lakering igen
Fra : Kondrup

Dato : 05-06-07 15:58

Kære alle
Har lakeret båden indvendigt på udsatte steder, omkring nedgang etc.
Har fået mange små skarpe knopper og fordybninger.
Har læst tidligere tråd om lakering (slibning, fjerne alt støv, ikke
tørre overskydende lak af i lakdåse, bruge god ny lakpensel) - men
forgæves.
Har brugt Hempels Favourite Varnish. Har tidligere brugt Hempels
lakker med samme dårlige resultat.
Er der nogen der vil give en præcis opskrift: hvilken slags lak,
pensel etc giver erfaringsmæssigt et godt resultat?
Hilsen
Jens

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 05-06-07 20:11

Det har ikke noget med lakken at gøre. Det er teknikken. Øvelse øvelse
øvelse. Knaster kommer kun at urenheder. Har du husket at vaske den nye
pensel inden du har taget den i brug ?

Huller er sikkert fordi du ikke har lagt nok på og jævne nok.

Det er meget svært på lodrette flader. Indrømmet ....

BJarke

Fra : Kondrup

Dato : 06-06-07 11:58

On 5 Jun., 21:11, "Bjarke M. Christensen"
<bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> wrote:
> [...]
> Er der nogen der vil give en præcis opskrift: hvilken slags lak,
> pensel etc giver erfaringsmæssigt et godt resultat?

Kære Bjarke
Nej - jeg havde ikke vasket penslen - er det skylle i vand eller
sulfo?
Det var både vandrette og lodrette flader.
Jeg havde fortyndet med ca. 5% terpentin - for lidt?
Hilsen
Jens

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 06-06-07 17:27

Nej, den skal vaskes i terpentin. Første gang jeg tager en ny pensel i brug
bruger jeg den typisk til noget der ikke skal være så pænt, idet der er
meget produktionsskidt der ryger i ved første anvendelse. Problemet er at
man instinktivt vil tage en ny pensel når man skal lave noget pænt, men det
skal altså være den anden vej rundt. Har du kun en ny så vasker du den i en
bøtte med rigelig terpentin....

Jeg fortynder aldrig (bortset fra når det er første lag på helt råt træ...)

Fra : Kondrup

Dato : 07-06-07 00:50

On 6 Jun., 18:27, "Bjarke M. Christensen"
> [...]
> sulfo?
> Det var både vandrette og lodrette flader.
> Jeg havde fortyndet med ca. 5% terpentin - for lidt?

Kære Bjarke
Tak for svar - har heldigvis gemt penslerne fra denne gang - brugte
endda en ny pensel til hver lakering - suk.
Hilsen
Jens

Fra : SørenH

Dato : 07-06-07 10:18

Hej Jens

Du har fået nogle fine og helt rigtige svar fra Bjarke.
Tillad mig at supplere:

Du skriver ...og fordybninger...

Fordybninger og "mikrokratere" kommer typisk fra bittesmå luftblærer.
Som jeg lærte det af "mester" på Walsteds værft engang:
Omrøring før lakering skal ske meget roligt og uden at danne bobler, og
man må aldrig(!) gnide overskydende lak i penslen af på kanten af dåsen
som man ellers - som almindelig glad amatør - gør det næsten ved hver
penselfyldning ved al anden slags malerarbejde.

Lakering er svær! Da jeg engang brokkede mig til Torvald W. over at jeg
stadig - efter mange års årlig lakering - døjede med løbere og/eller
striber (= for meget / for lidt på penselstrøget) trak han blot på
skuldrene og sagde: "Hvorfor tror du vi står 4 år i lære?!"
Jeg ku gå og småærgre mig en hel sæson, for selvom andre påstod det var
een af Thurø havns smukkeste både, så vidste jeg jo selv præcis hvor der
hang en løber og grinede , og det er næsten umuligt at efterreparere pænt.

Som Bjarke skrev: øvelse, øvelse, øvelse - parret med stor omhyggelighed
og nogle regler.

Kampen med støvet har jeg set helt ekstreme eksempler på. Jeg kendte en
folkebådsejer med en gammel vaskekælder. Når han skulle lakere alt det
løse, spulede han hele rummet omhyggeligt, afsluttende med ham selv (!!)
og så stod han splitterfornøjet og lakerede!
Er man mindre rabiat, så er en godt rystet hvid overtræksdragt fin.

Mht. terpentin:
Har man slebet ned til råt træ: 1.gang 50%, 2.gang 25%, 3.gang 10%,
4.-7.gang ren lak, - og selvfølgelig mellemslibning (mellemfin>fin)med
tilhørende omhyggelig støvfjerning og optørring mellem hver gang.
Og jo, - hvis man vil ha den dybe glød skal der ca 7 lag til, men så kan
man osse nøjes med en opfriskning de næste 3-5 år.

Afvaskning med koldt vand 1 døgn efter en lakeringsgang gør ophærdningen
af laget hurtigere.

Hav altid en lille dåse lak med på tur. En lille stødskade eller ridse
kan nemt usynligt repareres med en lillefinger dyppet i lakken, for som
med rustbeskyttelse/priming gælder det at der ikke må være åbent til det
underliggende træ, for så går der vand igennem, træet buler op, og
lakken skaller/krakelerer, og så blir arbejdet næste forår meget større.

Lakkken skal lægges på, - det er ikke som med tapetklister eller
loftsmaling, og man må ikke danne mikrobobler med penselstrøget. Ikke
for tyndt og ikke for tykt, - og man skal planlægge arbejdet så man
fortsætter og gør en flade færdig.
Man skal ikke komme tilbage og pynte et sted 10 minutter senere, - det
går ikke godt! - en flade/bane skal gøres færdig i første hug.

Og endelig spør du: Hvilke laktyper.
Det kan let blive til religionskrig, men jeg brugte (og bruger stadig)
kun Epifanes eller Linspar, som de også udelukkende bruger hos Walsted.
Grunden er, at det er en blød højkvalitetslak, som er eftergivende
overfor stød.
En 2-komponentlak vil feks danne en glasklar, hård skal på træet, men
taber du en skruenøgle på sådan en flade ja så opfører den sig som glas.
Desuden gir Epifanes/Linspar en fantastisk glød og nærmest karamelagtig
glans, som får hjertet til at hoppe hver gang man kommer ned til sit skiw!

Jeg ved godt at ovenstående er en alt for tidskrævende opgave for det
moderne metromenneske, men sådan er det altså det skal gøres
håndværksmæssigt korrekt.
Kompromiser må stå for egen regning og samvittighed.

SørenH
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-07 12:36

Hej Søren,

Det var i sandhed noget af en lektion! Meget lærerigt! ... Og lidt
skræmmende ... Nu er jeg da helt sikker på, at jeg aldrig skal have et
lakeret træskib ... hvornår ville man få tid til at sejle ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Kondrup

Dato : 07-06-07 13:29

On 7 Jun., 11:18, SørenH <s...@FJERNhelefamilien.dk> wrote:
> [...]
> håndværksmæssigt korrekt.
> Kompromiser må stå for egen regning og samvittighed.

Kære Søren
Tak for kyndigt og lærerigt svar. Inspirerende til næste gang.
Hilsen
Jens