yerba mate
Fra : 1408

Dato : 29-05-07 09:39

Hej,

Er der nogen som ved hvor man kan købe yerba mate (særlig te fra Argentina)
i Århus?

Vh

L.

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-07 10:50

1408 wrote:
> Hej,
>
> Er der nogen som ved hvor man kan købe yerba mate (særlig te fra
> Argentina) i Århus?
>
> Vh
>
> L.

Jeg ville prøve en af kaffeforretninger: Hans og Grete på enten
Banegårdspladsen eller Lilletorv, eller Friis Kaffe og te i Jægergårdsgade.
Eller måske en helsekostforretning som RenKost i Jægergårdsgade,
Sundhedskost i Frederiks Alle eller Ganefryd o Klostergade

Fra : 1408

Dato : 02-06-07 11:08

> [...]
> Eller måske en helsekostforretning som RenKost i Jægergårdsgade,
> Sundhedskost i Frederiks Alle eller Ganefryd o Klostergade

Tak for idéen. Jeg har været i nogle af de kaffeforretninger du anbefalede
men desværre prisen er for dyrt, kun 100 gr for 20 kr hvorimod i København
kan jeg købe 500 gr for 30 kr. Jeg har også været i Bazar Vest uden held men
jeg tror at jeg ville prøve nogle andre etniske butikker.

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-07 11:58

1408 wrote:

> [...]
> hvorimod i København kan jeg købe 500 gr for 30 kr. Jeg har også
> været i Bazar Vest uden held men jeg tror at jeg ville prøve nogle

I mine ører lyder de 20 kr for 100 gram ikke så dyrt. Set i forhold til den
ris du kan få i KBH kan jeg godt se at det er dyrere, men regner man prisen
pr krus the ud er det altså ikke dyrt.
Man siger man skal bruge, svjh, 2 gram teblade til et krus (eller er det en
kande) the, så med 100 gram the har du til 50 gange. DVS for 20 kr kan du få
the halvtreds gange, hver portion the, krus eller kande, vil kun koste 40
øre, det synes jeg bestemt ikke er dyrt. Jeg laver tit the, hvor hvert
krus/kande koster 1-2 kroner, fordi det er specialthe, købt i
specialforretning. (Og det er ikke engang det dyreste the, det er "bare"
grøn økologisk the el.lign.)

Fra : 1408

Dato : 05-06-07 14:06

> [...]
> hvert krus/kande koster 1-2 kroner, fordi det er specialthe, købt i
> specialforretning. (Og det er ikke engang det dyreste the, det er "bare"

Det er faktisk mængden som er problemet, fordi normalt bruger man ca.20 gr
per "krus" (eller "matera" et særligt krus tilegnet til teen)". Det giver
ca. 5 gange per 100 gr.
Jeg fik at vide at butikken i Kbh. hvor jeg købte teen blev lukket, men...
jeg fik en link i Tyskland hvor jeg kan købe 3 kg/210 kr.
(inkl.forsendelsen).
Hvis du vil vide noget om yerba mate kan du tjekket her:
http://www.mate-tee.de/catalog/index.php?osCsid=ca4624f5a87836d8fb3b404299d7366b

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-07 14:17

1408 wrote:

> [...]
> (inkl.forsendelsen).
> Hvis du vil vide noget om yerba mate kan du tjekket her:

Den mængde er så speciel for Yerba Mate. Nu du siger det kender jeg godt en
Matera.

Til "alm" sort, grøn eller hvid the bruger man ca 2 gram..