Barnet og skolen 3
Fra : mfn

Dato : 30-05-07 18:36

Nå, alt fejlslagent nu.

Dette er en update på "drengen der ikke vil i skole" søg på den for
detaljer.

Hvad gør man nu når han ikke vil igen? Tilsyneladende er både mor og kommune
og skole fortsat passive overfor situatioen. De mener måske han er
skoletræt, men han går altså kun i 6. så det går ikke.

Skal jeg prøve med fysisk magt at slæbe ham ned i sin klasse og sætte ham på
stolen? Kunne forestille mig at det ville være "pinligt" for ham og han
derfor efter kort tid gik ind frivilligt. Han skaber sig vildt om morgenen
og moderen kan ikke magte ham fysisk.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 30-05-07 18:51

mfn wrote:
> [...]
> og skole fortsat passive overfor situatioen. De mener måske han er
> skoletræt, men han går altså kun i 6. så det går ikke.

Der er vel ikke andet for, end at finde ud af hvorfor han ikke vil i
skole. Det kan umuligt være en fiks idé, han lige har fået.

> Skal jeg prøve med fysisk magt at slæbe ham ned i sin klasse og sætte ham på
> stolen?

At han ikke vil gå i skole er ikke det egentlige problem, men et
symptom, så hvis du hiver ham i skole, symptombehandler du.

> Kunne forestille mig at det ville være "pinligt" for ham og han
> derfor efter kort tid gik ind frivilligt. Han skaber sig vildt om morgenen
> og moderen kan ikke magte ham fysisk.

Det vil sikkert både være pinligt og voldsomt ubehageligt for ham. Jeg
kan ikke lige se hvad du får ud af at plage den knægt yderligere. Vejen
frem er da at finde ud af hvorfor han ikke vil.

Mvh. Michael.

Fra : mfn

Dato : 31-05-07 11:05

> Det vil sikkert både være pinligt og voldsomt ubehageligt for ham. Jeg
> kan ikke lige se hvad du får ud af at plage den knægt yderligere. Vejen
> frem er da at finde ud af hvorfor han ikke vil.

Ja men knægten vil ikke i tale. Først var det en bestemt lærer. Så blev der
holdt møde med denne og så gik det også i 2 uger. Så var den gal igen.
Hverken moderen faderen søsteren eller mig kan få ud af ham hvad helvede
problemet er. Derfor tænkte jeg at netop det ubehag "fysisk anbringelse" i
skolen vil give ham måske kunne tvinge ud af ham hvad problemet er?

Han er også blevet foreslået at skifte skole, men det vil han heller ikke.

Hans far (som bor 1 time væk) taler med ham om det i weekenderne og der
lover han så at han nok skal tage i skole, men når morgenen kommer så skaber
han sig og tuder og jeg ved ikke hvad. Sender man ham på cykel i skole så
flakker han bare rundt i byen til han "har fri" og lader så som om han har
været der.

Er der egenligt nogen der ved om han kan komme i 7. efter sommerferien når
han ikke har været der 75% af tiden i 6.? Skal man så gå om?

Og... der er ikke nogen efterskoler der har 7. klasser vel? Tror det kunne
være godt for ham. Men de tidligste er vel 8. eller hvordan?

Fra : Michael Zedeler

Dato : 31-05-07 22:25

mfn wrote:

> [...]
> problemet er. Derfor tænkte jeg at netop det ubehag "fysisk anbringelse" i
> skolen vil give ham måske kunne tvinge ud af ham hvad problemet er?

Drengen har et problem som I ikke har fået afdækket endnu. Problemet gør
at han ikke vil gå i skole. Hvis du tvinger ham i skole, er du i hans
øjne en del af problemet frem for en del af løsningen. Det er i mine
øjne en helt ekstremt dårlig idé at bruge den slags tvang. Du er nødt
til at få ham i tale.

> Han er også blevet foreslået at skifte skole, men det vil han heller ikke.

Så taler han jo.

> [...]
> flakker han bare rundt i byen til han "har fri" og lader så som om han har

Det lyder som om I vil være bedst stillet hvis I får etableret kontakt
med en psykolog, som kan hjælpe med at finde ud af hvad der foregår.

Mvh. Michael.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 31-05-07 06:48

mfn wrote:
> [...]
>
> Hvad gør man nu når han ikke vil igen? Tilsyneladende er både mor og
> kommune og skole fortsat passive overfor situatioen.

Hvad siger kommunen?

Hvad siger skolen?

> [...]
> ham og han derfor efter kort tid gik ind frivilligt. Han skaber sig
> vildt om morgenen og moderen kan ikke magte ham fysisk.

Det er da muligt, at han bøjer sig efter en tid, hvis du tvinger ham. Men
det er et overgreb, og han vil formodentlig vantrives. Han vil desuden
sikkert hade både dig, moderen og skolen for det. Jeg tror alt i alt ikke du
får noget som helst positivt ud af at tvinge ham.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 31-05-07 15:23

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> derfor efter kort tid gik ind frivilligt. Han skaber sig vildt om morgenen

Lad mig sige at jeg er skuffet over kommunen.

Hvis jeg var kynisk, så kunne jeg at de er ude på at lade situationen
ekskalere, når drengen laver nogle ting nede i byen, som gør at de skal
finde et andet sted at bo for drengen. Måske har de kynisk vurderet at der
ikke er ressourcer i drengens hjem til at de kan få noget fornuftigt ud af
en dialog, så de venter blot på at en plejefamilie eller døgninstitutioner
åbner sig som en mulighed når drengen selv sætter triumf på ved at gøre
noget dumt. (Assens kommune ventede jo tålmodigt på at pigen i teltet blev
anmeldt for indbrud i eget hjem og i Nyborg så nassede kommunen på en drengs
netværk, da moderen smed ham ud, så han bor hos en kammerat.)

Efterskole kunne være en mulighed. 7. klasse kan tages på Vinde Helsinge
Fri- og Efterskole, men der er få 7. klasse efterskole pladser i dette land
og så skal du huske på noget andet: Jeg driver siden
www.secretprisonsforteens.dk og det er ikke gået ubemærket hen at vi i
Danmark på hver 6. efterskole har indført narkotest på linie med den
praksis, som findes i landets fængsler. Det gør man ikke uden grund.
Efterskoler har presset økonomi og tiden er ikke til at snakke med eleverne.
Faktisk scorer den enkelte efterskole en måneds indbetaling uden udgift,
hvis de smider en elev ud. Hvis drengen føler sig presset i dagligdagen og
måske endda forfulgt i en grad, så han ikke vil møde op på skolen, så vil
gentagne tests i hvad der bliver en fængselslignende miljø, når tillid er
afløst af tests, kun forværre hans situation og opførelse. Efterskole er i
den nuværende situation en løsning, men en meget betænkelig løsning.

Han besøger sin far og moderen kan ikke magte ham. Hvad med at farmand tog
fri og stillede hos ekskonen om morgenen i en periode. Hvis de taler sammen,
så kan det være at han ved faderens tilstedeværelse vil betro sig omkring
hvad der trykker ham. Der ER et eller andet, som han IKKE fortæller.

Der er dog et sidste alternativ, som dog kræver en del af hans forældre.
Heldigvis kan vi ikke gøre som amerikanerne og bestille et firma til at
transportere drengen til et øde sted, hvor at han kan marchere og blive
forhørt indtil at han enten bryder sammen eller bliver en lydig robot. Men
hans forældre kan gøre noget andet. De kan købe et telt og forsyninger til
en sommerferie i de svenske skove, hvor de kunne få dig til at køre dem
derud og holde dem med forsyninger, imens at de hygger omkring hinanden i
nogle uger. Drengen har brug for fred og nogle at betro sig til. Hans
forældre burde være de nærmeste og den indsats, som de ikke laver nu, kommer
de til at fortryde 10 gange senere i livet. Hvis det var en af mine unger,
så ville jeg sørge for at isolere os begge indtil at vi kunne tale sammen.

Skolepjækkeri er et internationalt problem. Nogle lande straffer ungen. I
Tyskland og i USA kan børn blive fængslet eller sendt i boot camp, hvilket
har medført døden for dem (http://wwf.fornits.com/viewtopic.php?t=21780). I
England fængsler man forældrene.
http://education.guardian.co.uk/schools/story/0,,715812,00.html Men hjælper
det?

Nej, det gør det ikke. Jeg har p.t. ingen løsning på dette alvorlige
problem. RRN-programmet (www.retsreformnu.dk/rrn.htm) kunne måske være en
løsning ved at tvinge begge parter (forælder + barn) ud af hjemmet til et
sted, der kan startes en dialog, men man kan ende op med to modvillige
parter istedet for en.

Jeg må indrømme at jeg er lidt i vildrede.

Carsten Overgaard
http://www.secretprisonsforteens.dk (hemmelige fængsler for børn)
http://www.retsreformnu.dk (Nytænkning for landets skyld)
http://blog.myspace.com/covergaard3650

Fra : mfn

Dato : 01-06-07 10:30

> Lad mig sige at jeg er skuffet over kommunen.

Lad mig sige at jeg er dobbelt så skuffet. Nøjagtig det samme skete med
hendes nu 20-årige søster. Hun nægtede også skole lige omkring starten af
puperteten og hun kom så aldrig videre. Idag bor hun hjemme, er enlig mor og
på kontanthjælp, uden udsigt til ret meget her i livet. Vi skulle gerne
forhindre at den historie gentager sig.

> Hvis jeg var kynisk, så kunne jeg at de er ude på at lade situationen
> ekskalere, når drengen laver nogle ting nede i byen, som gør at de skal
> finde et andet sted at bo for drengen.

Det skal vidst være ret så alvorligt før man fjerner en 12-årig dreng.
Desuden skal han selv høres og han vil uden tvivl vælge at blive hjemme (og
spille playstation hele dagen)

> Efterskole kunne være en mulighed. 7. klasse kan tages på Vinde Helsinge
> Fri- og Efterskole, men der er få 7. klasse efterskole pladser i dette
land

Jeg vil da høre dem ad. Det tror jeg kunne være genialt for ham her efter
sommerferien!

> [...]
> så kan det være at han ved faderens tilstedeværelse vil betro sig omkring
> hvad der trykker ham. Der ER et eller andet, som han IKKE fortæller.

Ja gu er der noget han ikke fortæller. Men ingen ved hvad. Vi overvejer
muligheden med at far må troppe op om morgenen men det gør jo at han taber
arbejdsindkomst og han bor ret langt væk så det bliver absolut sidste udvej.

Jeg vil undersøge det om efterskolen!

Fra : mfn

Dato : 01-06-07 10:38

> Efterskole kunne være en mulighed. 7. klasse kan tages på Vinde Helsinge
> Fri- og Efterskole, men der er få 7. klasse efterskole pladser i dette
land

Har lige talt med dem. De har hverken 7. eller 8. klasse på efterskolen.

Nogen idé til hvem der ellers har?

Fra : BS

Dato : 01-06-07 12:35

"mfn" <jadahva@hotmail.com> wrote in message

> land
>
> Har lige talt med dem. De har hverken 7. eller 8. klasse på efterskolen.
>
> Nogen idé til hvem der ellers har?

prøv www.efterskoler.dk
Her kan du søge på geografisk område og klassetrin bland andet.
Der er ingen efterskoler, som tilbyder 7. klasse, men mange, der har 8.
klasse.

Hilsen en efterskolelærer

Fra : ThomasB

Dato : 01-06-07 13:41

> [...]
> derfor efter kort tid gik ind frivilligt. Han skaber sig vildt om morgenen

Jeg kan anbefale:
http://www.herlufsholm.dk/

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 04-06-07 13:39

"ThomasB" <usenet fjern @ fjern 2ma2 prik dk> skrev i en meddelelse
> "mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Jeg kan anbefale:
> http://www.herlufsholm.dk/

Herlufsholm er en nødløsning for folk, som af en eller anden grund ikke kan
tage hjem fra deres udstationering, hvilket er den optimale løsning, man kan
tilbyde sine børn eller lade barnet bo hos slægtninge, hvilket er den
sekundære løsning.

Selvfølgelig vil ingen fornuftige danskere, som arbejder i udlandet, lade
deres unger gå i lokal skole. En væsentlig årsag er revselseretten, hvor at
vi må se os selv om et af de få civiliserede lande. Hvem vil gå ned på
skolen og give ungerne med boldtræet foran inspektøren og en autoriseret
medarbejder, som det ofte er med reglerne på utrolig mange skoler, hvis
skolen ikke ligefrem har personale til at håndtere sagen selv. Derfor vil
enhver med forstanden i behold sende sit barn hjem til verdens førende
grundskole - folkeskolen. Men hvis der ikke er nogen slægtninge at sende
børnene til eller hvis man ikke kan tage hjem selv, så har man Herlufsholm
m.fl. som nødløsning.

Desuden koster det penge og formueskatten ser ikke ud til at være noget, som
trygger moderen jvf. de indlæg, der har været.

Fra : C. Overgaard

Dato : 01-06-07 21:11

On 1 Jun., 11:38, "mfn" <jada...@hotmail.com> wrote:

> land
>
> Har lige talt med dem. De har hverken 7. eller 8. klasse på efterskolen.
>
> Nogen idé til hvem der ellers har?

I mit indlæg advarede jeg imod efterskole løsningen, da der er en del
kassetænkning i at optage elever og smide dem ud for bagatelagtige
regelbrud, så måske skal han testes for om han i det hele taget kan
klare at bo et andet sted. Vivild Efterskole har noget de kalder
Funcamp: www.funcamp.dk

Amerikanerne arbejder med begrebet "comfort zone". Han er måske kørt
fast i et hjem, hvor at moderen måske ikke er den store motivator. Det
kunne derfor være en god ide at skippe ham derover. Bliver han smidt
hjem, så har I sparet en masse penge i forhold til en hel måned
betaling for en efterskole. Hvem ved, måske er det bare et lille spark
der skal til. Noget begrænset tid udenfor hjemmet, hvor at han kan
tænke over tingene i fred.

Mvh
C. Overgaard