tegnsæt problemer imellem linux server og ~
Fra : Martin Schultz

Dato : 01-06-07 07:58

Hejsa

Jeg var lidt i tvivl om hvor jeg skulle skrive men nu skriver jeg her.

Jeg har fået mig en mac og har u et problem når jeg SSHer til min linux
server med debian.

I selve kommandolinien kan jeg godt skrive æøå men ikke i programmerne,
i nano kommer de bare som ? og hvis jeg starter slrn skriver den
følgende:

L?ser opstartsfil /etc/news/slrn.rc.
L?ser opstartsfil /home/msh/.slrnrc.

Ret generende. ÆØÅ virker fint hvis jeg ssher fra min desktop der også
kører debian eller via putty fra min windows laptop.

Jeg har ikke rigtigt nogen ideer til hvor jeg skal starte fejlsøgningen.
Nogen der har nogle hints?

Mvh
Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-06-07 08:03

Martin Schultz <dropbox-------nospam@post.cybercity.dk> writes:

> I selve kommandolinien kan jeg godt skrive æøå men ikke i programmerne,
> i nano kommer de bare som ? og hvis jeg starter slrn skriver den
> følgende:

Skift terminalemuleringstegnsæt på din Mac fra UTF-8 til ISO-Latin-1.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Martin Schultz

Dato : 01-06-07 11:31

In article <yu28xb4dunm.fsf@luhmann.netc.dk>,
nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Skift terminalemuleringstegnsæt på din Mac fra UTF-8 til ISO-Latin-1.

Ok, tak.

Det vil ikke have nogne negative konsekvenser for min brug af terminalen
på selve macen?

Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-06-07 15:49

Martin Schultz <dropbox-------nospam@post.cybercity.dk> writes:

> Det vil ikke have nogne negative konsekvenser for min brug af terminalen
> på selve macen?

Afhænger af hvad du laver. Du kan svjh lave en decideret profil til
din ssh-forbindelse til din maskine og så sætte DEN til at være
ISO-latin og beholde UTF-8 for resten.

Bemærk dog at Terminal.app ikke er specielt hurtig, hvilket tydeligt
mærkes hvis der skal en masse linier over og man fx er vant til
xterm.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Torben Koch

Dato : 01-06-07 20:42

On 2007-06-01 08:57:51 +0200, Martin Schultz
<dropbox-------nospam@post.cybercity.dk> said:

> Hejsa
>
> Jeg var lidt i tvivl om hvor jeg skulle skrive men nu skriver jeg her.
> -snip-

Jeg har indtil igår stået med samme problem.
Jeg løste mine problemer ved at skifte til iterm
(http://iterm.sourceforge.net/)
Sæt den til UTF-8, og dine ÆØÅ'er burde virke igen.
Jeg ved ikke hvorfor UTF-8 ikke "virker ordenligt" på macens egne
terminal.app.. Men jeg ved at iterm virker. Og så har den tabs! Den er
rar.

--
Venlig Hilsen / Best Regards:
Torben Koch

Fra : Martin Schultz

Dato : 02-06-07 21:48

In article
<dropbox-------nospam-34683E.08575101062007@news.sunsite.dk>,
Martin Schultz <dropbox-------nospam@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> server med debian.
>
> I selve kommandolinien kan jeg godt skrive æøå men ikke i programmerne,

Ingen af ideerne virker desværre

Jeg har læst lidt på det og er kommet frem til at jeg kan ændre locale
på min server. Men hvilken kombination af locale på min debian og macos
virker bedst?

Mvh
Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 02-06-07 22:09

Den Sat, 02 Jun 2007 22:48:14 +0200 skrev Martin Schultz:
> [...]
>
> Jeg har læst lidt på det og er kommet frem til at jeg kan ændre locale
> på min server. Men hvilken kombination af locale på min debian og macos

At ændre tegnsættet på serveren medfører at alle filnavne og alle filer
der indeholder danske bogstaver skal rettes til. Det er ikke noget
jeg vil anbefale at rode sig ud i.

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-06-07 22:17

> Ingen af ideerne virker desværre

Hjalp det ikke at skifte tegnsæt i din terminalemulator?

Tror alt andet lige du vil finde det det letteste på sigt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Martin Schultz

Dato : 03-06-07 10:38

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> skrev 2007-06-02:

> Hjalp det ikke at skifte tegnsæt i din terminalemulator?

Nej desværre Jeg prøvede både i den alm term og i iterm.

Martin
--
Besøg http://poltek.blogspot.com hvor jeg skriver om politiske
og tekniske nyheder!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-06-07 11:15

Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid> writes:

> Nej desværre Jeg prøvede både i den alm term og i iterm.

Kan du ikke lige prøve at teste:

-bash-2.05b$ echo æøå | od -c
0000000 346 370 345 \n
0000004
-bash-2.05b$

Angiv venligst hvad DU ser?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Martin Schultz

Dato : 04-06-07 08:13

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> skrev 2007-06-03:

> Kan du ikke lige prøve at teste:

Desværre må jeg have lavet en fejl før. For det virker nu hvis jeg
sætter den til det du forslog. Mange tak for hjælpen, jeg beklager
ulejligheden.

Martin

Fra : Torben Koch

Dato : 03-06-07 19:36

On 2007-06-03 11:38:00 +0200, Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid> said:

> Nej desværre Jeg prøvede både i den alm term og i iterm.

iTerm er som default ikke sat til UTF-8.. Satte du den til dét?