Internet og delt op i to lan med fælles ~
Fra : Bent Nielsen

Dato : 28-05-07 09:35

Hvordan skal jeg sætter router nr 2 og 3 for at PCer på router 3 kan
få adgnag til printer på router 2

Internet router 1 192.168.0.1

Router 2 192.168.1.1 tilslutter router 1 på lan port

Router 3 192.168.2.1 tilsluttet router 2 på lan port

Hvad skal lavet af setup for at bruger på router 3 kan printe på
router 2 på IP 192.168.1.200

Er det Static Route som man skal bruge for at lave det, og hvodan på
router 3 og 1 skal man sætte det op

Alle 3 router køre som man kan se med nat.

Hvis nogen kan skære det ud i pap!

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-05-07 10:49

Bent Nielsen <postmaster@x2000.dk> wrote:

> [...]
>
> Router 3 192.168.2.1 tilsluttet router 2 på lan port
>

> Hvad skal lavet af setup for at bruger på router 3 kan printe på

Net mask 255.255.0.0.

Fra : Bent Nielsen

Dato : 28-05-07 11:16

Axel Hammerschmidt wrote:

> Net mask 255.255.0.0.

Er det på router 2 og 3 wan side?

kan man så ikke se alle andre på router 2 og ikke kun printeren på
192.168.1.200

Det er kun printeren på 192.168.1.200 som man må kunne snakke med fra
router 3

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-05-07 11:20

Bent Nielsen <postmaster@x2000.dk> wrote:

> Er det på router 2 og 3 wan side?

Det er på din computer.

Fra : Bent Nielsen

Dato : 28-05-07 11:36

Axel Hammerschmidt wrote:

> Det er på din computer.

Det vil sige at man kan sætte dhcp server i router 3 til at bruge net
mask 255.255.0.0 så alle bruger auto på det lan vil få det setup, da
der er ofte forskellige bruger på dette.

Det er for at skille mit eget netwærk fra det som mine børn bruger til
lan party, men skal have mulighed for at printe.

At flytter printeren over på router 1 vil jeg ikke, da der er PCer som
er sat op med 3-10 OS på maskinerne, det vil ikke sådan være lige 2
minutters arbejde at flytter dette, da de så ikke vil virke med de
backup som er lavet.

Fra : ebbe

Dato : 28-05-07 13:24

"Bent Nielsen" <postmaster@x2000.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> router 3 og 1 skal man sætte det op
>
> Alle 3 router køre som man kan se med nat.
Hmmm på router 3 skal sættes en statisk route op,der fortæller at printerens
ip findes gennem router 2 (router 2's wan ip).
På router 2 burde det være nok at anbringe printeren på dmz, eventuelt skal
du tjekke hvad porte printerkommunikationen pruger og forwarde porte
specifikt til printerens ip.

> Hvis nogen kan skære det ud i pap!
Jeg har ikke selv prøvet et sådant setup, så det er kun et skud fra hoften.
Hvis det ikke er korrekt kan du skære mig en næse i pap

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-05-07 13:58

On Mon, 28 May 2007 10:34:52 +0200, Bent Nielsen <postmaster@x2000.dk>
wrote:

> [...]

>Router 3 192.168.2.1 tilsluttet router 2 på lan port

>Hvad skal lavet af setup for at bruger på router 3 kan printe på

Det afhænger dæleme af hvilken printer vi taler om, og hvordan den er
opsat...

Men skal vi gætte på en printer med indbygget netkort / printserver
der udskriver via en standard TCP/IP port driver på port 9100 ?!

Så er det kun et spørgsmål om at opsætte en virtuel server i router 2
der sender trafik til wan-sidens port 9100 videre til 192.168.1.200
port 9100.

Computere på router 3 kan nu udskrive til printeren på router 2 wan
ip-adresse - Det vil nok være hensigtmæssigt at give routeren en fast
ip-adresse på wan-siden, f.eks 192.168.0.2 ...

God fornøjelse...

<mlr>

Fra : Bent Nielsen

Dato : 28-05-07 16:12

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> ip-adresse - Det vil nok være hensigtmæssigt at give routeren en fast
> ip-adresse på wan-siden, f.eks 192.168.0.2 ...

Hi har nu prøver dette, men de maskiner som bruge W98 kan man ikke få
til at printe setup programmet vil slet ikke kendes ved IP 192.168.0.2

Har lavet nat på router 2 port nr RAW TCP/IP 9100 LPPP/LPD 515 og SLP
427 samt 631
Portene er alle findet i setup på printere.

XP og Linux kan godt få print ud, selv om tools til status ikke virker.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-05-07 18:39

On Mon, 28 May 2007 17:11:48 +0200, Bent Nielsen <postmaster@x2000.dk>
wrote:

> [...]
>427 samt 631

>Portene er alle findet i setup på printere.

Printeren understøtter flere forskellige protokoller. Men så vidt jeg
kan gennemskue anvender XP hverken LPPP eller SLP så det er nok kun
nødvendigt at opsætte port 9100 i routeren...

>XP og Linux kan godt få print ud, selv om tools til status ikke virker.

Den virtuelle server i router 2 er nok kun opsat til at forwarde
TCP-trafik. Prøv at opsætte den til at forwarde både TCP og UDP trafik
på port 9100 til printeren...

- - - -

Ang W98 er det snart meget længe siden jeg har siddet ved sådan en
maskine: Gætter på at du først må installere printeren som en lokal
printer, og derefter tilføje en Standard TCP/IP printerport med den
nødvendige opsætning...

<mlr>