Halvstort netværk i 2 etager
Fra : sharedpp@gmail.com

Dato : 05-06-07 13:36

Jeg skal opsætte et netværk på en skole, og kunne godt bruge lidt
hjælp.

Der skal være trådløs adgang på 2 etager, der begge har murstensvægge.
Grundplanen ser således ud: http://tinypic.com/fullsize.php?pic=6b8xcp2

Min ide var at sætte en router lige efter WAN-indgangen, tilslutte 3
AP kablet til den som så sørger får trådløs adgang i underetagen.

Det efterlader så 1 stk. kablet indgang der kunne forbindes til den
øverste etage, men hvordan får jeg tilsluttet 3 trådløse AP deroppe ?
Kan jeg sætte en switch i den sidste port på øverste etage, som så har
3 AP i sig ?

Gode råd modtages gerne,

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-06-07 13:48

sharedpp@gmail.com skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Gode råd modtages gerne,

Da det er trådløst, så er det nok en bedre ide at spørge i
gruppen vedr. trådløst netværk:

News:dk.edb.netvaek.traadloest

Jan

Fra : Arne Keller

Dato : 05-06-07 15:34

sharedpp@gmail.com skrev:
> [...]
> hjælp.
>
> Der skal være trådløs adgang på 2 etager, der begge har murstensvægge.

Hvis du vil se lidt fremad og lave nogen som kan udbygges har jeg et
forslag.

Find en placering på hver etage hvor du kan placere et lille krydsfelt.
De 2 krydsfelter forbinder du med et eller gerne flere Cat6 kabler
Fra krydsfelter på etagen trækker du kabler til de placeringer hvor du
forventer der skal være APér.

Husk at anvende patchpaneler i krydsfelterne så tingene fortsætter med
at fungere.

Husk også at have tilstrækkelig plads til et antal yderligere udtag, det
kan sagtens være at du vil have flere APér, stationære PCér eller
printere på et senere tidspunkt.

Anvend Class E/Cat6 produkter hvis du da ikke vil taget skridtet til
Class EA/Cat6A med det samme.

> Min ide var at sætte en router lige efter WAN-indgangen, tilslutte 3
> AP kablet til den som så sørger får trådløs adgang i underetagen.

Jeps

> Det efterlader så 1 stk. kablet indgang der kunne forbindes til den
> øverste etage, men hvordan får jeg tilsluttet 3 trådløse AP deroppe ?

Gennem kablet mellem de 2 krydsfelter

> Kan jeg sætte en switch i den sidste port på øverste etage, som så har
> 3 AP i sig ?

Jeps

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : sharedpp@gmail.com

Dato : 06-06-07 01:12

On 5 Jun., 16:34, Arne Keller <a...@kellernet.org> wrote:

> [...]
> printere på et senere tidspunkt.
>
> Anvend Class E/Cat6 produkter hvis du da ikke vil taget skridtet til

Hej Arne.

Tak for svaret.

Ville en switch sat i LAN porten på routeren ikke være det samme som
et krydsfelt ?

Så kunne man som du foreslår have f.eks 8 stik ovenpå, og 8
nedenunder,via switchen,
og så trække et kabel når/hvis man fik brug for det.
Tror sådan en løsning ville være optimal til os, samtidig med at den
er udvidelsesbar som
du påpeger. 100% faste installationer (som et krydsfelt vel er?) er
dog ikke nødvendigt pt.

Fra : Arne Keller

Dato : 07-06-07 08:35

sharedpp@gmail.com skrev:
> [...]
snip

> Hej Arne.
>
> Tak for svaret.

Selv tak

> Ville en switch sat i LAN porten på routeren ikke være det samme som
> et krydsfelt ?

Nej, et krydsfelt er hvor du afslutter den faste installation i faste
paneler. Herfra forbinder et patchkabel den enkelte switchport.

> [...]
> er udvidelsesbar som
> du påpeger. 100% faste installationer (som et krydsfelt vel er?) er

Jeg har hørt det mange gange før, problemer er bare at når man starter
forkert for at spare nogle få tusinde kroner bliver det forkert i al
fremtid, for man finder aldrig de ekstra penge det skulle koste at rydde
op når man begynder at få problemer.

Men det er dig der vælger

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 08-06-07 23:33

---Klip---

> [...]
> forkert for at spare nogle få tusinde kroner bliver det forkert i al
> fremtid, for man finder aldrig de ekstra penge det skulle koste at rydde

Ohha! Den sætning kunne jeg da ikke være mere enig i
Som elektriker kommer man alt for tit ud til sådan en omgang "gør det selv gejl" og ja især på skoler, hvor "teknik læreren" har lavet alt som ikke er lov pligtigt (stærk strøm)

Mvh Morten Fjendbo