Steriliseret hunkat.
Fra : Pernille

Dato : 03-06-07 12:54

Vi vil gerne have en hunkilling, som vi har planer om at få steriliseret, så
hurtigt, som det anbefales.
Så er det bare, at nogen har fortalt mig, at hankattene kommer rendene
alligevel, selv om hun er steriliseret.
Er det korrekt?

Hvad hvis vi lod hende sterilisere, efter at hun har prøvet at få 1 hold
killinger.
Mest fordi, jeg synes, det kunne være sjovt at prøve at have killinger...

Er hankatte interesseret i en steriliseret hunkat, er mit egentlige
spørgsmål.
Tak!

Fra : Sabina H.

Dato : 03-06-07 13:04

"Pernille" <Pernille@hovedstaden> wrote in message
> Vi vil gerne have en hunkilling, som vi har planer om at få steriliseret,
> så hurtigt, som det anbefales.

"så hurtigt som det anbefales" er relativt, i forhold til hvad den enkelte
dyrlæge "foretrækker".... nogle dyrlæger gør det helt ned til 3 mdr, mens
andre VIL have at katten skal være 1 år eller veje 2 kg....
jeg ville til enhver tid få den fixet så hurtigt som overhovedet muligt,
allerhelst inden første løbetid.....

> Så er det bare, at nogen har fortalt mig, at hankattene kommer rendene
> alligevel, selv om hun er steriliseret.
> Er det korrekt?

nej, det er det ikke*G*
en sterilliseret hunkat kommer ikke i løbetid, og vil derfor ikke tiltrække
hankatte på de præmisser....
at der ingen garanti er for at andre katte alligevel kommer på besøg er så
hvad det er....

> Hvad hvis vi lod hende sterilisere, efter at hun har prøvet at få 1 hold
> killinger.
> Mest fordi, jeg synes, det kunne være sjovt at prøve at have killinger...

så vil i have hankatte rendende fra hunkatten kommer i løb første gang... og
det kan være helt ned fra 4-5 mdrs alderen, men det er absolut ike at
anbefale at lade den få killinger så tidligt.... det svarer til at lade en
pige på 12 år få et barn...

> Er hankatte interesseret i en steriliseret hunkat, er mit egentlige
> spørgsmål.
> Tak!

nej....

er katte interesseret i andre katte.... ja ;)
--
Knus,
Sabina

Fra : Bjarne

Dato : 03-06-07 13:08

Pernille skrev:
> [...]
> hurtigt, som det anbefales.
> Så er det bare, at nogen har fortalt mig, at hankattene kommer rendene

Det er ikke min oplevelse.

> Hvad hvis vi lod hende sterilisere, efter at hun har prøvet at få 1 hold
> killinger.
> Mest fordi, jeg synes, det kunne være sjovt at prøve at have killinger...
Det er vidunderligt at få killinger, hvis i altså på forhånd ved, at de
er sikret et godt hjem, hvor de er velkomne.
Var det ikke noget problem, ville vi altid have killinger.

> Er hankatte interesseret i en steriliseret hunkat, er mit egentlige
> spørgsmål.
> Tak!
Hvis en hunkat er meget skruk, kan hankattene godt finde på at bide sig
fast i hendes nakke og den slags, men der kommer jo ikke så meget ud af det.

Dobby og Alice er gode venner med Dexter, som ikke er steriliseret.
De inviterer ham ofte indenfor.

Bjarne

Fra : Bjarne

Dato : 03-06-07 13:10

Bjarne skrev:

> Hvis en hunkat er meget skruk, kan hankattene godt finde på at bide sig
> fast i hendes nakke og den slags, men der kommer jo ikke så meget ud af
> det.
Jeg kan godt se, det var det modsatte jeg svarede på, så glem det.

> Dobby og Alice er gode venner med Dexter, som ikke er steriliseret.
> De inviterer ham ofte indenfor.

De to steriliserede hunkatte har det meget fredsommeligt med hankattene.

Bjarne

Fra : Pernille

Dato : 03-06-07 13:16

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det.
>
> Dobby og Alice er gode venner med Dexter, som ikke er steriliseret.

Tak for alle svar. Jeg kunne heller ikke forestille mig,
at hankatte ville "interessere sig for" en steriliseret hunkat.
Men somme tider bliver man overrasket...

Hvor tidligt må man så give hende p-piller?
- Så kunne hun få killinger, når hun var 2 år.
Er 1 år for tidligt?
Jeg elsker katte, så jeg ville aldrig give killinger til
et hjem, hvor de ikke ville få det godt.

Fra : Anette

Dato : 03-06-07 14:29

"Pernille" <Pernille@hovedstaden> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men somme tider bliver man overrasket...
>
> Hvor tidligt må man så give hende p-piller?
> - Så kunne hun få killinger, når hun var 2 år.

Pas meget på med p-piller... Jeg har haft to katte, der begge fik alvorlige
"personlighedsforstyrrelser" af dem - og det var såmænd bare på et par
måneders tid, de blev fuldstændig hysteriske og tog nogle vanvittige
slåskampe i hele hytten - og gud nåde dig hvis du stod i vejen. Heldigvis
blev de normale´igen efter sterilisationen.....

Du kan godt lade hende få killinger ved 1 års alderen. Sikkert også lidt før
og jeg forstår godt, at du gerne vil have killinger i huset - det ER skønt
med et lille bundt krudtugler... Men få hende fixet efterfølgende, der er jo
ikke ligefrem mangel på katte :-/

Anette

Fra : Pernille

Dato : 03-06-07 14:46

"Anette" <asidor521@521gmail.521.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skønt med et lille bundt krudtugler... Men få hende fixet efterfølgende,
> der er jo ikke ligefrem mangel på katte :-/

Førhen har jeg kun haft steriliserede hankatte. (Fixede)

Fra : Sabina H.

Dato : 03-06-07 18:53

"Pernille" <Pernille@hovedstaden> wrote in message

> Tak for alle svar. Jeg kunne heller ikke forestille mig,
> at hankatte ville "interessere sig for" en steriliseret hunkat.
> Men somme tider bliver man overrasket...

hehe, som sagt... nye katte i nabolaget kan godt give nysgerrige besøgende
;)

> Hvor tidligt må man så give hende p-piller?
> - Så kunne hun få killinger, når hun var 2 år.
> Er 1 år for tidligt?

nej da, nok nærmere for sent ;)
p-pillerne skal (hvis i vælger at i virkelig vil bruge det) startes allerede
lige efter første løbetid... og den kan som nævnt starte allerede når katten
er 4-5 mdr gammel, afhængig af om den er fra et forårs eller
efterårskuld.... efterårskuld har tendens til at blive kønsmodne
tidligere...

var det min kat ville jeg holde den inde indtil den blev sterilliseret....
men i lyset af at det ikke er min kat ;) vil jeg foreslå følgende...

hold øje med katten.... vær opmærksom på ethvert tegn på løbetid.... lige så
snart i har den MINDSTE mistanke om løbetid, holdes katten inde, også selvom
det giver skrig og skrål.... især i forårshalvåret er de stride ;) katten
bør ikke lukkes ud før løbetiden er HELT overstået....
herefter påbegyndes en p-pillekur.... giv den 1 pille, en gang om ugen
(eller efter hvad jeres dyrlæge foreskriver), indtil i mener nu er det tid
til at få killinger.....
husk på at piller ofte giver hormonforstyrrelser, at nogle hunkatte reagerer
MEGET dårligt på dem (både humørmæssigt og helbredsmæssigt)... p-piller kan
i visse tilfælde være medvirkende årsag til kræft i katte....
en p-pille kur bør KUN bruges som sidste udvej, og KUN i katte der er
beregnet på avl...

nogle mener at p-pillerne kan startes under den første løbetid, men så skal
de gives fortløbende (hver dag) i 5 dage, eller til løbetiden er "brudt"...
herefter en gang om ugen, indtil parring skal opnåes.. det har jeg dog altid
fået frarådet hvad angår den allerførste løbetid...

husk også at mange farlige og dødelige sygdomme (både smitsomme og arvelige)
overgives via kønslig omgang mellem katte.... og at en hunkat kan få
killinger efter alle de hankatte hun parrer med... dermed kan der ved
fritløbende parringer, ikke gives nogen garanti for hvem faderen er....

mt råd vil være at i allierer jer med nogle venner der har en hankat de kan
holde fertil, og lader ham (og KUN ham) parre hunkatten, og naturligvis har
i sikret jer i begge ender med vacciner og alt hver dertil hører...
det mindsker risikoen for at noget går galt, både med jeres kat, men også
med killingerne ;)
det kræver dog at de to katte går sammen i et aflukke i den tid løbetiden
varer....

> Jeg elsker katte, så jeg ville aldrig give killinger til
> et hjem, hvor de ikke ville få det godt.

når tiden for parringen nærmer sig, så spørg jer omkring, om i kan finde
nogle mulige hjem tl killingerne allerede inden de er "lavet".... så sikrer
i jer at i ikke står med et halvt kuld i ikke kan slippe af med....

--
Knus,
Sabina

Fra : Anette

Dato : 03-06-07 18:14

Pernille wrote:
> Så er det bare, at nogen har fortalt mig, at hankattene kommer rendene
> alligevel, selv om hun er steriliseret.
> Er det korrekt?

Her hos os, langt ude på landet, bor 2 steriliserede tæver og to kastrerede
hankatte - og vi har stadig besøg at fremmede misser.
Jeg har en teori om at fertile hankatte kan lute at her bor katte, men ikke
rigtig regner hverken steriliserede tæver eller kastrede hankatte for noget
som helst - og derfor vil indtage territoriet som deres eget. Jeg ved ikke
om den teori holder til nærmere efterprøvning
Den ene af vores hunde kan slet ikke acceptere andre katte på vores grund,
så det sidste års tid har de fertile hankatte ( og alle andre fremmede
katte) holdt sig væk

/ Anette
www.philana.dk
Ja, jeg har set der er en der har samme nick som jeg, og jeg burde lave mit
om, så jeg tænker lige

Fra : Pernille

Dato : 03-06-07 21:06

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> / Anette
> www.philana.dk
> Ja, jeg har set der er en der har samme nick som jeg, og jeg burde lave

Vi plejer at have en steriliseret hankat, på 7,5 kg., som delte madskål med
andre katte, som bare kom ind gennem hundelemmen og tømte kattens madskål.

Fra : Anette

Dato : 03-06-07 22:12

Pernille wrote:
> Vi plejer at have en steriliseret hankat, på 7,5 kg., som delte
> madskål med andre katte, som bare kom ind gennem hundelemmen og tømte
> kattens madskål.

Ha ha - vi havde også meget tit besøgende fertile hankatte her før i
tiden,selvom vores kastrrede hankat også er i den tunge vægtklasse. Et er at
de tømmer madskålen , det fandt vi nok ud af - bøvlet var bare at de hurtigt
spottede at der ikke var "territoriemarkeret" af en fertil kat her , så de
"rystede lige måsen" op ad alting, i stuen, køkkenet, fyrrummet osv - ikke
så sjovt. Hankatte-tis stinker

Jeg har det nu meget godt med at vi ikke har besøgende af den art mere

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Pernille

Dato : 04-06-07 09:37

> [...]
> osv - ikke så sjovt. Hankatte-tis stinker
>
> Jeg har det nu meget godt med at vi ikke har besøgende af den art mere

Men, kan man selv have indflydelse på det, når katten render frit ud og ind
gennem hundelemmen?
-Og her gik jeg og troede, at det var vores egen dejlige, kastrerede hankat,
der somme tider fik det til at stinke, i bryggerset!

Fra : Anette

Dato : 04-06-07 17:17

Pernille wrote:
> Men, kan man selv have indflydelse på det, når katten render frit ud
> og ind gennem hundelemmen?

Det kan lade sig gøre,men det kræver af og til lidt "Ole Opfinder"-ideer
Her hos os kommer kattene ud og ind af et højtsiddende vindue.Vi har bygget
en labyrint agtig kasse på, altså nærmest en kasse med indvendige forskudte
hylder og plexiglas øverst så der er lys i kassen om dagen.( Håber du kan
forestille dig hvad jeg mener
Vi lærte vores katte at gå ind via den kasse ved at smide en masse godbidder
ind på alle tre hylder i kassen - og det virkede. Vores katte turde/tør godt
rende den vej, men naboens skulle ikke nyde noget. ( og nu skal de så slet
ikke, når hunden ikke mener de skal sætte så meget som en negl på vores
grund

> -Og her gik jeg og troede, at det var vores egen dejlige, kastrerede
> hankat, der somme tider fik det til at stinke, i bryggerset!

Urin fra kastrater lugter næsten ikke - så nej, det er sikkert besøgende
hanmisser.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-06-07 22:11

In news:4662f6be$0$97039$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Anette <abc@def.es> typed:

> / Anette
> www.philana.dk
> Ja, jeg har set der er en der har samme nick som jeg, og jeg burde
> lave mit om, så jeg tænker lige

Jamen Anette jeg synes ikke du skal lave dit nick om, du sætter
altid link til din hjemmeside under dit navn, vi kender dig jo
allesammen, så når jeg ser der står philana så ved jeg jo at det er
dig, (og dine altid gode svar .

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Anette

Dato : 04-06-07 17:18

Tove Krieger wrote:
> [...]
> altid link til din hjemmeside under dit navn, vi kender dig jo
> allesammen, så når jeg ser der står philana så ved jeg jo at det er

Tak Tove Jeg lader mit nick være indtil videre.

/ Anette
www.philana.dk