Fra javascript til PHP
Fra : Jesper H

Dato : 29-05-07 22:22

Hey folkens,

Jeg har en menu som jeg har skrevet i JavaScript, som fungere som
den skal, hvilket jo må siges at være godt nok.
Problemet med en menu i JS er jo at det ikke er alle der tillader
brugen af JS, så derfor er det ikke alle der ser menuen.
Og uden menuen så er siten ikke meget værd, hehe.

Så derfor vil jeg lave den i PHP i stedet for, men er ikke rigtig
klar over hvordan jeg gør dette.

Min menu i JS ser sådan her ud: http://www.emuland.dk/js.txt

Hvis der er en der kan fortælle mig hvordan jeg laver det om til
PHP, ville det være super.
Vedkommende må meget gerne lige lave et par linier, så jeg kan se
hvordan jeg skal gøre.

På forhånd tak

/Jesper

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jesper H

Dato : 30-05-07 08:56

Det ser vidst ud til at man ikke kan se txt filen i IE, virker dog i
FF, som selvfølgelig var den eneste browser jeg testede det i ^^.

Jeg skal nok sørge for at få ordnet det i aften, når jeg kommer hjem
fra arbejde.

Beklager mange gange.

/Jesper H.

Fra : Martin

Dato : 30-05-07 10:20

Jesper H wrote:
> [...]
> Og uden menuen så er siten ikke meget værd, hehe.
>
> Så derfor vil jeg lave den i PHP i stedet for, men er ikke rigtig

Du skal nok lave den i HTML først, og bagefter kan du lave den dynamisk
med PHP.

Det eneste PHP gør er at lave HTML

Fra : Jesper H

Dato : 30-05-07 11:38

Martin wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Du skal nok lave den i HTML først, og bagefter kan du lave den dynamisk
> med PHP.
>
> Det eneste PHP gør er at lave HTML

Jeg har den også kodet i HTML, jeg kan bare ikke finde ud af at få den til
at virke i PHP.

Jeg kan smide både HTML koden og JS koden op senere i aften, hvis det
hjælper.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-05-07 20:35

Jesper H wrote:
> [...]
> Problemet med en menu i JS er jo at det ikke er alle der tillader
> brugen af JS, så derfor er det ikke alle der ser menuen.

Hvorfor vil du i det hele taget lave menuen i javascript og ikke i html? Det
giver da ikke nogen mening at bede et javascript om at udskrive html-kode,
som du nøjagtig lige så godt kan lægge direkte på siden - og slippe for det
problem, at nogle brugere kan se menuen

> Så derfor vil jeg lave den i PHP i stedet for, men er ikke rigtig
> klar over hvordan jeg gør dette.

Jeg kan heller ikke se nogen grund til at bede et php-script om at returnere
noget html-kode. Det vil først være aktuelt at blande php ind i din menu,
når/hvis der skal hentes data fra en database og udskrive det til menuen
eller i forbindelse med noget dynamisk include.

http://hjemmesideskolen.dk/html/dynphp.php?page=s2 omtaler dynamisk include
med automatisk menugenerering.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jesper H

Dato : 30-05-07 21:20

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
> som du nøjagtig lige så godt kan lægge direkte på siden - og slippe for det

Da jeg kommer til at ændre i menuen gennem tiden, og min site kommer til at
indeholde +300 sider, så vil jeg have menuen liggende ekstern, så jeg bare kan
ændre i den ét sted, hvorefter den bliver ændret på alle sider.

Håber det giver et svar på hvorfor jeg ønsker det jeg efterspørger.

/Jesper H.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-05-07 22:47

Jesper H skrev:

> Håber det giver et svar på hvorfor jeg ønsker det jeg efterspørger.

Du kan stadig skrive menuen i ren HTML, og hvis du kalder den
menu.html, skal du blot skrive

   <? include 'menu.html'; ?>

det sted hvor den skal bruges. Alle de filer hvor den include
optræder, skal have efternavnet .php, men ellers kan du skrive
dem i almindelig HTML hvad al resten angår.

menu.html må ikke have en head-sektion, og den må ikke bruge
HTML-fil inde i body-delen.

--
Bertel

Fra : Jesper H

Dato : 31-05-07 07:57

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
> dem i almindelig HTML hvad al resten angår.
>
> menu.html må ikke have en head-sektion, og den må ikke bruge

Super -det ser ud til at det virker nu.

Takke for hjælpen.

/Jesper H.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-05-07 22:02

Bertel Lund Hansen wrote:

> <? include 'menu.html'; ?>

Skal det ikke være <? include ('menu.html'); ?> ?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-06-07 00:10

Erik Ginnerskov skrev:

> Skal det ikke være <? include ('menu.html'); ?> ?

Nej, ikke skal. Parenteserne er unødvendige.

--
Bertel

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 01-06-07 12:48

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej, ikke skal. Parenteserne er unødvendige.

derimod bør man bruge <?php og ikke blot <?

--
Johan Holst Nielsen
Freelance PHP Developer - http://phpgeek.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-06-07 00:09

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej, ikke skal. Parenteserne er unødvendige.

Aha, så lærte jeg også noget i dag.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk