MS Windows
briani 27239
Tante Anna vil prøve internet
Fra : Preben Q

Dato : 28-05-07 16:08

Hvad skal jeg anbefale.??
Hvis hun går i en PCbutik bliver hun belemret med Vista-premium.
Så skal jeg forklare hende en masse svært forståelige ting: aktivering, windows update,
antivirus, restore points mv.

Findes der ikke noget enklere her på vores jord?
Apple Mac er nok for dyr for hende.

Hvad med at installere Linux-ubuntu og Firefox på en brugt PIII ?
Kan det blive lige så stabilt som XP ?

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 28-05-07 16:21

Preben Q wrote:
> [...]
> Apple Mac er nok for dyr for hende.
>
> Hvad med at installere Linux-ubuntu og Firefox på en brugt PIII ?

Hvis tante ikke er computervandt - altså har tillagt sig en windows
afhænighed, så kan jeg kun anbefale ubuntu. Let instalering, automatisk
opdatering af alle programmer og på dansk.

Hvis du vælger en lille maskine så brug xubuntu istædet, da den er
mindre ressourcekrævende end ubuntu.

/Andreas

Fra : emj

Dato : 28-05-07 18:53

Preben Q skrev:

>Hvad skal jeg anbefale.??
>Hvis hun går i en PCbutik bliver hun belemret med Vista-premium.

Hvad er der galt i det?

>Så skal jeg forklare hende en masse svært forståelige ting: aktivering

Den er foretaget, når hun køber den

> windows update,

Foregår automatisk og hedder selvfølgelig Windows opdatering

>antivirus

Er installeret

>restore points
System gendannelse.
Hun skal vel have en Vista, der snakker dansk,

> mv.

Tja et lille IDG-hæfte kommer hun langt med.

Leg synes, det er at gøre hende en bjørnetjeneste at installere Linux.
Hvor holder de f.eks pensionistkurser i Linux?

Hilsen emj

--
http://lamaguf.dk/

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-05-07 19:23

emj skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Leg synes, det er at gøre hende en bjørnetjeneste at
> installere Linux. Hvor holder de f.eks pensionistkurser i
> Linux?

I gamle dage var Linux noget meget nørdet og helt klart ikke for
Tante Anna.

Men i vore dage er Linux fuldt ud ligeså brugervenligt som
Windows, når først det kører.

Så når Tante Anna ikke selv skal installere det, så er hun nok
ligeglad om det er det ene eller det andet - som bruger, der ikke
selv skal installere det, så er der ikke meget forskel på
skærmbilledet i Windows og Ubuntu eller f.x. OpenSUSE som jeg
synes er bedre og som ligner Windows endnu mere.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 28-05-07 19:51

On Mon, 28 May 2007 20:22:49 +0200, "Jan Vestergaard"
<jan@jve.invalid> wrote:

> [...]
>skærmbilledet i Windows og Ubuntu eller f.x. OpenSUSE som jeg
>synes er bedre og som ligner Windows endnu mere.

Jeg har hørt/læst at det er freeware, men hvor får man fat i dem
mvh Ebbe

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 28-05-07 20:13

Ebbe Hansen skrev:

> Jeg har hørt/læst at det er freeware, men hvor får man fat i dem

http://www.ubuntu.com/ =>"get ubuntu"
Hans

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 29-05-07 14:54

On Mon, 28 May 2007 21:12:40 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

>http://www.ubuntu.com/ =>"get ubuntu"

Tak for linket, jeg prøver i aften, det er en stor klump
mvh Ebbe

Fra : Ole C

Dato : 28-05-07 20:19

Ebbe Hansen skrev blandt andet:

> Jeg har hørt/læst at det er freeware, men hvor får man fat i dem
> mvh Ebbe

Prøv at skrive bogstaverne o p e n s u s e i Google, så skal du bare se.....

--
vh
Ole C.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-05-07 23:00

>Jeg har hørt/læst at det er freeware,

Det er forkert.

Det er ikke freeware.

Det er OpenSource og ligger under GPL licensen.

> men hvor får man fat i dem

Prøv Distrowatch, så kan du nok få din lyst styret der :)

--
Martin Johansen [6000]
http://martinlj.blogspot.com

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-05-07 20:00

<jan@jve.invalid> wrote:

>Men i vore dage er Linux fuldt ud ligeså brugervenligt som
>Windows, når først det kører.

Tja, måske ....

> [...]
>skærmbilledet i Windows og Ubuntu eller f.x. OpenSUSE som jeg
>synes er bedre og som ligner Windows endnu mere.

Har ellers selv Linus kørende i flere sammenhænge, men jeg tror også
det vil være en kunstfejl at lade Tante Anna køre Linux...

Hun skal selvfølgelig have den samme Windows / Internet Explorer /
Outlook / Microsoft Word som venner / bekendte og aftenskolens
EDB-kursus betjener sig af....

<mlr>

Fra : Preben Q

Dato : 28-05-07 20:04

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse news:8g5m53dlrtjsngjkijaci6hjaphbue0t06@4ax.com...

> Tja et lille IDG-hæfte kommer hun langt med.
>
> Leg synes, det er at gøre hende en bjørnetjeneste at installere Linux.
> Hvor holder de f.eks pensionistkurser i Linux?
>
> Hilsen emj

Jeg har stor respekt for Vista og jeg glæder mig til at prøve det når jeg en gang får
råd til det.
Men det største problem for en uvidende newbie idag er al de historier som man bliver
bombarderet af i medierne om malware, trojanere, virus, keyloggere, plyndrede
netbankkonti osv.
B-holdet har ingen mulighed for at vide om de fortsat er velgarderede når der er gået et
stykke tid siden computeren blev leveret.
Jeg tror Tante Anna vil sove bedre med linux hvis hun ved at alle de grimme svindlere
kun interesserer sig for Windows.

Fra : emj

Dato : 28-05-07 20:22

Preben Q skrev:

>Jeg tror Tante Anna vil sove bedre med linux hvis hun ved at alle de grimme svindlere
>kun interesserer sig for Windows.

Har du overvejet at spørge hende? )
Hvor gammel er Tanten?
Hilsen emj
--
http://lamaguf.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-05-07 22:27

Preben Q skrev:

> Hvis hun går i en PCbutik bliver hun belemret
> med Vista-premium.

Ikke nødvendigvis, der kan sagtens leveres en maskine
med XP Home.

> Så skal jeg forklare hende en masse svært forståelige
> ting: aktivering, windows update, antivirus, restore
> points mv.

Sådan havde jeg det også med min gamle mor for et
par år siden, men alle lærer det altså på et tidspunkt.

> Findes der ikke noget enklere her på vores jord?
> Apple Mac er nok for dyr for hende.

Nej, windows-systemet er også det alle veninderne bruger,
det hun lærer i edb-bussen og på diverse kursusudbud, så
hold dig endelig til det - det kører jo helt stabilt

Når min gamle mor kan, kan tante Anne også finde ud af
det.

--
Allan Vebel
Støt LKI-projektet: http://lki.dk/medlem.php

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 29-05-07 11:09

Preben Q wrote:

> Hvad med at installere Linux-ubuntu og Firefox på en brugt PIII ?
> Kan det blive lige så stabilt som XP ?

Hvis du ikke har erfaring med linux så lad hende købe en maskine med
Windows. Det er Ubuntu er noget opreklameret fis! Ja Ubuntu spiller
og virker installeret, men det øjeblik der skal installeres andre programmer
end dem der er med i installationen starter helvedet, og blot at få lyd på
sin internetbrowser er et mindre helvede. Man skal ikke forvente at få
streamet
lyd fra f.eks DR til at virke. Jeg har aldrig fået en så simpel ting som
Skype og
lyd i internet browser til at virke. Desuden skal man have for øje at ikke
alle printere
og scannere er understøttet i linux.

Sådan noget som opdateringer, er noget man bare gør i Windows, har aldrig
haft en der der fejler, men i Ubuntu har jeg 4 gange prøvet at en anbefalet
opdatering har smadret systemet så den grafiske bruger flade ikke virker.
Det er ikke noget man kan byde en nybegynder der stadig har skræk for at
trykke på tasterne.

Glemte jeg at nævne at jeg selv har en Ubuntu installeret så det er
personlige
erfaringer jeg øser af.

mvh
Henning

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 29-05-07 17:47

Henning Præstegaard wrote:
> [...]
> Skype og
> lyd i internet browser til at virke. Desuden skal man have for øje at ikke

Nu er der jo et hav af programmer med til såvel Ubuntu, men også de
andre store distro'er. Så det er normalt ikke nødvendigt at installere
programmer udefra.
Man skal dog huske at tilføje flere reposotorier - i ubuntu universe og
multiverse.
Du vil sikkert også være glad for Automatix2, der hjælper med
installationen af bla. skype.

Det er rigtigt at der er noget hardware, herunder lydkort og printere
der ikke er understøttet i de fleste linux'er. Samme problem som Vista
bakser med i øjeblikket.

> [...]
> Det er ikke noget man kan byde en nybegynder der stadig har skræk for at

Windows update og Microsoft update tager kun hånd om microsoft
programmer. opdatering af Ubuntu (og andre distroer) tager hånd om alle
programmer installeret vha pakkehåndteringen. Det gør det immervæk meget
lettere at holde computeren opdateret. Man skal ikke ind på dieverse
producenters side og lede efter og evt downloade opdateringer.

> Glemte jeg at nævne at jeg selv har en Ubuntu installeret så det er
> personlige
> erfaringer jeg øser af.

Men nu er dette jo en windows gruppe, så det er jo helt forkert at
skrive om linux her ;)

/Andreas

Fra : Henning

Dato : 29-05-07 13:10

On Mon, 28 May 2007 17:08:10 +0200, "Preben Q" <nospam@se.kd> wrote:

> [...]
>antivirus, restore points mv.
>
>Findes der ikke noget enklere her på vores jord?

www.dell.dk - sæt den i stikkontakten, så er hun kørende. Er der
problemer ringer hun til supporten, de er der for det samme. Og du er
fri for at skulle belemres med hendes spørgsmål