MS Windows
briani 27239
OEM licens win XP - flytte?
Fra : jma

Dato : 04-06-07 18:16

Hej,
Normalt kan man jo ikke flytte en win XP(home) OEM licens uden videre,
mener jeg. Men er det muligt at gøre det overhovedet? Jeg mener kan man
kontakte microsoft og bede dem om at låse op så man undtagelsesvis kan
installere på en ny maskine?
Eller er licensen helt tabt når man skifter maskine?

Hilsen Jan

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-06-07 18:49

Den 04-06-07 19.15 skrev jma følgende:

> [...]
> mener jeg. Men er det muligt at gøre det overhovedet? Jeg mener kan man
> kontakte microsoft og bede dem om at låse op så man undtagelsesvis kan

nej, du vil få at vide, at du skal købe en ny licens.

> Eller er licensen helt tabt når man skifter maskine?

Det er netop lige, hvad den er.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar smelter internettet sammen med din computer.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-06-07 20:42

jma skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Eller er licensen helt tabt når man skifter maskine?
> Hilsen Jan

Det er jo lige det. der er hele idéen med OEM

Du får den netop billigt i forhold til en retail udgave pga af
begrænsningen til en PC i sin levetid.

Hvis du vil have en, der kan følge dig gennem livet fra PC til
PC, så skal du have en retail udgave - den er lidt dyrere, men
der er ingen begrænsninger.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : MichaelBS

Dato : 04-06-07 22:01

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen

> Det er jo lige det. der er hele idéen med OEM
>
> Du får den netop billigt i forhold til en retail udgave pga af
> begrænsningen til en PC i sin levetid.

Jeg har da skiftet maskine flere gange og flyttet oem udgaven med over. NÃ¥r
jeg skulle aktivere, sagde jeg bare til Microsoft at jeg havde skiftet
bundkort og hardware, så var der ingen problemer. Det har jeg gjort flere
gange. Microsoft tager det ikke så tungt.

mvh Michael

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-06-07 22:23

MichaelBS skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> [...]
> Microsoft at jeg havde skiftet bundkort og hardware, så var
> der ingen problemer. Det har jeg gjort flere gange. Microsoft

Jeg skrev heller ikke, at man ikke kan - men at det strider mod
reglerne og hele ideen med OEM.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jan

Dato : 05-06-07 22:53

Jan Vestergaard skrev:

> Jeg skrev heller ikke, at man ikke kan - men at det strider mod reglerne
> og hele ideen med OEM.
>
> Jan

Ok. Det var også noget i den retning jeg mente at det var..
Takker for svarene.
/Jan

Fra : Jan

Dato : 05-06-07 22:54

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 04-06-07 23:25

Den 04-06-2007, skrev MichaelBS:
> [...]
> bundkort og hardware, så var der ingen problemer. Det har jeg gjort flere
> gange. Microsoft tager det ikke så tungt.

Ringede du til dem?
Har lige installeret dette underlige styresystem, og har allerede
skullet aktivere det 2 gange fordi jeg flyttede rundt på lidt kort i
maskinen.
Mener MS at de skal værre herre over hvilket hardware jeg opgraderer?
Kai

Fra : Max

Dato : 05-06-07 00:06

Hej

> Mener MS at de skal værre herre over hvilket hardware jeg opgraderer?

Du kan jo bare undlade at bruge deres software.

--
Mvh Max

Fra : Jack

Dato : 05-06-07 09:49

> Hej

> Du kan jo bare undlade at bruge deres software.

Eller betale for det du har brug for

Fra : hcma

Dato : 05-06-07 10:27

> [...]
> maskinen.
> Mener MS at de skal værre herre over hvilket hardware jeg opgraderer?

MS har solgt dig en licens, og hvis det er en oem-version, er den bundet til
den hardware/konfiguration/PC den oprindelig var installeret på.
Der er så nogle ting man kan skifte uden re-aktivering, andre udskiftninger
(bla. bundkort + cpu) kræver re-aktivering og ligeledes er der begrænsning
på hvor mange gange der kan re-installeres inden for en given periode. (det
står der i licensreglerne, som man jo har læst igennem og accepteret)
Der står lidt mere om det her:
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no1
m v h
hcma/-

Fra : MichaelBS

Dato : 05-06-07 10:30

"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i meddelelsen

> Ringede du til dem?

Ja, det har jeg gjort mange gange. Når man installerer og skal aktivere og
man har skiftet hardware (eller PC) skal man jo genaktivere og hvis den ikke
vil æde koden, kommer der et gratis tlf nr på skærmen man kan ringe til.
De sidste par gange har jeg ikke talt med nogen personligt. Jeg tror de er
gået over til udelukkende at guide pr elektronisk stemme. Der er ingen
problemer i det.

> Har lige installeret dette underlige styresystem, og har allerede skullet
> aktivere det 2 gange fordi jeg flyttede rundt på lidt kort i maskinen.

Ja, og der var heller ingen problemer, vel?

> Mener MS at de skal værre herre over hvilket hardware jeg opgraderer?

Jeg tror, at MS mener det har en vis prohibitiv effekt, hvis folk faktisk
skal ringe ind for aktivering. De fleste "snydere" står måske af her.

mvh Michael

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 05-06-07 10:30

MichaelBS skrev:
> [...]
>
> Jeg tror, at MS mener det har en vis prohibitiv effekt, hvis folk faktisk
> skal ringe ind for aktivering. De fleste "snydere" står måske af her.

Super, så er jeg lidt mere rolig.
Gid jeg kunne fortsætte med W2K, men nogen programmer jeg skal bruge i
mit arbejde vil kun fungere på XP
Kai