Fakta og gode råd ved forkølelse / snotnæs~
Fra : mfn

Dato : 29-05-07 20:25

Ens mor har jo altid sagt at det fik man pga for lidt tøj osv.

Men i disse dage er det jo ganske hedt. Hvordan kan jeg så blive forkølet?

Og kan man gøre noget ved det da det er møg-irriterende - udover at vente?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-05-07 20:32

On Tue, 29 May 2007 21:24:34 +0200, "mfn" <jadahva@hotmail.com> wrote:

>Ens mor har jo altid sagt at det fik man pga for lidt tøj osv.
>
>Men i disse dage er det jo ganske hedt. Hvordan kan jeg så blive forkølet?

Det er ikke rigtig årstiden for forkølelser. Kan det ikke være
pollenallergi / høfeber ?

>Og kan man gøre noget ved det da det er møg-irriterende - udover at vente?

Er det rigtig slemt kan du overveje et besøg hos lægen...

Ellers vil jeg anbefale en stor rom-toddy - Den har absolut ingen
effekt på hverken forkølelse eller høfeber. Men humøret bliver langt
bedre

<mlr>

Fra : mfn

Dato : 30-05-07 10:09

> Det er ikke rigtig årstiden for forkølelser. Kan det ikke være
> pollenallergi / høfeber ?

Tror det ikke... den slags har jeg aldrig før haft problemer med i al fald.

> Er det rigtig slemt kan du overveje et besøg hos lægen...

Så slemt er det heller ikke, bare irriterende at gå og pudse næse konstant.

> Ellers vil jeg anbefale en stor rom-toddy - Den har absolut ingen
> effekt på hverken forkølelse eller høfeber. Men humøret bliver langt
> bedre

Det kan være jeg skal få konen til at købe sådan en ;)

Fra : Gainsbourg

Dato : 30-05-07 00:51

Forkølelse får man af at blive smittet med et af de titusinder af
forskellige slags forkølelsesvirus verdenen byder på. Har man een gang haft
en bestemt type virus er man resisten for netop den type resten af livet
(men ikke for de tusinder af andre, som man endnu ikke har haft). Forkølelse
smitter ekstremt let, fx. ved at man bruger et håndklæde, et dørhåndtag
eller lignende, som en smittet har brugt og derefter rører sig i næse, øjne
eller mund - eller ved at man deciderer deler glas, cigaret eller kysser.
Eller ved at være tæt sammen med smittede og fx. indånde spraytågen fra et
nys eller lignende. Man kan blive smittet og nå at smitte andre, før
forkølelsen bryder ud.

Man bliver mere modtagelig for smitte når immumforsvaret er nedsat, fx. i
forbindelse med stress, træthed eller anden sygdom. Man bliver ikke forkølet
af at blive kold, men man kan blive mindre modstandsdygtig ved at stresse
kroppen, fx. ved at fryse over en periode. Man bliver dog ikke forkølet af
at blive kold, hvis man ikke udsættes for virus.

Man kan kun forebygge forkølelse ved at holde en god hygiejne og give sit
immunforsvar de bedste betingelser for at modstå smitten. Man kan ikke
behandle forkølelse på andre måder, end at give kroppen hvile og dermed
hjælpe den til at overvinde infektionen. Da det er en virus og ikke en
bakteriel infektion, er antibiotika virkningsløst.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : mfn

Dato : 30-05-07 10:12

Man kan blive smittet og nå at smitte andre, før
> forkølelsen bryder ud.

så man bør faktisk undlade at tage på arbejde? Så man ikke smitter alle de
andre?

Man bliver dog ikke forkølet af
> at blive kold, hvis man ikke udsættes for virus.

Ok. Så det kan ligeså godt være i hedebølge som i frostvejr?

> [...]
> hjælpe den til at overvinde infektionen. Da det er en virus og ikke en
> bakteriel infektion, er antibiotika virkningsløst.

Så at vente... argh 3 dage nu ;(

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-05-07 19:02

> Man kan blive smittet og nå at smitte andre, før
>
> så man bør faktisk undlade at tage på arbejde? Så man ikke smitter alle de
> andre?

Ja, bestemt. Bare den første og anden dag, så man ikke nyser og hoster hele
dagen på arbejde.

Mvh Maria

Fra : mfn

Dato : 30-05-07 20:03

> Ja, bestemt. Bare den første og anden dag, så man ikke nyser og hoster
hele
> dagen på arbejde.

Ok jeg har bare altid haft den opfattelse at det var lidt "vattet" ikke at
møde op pga lidt snot og nys, men hvis det skyder hele firmaet i sænk ja så
er det jo nok bedst man holder sig væk lidt for alle parter ;)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-05-07 20:39

> [...]
> så
> er det jo nok bedst man holder sig væk lidt for alle parter ;)

Sådan har jeg det også - man er jo ikke syg. Men på den anden side, så er
hjemmearbejde jo en mulighed for nogle.

Mvh Maria

Fra : Gainsbourg

Dato : 30-05-07 23:34

> Man kan blive smittet og nå at smitte andre, før
>
> så man bør faktisk undlade at tage på arbejde? Så man ikke smitter alle de
> andre?

Ja, man bør blive hjemme. Danmark er faktisk et af de eneste lande i
Nordeuropa, hvor folk faktisk ligefrem praler med, at de "klarer" at tage på
arbejde selvom de er syge. I de fleste andre lande, forstår folk, at man bør
blive hjemme og lade være med at smitte alle sine kolleger. Det estimeres,
at der dør 4000 personer hvert år af almindelige infektionssygdomme som
forkølelse og influenza - typisk ældre og folk med nedsat immunforsvar. En
stor del af disse liv kunne spares, hvis folk holdt sig hjemme når de var
syge.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-05-07 12:51

In news:465c7df7$0$200$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
mfn <jadahva@hotmail.com> typed:
> [...]
> forkølet?
>
> Og kan man gøre noget ved det da det er møg-irriterende - udover

Vores universalmiddel er Dr. Vogels Echinaforce dråber (kan købes
hos Matas). Det er baseret på planten Purpursolhat. Man skal efter
anvisningen tage 30 dråber i et glas vand 3-5 gange om dagen. Jeg
gør det når jeg mærker optræk til snue, at jeg tager 50 dråber i et
glas vand inden sengetid, og gentager efter behov. Jeg har 7-9-13
ikke været forkølet i adskillige år, men om det er dråberne eller et
godt immunforsvar ved jeg selvfølgelig ikke.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Knud K. H.

Dato : 05-06-07 12:56

> Ens mor har jo altid sagt at det fik man pga for lidt tøj osv.
>
> Men i disse dage er det jo ganske hedt. Hvordan kan jeg så blive forkølet?
>
> Og kan man gøre noget ved det da det er møg-irriterende - udover at vente?

Man kan jo også blive forkølet af træk fx. Om sommeren kunne det typisk
være hvis man kører bil og har kold luft blæsende ud på sig - det er bestemt
ikke sundt.... Og så hedt er der jo fx. heller ikke hen under aften - da kan
man måske have "for lidt tøj på"?

Fra : ThomasB

Dato : 09-06-07 22:38

"Knud K. H." <kkh77@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan jo også blive forkølet af træk fx. Om sommeren kunne det typisk
> være hvis man kører bil og har kold luft blæsende ud på sig - det er
> bestemt
> ikke sundt...

Kan det dokumenteres? F.eks udsættes man som sejler, udearbejdende
håndværker mv for meget vind, og jeg tvivler da på at sejlere er mere syge
end andre.

Fra : Brian Olesen

Dato : 09-06-07 23:31

Hejsa

> Kan det dokumenteres? F.eks udsættes man som sejler, udearbejdende
> håndværker mv for meget vind, og jeg tvivler da på at sejlere er mere syge
> end andre.
Faktisk er udendørs mennesker mindre syge end andre, i hvert fald hvis man
skal tro dem selv.

Men Knud definere jo også træk helt forkert. Træk er nemlig ikke blæseren i
bilen, men derimod de nedrullede vinduer, eller gennemtrækken når man åbner
sin teressedør og hoveddør samtidig, for at skabe et kunstigt flow af luft.
Gennemtræk, eller træk som sådan er ikke godt, men der er sgu intet i vejen
med frisk luft i sig selv. Jeg tror, at det er variationen i den naturlige
friske luft der gør, at vi ikke bliver så syge af den, modsat den kunstige
vindtonnel vi laver når vi skaber gennemtræk i vores hus / lejlighed.
Men hvis man ellers er sund og rask kan man nu godt tåle lidt af hvert. Det
er nok værre for de ældre og folk med svage lunger.

Jeg selv døjer lige nu med et eller andet jeg fik nede i Tyrkiet tror jeg.
Hold op jeg har meget slim i lungerne og når jeg hoster godt igennem bliver
jeg p... svimmel. Men det har jeg nu gået så længe med, at doktormanden lige
kommer til at kigge lidt på mig her i næste uge. en ikkeryger som mig skal
altså ikke gå rundt og gø hele tiden her om sommeren.
Men der er også et par af dagplejeungerne, der har haft lungebetændelse, og
mine luftveje står jo som regel i kø for at få lov til at generer mig mest
muligt. Og de er klar året rundt. *gg*

mvh. brian