Hvad er APL? Forskellen mellem digitale/an~
Fra : Søren Birkholm Madse~

Dato : 11-01-01 14:26

Hejsa

Jeg har lige et par spørgsmål som jeg håber i vil hjælpe mig med.

Hvad er forskellen (den væsentlige) på analoge og digitale kredsløb, udover
det ene er analogt og det andet er digitalt.

Og hvad står APL for og er der nogen der kan give en kort beskrivelse af
hvad det er? Mener selv det er noget med en privat lejet linie.

Tak for hjælpen.

Venlig hilsen

Søren Madsen

Fra : Lars L. Christensen

Dato : 11-01-01 15:24

Hejsa Søren

> Jeg har lige et par spørgsmål som jeg håber i vil hjælpe mig med.

Tjoe... jeg skal ad gøre et forsøg

> Hvad er forskellen (den væsentlige) på analoge og digitale kredsløb,
udover
> det ene er analogt og det andet er digitalt.

Kvaliteten er en stor forskel. Hvis du køber en analog forbindelse, er der
bl.a. faktorer som afstand mellem de 2 punkter, der spiller ind. Ligeledes
spiller støj på linien ind.

Hvis man bestiller et 4-tråds analogt kredsløb (at andet navn for APL), får
man 4 stykker rå kobberledning, hvorpå man kan sætte en lampe i den ene
ende, og et batteri i den anden ende. Så er det op til det udstyr man
tilslutter, hvilken hastighed man kan opnå.
Dog er hastigheden begrænset af kobberets kvalitet, afstanden og støj fra
omgivelserne.
Det er denne type forbindelse, der har været meget snak om i medierne, da
TDK nu er begyndt at montere lavpasfiltre på, således at denne type
forbindelse ikke længere er attraktiv at bruge til datatransmission. Hvor
det tidligere var muligt at sende med op til 10 mbit, kan man nu kun
forvente at kunne sende med 9.6 k... Det er ihvertfald hvad TDK's
produktspecifikation siger. Tidligere garanterede de heller ikke mere end
9,6 kbit, men hastigheder på op til 10 mbit var ikke unormalt, igen
afhængigt af udstyret.
Jeg har personligt erfaringer med 2 mbit forbindelser på afstande af ca. 4
km. og 768 kbit på længere afstande.

En digital forbindelse, er som du selv siger helt digital. Hvis man
bestiller et 2 mbit digitalt kredsløb, ja så får man monteret et "modem" i
hver ende af linien fra TDK's side, og så er linien garanteret 2 mbit.
En digital forbindelse kan man endvidere bruge over meget længere afstande
end med den analoge. Hvis man køber en fast internetforbindelse hos en
Internetleverandør, så er det typisk digitale kredsløb, der anvendes (hvis
ikke lige du får en lysleder .

> Og hvad står APL for og er der nogen der kan give en kort beskrivelse af
> hvad det er? Mener selv det er noget med en privat lejet linie.

Læs ovenstående...

Jeg håber at du kan bruge ovenstående til noget, og at jeg ikke har fyldt
det med fejl

mvh
Lars Christensen

Fra : Søren Birkholm Madse~

Dato : 11-01-01 20:28

Hej Lars

Det var sgu en lækker forklaring, mange tak for det :)

Men jeg mangler dog lige en ting: Hvad står APL ordret for?

Venlig hilsen
Søren

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-01-01 20:28

> Men jeg mangler dog lige en ting: Hvad står APL ordret for?

Abonneret Privat Linie
Så vidt jeg husker

--
Med Venlig Hilsen