Navigation og tekst???
Fra : Leon Strandgaard

Dato : 31-05-07 15:44

Okay det her er skummelt, jeg har en navigation i venstre side af
mit html dokument(source nederst) og vil gerne have min tekst til
at stå ved siden af men jeg kan ikke få det til at virke. Hvad
gør jeg galt?

//---CSS Source---//
menu a, #menu a:visited {
position:relative;
text-decoration:none;
text-align:center;
background-color:#000000;
color:#ffffff;
display:block;
width:10em;
border:2px solid #fff;
border-color:#def #678 #345 #cde;
padding:0.25em;
margin:0.5em auto;
}

#menu a:hover {
top:2px;
left:2px;
color:#fff;
border-color:#345 #cde #def #678;

}
//---CSS Source Slut---//

//---HTML Source---//
<HTML>
<HEAD>
<TITLE> New Document </TITLE>
<link rel = "stylesheet" type = "text/css" href =
"navigation.css">
</HEAD>
<BODY>
Hej med dig er det ikke en dejlig dag?
//---HTML Source Slut---//

Jeg håber i kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen

Leon Strandgaard

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dennis Munding

Dato : 31-05-07 16:04

Hej Leon!
"Leon Strandgaard" <l.s@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mit html dokument(source nederst) og vil gerne have min tekst til
> at stå ved siden af men jeg kan ikke få det til at virke. Hvad

Har du et link til din side - det gør det meget nemmere at hjælpe dig...

[SNIP - css-kode]

Hvis det er det eneste kode, du har i dit stylesheet, så skyldes dit problem
højst sandsynligt, at <div id="menu"> ikke har nogle definationer, og derfor
blot opfører sig som det, det er - et blok-element.
Det samme gør dit p-tag.

Blok-elementer kan normalt ikke stå ved siden af hinanden - de står under
hinanden.
Men det kan løses ved hjælp af egenskaben float - kan enten sættes til
"left", "right" eller "none" - sidstnævnte har jeg dog aldrig set
benyttet...

Så der er flere mulige løsninger på dit problem.
Men kom med et link til din side, så vi selv kan se problematikken, og guide
dig ud fra det, vi ser - evt. spædet med lidt mere information fra dig...

[SNIP - html-kode]

Det er generelt en dårlig idé at poste kode her, da brugerne selv kan se
hele kildekoden, når de besøger din side (kræver at du kommer med et link),
såfremt den ikke er kodet med serverside-kode - eks. php og asp - her kan
man ikke se koden, men kun det html, så det generer...

> Jeg håber i kan hjælpe mig.

Det skal nok lykkes, når du kommer med et link - så er jeg sikker på, at det
"vælter" frem med forslag og gode råd fra de mange kompetente brugere
herinde...

Dennis Munding
http://tolkecentret.dk/ - Tolkning, oversættelse, rådgivning og kurser!
http://pe-vagtservice.dk/ -Et sikkert valg til at passe på dine værdier!
http://munding-webdesign.dk/ -Vi ses! - ganske enkelt...

Fra : Jørn Andersen

Dato : 31-05-07 16:44

On 31 May 2007 14:44:00 GMT, Leon Strandgaard <l.s@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>mit html dokument(source nederst) og vil gerne have min tekst til
>at stå ved siden af men jeg kan ikke få det til at virke. Hvad

Skulle sikkert have været:
#menu a, #menu a:visited {

Prøv så at indsætte:
#menu {
width:10em;
float:left;
}

- øverst i din CSS source. Så er du sikkert på rette spor.

Jeg ville så nok pakke indholdet ind i en div:

<h1>Hej med dig er det ikke en dejlig dag?</h1>

- og så give den en:
#indhold {
margin-left:11em;
}
- så er du lidt mere frit stillet mht. at styre farvevalg etc.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj