Inghegning af grund og lovgivning ?
Fra : Jane

Dato : 06-06-07 09:02

Hej gruppe !
Vi påtænker at anskaffe nogle Norskeskovkatte, med senere tanke for avl....
Under disse overvejelser (vi er helt newbees, dog har vi alm. katte i
huset), har vi tænkt på at indhegne en naturgrund (750m² vi ejer på den
anden side af gaden), grunden indholder flere store & gamle træer, burde
lige være noget for en 'mis'. Imidlertid har tanken strejfet mig, om dette
idet hele taget vil være tilladt, og i givetfald hvor langt skal et evt.
hegn, da placeres fra off. vej? Her tænkes kun på et hegn af alm.tråd, ikke
fast uigennemsigteligt materiale. Grunden er iforvejen omkrandset af en
120cm høj hæk.
Jane

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-06-07 10:18

"Jane" <jornhansen2@gmail.com> writes:

> [...]
> fast uigennemsigteligt materiale. Grunden er iforvejen omkrandset af en

Du skal have fat i hegnsloven.
http://147.29.40.91/_LINK_0/0&ACCN/A20070005929

Her står bl.a.:

Elektriske hegn langs gade, vej, sti eller plads, hvor andre end
hegnets ejer har færdselsret, skal være fjernet mindst ½ m fra
færdselsbanen.

Egne hegn må ikke påføre naboen større ulemper end fælleshegn. Som
følge heraf må egne hegn ikke have større højde end fælleshegn med et
tillæg svarende til afstanden fra hegnet til skellinien. (Normalhøjden
for fælleshegn er 1,8m)

Jeg synes du skal ringe til teknisk forvaltning i din kommune og
spørge direkte, om der er nogle ting du skal være opmærksomme på. Men
generelt gælder det, at hvis hegnet skal være højere end 1,8m, skal
det rykkes tilsvarende ind på grunden. Du kan naturligvis aftale andet
med naboerne, men du risikerer nye naboer, som vil holde på reglerne.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 06-06-07 13:15

"Jane" <jornhansen2@gmail.com> wrote in message
> [...]
ikke
> fast uigennemsigteligt materiale. Grunden er iforvejen omkrandset af en

Hej Jane.

Jeg vil tillade mig at foreslå jer at bygge en god, stor lukket (også oven
på) kattegård af tråd med et halvtag - evt. med et af træerne indbygget hvis
det er muligt, plus lidt af hvert som kattene så kan klatre og hygge sig i
og søge læ i - grene, gangbrædder, "hængekøjer", kasser og lignende, da jeg
tror at misserne lynhurtigt vil finde ud af at klatre ud over hegnet og fise
rundt omkring.
Det rent legale har Trine Kornum givet dig et fint svar på, så det vil jeg
ikke komme mere ind på her.

Med en kattegård sikrer du at misserne bliver på din grund, som du rent
lovmæssigt har pligt til, som du sikkert ved, og de får samtidig mulighed
for at komme ud og få luft og klatre og hygge sig, så du ikke behøver at
bekymre dig om, om de nu render ud på en vej eller bliver brugt som tyggedyr
af naboens pitbull, eller hvad det nu måtte være.
Mit gæt er at det bliver billigere i materialer, frem for at skulle hegne
hele grunden ind - og så ved du, hvor du har dine mislinger.

Mine forældre har engang i tidernes morgen haft en god stor kattegård i
deres baghave, og den havde både kattene og vi stor glæde af i mange år,
indtil hønsenettet og misserne ikke kunne mere.
Vi havde en hyggekrog under vindfanget/halvtaget, hvor vi kunne sidde og
spise morgenmad om sommeren og se på misserne, der tussede rundt og hyggede
sig, og om vinteren kunne kattene søge læ i min hr. faders redskabsskur hvis
det blev for koldt, og de ikke kunne "dappe" os ud til bagdøren. ("dappe" =
stå og banke/småløbe med forpoterne op på den pynteglasrude, der var hele
vejen op ved siden af bagdøren, så vi kunne høre at de ville ind).

Derudover havde vi sat et par gode store grene op, som gik op gennem
trådtaget, og som misserne kunne klatre i - de var perfekte til at sidde og
kikke efter fugle og hvæsse kløer på, og der var masser af planter som
kattene kunne gemme sig under om sommeren i skyggen og fange frøer, biller
og mus.
Så det kan anbefales, det er hyggeligt og til at betale. Og det kan faktisk
godt komme til at se pænt ud med lidt bejdse og en masse pæne plantedimser.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - jah..se, siden *er* under opbygning...det har den
været lææænge nu...*ralle* *gnæk*

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-06-07 13:43

In news:4666a4fe$0$90274$14726298@news.sunsite.dk,
Aragorn Elessar <AragornDK@gmail.com> typed:

> [...]
> kan
> faktisk godt komme til at se pænt ud med lidt bejdse og en masse

Jeg synes, at dit forslag lyder som en supergod idé. Misserne vil da
tro at de er havnet i paradiset.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Gainsbourg

Dato : 06-06-07 14:01

> [...]
> Under disse overvejelser (vi er helt newbees, dog har vi alm. katte i
> huset), har vi tænkt på at indhegne en naturgrund (750m² vi ejer på den

Jeg forstår ikke helt. Skal jeres NFO avlskatte så udelukkende være i
indhegningen på grunden på den anden side af haven og ikke være i huset
sammen med jer? Eller skal de bæres over gaden til indhegningen hver dag
eller hvordan?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 06-06-07 14:44

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> wrote in message

> [...]
> indhegningen på grunden på den anden side af haven og ikke være i huset
> sammen med jer? Eller skal de bæres over gaden til indhegningen hver dag

Tjah...medmindre de hegner det øverste ind, så der også kommer trådtag på
indhegningen, så tror jeg sgutte at de der mislinger bliver der ret længe!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - å' tralaLUUUUlalalalej...åååårh...bummelum!

Fra : Jane

Dato : 06-06-07 22:50

Hej igen!
Det var faktisk vores mening, at kattene skulle blive i et for dem så
naturligt miljø som muligt, under hensyntagen til ly for vejrliget og andre
basale behov, dog ikke mere end vi stadig 'kæler/leger/snakker' med dem, men
på deres betingelser og på deres 'sted' (buret), og vi er klar over nu, at
der må indhegnes ovenover også. Buret bliver så på den del af grunden, hvor
der er træbeplantning (5-6 store gl. frugttræer, med masser af grene i alle
højder o.a., det understreges igen at vi er novicer i dette, og gode råd er
meget velkomne.
Jane

Fra : Battlefield's

Dato : 08-06-07 16:21

"Jane" <jornhansen2@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
alle
> højder o.a., det understreges igen at vi er novicer i dette, og gode råd

Hej Jane
Ja, du må undskylde, men jeg synes det er en lidt "bagvendt" måde du vil
starte dit opdræt på.
Du kan ikke bare købe et par katte og så avle løs. Hvordan vil du kunne
vejlede evt. killingekøbere om alt vedrørende Skovkatte, når du ikke selv
kender racen bedre? Kender du racens temperament, hvordan med pelspleje
eller de racespecifikke sygdomme? For slet ikke at nævne dine egne katte og
deres aners specielle træk.
Det lærer du ikke ved i nogle måneder (indtil kattene bliver kønsmodne) at
have dem gående i en indhegning på den anden side af gaden.
Jeg vil råde dig til at starte med at melde dig til nogle af de kurser, der
bliver afholdt for nye opdrættere rundt omkring i landet. I "gamle dage"
havde Skovkatteringen (specialklub for racen) sådan nogle kurser, jeg ved
ikke om de findes endnu. Jeg skal selv på et kursus i morgen, som er
arrangeret af Racekatten, her skal vi bla. høre om købskontrakter og genetik
for begyndere. Men kontakt selv klubberne for at høre mere.
Jeg sidder selv i Felis Danicas klageråd, hvor vi ofte har nogle sørgelige
sager, der netop havner hos os fordi opdrætteren ikke ved hvad det at være
opdrætter indebærer.
Hilsen Vibeke, opdrætter af siamesere igennem 20 år.
www.battlefields.dk

Fra : Jane

Dato : 09-06-07 05:19

Vibeke skrev bla. noget om "på den anden side gaden"

Det er vores plan på sigt at bruge den anden grund, vi er da nok et par år
ude i fremtiden, netop for at starte i 'det-små', agtede vi at bruge en gl.
indhegning der var på husets grund iforvejen, vistnok en tidligere hønsegård
der er lige ved køkkendøren, just for at lære kattene/racen ordentligt at
kende. Vi kendte intet til kurser el. lign.specifikt omkring skovkatten, men
det er givetvist noget vi nu tager med i betragtningen, herfor tak for
oplysningen Vibeke.
Jane

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 09-06-07 08:15

Jane skrev:
> [...]
> det er givetvist noget vi nu tager med i betragtningen, herfor tak for

Har jeg forstået det rigtigt, at I har tænkt jer, at skovkattene skal bo
i en indhegning, om det nu er en hønsegård eller 'på den anden side af
vejen'? Skal de ikke ind i jeres hus?

Venlig hilsen Dikte

Fra : Battlefield's

Dato : 09-06-07 13:19

Hej

Nej, Jane! DU skrev følgende (ikke jeg):

[...]
Må jeg i øvrigt spørge dig hvorfor du vil opdrætte netop Skovkatte?
Hvis du slet intet kender til racen er det da lidt meget at snakke om at
opdrætte.
Bare til din orientering, så er der absolut ingen penge i at opdrætte katte,
det være sig Skovkatte eller en hvilken som helst anden race. Tværtimod skal
man have penge på kontoen, da man let løber ind i uforudsete udgifter som
opdrætter.
Men som jeg skrev tidligere, prøv at kontakte klubberne ang. kurser.
Hilsen Vibeke

Fra : Gainsbourg

Dato : 16-06-07 02:15

Mit indlæg er nok ikke lige det du helst vil høre, men jeg håber alligevel
at du vil læse det og tage de råd du får alvorligt. Det er i hvert fald
venligt ment

Jeg tror at du har fået helt galt fat i det med at opdrætte skovkatte. Med
mindre det du har tænkt dig at opdrætte killinger der skal være vildkatte og
sættes ud i den vilde norske natur, så er fremgangsmåden helt gal.

1) Racen Norsk Skovkat er fremavlet til at skulle være familiekatte og de
fleste NFO'er har et meget stort kontaktbehov. Det er faktisk hele ideen med
racekatte - nemlig at fremavle katte der ligger langt fra deres vilde
forfædre og netop trives med nær kontakt med mennesker. Nogen gange i langt
højere grad end den almindelige huskat, som typisk har en tilfældig halv
eller hel-vild far.

Jeres kommende Norske Skovkatte vil lide under at skulle bo i en indhegning,
selv med daglige besøg. De er fremavlet til at trives ved at være sofakatte
der bor i huset med jer og sover i fodenden og evt. har adgang til en
voliere eller indhegning eller bare et stort kradsemiljø. Det vil være synd
for de katte I køber til at starte jeres opdræt med - og jeg tror at de
fleste seriøse opdrættere vil nægte at sælge jer en kat, hvis I ærligt
fortæller hvordan de skal leve. Jeg tror bestemt også at opdrættermiljøet
vil fryse jer ud meget hurtigt - og uden positive referencer, mulighed for
at købe parring m.m. så bliver det meget svært for jer at drive noget
opdræt. Opdrættermiljøet i Danmark er meget småt og alle ved det meste om
hinanden og er ikke kede af at videreformidle den viden til fx købere.

2) En opdrætters opgave er at "levere" sunde killinger der kan blive gode
familiekatte. Med en opvækst som den I beskriver, vil I kunne levere
killinger der muligvis vil kunne sættes ud i naturen som vildkatte - men de
vil blive en katastrofe som familiekatte. Killinger skal præges døgnet rundt
alle deres tidlige barndoms 12 uger, til præcis den tilværelse de skal leve
som voksne. - Som renlige, stuevante, trygge, tillidsfulde, sofakatte. At
hver race har hver deres specielle udseende, er faktisk en meget lille
biting. Det er psyken der tæller og det er dét købere betaler mange penge
for, når de køber en racekat. Det er en vare I aldrig vil kunne komme til at
levere med et kattehold som du beskriver.

At I så heller ikke aner noget om avl generelt og Skovkatte mere specifikt
er også en stor mangel. Hvis ikke I holder forældrekattene under præcis de
forhold, som killingekøberne kommer til at have, vil I slet ikke have
forudsætningerne for at udvælge og fravælge hvilke dyr der bør indgå i og
udgå af avl. Bare fordi en kat har stamtavle behøver den ikke være egnet til
at avle på. Det kræver jo ikke nogen universitetsgrad at sætte en han og en
hun sammen og så vente på killinger. Det er alt det andet, genetikken,
erfaringen, biologien, psykologien i prægningen, viden om arvelige sygdomme
og adfærd og alt det andet, som det tager så mange år, at få bare nogenlunde
styr på, som gør dig til opdrætter og som er forudsætningen for at kunne
levere gode killinger. Hvis det var malkekøer eller slagtekvæg, så kunne I
sagtens holde dyrene på denne måde, men når det er familiekatte, og ikke
smør eller bacon, der er jeres "vare", så vil I simpelthen ikke kunne
producere et tilfredsstillende "produkt" under de forhold.

3) At I har så lidt viden om skovkatte og opdræt at I overhovedet kan finde
på denne ide, siger mig noget om, at I slet ikke er klædt på til at være
opdrættere - og knap til at være almindelige katteejere. I ved intet om
kattens adfærd, behov, genetik og vigtigheden af prægning. Jeg kan ikke lade
være med at spekulere over hvordan og hvorfor I har fået ideen om at starte
et opdræt. Jeg gætter desværre på, at I har hørt hvad en skovkat med
stamtavle koster, regnet lidt på prisen på kattefoder og nået frem til, at
der kan tjenes nogle forholdsvis lette penge.

Tro mig, opdræt giver ALDRIG overskud, hvis forholdene skal være bare
nogenlunde forsvarlige. Jeg ved det, jeg er selv opdrætter og det er en dyr,
dyr hobby. Hver gang du sælger en killing, svarer det til at forære en
fremmed en check på et større beløb. Man skal virkelig elske det at leve med
killinger for ikke bare at have 2 neutraliserede katte i stedet, spare en
masse tid og arbejde og så bruge pengene man sparer, på at tage på en lækker
charterrejse en gang om året.

Du må jo gøre som du vil og jeg kan jo være ligeglad. Jeg opdrætter en helt
anden race, så jeg kommer ikke engang til at møde dig til kurser i
Skovkatteringen. At du kommer til at tabe penge, det betyder jo heller ikke
det store for mig. Men dine katte kommer til at have et dårligere liv end
nødvendigt. Dine købere kommer til at føle sig snydte og historierne om de
"sindssyge" racekatte som folk har købt og som slet ikke kunne fungere
indendørs, vil være med til at give alle racekatte og opdrættere et dårligt
ry. Og de killinger du kommer til at sælge får nok ikke lange, gode
katteliv, men bliver formentlig adfærdsvanskelige problemkatte.

Du taber på det. Kattene taber på det. Køberne taber på det. Prøv at ringe
rundt til 10 forskellige erfarne opdrættere og spørg dem om de synes det er
en god ide. De vil, med garanti, sige det samme som mig.

Igen, jeg håber at du vil tage imod de råd du har fået i tråden. De er
venligt ment

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Bo Warming

Dato : 16-06-07 02:47

Fra : Bo Warming

Dato : 16-06-07 02:49

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror at du har fået helt galt fat i det med at opdrætte skovkatte.

Kan man holde katte inde i en have uden meget høje hegn og evt et fuglenet
som "voliere-tag" ?

Her lidt udybning

Min kone insisterer på at jeg ville blive få mit hus mere overfaldet mere af
politiske modstandere, hvis ikke hendes mange katte med halsbånd med tydelig
mit navn og telefonnummer påskrevet løb rundt i kvarteret og udstrålede at
der er familieforhold hos Særlingen Bo Warming. Måske hun har ret.
En af kattene er klart mere kendt og populær end jeg - den sidder altid på
fortovet ved min havelåge og venter på at en forbipasserende vil kæle og
klappe.
Hvad mange gør.
Og så forarges de over at de fleste af vore katte er haleløse, og tror at
halen er kuperet , klippet af.
Undertiden når jeg hører den snak går jeg ud og oplyser at japanske katte
ofte er haleløse, men det tror ikke alle på.
Hvor er katte haleløse foruden øen Man ?

At jeg lægger de 5 aviser jeg holder ud til genbrug netop ved havelågen
bidrager også til at folk lader spadsereturen gå omkring mit fortov, men
katte er en god ting, når man ikke ønsker at pådrage sig alt for mange
falske politianmdeldelser og anden nabochikane.
Et par af de nærmeste naboer har brokket sig meget over at en af katte
brugte deres have/baggård som toilet og de trådte i kattelort , som de
påstod lugtede. Gør det?
Jeg skal føre en fugtig sag nær næsen for at fornemme svag lugt og det med
at de stringer for at territorialafmærke kan vist kun lugtes indendørs og
kun af nogle???

Een nabo satte spidst trådnet på toppen af plankeværket mellem os og kattene
holdt så op at invadere hans have og nu er trådnettet faldet af, men kattene
har ikke af den grund genoptaget interesse for territorialudvidelse hvor de
i deres ungdom var glade for at færdes - men hvor der ikke er andre katte og
måske derfor uinteressant?

Både vore hunner og hanner er steriliseret, men det ser ikke ud til at
påvirke at de vil ud og slås om natten og kommer hjem med forrevet skind -
er det normalt?

En østrisk dame i et Frederiskberg villakvarter, som vi har besøgt, har
dobbelt så mange katte som hvad vi har været oppe på - 24 - og de forsvinder
ikke, men vores mobbede hinanden væk indtil der kun var 4 tilbage. Een så
jeg et år senere i Vanløse, men den var blevet vild og sky - en baggårdskat

Fra : Jane & Jørn

Dato : 20-06-07 10:04

Hej gruppe !

Jeg haer læst de forskellige indlæg da de blev skrevet, men først nu 14-dage
senere har jeg læst den sidste af hr.Gainsbourg...

Jeg gider end ikke læse denne Bo Warming's indlæg, idet denne har en mening
om ALT&ALLE, i enhver gruppe han kan finde....

MEN.. Hr Gainsbourg indlæg er indtil ad.3) hvor han forsøgsvist (skæmmende
for hans iøvrigt saglige vid) bliver nærgående på min og Jane's personer,
thi vi forsøgte dog kun noget, der i vor naivitet måtte lyde som et
'katteparadis', og grunden ligger der aligevel!.. men udfra hans startende
og særdeles fine begrundelser, er skovkatteeksperimentet hermed taget af
bordet.. !

Iøvrigt har det aldrig lagt Jane og undetegnede på sinde, at tjene penge ved
salg af evt. killinger, især udfra betragtningen at det skulle være hunner..

Gainsbourg ! Du har ikke levet forgæves... Jane&Jørn