muligvis kun til
opdatering af den interne firmware.
> Monteringen, der er et clip on - clip off system, er fint, idet det er let at
> tage plotteren "indenborde", så den ikke frister svage sjæle. Intet bøvl med
> koblinger osv.
Ja, der må jeg melde pas. Den skal monteres fast i skottet, lige som
den gamle GPS.

> [...]
> (måske er det mig, der ikke har styr på det endnu
> Jeg er ikke helt tilfreds med oversættelserne i den "danske" menu på siderne,

Der bruger jeg altid de engelske menuer, men jeg er nok lidt
miljøskadet.

> Det er også lidt irriterende, at der kun er
> plads til eet kort, så man skal have c-map ud - udsercard ind osv.

Ja, det er lidt ærgeligt. Især din burde have plads, da den er større.

> NMEA siden, data til pilot,vhf osv, har jeg ikke rodet med endnu, men det
> burde, jævnfør manual og el-diagrammer, være en enkel sag.

Det kastede jeg mig straks over, nu den står her på bordet hjemme, og
det fungerer fint. Overførsel af punkter via NMEA fra mit tidligere
navigationsprogram (OZiExplorer) fungerer OK.
Det kan være en fordel at checke komminikationen via Windows
Hyperterminal program.
Bemærk i øvrigt når du skal til at lege med de forskellige porte at
INPUT 1 har både en + og -, modsat de øvrige inputs som kun har +.
Det er fordi dette input er elektrisk isoleret fra resten af plotterens
elektronik via en OPTO kobler.
INPUT 1 fungerer derfor først når - (grøn ledning) bliver lagt til
"signal return" (blå). Skal til sort (0V) på min, og det snød mig

Jeg er på vej ned til båden for at hente en AIS modtager der ligger i
en plasticpose (på 2.år!), og glæder mig til at prøve den funktion. Det
er vist ikke så mange kortplottere der endnu har AIS som option.

> Men alt i alt: Er godt tilfreds med bæstet.
Det lyder lovende.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Egon Stich

Dato : 07-06-07 09:48

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse news:mn.34637d7625b12c20.67063@xjyllingesydx.xdk...
> [...]
> kommentarer.
> Du ved; når man rækker Fanden en lillefinger...

Lidt mindre, end de på lynettens hjemmeside viste priser.
Jeg har ikke kvitteringerne lige ved hånden, så mere præcist kan det ikke blive, før jeg får fundet kvitteringerne.
Jeg købte i 2 omgange.
Først C-map mega wide samt pc-planner.
Senere plotter og usercard.
Forøvrigt finder jeg, at man får en udsøgt god service hos nævnte firma.
Intet spørgsmål er for "dumt", til at blive taget alvorligt, osv.

> Hvordan er den i direkte sollys?

Hæderlig.
Jeg mangler sammenligningsgrundlag.
Den er monteret under sprayhooden, helt fremme.
Og der ses den godt, men af en eller anden årsag har det været overskyet, og også tåget, når jeg har været ude i år

> Det ved jeg heller ikke. Der er USB stik, men det er muligvis kun til
> opdatering af den interne firmware.

> Ja, der må jeg melde pas. Den skal monteres fast i skottet, lige som
> den gamle GPS.

Det kan den jo så også.
Der medfølger skabelon og skruer til det.
Men man skal være opmærksom på, at fabrikanten udtrykkeligt nævner, at den ikke er vandtæt.
Hvorledes den er overfor stænk, stænktæt, nævner han intet om.
Hvilket jeg finder er et kritikpunkt, og er grunden til, at jeg ikke har anvendt skotmontage.

> Der bruger jeg altid de engelske menuer, men jeg er nok lidt
> miljøskadet.

Det er vi så to om
Jeg nævner det blot, fordi jeg synes, at når der er dansk menu, skal den være ordentlig, og ikke kunne give anledning til misforståelser.
Men jeg er nok krakiler, på dette område

> [...]
> en plasticpose (på 2.år!), og glæder mig til at prøve den funktion. Det
> er vist ikke så mange kortplottere der endnu har AIS som option.

Jamen held og lykke med "bæstet"

MVH
Egon