|
| epirb nødsender, køb hvor ? Kan danskere k~ Fra : Ukendt |
Dato : 02-06-07 19:13 |
|
Jeg skal bruge en personlig epirb, helst med GPS indbygget men f.eks. en
McMurdo Fastfind+ står til omkring 7000kr i DK men ca 2700kr i USA, så der
er noget der ikke rimer.
En forhandler i USA har dog meddelt mig at epirb'en er kodet til det enkelte
land, enda før man selv har registret den med sine personlige oplysninger,
så jeg prøver at finde den billigste herhjemme, evt. brugt eller leje i 2
måneder.
Kan de evt. være registrerede som hørende under EU, og ikke kun DK, så var
det muligt at købe i andre EU lande også ?
| |
... (03-06-2007)
| Kommentar Fra : ... |
Dato : 03-06-07 09:24 |
|
Du kan jo købe den i USA.
Hvis prisforskellen er så stor, så er det jo lige før det kan betale rejsen.
"Poul B-H" <svar_i_gruppen> skrev i meddelelsen
news:4661b2c8$0$143$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg skal bruge en personlig epirb, helst med GPS indbygget men f.eks. en
> McMurdo Fastfind+ står til omkring 7000kr i DK men ca 2700kr i USA, så der
> er noget der ikke rimer.
>
> En forhandler i USA har dog meddelt mig at epirb'en er kodet til det
> enkelte
> land, enda før man selv har registret den med sine personlige oplysninger,
> så jeg prøver at finde den billigste herhjemme, evt. brugt eller leje i 2
> måneder.
>
> Kan de evt. være registrerede som hørende under EU, og ikke kun DK, så var
> det muligt at købe i andre EU lande også ?
>
>
| |
Ukendt (03-06-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 03-06-07 19:19 |
|
"..." <mine-handler@sol.dk> wrote in message
news:46627acd$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> Du kan jo købe den i USA.
> Hvis prisforskellen er så stor, så er det jo lige før det kan betale
rejsen.
Jo men , hvis dette passer, så nytter det jo ikke:
> En forhandler i USA har dog meddelt mig at epirb'en er kodet til det
enkelte land
men måske man kan registrere den i USA, nogen der har prøvet det ?
| |
Jonas Lüttichau (04-06-2007)
| Kommentar Fra : Jonas Lüttichau |
Dato : 04-06-07 10:37 |
|
On 2 Jun., 20:13, "Poul B-H" <svar_i_gruppen> wrote:
> En forhandler i USA har dog meddelt mig at epirb'en er kodet til det enkelte
> land, enda før man selv har registret den med sine personlige oplysninger,
> så jeg prøver at finde den billigste herhjemme, evt. brugt eller leje i 2
> måneder.
Hvad betyder det? Kan man så ikke sejle til udlandet og bruge den?
mvh
Jonas
| |
Ukendt (04-06-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-06-07 14:29 |
|
Jeg har fået oplyst, at leverandøren indkoder ens MMSI-nummer inden
levering. Kan det være det, der menes?
--
mvh
Flemming Torp
Gimle/DEN-61
"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1180949812.637253.162660@h2g2000hsg.googlegroups.com...
On 2 Jun., 20:13, "Poul B-H" <svar_i_gruppen> wrote:
> En forhandler i USA har dog meddelt mig at epirb'en er kodet til det
> enkelte
> land, enda før man selv har registret den med sine personlige oplysninger,
> så jeg prøver at finde den billigste herhjemme, evt. brugt eller leje i 2
> måneder.
Hvad betyder det? Kan man så ikke sejle til udlandet og bruge den?
mvh
Jonas
| |
Ukendt (04-06-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-06-07 18:26 |
|
Ang. dit spørgsmål, har jeg kontaktet min "fjernlærer i DSC/VHF" fra
VHF-skolen, der på mit spørgsmål om grunden til at man ikke bare kan bruge
en enhed købt i USA svarer således:
"Problemet er så blot indprogrammering af MMSI nr. Derovre køber man en
"færdig EPIRB" inkl. nummer. Herhjemme skal den registreres hos
Søfartssyrelsen og indprogrammeres med et dansk MMSI nr. startende med 219
xxx xxx. Man må ike bruge en EPIRB indkøbt i USA med et indprogrammeret
nummer som dansk skib!
Du er velkommen til at offentliggøre prisen for en fastfind til at være
5.995 kr. hos mig. Det er den pris jeg vil køre videre på.
Mange hilsner fra
Mogens"
--
mvh
Flemming Torp
Gimle/DEN-61
"Poul B-H" <svar_i_gruppen> skrev i en meddelelse
news:4661b2c8$0$143$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg skal bruge en personlig epirb, helst med GPS indbygget men f.eks. en
> McMurdo Fastfind+ står til omkring 7000kr i DK men ca 2700kr i USA, så der
> er noget der ikke rimer.
>
> En forhandler i USA har dog meddelt mig at epirb'en er kodet til det
> enkelte
> land, enda før man selv har registret den med sine personlige oplysninger,
> så jeg prøver at finde den billigste herhjemme, evt. brugt eller leje i 2
> måneder.
>
> Kan de evt. være registrerede som hørende under EU, og ikke kun DK, så var
> det muligt at købe i andre EU lande også ?
>
>
| |
Henning (04-06-2007)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 04-06-07 20:24 |
|
"Flemming Torp" <torpkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:46644b69$0$873$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
....klip
> Man må ike bruge en EPIRB indkøbt i USA med et indprogrammeret nummer som
> dansk skib!
klip...
Så er det jo lige, om det har nogen betydening, hvis man har brug for
EPIRB's funktion at "råbe" for hjælp?
mvh Henning
| |
Ukendt (04-06-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-06-07 20:53 |
|
"Henning" <anders@nd.dk> skrev i en meddelelse
news:466466db$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Flemming Torp" <torpkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> news:46644b69$0$873$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> ...klip
>> Man må ike bruge en EPIRB indkøbt i USA med et indprogrammeret nummer som
>> dansk skib!
> klip...
>
> Så er det jo lige, om det har nogen betydening, hvis man har brug for
> EPIRB's funktion at "råbe" for hjælp?
>
> mvh Henning
>
Jeg synes, at det mest forunderlige med det produkt er, at man ikke kan
teste det INDEN man får brug for det ...
Og så må man jo håbe, at man ikke får en ordentlig regning/bøde, hvis man
har brugt en ikke godkendt epirb ...
På den anden side: Har andre reddet ens liv, kan man vel godt slippe et pænt
beløb for ulejligheden ...
--
mvh
Flemming Torp
Gimle/DEN-61
| |
Bjarke M. Christense~ (04-06-2007)
| Kommentar Fra : Bjarke M. Christense~ |
Dato : 04-06-07 22:04 |
|
Der er faktisk en testmulighed på de bedre epirb'er. Ved dog ikke helt
hvorledes den fungerer, men det lærer jeg nok til efteråret når jeg skal på
LRC kursus ...
Bjarke
"Flemming Torp" <torpkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
news:46646e02$0$835$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Henning" <anders@nd.dk> skrev i en meddelelse
> news:466466db$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> "Flemming Torp" <torpkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
>> news:46644b69$0$873$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> ...klip
>>> Man må ike bruge en EPIRB indkøbt i USA med et indprogrammeret nummer
>>> som dansk skib!
>> klip...
>>
>> Så er det jo lige, om det har nogen betydening, hvis man har brug for
>> EPIRB's funktion at "råbe" for hjælp?
>>
>> mvh Henning
>>
> Jeg synes, at det mest forunderlige med det produkt er, at man ikke kan
> teste det INDEN man får brug for det ...
>
> Og så må man jo håbe, at man ikke får en ordentlig regning/bøde, hvis man
> har brugt en ikke godkendt epirb ...
> På den anden side: Har andre reddet ens liv, kan man vel godt slippe et
> pænt beløb for ulejligheden ...
>
> --
> mvh
> Flemming Torp
> Gimle/DEN-61
>
| |
Ukendt (04-06-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-06-07 22:22 |
|
Det er vel lidt det samme som med "distress-knappen" på VHF'en ...
Jeg håber bare den fungerer, hvis jeg engang - hvad jeg naturligvis ikke
håber - skulle få brug for at få hjælp ad den kanal ...
Men jeg har det mærkeligt med, at noget af det vigtigste nødhjælpsudstyr på
båden er man afskåret fra at teste ...
Min kommentar om den manglende testmulighed gik konkret på den lille
personlige epirb, som Poul B-H omtaler først i tråden ...
Om andre er "bedre" - tør jeg ikke tage stilling til ... ...
--
mvh
Flemming Torp
Gimle/DEN-61
"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:46647e51$0$7608$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Der er faktisk en testmulighed på de bedre epirb'er. Ved dog ikke helt
> hvorledes den fungerer, men det lærer jeg nok til efteråret når jeg skal
> på LRC kursus ...
>
> Bjarke
>
> "Flemming Torp" <torpkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
> news:46646e02$0$835$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> "Henning" <anders@nd.dk> skrev i en meddelelse
>> news:466466db$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>> "Flemming Torp" <torpkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
>>> news:46644b69$0$873$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>> ...klip
>>>> Man må ike bruge en EPIRB indkøbt i USA med et indprogrammeret nummer
>>>> som dansk skib!
>>> klip...
>>>
>>> Så er det jo lige, om det har nogen betydening, hvis man har brug for
>>> EPIRB's funktion at "råbe" for hjælp?
>>>
>>> mvh Henning
>>>
>> Jeg synes, at det mest forunderlige med det produkt er, at man ikke kan
>> teste det INDEN man får brug for det ...
>>
>> Og så må man jo håbe, at man ikke får en ordentlig regning/bøde, hvis man
>> har brugt en ikke godkendt epirb ...
>> På den anden side: Har andre reddet ens liv, kan man vel godt slippe et
>> pænt beløb for ulejligheden ...
>>
>> --
>> mvh
>> Flemming Torp
>> Gimle/DEN-61
>>
>
>
| |
Bjarke M. Christense~ (05-06-2007)
| Kommentar Fra : Bjarke M. Christense~ |
Dato : 05-06-07 08:00 |
|
Helt enig.
Den epirb jeg kiggede på havde en knap der kunne stå i "off", "operative" og
"test"....
Bjarke
"Flemming Torp" <torpkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
news:466482d7$0$870$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Det er vel lidt det samme som med "distress-knappen" på VHF'en ...
>
> Jeg håber bare den fungerer, hvis jeg engang - hvad jeg naturligvis ikke
> håber - skulle få brug for at få hjælp ad den kanal ...
>
> Men jeg har det mærkeligt med, at noget af det vigtigste nødhjælpsudstyr
> på båden er man afskåret fra at teste ...
>
> Min kommentar om den manglende testmulighed gik konkret på den lille
> personlige epirb, som Poul B-H omtaler først i tråden ...
> Om andre er "bedre" - tør jeg ikke tage stilling til ... ...
>
> --
> mvh
> Flemming Torp
> Gimle/DEN-61
> "Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
> meddelelse news:46647e51$0$7608$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Der er faktisk en testmulighed på de bedre epirb'er. Ved dog ikke helt
>> hvorledes den fungerer, men det lærer jeg nok til efteråret når jeg skal
>> på LRC kursus ...
>>
>> Bjarke
>>
>> "Flemming Torp" <torpkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
>> news:46646e02$0$835$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>> "Henning" <anders@nd.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:466466db$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>> "Flemming Torp" <torpkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
>>>> news:46644b69$0$873$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>> ...klip
>>>>> Man må ike bruge en EPIRB indkøbt i USA med et indprogrammeret nummer
>>>>> som dansk skib!
>>>> klip...
>>>>
>>>> Så er det jo lige, om det har nogen betydening, hvis man har brug for
>>>> EPIRB's funktion at "råbe" for hjælp?
>>>>
>>>> mvh Henning
>>>>
>>> Jeg synes, at det mest forunderlige med det produkt er, at man ikke kan
>>> teste det INDEN man får brug for det ...
>>>
>>> Og så må man jo håbe, at man ikke får en ordentlig regning/bøde, hvis
>>> man har brugt en ikke godkendt epirb ...
>>> På den anden side: Har andre reddet ens liv, kan man vel godt slippe et
>>> pænt beløb for ulejligheden ...
>>>
>>> --
>>> mvh
>>> Flemming Torp
>>> Gimle/DEN-61
>>>
>>
>>
>
>
| |
Ivar Holm (05-06-2007)
| Kommentar Fra : Ivar Holm |
Dato : 05-06-07 08:45 |
|
Med knappen i "test" stilling begynder en lampe at blinke. Derfor er det
ikke sikkert, at der kommer noget signal ud af antennen. Dette kan kun
konstateres med en modtager. Søfartsstyrelsen har en sådan med, når de
udfører syn på et fartøj. Endvidere kan elektronikværkstederne måle
antennesignalet.
Ivar Holm
| |
Ukendt (05-06-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 05-06-07 10:12 |
|
"Ivar Holm" <ivarholm@tdcadsl.dk> wrote in message
news:46651468$0$52119$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Med knappen i "test" stilling begynder en lampe at blinke. Derfor er det
> ikke sikkert, at der kommer noget signal ud af antennen. Dette kan kun
> konstateres med en modtager. Søfartsstyrelsen har en sådan med, når de
> udfører syn på et fartøj. Endvidere kan elektronikværkstederne måle
> antennesignalet.
Ideen er vist at udstyret ikke kan gå i stykker i den 5-7 årige periode, der
går mellem man skal skifte batteriet. Værkstedet der skifter batteriet, har
så et radiotæt rum (eller beholder) hvor de kan teste apparatet vha. en
modtager. De checker ikke alene antenne signalet men også de udsendte
meddelelser.
Det koster så mellem 5-1500 kr
Jeg har hørt at det vistnok er muligt at teste i det fri, hvis SOK
underrettes og det er max 3 sek., eller lignende, klokken 1200
Jeg har fundet en dansker på nettet, som købte en brugt epirb i USA og som
omregistrede og genregistrer den (hvert 2. år) i USA. Drovre kan man selv
gøre dette via nettet, og koster intet, modsat DK.
Jeg har endnu ikke fået kontakt med manden, for at få detaljer.
Det er ufatteligt at det skal være så besværligt og dyrt at benytte den
slags sikkerhedsudstyr, det kunne f.eks være momsfritaget og fastpris
reguleret. man skulle ikke tro myndighederne virkelig er interesseret i
sikkerhed på havet. Hvor mange småjolle fiskere vil f.eks. købe en VHF,
selvom den kun koster 1000kr, når alle de andre udgifter og besværligheder
kommer oveni ?
i DK kræves der VHF certifikat, for at operere og få MMSI nummer til en
epirb:
VHF certifikat evt, kursus 1-2000kr
prøve 550kr
MMSI nummer og certifikat 750kr
epirb uden/med GPS 5-7000kr
Ved ejerskift skal den nye ejer have lagt sit MMSI nummer ind, det koster
5-600kr hos forhandleren.
USA
epirb m nummer og online registrering 450-550usd og så kan man løbende
online ændre sine oplysninger, f.eks. om hvor man er i verden.
Ved ejerskift registrer man blot den nye ejers data på epirb'ens nummer
| |
|
|