Ny switch
Fra : Jan Andersen

Dato : 30-05-07 21:48

Hejsa.

Jeg skal til at ha en ny switch, der skal være gigabit i, der er en trådøs
forbindelse, og 2 pc ere tre netværksharddiske og to netværksprintere.
Har kigget lidt rundt på edb priser, men hvad skal jeg vælge?

Gode råd modtages

// Jan

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 31-05-07 17:29

Jan Andersen wrote:
> [...]
> forbindelse, og 2 pc ere tre netværksharddiske og to netværksprintere.
> Har kigget lidt rundt på edb priser, men hvad skal jeg vælge?

Hej Jan

Jeg har ikke gennemset alle soho switche - men her har du et bud:

GC-1508 GC-1508, 8 port 10/100/1000 Mbps switch, metal
http://www.microlan.dk/shop/products/productinfo.aspx?productid=GC-1508&menuid=SWIDESK&level=2

/Glenn

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-05-07 17:43

On Wed, 30 May 2007 22:47:55 +0200, "Jan Andersen"
<jea@FJERNvip.cybercity.dk> wrote:

> Jeg skal til at ha en ny switch, der skal være gigabit i, der er en
> trådøs forbindelse, og 2 pc ere tre netværksharddiske og to netværks-
> printere.

Se fx på Linksys SD2008.

-A

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 31-05-07 18:39

Jan Andersen wrote:
> [...]
> forbindelse, og 2 pc ere tre netværksharddiske og to netværksprintere.
> Har kigget lidt rundt på edb priser, men hvad skal jeg vælge?

Hej Jan

Her er endnu et par switche, der enten får strøm via IEEE 802.3af Power
Over Ethernet, eller kan levere IEEE 802.3af Power Over Ethernet, hvis
du skulle få brug for det:

Linksys 8-port 10/100/1000 *Managed* Gigabit Switch with WebView and PoE
SRW2008P:

Can *obtain* *power* *from* a standard 802.3af PoE switch or from an
external AC power outlet:
http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=US%2FLayout&cid=1175231802787&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&lid=0278722279B02
Citat: "...
The SLM2008 supports the IEEE802.3af standard for Power over Ethernet
(PoE) for obtaining its power over a designated PD port or from an
external AC power adapter. This gives companies the option to install
the switch in places where a power outlet may not be present, such as in
ceilings and in walls.
...."

-

Allied Telesis AT GS900/8POE:

AT-GS900/8POE
10/100/1000T x 8 ports w/1 SFP combo ports PoE *unmanaged* Gigabit switch
http://www.alliedtelesis.com/products/detail.aspx?pid=184&lid=70
Citat: "...All eight ports are PoE capable (four at full 15.4w)..."

-

Her er IEEE 802.3af Power Over Ethernet splittere og injectere:
http://www.microlan.dk/shop/products/productlist.aspx?menuid=PoE&level=1

Formodentlig kan man ikke få mere en 100Mbit med disse splittere og
injectere, da de sikkert råt henter de 48V PoE ud af PDS-ben 4,5,7,8.

/Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 31-05-07 19:01

Glenn Møller-Holst wrote:

> [...]
> external AC power adapter. This gives companies the option to install
> the switch in places where a power outlet may not be present, such as in

Hej Jan

Det var overraskende; SRW2008P understøtter (formentlig får du ikke brug
for det):
*Jumbo pakker
*Har 4 hardware køer per port med WRR
*vlan mulighed
*spanning-tree - desværre ikke MST
*Der står "IPv4/v6 IP DSCP Based", hvilket kunne indikere at IPv6 pakker
er understøttede. (muligvis får du brug for det engang om ret lang tid)

Switche der ikke understøtter IPv6 pakker, dropper dem sædvanligvis, da
checksummen i Ipv6 pakker beregnes på en anden måde end i IPv4 pakker.

-

Husk at undgå switche med indbyggede blæsere...

/Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 31-05-07 19:19

Glenn Møller-Holst wrote:

> [...]
>
> -
>
> Husk at undgå switche med indbyggede blæsere...

Hej Jan

Så er det med at nogle små bogstaver har en stor virkning;

Den først linksys webside med 2008 jeg fandt var SLM2008 (ikke SRW2008P).

Her er den rigtige webside med en endnu mere overraskende features
(formentlig får du ikke brug for det):
*Jumbo pakker
*Har 4 hardware køer per port med WRR
*vlan mulighed - 256 stk!
*storm control
*spanning-tree, standard SPT, RSTP - og med MST!
*Der står "IPv4/v6 IP DSCP Based", hvilket kunne indikere at IPv6 pakker
checksummen i Ipv6 pakker beregnes på en anden måde end i IPv4 pakker.

-

Husk at undgå switche med indbyggede blæsere... det kan være at Linksys
SRW2008P har det.

/Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 31-05-07 19:31

Glenn Møller-Holst wrote:
> [...]
>
> -
>
> Husk at undgå switche med indbyggede blæsere... det kan være at Linksys

- og her er linken:

SRW2008P:
http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=US%2FLayout&cid=1154470051366&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=303019

-

men der findes også beslægtede varianter:

SRW2008MP:
8-port 10/100/1000 Managed Gigabit Switch with Maximum PoE
Secure, reliable, intelligent, managed gigabit switching with maximum PoE:
http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=US%2FLayout&cid=1154470049720&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&lid=4972095123B05
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=303018

SRW2008:
http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=US%2FLayout&cid=1154470037803&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&lid=3780395123B04
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=303017

-

Denne kan åbenbart ikke findes på danske websider pt:

Linksys SLM2008:

Fra : Henrik Hartig

Dato : 04-06-07 18:21

> -
>
> Husk at undgå switche med indbyggede blæsere... det kan være at
> Linksys SRW2008P har det.
Hvorfor skal man man undgå switche med indbyggede blæsere?
/henrik

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-06-07 18:42

On Mon, 04 Jun 2007 19:20:49 +0200, Henrik Hartig
<henrik.hartig@varmmail.com> wrote:

> Hvorfor skal man man undgå switche med indbyggede blæsere?

Støj.

-A

Fra : Henrik Hartig

Dato : 04-06-07 20:07

Asbjorn Hojmark wrote:

> Støj.
>
> -A

ok, tak.
/henrik

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-05-07 20:16

On Thu, 31 May 2007 20:00:59 +0200, Glenn Møller-Holst <nomail@xx.dk>
wrote:

> *Der står "IPv4/v6 IP DSCP Based", hvilket kunne indikere at IPv6 pakker
> er understøttede. (muligvis får du brug for det engang om ret lang tid)

Hvor lang er "ret lang tid"? Jeg kunne sagtens forestille mig, man får
brug for det inden for en switch forventede levetid, hvis man ikke
tager den allerbilligste, man kan finde.

Og i øvrigt: Findes der nogen moderne operativsystemer, der *ikke* har
IPv6 installeret og aktiveret som default?

-A

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 31-05-07 20:43

Asbjorn Hojmark wrote:

> Hvor lang er "ret lang tid"? Jeg kunne sagtens forestille mig, man får
> brug for det inden for en switch forventede levetid, hvis man ikke
> tager den allerbilligste, man kan finde.

Hej Asbjørn

Jeg håber du har ret i, at vi kommer til at anvende IPv6 indenfor en
overskuelig fremtid.

> Og i øvrigt: Findes der nogen moderne operativsystemer, der *ikke* har
> IPv6 installeret og aktiveret som default?
>
> -A

Nej, men mange af programmerne, som anvender ip-datanet på disse
operativsystemer, understøtter desværre ikke IPv6 endnu.

/Glenn

Fra : Mads Bahrt

Dato : 31-05-07 21:40

Glenn Møller-Holst skrev:
> [...]
>
> Switche der ikke understøtter IPv6 pakker, dropper dem sædvanligvis, da
> checksummen i Ipv6 pakker beregnes på en anden måde end i IPv4 pakker.

Så vidt jeg kan se er der tale om en lag-2 switch med
managementfunktioner. Da IPv4 eller IPv6 datagrammet blot er tilfældigt
højerelags payload skulle du gerne kunne køre IPv6 eller en vilkårlig
anden netværkslagsprotokol over din switch. Det er dog muligt den kan
nogle lag-3 relaterede tricks (om ikke andet i form af management) hvor
den har en fordel af en eller anden grad af IPv6 awareness. Men hvis vi
blot ser på den rene lag-2 funktionalitet vil en hvilken som helst
switch være IPv6 kompatibel.

MVH

Mads

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 01-06-07 06:29

Mads Bahrt wrote:

> [...]
> den har en fordel af en eller anden grad af IPv6 awareness. Men hvis vi
> blot ser på den rene lag-2 funktionalitet vil en hvilken som helst

Hej Mads

Du har ret, hvis taler om en ren lag 2 switch, men switche som kan ændre
L3 QoS IP DSCP, skal kende til checksum håndteringen i IPv6 pakker. Det
kan tænkes at disse blot lader IPv6 pakker passere uden at ændre DSCP.

http://www.soi.wide.ad.jp/class/20040013/slides/03/28.html
Citat: "...some Layer3 switches doesnft fully support IPv6..."

/Glenn

Fra : Jan Andersen

Dato : 31-05-07 20:51

Hej Glenn.
Ja specs ser gode ud, men lige lidt over hvad jeg havde tænkt mig at ofre,
lige nu er det bare for at få fjernet et par flaskehalse til
netværksharddisken.

Med venlig hilsen
Jan

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 31-05-07 20:01

Jan Andersen wrote:
> [...]
> forbindelse, og 2 pc ere tre netværksharddiske og to netværksprintere.
> Har kigget lidt rundt på edb priser, men hvad skal jeg vælge?

Hej Jan

Her er en switch mere:

Netgear GS108T:
http://www.netgear.com/Products/Switches/SmartSwitches/GS108T.aspx
http://kbserver.netgear.com/products/GS108T.asp

Med open source kildekode udgivet under GPL:
http://kbserver.netgear.com/kb_web_files/open_src.asp
ftp://downloads.netgear.com/files/GPL/
ftp://downloads.netgear.com/files/GPL/GS108T_V1.0.1_03_src.zip

Kan pt. ikke fås i Danmark:

Netgear GS108T, 8-Port managed:
http://geizhals.at/eu/a246556.html
Citat: "...Preis in €...113,10..."