ændre skærmens opløsning i kde
Fra : ivan olsen

Dato : 30-05-07 20:47

Hvor gør jeg det ?
Ivan !

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 30-05-07 21:24

ivan olsen wrote:
> Hvor gør jeg det ?
Jeg bruger ikke KDE, men der vist noget der hedder 'KDE Contrlol
Center', prøv at lede lidt i menuerne.
Et højreklik på på dekstoppen giver sikkert også nogle muligheder.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 30-05-07 23:28

ivan olsen wrote:

> Hvor gør jeg det ?
> Ivan !

ctrl + alt + - og ctrl + alt + +

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 31-05-07 10:11

Lasse Jensen wrote:

> ctrl + alt + - og ctrl + alt + +

Måske kan man gøre sådan, men det giver næppe en permanent ændring af
skærmopløsningen. Mon metoden ikke bare ændrer tekstens størrelse
midlertidigt?.
I Firefox og Thunderbird bruger man ofte CTRL+ (og CTRL-) til det formål.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jesper Nyerup

Dato : 31-05-07 08:54

ivan olsen writes:

> Hvor gør jeg det ?

Hos mig (Dansk KDE 3.5.6) kan jeg ændre skærmopløsning ved at vælge:
KDE-Menu > Kontrolcenter > Tilkoblinger > Monitor & Display

God fornøjelse.

--
Jesper Nyerup
http://spejlvendt.dk/

Fra : ivan olsen

Dato : 31-05-07 13:04

Jesper Nyerup skrev:

> Hos mig (Dansk KDE 3.5.6) kan jeg ændre skærmopløsning ved at vælge:
> KDE-Menu > Kontrolcenter > Tilkoblinger > Monitor & Display
>
> God fornøjelse.

hejsa !

jeg har ikke monitor og display i KDE-Menu > Kontrolcenter >
Tilkoblinger > Monitor & Display , dette vises ikke ?
Ivan !

Fra : Jesper Nyerup

Dato : 31-05-07 22:01

ivan olsen writes:

> jeg har ikke monitor og display i KDE-Menu > Kontrolcenter >
> Tilkoblinger > Monitor & Display , dette vises ikke ?

Det ville hjælpe lidt hvis du fortalte lidt om hvad du så har i stedet.
Gerne et menupunkt med en ordlyd, der kunne mistænkes at dække over noget
tilsvarende.

Hvor langt er du med? Er det blot »Monitor & Display« der mangler, eller kan
du heller ikke se »Tilkoblinger«?

--
Jesper Nyerup
http://spejlvendt.dk/

Fra : ivan olsen

Dato : 01-06-07 10:49

Jesper Nyerup skrev:

> [...]
> noget tilsvarende.
>
> Hvor langt er du med? Er det blot »Monitor & Display« der mangler, eller

jeg mangler monitor & display..
Ivan !

Fra : Jesper Nyerup

Dato : 01-06-07 11:48

ivan olsen writes:

> jeg mangler monitor & display..

Ja. Hvilke alternativer har du da?

--
Jesper Nyerup
http://spejlvendt.dk/

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 01-06-07 15:36

ivan olsen wrote:

> jeg mangler monitor & display..
> Ivan !
Har du prøvet højreklik på skrivebordet(desktop)?
Jeg har lige installeret Mandriva 2007 (dual boot med 2006).
Md2007 har KDE 3.5. Der er ikke noget 'Kontrolcenter', men højreklik på
desktop åbner en menu, hvor et af punkterne er 'Configure Desktop', som
har en undermenu med bla. 'Display'.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : ERLO

Dato : 01-06-07 10:53

ivan olsen skrev:
> Hvor gør jeg det ?
> Ivan !

Hej
Jeg havde problemet da jeg ville se et VARICAD program, det krævede
"naturlige farver" og det kan jeg forstå også har noget med opløsningen
at gøre.

Så jeg fik ændret min opløsning på følgende måde:

Gå på som root
find /etc/
find /X11/
find /XORG.conf

I Xorg.conf finder du linjen:

"screen"
I dette område står der noget med:
DefaulthColorDepth=16

Dette tal ændrer du til 24

Gemmer lukker booter

Så var min opløsning ændret.

Mvh. ERLO
(KNOPPIX)

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 01-06-07 12:54

ERLO wrote:

> [...]
> at gøre.
>
> Så jeg fik ændret min opløsning på følgende måde:

Nej, det ændrer ikke opløsningen, giver kun bedre farver.
Skærmoplysningen bestemmes med et talpar, f.eks '1024 768'.
Her et udsnit af min xorg.conf:
Section "Screen"
Identifier "screen1"
Device "device1"
Monitor "monitor1"
DefaultColorDepth 24
..
..
..
Subsection "Display"
Depth 24
Virtual 1024 768
EndSubsection
EndSection
..
..

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : ERLO

Dato : 01-06-07 15:30

Jørgen Heesche skrev:

> Nej, det ændrer ikke opløsningen, giver kun bedre farver.
> Skærmoplysningen bestemmes med et talpar, f.eks '1024 768'.
> [...]
Ak ja
Der er meget at lære, indenfor dette område og jeg er kun ama-amatør.
Men jeg har opdaget at dem er der rigtig mange af i LINUX-verdenen.

Bare vi kan hjælpe hinanden så vi kan komme på omgangshøjde med hvad vi
ved og kan indenfor DOS og Windows så er jeg glad.

Mvh. ERLO

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 01-06-07 15:59

ERLO wrote:

> [...]
>
> Bare vi kan hjælpe hinanden så vi kan komme på omgangshøjde med hvad vi
> ved og kan indenfor DOS og Windows så er jeg glad.

Ja, og der faktisk mange der gerne vil hjælpe.
Lige netop begreberne skærmopløsning og farvedybde er generelle og har
ikke noget med OS at gøre, selvom de værktøjer der anvendes til
konfigurationen kan se lidt forskellige ud. I Windows kan man kun bruge
det grafiske værktøj. I Linux kan man editere en config-fil, men der
også GUI'er til formålet. Men det kan absolut anbefales at lære
config-filerne at kende, selvom man bruger GUI.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : ivan olsen

Dato : 01-06-07 16:16

Jørgen Heesche skrev:

> [...]
> også GUI'er til formålet. Men det kan absolut anbefales at lære
> config-filerne at kende, selvom man bruger GUI.

nemlig ja, og hvis man novice ligesom jeg, er det skisma svært, men jeg
kører ubuntu 7.04 og inst. kde via apt-get, og hentede så sprogpakken
senere, men at ændre skærmopløsningen, no go, og jeg har en 22 lcd
skærm, men i gnome er der ingen problemer, ligger i system-skærmopløsninger.
Ville bare prøve kde i ubuntu, da jeg kørte det i mandriva.
Nå, men har helt fjernet kde, og nøjes med gnome.
Ivan !

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 01-06-07 21:01

ivan olsen wrote:

> [...]
> system-skærmopløsninger.
> Ville bare prøve kde i ubuntu, da jeg kørte det i mandriva.
> Nå, men har helt fjernet kde, og nøjes med gnome.
Det ser ud til at Gnome Control Center er et must når man vil ændre
skærmopløsning i Ubuntu 7.04. Jeg søgte på Google: ubuntu 7.04 change
screen resolution
Det er øjensynligt svært (eller umuligt) at ændre opløsning.
Men her:
http://onlyubuntu.blogspot.com/2007/03/ubuntu-704-feisty-fawn-beta-preview.html
Ubuntu 7.04 (Feisty Fawn) Beta Preview
vises at opløsningen kan ændres i 'Gnome Control Center' --> 'Hardware'

Hvorfor har du ikke beholdt Mandriva?.
'Mandriva Control Center' --> 'Hardware' --> 'Change Screen Resolution'
løser problemet.
På det punkt giver Mandriva Ubuntu baghjul.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Carl Drud

Dato : 01-06-07 21:23

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> writes:

> Det ser ud til at Gnome Control Center er et must når man vil ændre
> skærmopløsning i Ubuntu 7.04. Jeg søgte på Google: ubuntu 7.04 change
> screen resolution

Jeg kan gå via:

System-->Indstillinger og der er et option "Skærmopløsning".

--
Carl

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-06-07 22:38

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> writes:

> Det ser ud til at Gnome Control Center er et must når man vil ændre
> skærmopløsning i Ubuntu 7.04.

Det er ellers ret sandsynligt at kommandoen xrandr kan bruges. F.eks.:

jes@royal$ xrandr
SZ: Pixels Physical Refresh
0 2000 x 1024 ( 677mm x 346mm ) 50
1 720 x 576 ( 243mm x 195mm ) 51 53 55
*2 1744 x 768 ( 590mm x 260mm ) *52
3 1520 x 600 ( 514mm x 203mm ) 54
4 1280 x 480 ( 433mm x 162mm ) 56
5 2000 x 1024 ( 677mm x 347mm ) 50
Current rotation - normal
Current reflection - none
Rotations possible - normal
Reflections possible - none
jes@royal$
jes@royal$ xrandr -s 0
jes@royal$

Sidstnævnte skriver til screen size 0. De smadrede opløsninger kommer
af at jeg har et tv på skærm nr. 2

Jeg er ikke sikker på om opløsningen hænger ved efter at man har
logget af, men ellers kan man jo lave et hack, så det ordnes hver gang
man logger ind a la:
echo 'xrandr -s 0'>~/.kde/Autostart/scrres.sh
chmod +x ~/.kde/Autostart/scrres.sh
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 7.04