Nyt lydkort og højtalere, eller???
Fra : Brian Hansen

Dato : 05-07-01 21:42

Hey.

Sidder med Creative' SBlive-value samt Cambridge SoundWorks system; 4+1 (hvide).
Men man må jo indrømme at det efterhånden er nogle år tilbage at det var nyt, så
måske er der kommet noget der er bedre. Skal dog lige siges at jeg altid har været
rimelig tilfreds med denne løsning.
Hvis vi nu lige glemme økonomien og så drømmer lidt, hvad skal man så ud og
investerer i? Er der noget på marked som kan anbefales, dyrt som billigt?
For at komme ind på behov med hensyn til lyd, så bruger jeg computeren til
at høre cd'er samt diverse spil så som Unreal, UT, Quake3, Half-Life og i den dur,
hvor jeg er flittig bruger af surround lyden (EAX)

Brian Hansen

Fra : cybermouse

Dato : 05-07-01 22:22

vis vi nu lige glemme økonomien og så drømmer lidt, hvad skal man så ud og
> investerer i? Er der noget på marked som kan anbefales, dyrt som billigt?
ok glem alt om computer højtalere og få fat i nogle højtalere fra dynaudio
audience serien (er ikke billig) der næst skal du have en onkyo surround
TX-ds989 7.1 kanals dynamisk surround receiver, for mere sjov kig på
www.tapeconnection.dk
p.s. lydkort kender jeg ikke til men der må vel være nogen som har lavet
nogle pro lydkort
p.p.s. håber du er millionær

Fra : René Jensen

Dato : 05-07-01 23:58

Brian Hansen wrote:
> [...]
> at høre cd'er samt diverse spil så som Unreal, UT, Quake3, Half-Life og i den dur,
> hvor jeg er flittig bruger af surround lyden (EAX)

Den ultimative løsning ville være at få tilsluttet en ægte surround
forstærker/reciever via et optisk (TOS/LINK) kabel og med et par
højtalere fra f.eks. B&W's produktsortiment. Lydkortet bør selvfølgelig
undestøtte A3D, som f.eks. Terratec's XFire kort (tror jeg nok det
hedder) -- kender dog ikke specielt til dette kort, da jeg har et Aureal
SQ2500 kort i stedet for. For at fuldføre denne løsning, bør højtalerene
være afbalancerede i forhold til din lytteposition og derfor vil et rum
med nogenlunde symetrisk opbygning være perfekt, således at der ikke
kommer ubalance i lydoplevelse.
Denne løsning vil jeg nok anslå til at koste et sted mellem 10-20.000
kr. i anskaffelse, men skal vi skrue forventningerne lidt ned så ville
et nyt lydkort og et multimedia surround højtaler sæt fra Bostan
Ascoutics være mere passende -- her vil anskaffelsesprisen være omkring
2-5.000 kr.

.... og så vil jeg lige komme med en rettelse til dit indlæg -- EAX er
*IKKE* surround, men en DSP teknologi som kan fremstille rumfornærmelse,
som bruges i f.eks. Half-Life.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Brian Hansen

Dato : 06-07-01 00:28

Hey.

Den er jeg med på, men man får jo form for alá surround via EAX'en i f.eks.
Half-Life, ved at man kan høre lyden i de bagerste højtalere hvis man står med
ryggen til lydkilden, har jeg ret???

Bye the way, mener jeg at have læst et sted at A3D, så vidt jeg husker er den
rigtige lyd i forhold til EAX, sådan set ud fra spilproducenternes side, eller hva'???

Brian Hansen

René Jensen <rene.jensen@city.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:3B44F104.98817DF7@city.dk...

Fra : René Jensen

Dato : 06-07-01 00:33

Brian Hansen wrote:
> Den er jeg med på, men man får jo form for alá surround via EAX'en i f.eks.
> Half-Life, ved at man kan høre lyden i de bagerste højtalere hvis man står med
> ryggen til lydkilden, har jeg ret???

Nej nej, EAX sørger bare for at genere den lyd så den f.eks. lyder som
du løber igennem en tunnel. Selve det at du kan høre skridt bag dig, det
sidder såmænd på dit lydkort, som genere hvad der skal ud til for og
baghøjtalerne.

Fra : Brian Hansen

Dato : 06-07-01 00:46

Hey.

Okay, på den måde, så blev jeg så meget klogere...
Mente bare at det var EAX'en der gjorde det, da det jo er inde i
spillet (Half-Life man vælger at bruge EAX...
Mener ikke at ha' prøvet at få lyden i de bagerste højtalere hvis EAX'en
er slået fra, eller,,,?

Brian Hansen

René Jensen <rene.jensen@city.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:3B44F931.C7EA8A90@city.dk...

Fra : DaWizeGuy

Dato : 06-07-01 00:56

"Brian Hansen" <hansen-brian@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
f.eks.
> Half-Life, ved at man kan høre lyden i de bagerste højtalere hvis man står

Nej. EAX er blot en tilføjelse til Microsofts DirectSound 3D som genererer
rumklang (reverb). Det er således EAX der giver fornemmelsen af at man
virkelig løber igennem stengulvsbelagte korridorer eller befinder sig i en
stor grotte, mens det er DS3D der skaber surround sound og placerer lydene i
højtalerne. EAX 1.0 er en ret simpel matematisk algoritme med fastlagte lyde
for eksempelvis en kloak, grotte, stenguv o.lign. Derfor vil rumklangen være
ens uanset hvor i rummet man befinder sig. EAX 2.0 som er mere avanceret, er
endvidere i stand til at beregne hvordan lyden fra kilden kan blive dæmpet
eller forstærket af objekter og personer. Rumklangen vil derfor være
stærkere i midten af en grotte end ude siderne.

> [...]
den
> rigtige lyd i forhold til EAX, sådan set ud fra spilproducenternes side,

Engang jo, men desværre ikke længere Aureal som udviklede A3D, er blevet
opkøbt af komkurrenten Creative Labs, som udvikler EAX, så det er nok meget
begrænset havd vi kommer til at se af A3D titler i fremtiden. A3D 2.0 regnes
af mange for den bedste implementering af 3D surround sound. Den
væsentligste forskel mellem A3D og EAX er, at sidstnævnte bygger på strengt
matematiske principper, mens A3D 2.0 anvender en langt mere sofistikeret
metode til at gengive afstand til lydkilden, placering af lyde og rumklang.
Svagheden ved A3D 2.0 er primært i baghøjtalerne hvor implemteringen af den
vertikale gengivelse af lyd (oppefra/nedefra) ikke er helt så god som EAX
2.0. Men generelt er placeringen af lyde uden tvivl den mest realistiske.

---
Mvh
Anders

Fra : DaWizeGuy

Dato : 06-07-01 00:29

"René Jensen" <rene.jensen@city.dk> wrote in message

> ... og så vil jeg lige komme med en rettelse til dit indlæg -- EAX er
> *IKKE* surround, men en DSP teknologi som kan fremstille rumfornærmelse,
> som bruges i f.eks. Half-Life.

Korrekt. EAX er blot en tilføjelse til Microsofts DS3D og ikke en
selvstændig 3D surround-sound algoritme som f.eks. Aureal A3D. Men lad os se
det i øjnene, Aureal er her ikke længere, så EAX er standarden, hvad enten
kan kan lide det eller ej. Til EAX er Creatives Soundblaster Live! lydkort
den ultimative løsning. Jeg vil derfor anbefale Brian at købe en AC3 dekoder
og nogle rigtigt fede 5.1 surround højtalere, og så enten beholde sit gamel
Soundblaster Live! Value og købe et daughtercard med spdif out, eller købe
et nyt Soundblaster Live! 5.1.

---
Mvh
Anders

Fra : René Jensen

Dato : 06-07-01 00:39

DaWizeGuy wrote:
> Men lad os se det i øjnene, Aureal er her ikke længere, så EAX er standarden,
> hvad enten kan kan lide det eller ej.

Desværre må jeg give dig ret ... problemet eller nærmere min frustration
over EAX er grundet den dårlige måde at genere lyden på i forhold til
A3D. Selv havde jeg også opfattelse af at EAX var det vilde indtil jeg
satsede og købte et ægte A3D kort, da jeg skulle udskifte mit AWE32
kort. Det har jeg simpelhen ikke fortrudt, og det vil ikke blive
udskiftet. Lyden er meget mere detaljeret med A3D, og der sker ingen af
de såkaldte artifacts i lyden, som uheldigvis sker nogle gange med EAX.

Fra : DaWizeGuy

Dato : 06-07-01 01:08

> [...]
> udskiftet. Lyden er meget mere detaljeret med A3D, og der sker ingen af
> de såkaldte artifacts i lyden, som uheldigvis sker nogle gange med EAX.

Jeg er delvist enig. EAX 1.0 er ikke så god som A3D 2.0 pga. den meget
simple matematiske algoritme. Dog er EAX 1.0 implementeringen i Alien versus
Predator og Thief: The Dark Project fænomenal. EAX 2.0 er potentielt på
højde med A3D 2.0, men der findes endnu kun meget få titler der virkelig gør
brug af muligheden for at tage højde for hvordan lyden påvirkes af objekter
og personer. En af undtagelserne er Rainbow Six: Rogue Spear.

---
Mvh
Anders

Fra : Brian Hansen

Dato : 06-07-01 00:50

Hey.

Øhhh, AC3 dekoder,,, og det er lige...???
For ikke at tænke på et daughtercard med spdif out???

Brian Hansen

DaWizeGuy <anders@herlevkollegiet.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:9i2t7u$j64$1@news.net.uni-c.dk...

Fra : DaWizeGuy

Dato : 06-07-01 01:17

> Hey.
>
> Øhhh, AC3 dekoder,,, og det er lige...???

Det er en forstærker som er i stand til at dekode Dolby Digital 5.1. Med et
ægte surround 5.1 højtalersæt vil det give fænomenal surround sound i spil
og DVD afapilning.

> For ikke at tænke på et daughtercard med spdif out???

Det er ekstra kort som tilsluttes lydkortet, og giver muligheden for at
forbinde det med en AC3 dekododer.

---
Mvh
Anders

Fra : Brian Hansen

Dato : 06-07-01 01:40

Hey.

Okay, men hvis jeg nu holder det i samme stil, tænker på Creative Sound Blaster;
så er jeg kommet til to muligheder, måske er der flere, ved ikk'...
1. SB Live Platinum 5,1 med DeskTop Theater 5.1 DTT3500 Digital.
2. SB Live X-Gamer med DeskTop Theater 5.1 DTT2200.
Ville en af de to gi' det samme resultat hvis jeg springer AC3 og spdif out over???

Ved så bare ikke rigtig hvad forskellen er på disse to, for ikke at snakke om at de
også kan fås uden de "5.1" Hvor dælen stiller man lige den femte højtaler??? *G*

Er det ikke noget med at Platinum'en er et "kort" der skal sidde hvor der normalt sidder
et cd-rom drev, eller er den lavet i to versioner?

Kan nogle at disse løsninger anbefales, eller skal man over i noget helt andet?!

DaWizeGuy <anders@herlevkollegiet.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:9i300p$9ei$1@news.net.uni-c.dk...

Fra : cybermouse

Dato : 06-07-01 09:12

den 5 højtaler er din center højtaler stil den under skærmen (tag det roligt
den er for det meste magnetisk afskærmet

Fra : DaWizeGuy

Dato : 06-07-01 11:50

> [...]
> 2. SB Live X-Gamer med DeskTop Theater 5.1 DTT2200.

Ville en af de to gi' det samme resultat hvis jeg springer AC3 og spdif out

Ja, DTT3500 digital højtalerne har faktisk indbygget en Dolby Digital (AC3)
dekoder. Hvis du bare skal bruge højtalerne til spil og lidt DVD, er DTT3500
nok de bedste desktop-højtalere der fås. Men skal du afspille musik for
alvor skal du have noget bedre.

> Ved så bare ikke rigtig hvad forskellen er på disse to, for ikke at snakke
om at de
> også kan fås uden de "5.1" Hvor dælen stiller man lige den femte
højtaler??? *G*

Forskellen er at DTT2200 er analoge, mens DTT3500 er digitale og har en
indbygget AC3 dekoder. I praksis betyder det lidt bedre lyd og ægte Dolbt
Digital 5.1 i DVD. Den femte højtalere (centeren) skal placeres enten ovenpå
din skærm eller under skrivebordet. Du skal så flytte venstre og højre
fronthøjtaler lidt længere ud til siderne for at få den rigtige effekt.
Centerhøjtaleren gør det muligt at placere lyd præcist lige foran dig,
hvilken giver en lidt bedre surround fornemmelse end de almindelige four
point surround. I DVD der understøtter 5.1 vil al dialog komme fra
centerhøjtalerne mens de fire andre vil skabe surroundeffekten.

> Er det ikke noget med at Platinum'en er et "kort" der skal sidde hvor der
normalt sidder
> et cd-rom drev, eller er den lavet i to versioner?

Jo Platinums Live! drive optager en drive bay ved siden af CD-ROM drev.

> Kan nogle at disse løsninger anbefales, eller skal man over i noget helt
andet?!

Løsning 1. er udemærket, hvis du ikke forventer diskotekslyd når du
afspiller musik. Til spil og DVD er det en rigtig god løsning.

---
Mvh
Anders

Fra : Madsen

Dato : 06-07-01 11:37

"René Jensen" <rene.jensen@city.dk> skrev:

> ... og så vil jeg lige komme med en rettelse til dit indlæg -- EAX er
> *IKKE* surround, men en DSP teknologi som kan fremstille
> rumfornærmelse...

"Rumfornærmelse" ?
Er det et ord du sådan lige har fundet på, eller? ;)

(Sorry.)

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : DaWizeGuy

Dato : 06-07-01 11:52

"Madsen" <madsens@whomail.dk> wrote in message

> "Rumfornærmelse" ?
> Er det et ord du sådan lige har fundet på, eller? ;)

Manden har ufrivilligt ret, idet EAX 1.0 ofte giver en "fornærmende" kunstig
rumfornemmelse

Fra : Madsen

Dato : 06-07-01 14:39

"DaWizeGuy" <anders@herlevkollegiet.dk> skrev:

[Rummet der blev fornærmet]
> Manden har ufrivilligt ret, idet EAX 1.0 ofte giver en "fornærmende" kunstig
> rumfornemmelse

Nå på den måde. *LOL* :)

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Brian Hansen

Dato : 06-07-01 12:01

Hey.

Takker for de gode råd, så er det bare med at få sparet sammen...

Brian Hansen