MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
kan XP pro godt håndtere 2x2 gb ram ?
Fra : Johnny B [2000]

Dato : 29-05-07 21:28

kan win xp pro håndtere 2x2 gb ram uden probs ?

syntes jeg har hørt at det max er 3 gb ...

--
Johnny B [2000 Frb.]
"all my life i wanted a computer, now all i want is my life back"

Fra : michael bs

Dato : 29-05-07 21:54

"Johnny B [2000]" <FJERN_KAGEN_I_ DÅSENjohnnyb2000@gmail.com> skrev i en
meddelelse news:465c8cc8$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
> kan win xp pro håndtere 2x2 gb ram uden probs ?
>
> syntes jeg har hørt at det max er 3 gb ...

max på 3gb gælder for Home. Pro kan godt klare 4gb.

mvh M;ichael

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 30-05-07 15:05

"michael bs" <mbsfjerndette@ogfjerndettemichaelbennati.dk> skrev i
meddelelsen news:465c9302$0$52182$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> "Johnny B [2000]" <FJERN_KAGEN_I_ DÅSENjohnnyb2000@gmail.com> skrev i en
> meddelelse news:465c8cc8$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...

> max på 3gb gælder for Home. Pro kan godt klare 4gb.

Kun hvis det er 64 bit version. Normal XP Pro kan ikke.

Mogens

Fra : jørgen

Dato : 29-05-07 23:53

Johnny B [2000] wrote:
> kan win xp pro håndtere 2x2 gb ram uden probs ?
>
> syntes jeg har hørt at det max er 3 gb ...

Det lyder meget rigtigt. Det kan svinge lidt, afhænigt af hvor mange
adresser det resterende hardware lægger beslag på. Det gælder alle
Microsofts desktop OS'er på 32-bit

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 30-05-07 06:56

Johnny B [2000] wrote:

> kan win xp pro håndtere 2x2 gb ram uden probs ?
>
> syntes jeg har hørt at det max er 3 gb ...

Max 3GB user-space, hvilket er de programmer du selv starter, hvilket
efterlader 1GB til systemet. Det kræver at du eksplicit sætter den til
3-1 fordeling, i stedet for 2-2.

http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEmem.mspx
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : jørgen

Dato : 30-05-07 11:01

Toke Eskildsen wrote:
> Max 3GB user-space

Det er ikke det virtuelle adresserum der er problemet, men det fysiske.
Det kan ikke rumme alle 4GB RAM

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 30-05-07 11:06

jørgen wrote:
> Det er ikke det virtuelle adresserum der er problemet, men det fysiske.
> Det kan ikke rumme alle 4GB RAM

http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : jørgen

Dato : 30-05-07 11:19

Mogens Kjaer wrote:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension

Du får ikke Microsofts desktop OS'er til at håndtere mere end 32-bit
fysiske adresser. Godt nok understøtter XP PAE, men det er i forbindelse
med DEP, og ikke mere end 4GB adresserum

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 30-05-07 16:20

jørgen wrote:

> Det er ikke det virtuelle adresserum der er problemet, men det
> fysiske. Det kan ikke rumme alle 4GB RAM

Det bliver du nødt til at uddybe. Et par klip fra Microsofts artikel:
http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEmem.mspx

"...to provide applications with a 3-GB flat virtual address space,
with the kernel and executive components using only 1 GB"

og

"The maximum amount of memory that can be supported on Windows XP
Professional and Windows Server 2003 is also 4 GB.",

Som jeg læser det, hælder man 4GB fysisk RAM i maskinen, sætter /3GB
switchen og får 3GB til applikationer (der eksplicit skal understøtte
det, hvis en enkelt applikation skal bruge over 2GB) og 1GB til system.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-05-07 16:38

On 30 May 2007 15:20:04 GMT, Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk>
wrote:

>Som jeg læser det, hælder man 4GB fysisk RAM i maskinen, sætter /3GB
>switchen og får 3GB til applikationer (der eksplicit skal understøtte
>det, hvis en enkelt applikation skal bruge over 2GB) og 1GB til system.

Den øverste del af de 4 GB adresserum anvendes af hardwaren dvs
bundkort resourcerne...

De betyder at 32-bit windows version maksimalt kan udnytte 3 - 3½ GB
RAM - Det nøjagtige tal er hardware afhængig.

Den sidste ½ - 1 GB ligger u-udnyttet hen...

<mlr>

Fra : jørgen

Dato : 30-05-07 16:55

Toke Eskildsen wrote:

> [...]
>
> "...to provide applications with a 3-GB flat virtual address space,
> with the kernel and executive components using only 1 GB"

Du må ikke forveksle virtual med fysisk. Hver process har et isoleret
virtuelt adresserum på 4GB. I det adresserum indgår der ikke hardware
resourcer. Der er ingen direkte sammenkobling mellem virtuelle og
hardware adresser.

I det fysiske adresserum (set fra CPUen) indgår der både RAM og andre
bundkort resourcer.

Denne pdf beskriver det ret godt:
http://dlsvr01.asus.com/pub/asus/mb/4GB_Rev1.pdf

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 30-05-07 18:51

jørgen wrote:

> I det fysiske adresserum (set fra CPUen) indgår der både RAM og
> andre bundkort resourcer.
>
> Denne pdf beskriver det ret godt:
> http://dlsvr01.asus.com/pub/asus/mb/4GB_Rev1.pdf

Jeg takker. Det var en glimrende PDF, der gjorde det hele mere klart.
Ret utilfredsstillende at der bruges fysisk hukommelse på "ingenting",
når man nærmer sig de 4GB.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/