At indhegne haven (advarsel - LANGT)
Fra : Ukendt

Dato : 02-06-07 15:53

Efter mange overvejelser og praktiske spekulationer, er jeg vist kommet frem
til at det er en god idé at få indhegnet min have.
Som det er nu er jeg jo en skurk og lader Buster gå frit, dvs. gå uden for
haven. Han går ikke langt hjemmefra, er langt det meste af tiden på en sti
lige udenfor haven. Jeg ved at det ikke er rigtig at gøre, men fik at vide
af varmemesteren, da jeg fik lavet lejekontrakt på Buster, at sålænge der
ikke var et problem med kattelorte etc. var det noget man, til en hvis
grænse, så igennem fingre med. Hver gang Buster går ud, går han med halsbånd
men navn, adresse og telefonnummer, så folk har alle muligheder for at
kontakte mig hvis der er et problem med Buster. Samtidig har jeg en aftale
med naboerne om at de har min fulde velsignelse til at smide ham ud, så de
smider vand efter ham. (de har intet imod at få besøg af ham i haven, de
elsker katte, men da hun er allergisk, vil de ikke have ham ind)

Har idag fået vores lokalblad, hvor bestyrelsen for min bebyggelse altid
skriver lidt, som information til beboerne. I dette nummer var det så en
opsang til dem der, netop som mig, lukker katten ud i haven. Der var dog
nogle ting i opsangen som ikke stemmer ens med de nuværende regulativer. I
min lejekontrakt til Buster står der at jeg skal holde ham i egen lejlighed
og have (hvis en sådan er tilknyttet lejemålet). I opsangen skriver de at en
kat altid skal være i sele hvis den kommer uden for lejligheden.
Jeg vælger så, indtil jeg har talt med udlejer om mulige løsninger etc., at
det er min lejekontrakt, underskrevet af udlejer, der er gældende.

Min have er meget svær at indhegne, rent praktisk, idet haven, på de to
sider, støder op til naboernes haver. Haverne er adskilt at et plankeværk i
ca. 160cm i højden. En højde Buster med lethed kan forcere.
En side af haven ligger så op ad bygningen, den sidste, og fjerde side, af
haven vender ud mod føromtalte sti. Der er hæk langs det meste af haven, i
midten af langsiden er der en havelåge, ca. 170cm i højden.

Jeg har tænkt mange muligheder igennem i mit lille hoved.
Først den klassiske med hegn med strøm i toppen, men dette ser jeg som en
dårlig mulighed eftersom en del af indhegningen skal være ind mod mine
naboer.
Så har jeg tænkt at sætte hegn op i 250cm højde hele vejen rundt, men det
vil da se ret dumt ud. I øvrigt tvivler jeg på at min udlejer ville godkende
denne løsning.

Idag kom jeg på endnu en løsning, omend lidt alternativ. Idéen går ud på at
sætte plexiglas-plader op på den øverste halvdel af rækværket ind mod
naboerne. Dette mener jeg så vil forhindre Buster i at hoppe op (der er ikke
noget han kan gribe i med kløerne). Ved hækken vil jeg så klippe godt i bund
og sætte noget hegn ind, måske 120cm i højden. Og så gravet lidt ned i
jorden. Dette hegn vil så lukke de par huller Buster bruger nu, når han går
ud. På havelågen var tanken også at sætte noget plexiglas på den øverste
halvdel, så han igen ikke har noget at gribe i hvis han hopper op..

Min have er ca. 45m2. De to sider med rækværk er ca. 6 meter hver, og
langsiden med hækken er ca. 7½ meter. Siden ind mod bygningen havde jeg ikke
tænkt at gøre noget ved, der er vinduer i fuld højde hele vejen hen, og alle
sektioner (6 ialt) fungerer som skydedøre.

*Jeg vil gerne høre jeres meninger om ovenstående tanker...*

Buster skal have udgangstilladelse i et eller andet omfang, da han altid
(bliver 3 i næste uge) har været fritløbende. Hvis han skal dømmes til ren
indekat vil det indebærer at jeg flytter, da min lejlighed ingen vinduer
har, kun førnævnte skydedøre mod haven, som vender mod vest. Det vil ikke
byde en, i hvert tilfælde ikke som permanent løsning. (Han kan dog godt være
inde og alene i op til 1½ døgn)

Det blev en _meget_ smøre, men håber at nogen magter at læse den helt
igennem, og komme med et par gode råd..

MVH Louise, som vil gøre det bedste for Buster

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-06-07 16:56

In news:4661844b$0$90276$14726298@news.sunsite.dk,
Louise <louise.krarupSNABELAprivat.dk> typed:
> [...]
> helt igennem, og komme med et par gode råd..
>
> MVH Louise, som vil gøre det bedste for Buster

Hej Louise.

Det lyder som en rigtig god idé, men jeg skal lige læse dit indlæg
igennem 10 gange mere førend jeg kan se din have for mig.

Skal prøve at vende det med min mand. Han er meget "handy" og kan
måske foreslå et alternativ. Kommer tilbage når jeg har læst
indlægget igen-igen. Foreløb kniber det med at se det for mig. Er
det en etageejendom eller rækkehus ?

Håber da, at der er nogle andre der har rigtig gode forslag, det er
jo ikke altid at man tænker over det der er mest nærliggende. Kunne
du ikke prøve at tage et nogle billeder fra forskellige vinkler og
lægge dem ind i dit album på hjemmesiden. Jeg tror at det måske kan
hjælpe på forståelsen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-07 17:17

> [...]
> du ikke prøve at tage et nogle billeder fra forskellige vinkler og
> lægge dem ind i dit album på hjemmesiden. Jeg tror at det måske kan

Hej Tove

Jeg bor i en etageejendom, hvor os i stuelejlighederne har have.
Jeg har et par billeder jeg kan lægge på min profil på hjemmesiden, så det
vil jeg lige gøre...

Regner med også at vende det med min far, som sikekrt gerne vil hjælpe (Han
er pt hjemmegående, efter at han blev fyret efter 34 år pga nedskæringer,
han er også handyman)

MVH Louise

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-06-07 17:39

In news:466197ed$0$90263$14726298@news.sunsite.dk,
> [...]
>
> Jeg bor i en etageejendom, hvor os i stuelejlighederne har have.
> Jeg har et par billeder jeg kan lægge på min profil på

LOL Søde Louise. Du skal lade være med at tage billeder om
natten de bliver sorte. Jeg kan kun se de to sidste. Løsningen med
at sætte nogle vinkeljern hvor der er udspændt tråde (som Erling
skrev) på plankeværkerne er i hvert fald én af de bedre idéer.
Regner med at du lægger billederne ind igen, så vi kan se dem (altså
de 3 første).

> Regner med også at vende det med min far, som sikekrt gerne vil
> hjælpe (Han er pt hjemmegående, efter at han blev fyret efter 34
> år
> pga nedskæringer, han er også handyman)

Det er godt at ha' en handyman til far i din situation. Synd at han
blev fyret, men det er jo desværre altid de ældste der ryger først
på arbejdsmarkedet. Han var forhåbentlig ikke så langt fra en
førtidspension,

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-07 17:57

Tove Krieger wrote:
> [...]
> skrev) på plankeværkerne er i hvert fald én af de bedre idéer.
> Regner med at du lægger billederne ind igen, så vi kan se dem (altså

Underligt, jeg kan se dem alle sammen.. Har haft store problemer med at
lægge dem ind. Tog lige nogle nye med min nye mobiltelefonl, men kan ikke
finde ud af at overføre til computeren. Og batterierne i det (meget dårlige,
lav pixel etc) digitalkamera var flade, så de skal lade op natten over inden
jeg kan tage nogle nye billeder. Men skal nok tage nogle nye imorgen, og
supplere med.

> [...]
> blev fyret, men det er jo desværre altid de ældste der ryger først
> på arbejdsmarkedet. Han var forhåbentlig ikke så langt fra en

Han er 56. Det er næsten alle på virksomheden der bliver fyret, flere 100,
måske flere 1000. Virksomheden vil flytte det meste produktion til udlandet.
Også folk på 25 får sparket.

Louise

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-06-07 18:24

In news:4661a166$0$90273$14726298@news.sunsite.dk,
> [...]
> Men
> skal nok tage nogle nye imorgen, og supplere med.

Nu kan jeg altså også se dem, mystisk......det kunne jeg ikke før.
Nå men pyt..............du behøver så ikke at lægge dem ind igen.

Jeg spurgte lige min mand. Vi er enige om, at vinkeljernene med tråd
vil være en rigtig god og forholdsvis billig ide på plankeværkerne.
Du kunne så måske sætte det samme på lågen, men der er plexiglas
måske nok pænere, ellers har din far sikkert en anden god idé.
(Plexiglas er dog temmelig dyrt i indkøb).

Din egen ide med at sætte hegn foran hækken er udmærket synes vi
også. Du er nok nødt til at sætte hegn i hele længden, der kan meget
hurtigt laves hul i en hæk, hvis man er så vaks som ham Buster.

Prøv at forelægge de forskellige forslag for din far, det kan jo
være at han er af en anden mening. Det ville godt nok være synd hvis
Buster ikke kan komme ud i hans have, det er han jo vant til, så det
ville være en katastrofe for ham at skulle blive inde. Hellere
"nøjes" med en lille have end slet ingen mulighed for en smule
frihed.

God fornøjelse med projektet.

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-07 18:36

Tove Krieger wrote:
> [...]
> ville være en katastrofe for ham at skulle blive inde. Hellere
> "nøjes" med en lille have end slet ingen mulighed for en smule

Nå, endelig kunne jeg få fat i billederne fra min mobiltelefon, så har lige
lagt 3 nye billeder over.

Jeg havde skam tænkt mig at sætte hegn i hækken i hele bredden. Det med de
120 cm, var tænkt som højden.

Vil overveje det med vinkeljern med lidt trådhegn. Men nogen ideer til
hvordan det lettest bliver låst ved kaprifolierne? For dem kan Buster godt
kravle igennem..
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre i forbindelse med Busters kradsetræ i
venstre hjørne af haven. Fra det Buster nemlig godt kravle over på hegnet..

Buster skal ikke helt fratages muligheden for at komme udenfor haven, så jeg
vil træne endnu mere at gå i sele. Men skal nok have investeret i en ny
sele, han har flere gange fået krænget sig ud af den han har nu.

Vil vende det med min far "handyman"i næste uge, når mine forældre vender
hjem fra ferie.

Men foreløbig tak for hjælpen til dig og din husbond.

Mange hilsener fra Louise
- Jeg er ikke sikker på Buster vil hilse, når han ved hvad jeg planlægger at
gøre...

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-06-07 20:03

In news:4661aa68$0$90274$14726298@news.sunsite.dk,
Louise <louise.krarupSNABELAprivat.dk> typed:

> Nå, endelig kunne jeg få fat i billederne fra min mobiltelefon, så
> har lige lagt 3 nye billeder over.

Ja, det kan jeg se. Dejlig have du og Buster har.

> Jeg havde skam tænkt mig at sætte hegn i hækken i hele bredden.
> Det
> med de 120 cm, var tænkt som højden.

Ok.

> Vil overveje det med vinkeljern med lidt trådhegn. Men nogen ideer
> til hvordan det lettest bliver låst ved kaprifolierne? For dem kan
> Buster godt kravle igennem..

Jeg ved søreme' ikke hvad du skal gøre med kaprifolierne. Det tror
jeg at din far sagtens kan finde ud af.

> Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre i forbindelse med Busters
> kradsetræ i venstre hjørne af haven. Fra det Buster nemlig godt
> kravle over på hegnet..

Der er jeg ikke et øjeblik i tvivl. Kradsetræet skal flyttes et
stykke ind i haven. Jeg ved fra Mini at det er et super-springbræt.
I hendes tilfælde var det en smart måde at komme op på taget af
kattegården.

> [...]
> haven, så jeg vil træne endnu mere at gå i sele. Men skal nok have
> investeret i en ny sele, han har flere gange fået krænget sig ud

En rigtig god idé. Han skal jo også hilse på sine venner udenfor en
gang imellem.

> Mange hilsener fra Louise
> - Jeg er ikke sikker på Buster vil hilse, når han ved hvad jeg
> planlægger at gøre...

Det kan jeg godt forstå. Du må give ham et stort trøstekram fra Mini
og mig

Fra : Erling Jensen

Dato : 02-06-07 16:55

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> skrev i en meddelelse
<SNIP>
> [...]

> op..
>
> Elektrisk hegn er kun noget bønder bruger, min mening.

og plexiglas plader bliver en stor flade som vinden kan gribe fat i og
temmeligt dyrt,
så det er heller ikke godt efter min mening, men du kan jo få skruet nogle
holdere på hegnet ind til naboerne evt med en indad bukket vinkel således at
katten ikke kan komme
over, nå men på holderne montere du et net / trådnet evt hønse eller duenet
det er tyndt i tråden og ses
næsten ikke efter en tid når man har vænnet sig til det er der.

Efter jeg har tænkt lidt over mit foreslag og i betragtning hvor mobile
katte er skal vinklen jo nok være nær de 90 grader.
højden har du jo selv skrevet, men kan katte kravle på hovedet i trådnet?.

nå det var lige min ide.
mvh
Erling

Fra : Mona

Dato : 03-06-07 01:32

Nå så du må også kæmpe med sådan en flok bitte små "myrepissere". Katte har
løbet frit rundt i naturen i tusinder år, det er sku da ikke noget man kan
ændre på, bare fordi man nu sidder i en eller anden bestyrelse, og nu får
muligheden for at lave nogle husregler.
Som jeg ser det er det de andre der er sindsyge små myrepissere. Synd det
skal gå ud over et godt menneske som dig.
I min afdeling har jeg i stedet for katte i snor og kattegårde valgt at tage
kampen op på anden vis. Om det ender i byretten må tiden vise. Ofte er det
bare magtsyge psykopater uden empati der laver sindsyge regler i de
forskellige foreninger. Lad os stå sammen og bekæmpe disse syge dyrehadere,
så også dyrene kan få det bedre. Dyrene var her trods alt først!

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-07 10:51

Mona wrote:
> [...]
> sindsyge regler i de forskellige foreninger. Lad os stå sammen og
> bekæmpe disse syge dyrehadere, så også dyrene kan få det bedre.

Først vil jeg lige sige, at jeg på ingen måde kæmper med nogle naboer. Har
faktisk ikke fået en eneste negativ tilbagemelding vedr. Buster. Alle syne
sat han er ihh og ååh så dejlig og kælen. Der er et par naboer der ikke vil
have ham ind, og det er fuldt forståeligt, og de har min fulde velsignelse
til at sprøjte vand efter Buster.

Og som nogen skriver som svar på dit eget indlæg herinde, så er der faktisk
lovgivning omkring at man skal holde sine egne husdyr på egen grund. SÅ det
med at en bestyrelse bar ekan bestemme, det kan de altså ikke, de minder
bare om reglerne/lovgivningen...

Og det med at gå i byretten, det kan du ligeså godt glemme med det samme,
for det er helt tydeligt at DU har lovgivningen IMOD dig.
Det er din pligt at holde dine katte inde. Hvis du nægter at handle på
klagerne fra dine naboer har de ret til at indfange din kat.

Nå, men mit indlæg om indhegning af haven, skal ikke handle om had mellem
dig og dine naboer, det må høre hjemme i dit eget indlæg...

Vil bare pointere at jeg IKKE har nogle sure naboer, eller "psykopatiske
bestyrelser". Jeg vil bare følge dansk lovgivning, og gøre det bedste for
min kat...

Fra : HSLK

Dato : 03-06-07 08:16

Hejsa

prøv at kigge her måske det kan give dig en ide http://www.sundisk.dk/

knus Henriette.

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-07 10:56

HSLK wrote:
> Hejsa
>
> prøv at kigge her måske det kan give dig en ide http://www.sundisk.dk/
>
> knus Henriette.

Tusind tak for linket., skynder mig at gemem det, for kan se at der er mange
gode fif..

Louise

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-07 10:55

Har lagt billeder af haven på www.dk-fritid-dyr-kat.dk
I kan finde dem under min profil: Louise Krarup

Fra : Kate

Dato : 05-06-07 11:18

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> wrote in

> Har lagt billeder af haven på www.dk-fritid-dyr-kat.dk
> I kan finde dem under min profil: Louise Krarup

Jeg har ingen handyman i min kreds og er selv udstyret med ca 10
tommelfingre på hver hånd, derfor fik jeg det lavet (dyrt). Derfor kan
jeg ikke bidrage med "bygge" idéer, kun sige at dit hegn ville Mowgli
forcere uden at blinke med øjnene. Det værste er hvis de kan lande på
noget, det forsøger de vidst helst. Mit hegn ind mod naboen er 180cm og
Mowgli har forsøgt at sætte over det. Første gang fra havebordet, den
eneste grund til at ikke kom videre end til op på hegnet, var at jeg
var lige ved siden af og kunne hente ham ned. Anden gang var fra jorden
og da kunne han ikke få fart nok på, og jeg tror han ramte eltråden.
Fornligt havde jeg slukket for tråden og både Mowgli og Lante forcerede
hegnet. Jeg tror højden er vigtigt. AnnK som vi ikke ser meget til
mere, har en kat som kan kravle i hegnet med ryggen nedad, altså han
hænger i toppen og klantrer i låget, så nogle af dem er altså meget
opfindsomme for at komme ud.

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.com
Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-07 11:59

Kate wrote:
> [...]
> nedad, altså han hænger i toppen og klantrer i låget, så nogle af dem
> er altså meget opfindsomme for at komme ud.

Hej Kate

Tak for input.

Buster har helelr ingen problemer med at forcere hegnet, som det er nu. Et
hop, og han kan få ved næstøverste brædde med forpoterne. Og har man først
ved er det jo inden sag at klare resten.

Havde jeg bare hæk hele vejen rundt var mit problem slet ikke så stort, for
så var det bare at sætte hegn ind i hækken..
Det er plankeværket der giver mig de største spekulationer.

Kan godt huske at en herinde viste billeder af katten, der forcerede et
stykke vandret hegn, så det må næsten have været AnnK.

Det er noget af en opgave jeg har sat mig selv på, men vil have hegnet haven
ind, både for min egen og for Busters skyld.. Bliver så nervøs når jeg ikke
har set ham i mere end et par timer. (han plejer at stikke snuden indenfor
og inspicere madskålen med max to timers mellemrum)

MVH Louise

Fra : Kate

Dato : 05-06-07 12:22

> Bliver så nervøs når jeg ikke
> har set ham i mere end et par timer. (han plejer at stikke snuden
> indenfor og inspicere madskålen med max to timers mellemrum)

Kan jeg godt huske fra da jeg havde udekatte. Det længste de engang var
væk (Johan og Sofie) var 17 timer, og ja, jeg talte. Det var iskold
januar og jeg var ved at gå ud af mit gode skind over at begge var væk
så længe. Det er mange år siden, for de blev indekatte da vi flyttede i
1992, men jeg glemmer ikke hvor forfrossen min veninde endte med at
være. Døren stod åben, jeg boede i kollegielejlighed, mens hun sad og
holdt øje med om de kom hjem, mens jeg vandrede op og ned ad gaden i
håb om ikke at finde dem kørt ned. stor var in glæde og lettelse da de
kom hjem med 10 min. mellemrum

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 03-06-07 15:55

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> skrev i en meddelelse
..

> [...]
> og alle sektioner (6 ialt) fungerer som skydedøre.

> MVH Louise, som vil gøre det bedste for Buster

Hej Louise
prøv at søge på Google (søgeord kattegård eller måske indhegning af have).
Det gjorde jeg, og fandt bl.a. denne vejledning, måske du kan bruge den?

http://www.norskeskovkatte.info/indhegning.htm

Det må være dejligt med en handymand i familien, jeg har desværre selv 10
tommelfingre, men har været heldig at finde en lokal handymand

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-07 16:03

A. S. Nielsen wrote:
> [...]
>
> Det må være dejligt med en handymand i familien, jeg har desværre
> selv 10 tommelfingre, men har været heldig at finde en lokal

Tak for tippet.
Har slet ikke selv tænkt så langt som at søge på Google, tænkte bare jeg
ville starte med at spørge "eksperterne" herinde..

Det skal nærmere være end indhegnet have end en kattegård.
Vil skynde mig ind og kigge på det link du har lagt

Flot kattegård du selv har, iøvrigt....

Mange hilsener
Louise