2 bundkort - hvilket skal jeg vælge?
Fra : Morten D

Dato : 28-05-07 13:31

Ét af ovenstående skal være hjertet i den spille-pc jeg skal til at samle.

Hvilket kort ville være det mest fornuftige på lang sigt? Har prøvet at
finde svar på bla. hardwaretest.dk o.lign., men er ikke blevet klogere. Kan
i hjælpe mig?

Venligst,
Morten

Fra : Lasse Jensen

Dato : 28-05-07 15:25

Morten D wrote:

> [...]
>
> Hvilket kort ville være det mest fornuftige på lang sigt? Har prøvet at
> finde svar på bla. hardwaretest.dk o.lign., men er ikke blevet klogere.

Du burde kunne finde nogle tests der sammenligner de to chipssets de bruger.
Det er nok der den største forskel ligger på de to bundkort.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Morten D

Dato : 28-05-07 16:43

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> skrev i en meddelelse news:465ae6fd$0$7605

> Du burde kunne finde nogle tests der sammenligner de to chipssets de
> bruger.
> Det er nok der den største forskel ligger på de to bundkort.

Njaa - jeg har fundet tests hver for sig, men ikke en direkte sammenligning.
Tilsyneladende er de begge gode lige pt., men er de også det om feks. 2 år?
Jeg vil bare fremtidssikre mig så godt som muligt...

Venligst,
Morten

Fra : J

Dato : 29-05-07 07:37

On Mon, 28 May 2007 17:42:43 +0200, "Morten D"
<mo.dul(NOSPAM)@jubii.dk> wrote:

>Njaa - jeg har fundet tests hver for sig, men ikke en direkte sammenligning.
>Tilsyneladende er de begge gode lige pt., men er de også det om feks. 2 år?
>Jeg vil bare fremtidssikre mig så godt som muligt...

Du kan aldrig fremtidssikre dig. Du kunne godt nu vælge et bundkort
for DDR3 ram. Men det vil nok være meget dyrt.
Ydelsen tror jeg ikke er ret meget bedre.

Især hvis du ikke alllerede har DDR2 ram, så spring DDR2 over.
Så kommer der pci express 2.0, men det findes vist ikke på nogen
bundkort endnu.

mvh

John

Fra : Morten D

Dato : 29-05-07 08:45

"J" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

> for DDR3 ram. Men det vil nok være meget dyrt.
> Ydelsen tror jeg ikke er ret meget bedre.

Dvs. at det ene nævnte kort ikke er at foretrække frem for det andet?

Med andre ord, kan jeg lige så godt tage det billigste af de 2?

Venligst,
Morten

Fra : J

Dato : 29-05-07 09:01

On Tue, 29 May 2007 09:44:31 +0200, "Morten D"
<mo.dul(NOSPAM)@jubii.dk> wrote:

>"J" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

>Dvs. at det ene nævnte kort ikke er at foretrække frem for det andet?
>
>Med andre ord, kan jeg lige så godt tage det billigste af de 2?

Ja, det ville jeg nok sige.

For nu at uddybe det der med DDR3:
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2995

Det jeg har undersøgt med er bundkort for Core2 med Intel 965 chipset
for en overclocker-optimeret (sparer på CPU):
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2914&p=2

Hvis du skal have SLI kan du ikke bruge den artikel. Det nævnte
gigabyte bundkort bliver efter sigende mega-varmt på chipset-køleren,
der skal luftes lidt.

mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-07 13:17

Hej Morten,
Se evt. mere om funktionerne for begge bundkort på denne link:
http://rog.asus.com/index.aspx.

På langt sigt - det kan ingen vist udtale sin om i disse edb-tider, men
falder dit valg på et af de nævnte kort, vil jeg gerne knytte følgende
kommentarer til din orientering:

Jeg har bygget 2 PC'ere med hhv Commando (kontor-PC til meget krævende
bruger) og Striker Extreme (spil-PC). Begge brugerne er særdeles tilfredse
med hastighederne - og især at deres PC'ere er stille, uden for megen
blæserstøj.

Begge bundkort kræver et kabinet hvor der er - eller kan skabes - en
særdeles god luftgennemstrøming.
Kølerne kan bl.a. styres ved hjælp af et program "Probe2" der medfølger fra
på CD'en fra Asus.

Opgradering/Commando:
Det ene kabinet "Suntek Vivid" var for tæt, så jeg måtte skære et hul i
bunden af kabinettet til køler nr. 2 (120 mm), som styres via "Probe2".
Nå, men jeg havde også valgt et passivt grafikkort Asus Nvidia GeForce 7600
GT, som gav ekstra varme i kabinettet, så det blev monteret i det nederste
PCI express-slot.
CPU og motherboard holder på Commando en temperatur på omkring de 35-38
grader.

Nybygning/Striker Extreme:
For at få yderligere stilhed i valgtes til den anden et Antek kabinet, hvor
der medfulgte 3 kølere: 120 x120 mm, der alle kan reguleres manuelt inde i
kabinettet og 2 filtre i front, som kan tages ud og renses.
Antec Performance one P180 -
og monterede en passiv strømforsyning fra NorthQ: NQ4300GP-FL - Silent PSU
400Watt, 0 - 25 db
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=253593.
Med hensyn til ram faldt valget på: Kingston HyperX - 2x512 MB DDR2, PC6400
DDR2-800.
Intels CPU-køler blev udskiftet til en stille men effektiv: Noctua NH-U12F
og CPU'e blev en Intel Core 2 Duo/E6700, 2,66 GHz, 1066 FSB

Men der er ganske givet andre, som også har spændende forslag til dig.

God arbejdslyst.
De venligste hilsner fra
Annie

Fra : Morten D

Dato : 29-05-07 17:43

"Annie" <inni(snabela)grafisk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=216463
>
> Men der er ganske givet andre, som også har spændende forslag til dig.

Tak for respons

Jeg kan se at i det ene setup har du brugt et Striker Extreme... - ville det
i virkeligheden være et bedre bud til mit brug - hovedsageligt spil? Det er
væsentligt dyrere, men behøver af den grund jo ikke at være væsentlig bedre
end mine 2 bud...

Jeg håber at kunne bygge en pc til max kr. 9.000,- som stadig sparker røv,
men er lidt bange for at investere i det nyeste nye, hvor div. fejl måske
ikke er blevet rettet inden produktet kom på markedet..

Med hensyn til kabinet vælger jeg nok et Antec Performance One P182 eller
Antec Nine Hundred

Grafikkortet bliver sandsynligvis noget GeForce 8800 GTS og CPUén Core 2 Duo
E6600

Håber det giver et lidt tydligere billede af mine byggeplaner..?

Venligst,
Morten

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 29-05-07 20:46

Annie skrev:

> Antec Performance one P180 - http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=308471
> og

Den opdaterede model, 182, som er lidt mere stille koster 922,- kr:

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=2092618

Men er først på lager den 5. juni.