vægt bil/campingvogn
Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 02-06-07 17:52

Hejsa.

Har en kassevogn hvor der står 2325 og 975 må jeg køre med en campingvogn,
med en totalvægt på 1500kg.

Det er en Wilk Stern fra 1997 med nyt fortelt til 60000kr - er det for dyrt.

V H Gitte

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-06-07 19:06

Gitte & Thorleif wrote:
> Hejsa.

> Har en kassevogn hvor der står 2325 og 975 må jeg køre med en
> campingvogn, med en totalvægt på 1500kg.

Hvilken bil?

Du skal under alle omstændigheder have B/E-kørekort eller lastbil m/anhænger
kørekort.

--
Per, Esbjerg

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 03-06-07 20:48

Gitte & Thorleif skrev:
> [...]
> med en totalvægt på 1500kg.
>
> Det er en Wilk Stern fra 1997 med nyt fortelt til 60000kr - er det for dyrt.

Det er papirerne på kassevognen der er afgørende. På den står der helt
nøjagtigt hvor meget du lovligt må sætte på krogen af bilen. Der er dog
den lille hage ved det, at kommer du over en totalvægt på 3500 kg på
hele vogntoget, så SKAL du have minimum B+E kort. Det vil altså sige, at
du på et almindelig kørekort til kat. B, vil kunne hægte 1175 kg på den
nævnte kassevogn, når den har en totalvægt på 2325 kg. (3500-2375 kg
=1125 kg)

Jesper

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 03-06-07 21:17

Tusinde tak for svarene, den pågældende campingvogn er droppet, selvom den
nu var fed - til prisen.

V H Gitte

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 03-06-07 22:02

Gitte & Thorleif skrev:
> Tusinde tak for svarene, den pågældende campingvogn er droppet, selvom den
> nu var fed - til prisen.

Hvis den er "fed til prisen", så må der da også være en lille slat penge
til overs til at få det B+E kort for, så hop da ud og køb den, og
kontakt så en kørelærer der kan give det kort til en god pris. Det
sidste jeg har hørt, er omkring 4.000 kr. for sådan et kort. Så må du jo
gerne køre med den vogn.

Jesper

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-06-07 00:13

> [...]
> hørt, er omkring 4.000 kr. for sådan et kort. Så må du jo gerne køre med

Er du sikker på det:
"Har en kassevogn hvor der står 2325 og 975"
Der mangler oplysning om, hvor meget der må hænges på krogen.

Kurt

Fra : Joke

Dato : 04-06-07 08:13

> [...]
>>
> Er du sikker på det:
> "Har en kassevogn hvor der står 2325 og 975"
> Der mangler oplysning om, hvor meget der må hænges på krogen.

Det står på registrerings attesten

de 2325 er totalvægten og de 975 er det du må læse ind i den.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-06-07 19:55

"Joke" <nono@nonono.dkwei> skrev i en meddelelse

> Det står på registrerings attesten
>
> de 2325 er totalvægten og de 975 er det du må læse ind i den.

Undskyld - men det forstår jeg ikke. Der er åbenbart en totalvægt og en
lasteevne i bilen. Hvad har det at gøre med, hvor meget der må hænges på
krogen?
På registreringsattesten skal der stå en koblingsvægt 1 og 2. Det bestemmer,
hvad der må hænges på krogen uden og med bremser, og så er det sådan set
lidt ligegyldigt med de andre tal.

Kurt

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 04-06-07 16:40

Kurt B. Andersen skrev:
> "Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Er du sikker på det:
> "Har en kassevogn hvor der står 2325 og 975"
> Der mangler oplysning om, hvor meget der må hænges på krogen.

Fuldstændig korrekt, og hvis du så læser mit første svar, så skriver
jeg, at det eneste sted man kan få det oplyst, er på
registrerings-attesten. Samtidig er det jo så sådan, at man på et
kørekort til kat. B må føre en bil ind til 3500 kg. Sætter man en
trailer på, er det maksimale man kan køre på et B-kort 4250 kg. De 3500
kg for det trækkende køretøj, og trailer på 750 kg = 4250 kg. Dette
forudsætter, at traileren (eller hvad der nu er sat på krogen) er UDEN
bremser. Er det med bremser, så gælder det, at HELE vogntoget ikke må
komme over 3500 kg, uden at du som minimum har B+E kort.

Sagt kort om kat. B førerbevis.
max vægt for bil+trailer UDEN bremser er 4250 kg total.
max vægt for bil+trailer MED bremser er 3500 kg total.

Jesper

Fra : Carsten Stage

Dato : 04-06-07 21:11

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev i meddelelsen

> ...Dette forudsætter, at traileren (eller hvad der nu er sat på krogen) er
> UDEN bremser. Er det med bremser, så gælder det, at HELE vogntoget ikke må
> komme over 3500 kg, uden at du som minimum har B+E kort.

Øehhh... Du må altid (hvis bilen må trække det) køre med et påhængskøretøj
på indtil 750 kg på et almindeligt B-kørekort - med eller uden bremser -
også selvom vogntogets tilladte totalvægt kommer op på maksimalt 420 kg.

Hvis påhængskøretøjet har en tilladt totalvægt på over 750 kg., så skal der
være bremser på det - men det er stadig nok med B-kortet for så vidt at
påhængskøretøjet ikke vejer mere end bilens egenvægt + 50 kg og bilen ikke
må trække mere end egenvægten + 50 kg og den samlede tilladte totalvægt ikke
overstiger 3500 kg.

> Sagt kort om kat. B førerbevis.
> max vægt for bil+trailer UDEN bremser er 4250 kg total.

Nej, både med og uden bremser - men maks 750 kg tilladt totalvægt på
trailer.

> max vægt for bil+trailer MED bremser er 3500 kg total.

Nej...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 05-06-07 19:05

Carsten Stage skrev:

> [...]
> totalvægt ikke overstiger 3500 kg.

> Nej, både med og uden bremser - men maks 750 kg tilladt totalvægt på

UPS. Der var jeg lige en kende for hurtig.

> Nej...

JO så absolut !!

(snippet fra politiets hjemmeside)

Reglerne for at køre med et påhængskøretøj efter en almindelig personbil
på grundlag af et kørekort til kategori B er følgende:

Du må altid køre med et påhængskøretøj, når den tilladte totalvægt for
påhængskøretøjet ikke overstiger 750 kg

Overstiger påhængskøretøjets tilladte totalvægt 750 kg, er kørekort til
kategori B stadig nok, hvis begge nedenstående betingelser er opfyldt:

1) Bilen og påhængskøretøjets samlede tilladte totalvægt overstiger
ikke 3.500 kg.

2) Påhængskøretøjets tilladte totalvægt overstiger ikke bilens
egenvægt med mere end 50 kg.
(snip slut)

Læg især mærke til 1) !! vægten er OVER 3500 kg, og det kræver B+E kort.
Simpelthen.

Jesper

Fra : Steen Larsen

Dato : 05-06-07 19:34

> [...]
> med mere end 50 kg.
> (snip slut)
>
> Læg især mærke til 1) !! vægten er OVER 3500 kg, og det kræver B+E kort.

Hej Jesper

Læg mærke til betingelserne for punkt 1:

"Overstiger påhængskøretøjets tilladte totalvægt 750 kg, er kørekort til
kategori B stadig nok, hvis begge nedenstående betingelser er opfyldt:"

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Carsten Stage

Dato : 05-06-07 21:42

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev i meddelelsen

> JO så absolut !!

Nej (sgu - ), men du er undskyldt, for reglerne /er/ ikke lige til. Men
læs hvad du selv skriver:

> (snippet fra politiets hjemmeside)
> Du må altid køre med et påhængskøretøj, når den tilladte totalvægt for
> påhængskøretøjet ikke overstiger 750 kg

Altså; kører du et køretøj med en tilladt totalvægt på 3500 kg, så må du
altid køre med et åhængskøretøj indtil 750 kg - og dermed en tilladt
totalvægt på vogntoget på indtil 4250 kg - med et B-kørekort.

Prøv selv at indtaste de relevante tal på denne side:
http://www.sikkertrafik.dk/164b3e80

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage