Løn under barsel eller dagpenge
Fra : KH

Dato : 29-05-07 08:29

Hej.

Min kæreste og jeg venter barn, og så kom der sig et spørgsmål op, hvad
angår hendes ansættelse og aflønning, når hun går på barsel til ultimo
november / primo december 07.

Hun er ansat på kontrakt for 30 timer/uge og tjener ca. 15400 brt.

Hvis man formoder, at arbejdsgiveren ikke opsiger hende, når hun anmelder,
hvornår hun agter at gå på barsel, hvordan bliver hun så aflønnet - Løn
eller dagpenge i hendes barselsperiode ?
Vil hun ellers blive nedsat økonomisk, når denne periode indtræder?

mvh
KH

Fra : @net

Dato : 29-05-07 20:28

Hej

Og tillykke

jeg kender ikke de eksakte regler, og der kan også være overenskomst på
hendes arbejde som er anderledes, men i *mit* tilfælde fik jeg fuld løn i 4
mdr (1 mdr før forventet fødsel hvor barsel starter og 4 mdr frem) -
herefter fik jeg barselsdagpenge. Arbejdsgiver kan i den periode hvor de
yder fuld løn få barselsdagpengene af kommunen, så de betaler ikke selv den
fulde løn.

Check evt her fra min fagforening:
http://www.prosa.dk/loen_job/barsel/faq/gravid.shtml Endnu bedre check
fagområdet fra hendes

Mvh
Anette

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-05-07 22:12

"KH" <mojn@hotmail.com> wrote in

> Hun er ansat på kontrakt for 30 timer/uge og tjener ca. 15400 brt.
> hvordan bliver hun så aflønnet - Løn eller dagpenge i hendes
> barselsperiode ?

Det afhænger fuldstændig af hvilke vilkår der er aftalt. Enten direkte med
arbejdsgiveren eller via en overenskomst indgået mellem arbejdsgiveren og
en fagforening.

Det kan være alt fra dagpenge under barsel til fuld løn under barsel.

Spørg fagforeningen.

Fra : Marianne

Dato : 30-05-07 06:57

> [...]
> november / primo december 07.
>
> Hun er ansat på kontrakt for 30 timer/uge og tjener ca. 15400 brt.

Tillykke.

Som de andre skriver: Spørg fagforeningen. Min personlige erfaring er, at
ansættelse på kontrakt - desværre - ofte skyldes virksomhedens manglende
lyst til at 'hænge på' en medarbejder mht pension, løn under sygdom og
barsel (+ personalegoder såsom efteruddannelse o.lgn.). Er det tilfældet for
din kæreste, kommer hun på et niveau, der svarer til dagpenge - i forhold
til en arbejdstid på 30 timer/uge

mvh
Marianne

Fra : Iben Holst

Dato : 08-06-07 17:41

> [...]
> eller dagpenge i hendes barselsperiode ?
> Vil hun ellers blive nedsat økonomisk, når denne periode indtræder?

Han må slet ikke fyre hende når hun kommer med meddelelsen. I hvert fald
ikke på baggrund af graviditeten/barslen. Hvis han vil gøre det, må han
vente
til hun møder igen efter barslen...

Løn eller dagpenge helt eller delvist i perioden afhænger af den aftale hun
evt kan få igennem med arbejdsgiveren.

Jeg gik på barsel medio marts og får fuld løn af min arbejdsgiver i et helt
år.
Han får hver måned de 15.000 jeg skulle have haft hvis vi ikke havde lavet
aftalen.

Jeg er dog ikke på fuld barsel i et helt år. Jeg går hjemme på fuld tid til
og
med december og fra 1. januar starter jeg delvist op igen. Dvs. min
arbejdsgiver fortsat får mine dagpenge udbetalt, men selvfølgelig modregnet
de timer jeg er på arbejde...

Iben

Fra : Thomas Corell

Dato : 09-06-07 07:12

Iben Holst wrote:

> Han må slet ikke fyre hende når hun kommer med meddelelsen. I hvert fald
> ikke på baggrund af graviditeten/barslen. Hvis han vil gøre det, må han
> vente til hun møder igen efter barslen...

Selv der kan arbejdsgiveren få problemer, mener der er eksempler på at
det er katagoriseret som uretmæssig fyring. Men det ved fagforeningen
garanteret mere om end jeg.

Når man varsler barsel, vender bevisbyrden. Så er det arbejdsgiver der
skal påvise at det ikker er p.g.a graviditeten, hvis man bliver fyret.

En ting som meget få ved er, at samme regel gælder for mænd, når de
varsler barselsorlov. (lov om ligestilling)

--
Don't waste space