Ram i Windows 2000
Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 05-07-01 23:28

Hejsa..

Jeg har 512 ram i min PC... Jeg ville høre om der var noget man skulle
indstille for de blev udnyttet 100%?? I BIOS'en eller i selve windows??

Jeg har hørt man skulle kunne indstille i BIOS'en at computer ikke lavede en
swap-fil men istedet lagerede det hele i ramene.. hvordan gør man og er det
en go ide???

Mvh Ulrik

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 06-07-01 01:10

> Jeg har 512 ram i min PC... Jeg ville høre om der var noget man skulle
> indstille for de blev udnyttet 100%?? I BIOS'en eller i selve windows??

Nej!! Jeg mener - Det har jeg aldrig hørt om.

> [...]
en
> swap-fil men istedet lagerede det hele i ramene.. hvordan gør man og er

Win 9x og Win 2000 vil altid lave en Swapfil. I Y2K hedder det dog en
Pagefile, som adskiller sig fra Win 9x ved ikke at være variabel. Det vil
sige, at i Y2k kan Pagefilen kun vokse. Microsoft anbefaler at lave en fast
størrelse af pagefilen, dobbelt så stor som dine fysiske ram. Der er dog en
øvre grænse af pagefilen på 4GB. Denne grænse kan dog overskrides ved ad
sprede pagefilen/pagefilerne over flere drev. Iøvrigt skal du for at kunne
lave memory dump, minimum have en pagefile på dine RAMs størrelse + 1MB.

Mvh. Flemming Nielsen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 06-07-01 01:14

Hej Ulrik

PC'en skulle da gerne kunne finde ud af at udnytte rammen... . og Win2k er
nok det bedste på det område!
Nej du kan ikke stille biosen så swapfilen - pagefilen bliver mindre. Det
kan du stille i Windows Controlpanel / hardvare / Virtuel hukommelse, men
ved du ikke hvad du gør kan du lave mere skade end gavn.

I gamle dage kunne man lave en ram-disk på op til 16 MB - wov det var
stort - og lægge sin temp fil der. Men det var i gamle dage.

Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Jacob Vandborg

Dato : 06-07-01 06:48

[Snip]
> Jeg har 512 ram i min PC... Jeg ville høre om der var noget man skulle
> indstille for de blev udnyttet 100%?? I BIOS'en eller i selve windows??
[Pløb]

http://www.cybermagic.co.nz/winsoft/ramdisk.htm

Fra : Madsen

Dato : 06-07-01 11:27

"Ulrik Nielsen" <un@get2net.dk> skrev:

> Jeg har 512 ram i min PC... Jeg ville høre om der var noget man skulle
> indstille for de blev udnyttet 100%?? I BIOS'en eller i selve windows??

Windows er det eneste der styrer din sidefil/pagefile eller swapfil.
Microsoft anbefaler at gange antallet af RAM med 1.5 og så stille
swapfilen til den størrelse og evt. på flere fysiske drev, men læs
selv:
<http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q197/3/79.ASP>

> Jeg har hørt man skulle kunne indstille i BIOS'en at computer ikke lavede en
> swap-fil men istedet lagerede det hele i ramene.. hvordan gør man og er det
> en go ide???

BIOS har ikke noget med swapfilen på computeren at gøre.
Hvis man virkelig vil gå i dybden med swapfilsudnyttelse under Win2k,
så er der her en dansk artikel hvor man kan prøve sig frem.
Jeg må indrømme at jeg ikke selv orker at rode med det, da jeg bare
har ganget med 1.5 som Microsoft foreslår, men derfor er følgende
link nok en endnu mere korrekt udregnet metode. Jeg skal ikke kunne
sige det, men prøv selv at tjekke efter dem der har lyst:
<http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArtikelID=2494>

FUT til <news:dk.edb.system.ms-windows>
Svar til mit indlæg vil havne der i stedet.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.