tæt på en til
Fra : duff

Dato : 27-05-07 18:41

Fra : Andersen [3650]

Dato : 27-05-07 19:20

"duff" <nope@dr.dk> skrev i en meddelelse
news:4659c29c$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> http://www.fyens.dk/article/805389

Selvfølgelig er det trist at der kommer så mange MC'ister
til skade/dør i trafikken, meeeeeen helt ærligt så syntes jeg
at det er ved at tage lidt overhånd. Der har ikke været en
ulykke med en MC'ist uden at det har været omtalt herinde.
Skulle der være samme focus på bilister så ville dk.fritid.bil
godt nok være trist læsning.
Så kan vi ikke få drejet subject og få nogle flere gode MC
historier, foruden den iøvrigt fine snak omkring de 2hjulede
og de gevordigheder de bringer os

Forsat god pinse (på 2 hjul).

Fra : Bongo

Dato : 27-05-07 19:30

> Så kan vi ikke få drejet subject og få nogle flere gode MC
> historier, foruden den iøvrigt fine snak omkring de 2hjulede
> og de gevordigheder de bringer os

Joe, det ville jeg nok under normale omstændigheder give dig ret i men jeg
syntes det er værd at vende problematikke idet der allerede er døde 15
mennesker i denne sæson, som så har været usædvanlig blodig. Der døde hele
sidste år 21. Så hvad skete der og hvorfor er med til at nyancerer billedet
af uheldsstatistikken.

Vh Bongo

Fra : Ole

Dato : 27-05-07 19:51

Man undres gang på gang over avisernes ordvalg, her Tyns Stiftstidende "
Bilist overholdt ikke sin ubetingede vigepligt på Nyborgvej i Odense og blev
ramt af 27-årig mand på motorcykel. Mandens tilstand er meget kritisk."

Man ville forvente at der stod "hvorved motorcyklisten ingen chance havde
for at undvige, og derfor blev hårdt kvæstet, endnu en bilist der ikke var
vågen"

"Bongo" <askfor@address.com> skre"v i en meddelelse

Fra : tp

Dato : 28-05-07 08:35

> [...]
> for at undvige, og derfor blev hårdt kvæstet, endnu en bilist der ikke var

Jeg synes den er ret sober i forhold til hvad man ellers kunne læse, Der
kunne jo have stået "Men motorcyklisten kørte sandsynligvis alt for hurtig"

Jeg har et stort problem med at de uheld bliver vendt til at det jo nok er
vores egen skyld, og at billisterne dermed ikke får en lærestreg, men blot
bekræftet deres foredomme om at vi kører rådent og derfor selv er skyld i
vores uheld.

Og som tidligere skrevet - at køre mc er en kunst, og "indsatsen" er højere
end i en bil, så jeg vil gerne lære om hvad der går galt så jeg kan være
bedre forberedt og dermed MÅSKE kan undgå en skade

Fra : Steve

Dato : 28-05-07 09:31

Den eneste måde vi kan forøge vores muligheder for at overleve i trafikken
på MC, er ved at vi hele tiden tænker både for os selv men i endnu større
grad for bilisterne. Det er nødvendigt hele tiden at være så forudseende på
MC at de ikke kan overraske os med deres indimellem besynderlige adfærd...
Og så skal vi selvfølgelig også køre forsvarligt og efter forholdene...

Fra : Snusken

Dato : 28-05-07 20:06

> Den eneste måde vi kan forøge vores muligheder for at overleve i trafikken
> på MC, er ved at vi hele tiden tænker både for os selv men i endnu større
> grad for bilisterne.
Nemlig, da bilister i deres køretøjer typisk har har 5-10 mere
bevægelsesmængde end motorcyklister på deres køretøjer vil det bla sige
MEGET MERE SYNLIGHED, f.eks.

Gult/orange/hvidt tøj evt. cykelvest

Så meget lys på cyklen som muligt (Blue super silver.. forlygtepære) og
også gerne (integrerede !) positionslys med kraftige lysdioder

Med ønsket om bevare friheden på 2..3 hjul uden den ALT for høje
overdødelighed for motorcyklister !

mvh Erik

Fra : Max Andersen

Dato : 28-05-07 09:39

Bongo wrote:
> [...]

Ja, jeg må indrømme at glæden ved at køre MC, er lidt mærket i huset
herhjemme af alle de ulykker. Vi er en familie på 5, og en lille
MC-weekend-tur med en af ungerne bagpå til sverige eller lignende ryger
langt ud i fremtiden med disse uheld. Jeg ville gerne have fokuseret på
at hygge mig, men de ulykker sætter altså en stemning i hele familien,
som ikke just bidrager til at tage afsted.

> [...]
> sidste år 21. Så hvad skete der og hvorfor er med til at nyancerer billedet

Ja, netop. Vi må se hvor meget man selv er skyld i, i de tilfælde hvor
MC'ister bliver skadet/dræbt.

For konen lader mig ikke køre med knægten bagpå til sverige en weekend,
hvis alle mc-ueld ikke er MC'ernes skyld. For ligemeget hvor pænt jeg
kører, så kan det jo ske for mig.....

Men lad os håbe på at bilisterne bliver mere opmærksomme, og evt.
hidsige MC'ere for raset ud inden længe, så vi kan få normale forhold i
trafikken. Hvad det så er....

Max

Fra : Svend Augsburg

Dato : 30-05-07 08:17

Andersen [3650] <siger@det.ikke> skrev:
> [...]
>Så kan vi ikke få drejet subject og få nogle flere gode MC
>historier, foruden den iøvrigt fine snak omkring de 2hjulede

I 1985 var der 35.000 MC'er på danske veje . 59 MCister slået
ihjel i trafikken
I 2007 er vi 3-4 gange så meget, så "kun" 21 døde....
OK, det er stadig 21 for meget, men når der nu er nogen der
kører med hovedet deponeret derhjemme.....

Fra : Anders Majland

Dato : 30-05-07 10:09

> I 2007 er vi 3-4 gange så meget, så "kun" 21 døde....
> OK, det er stadig 21 for meget, men når der nu er nogen der
> kører med hovedet deponeret derhjemme.....

- En meget stor del er born-again-bikers der kun kører en smule en gang
imellem i godt vejr. Så hvor mange flere km de mange mc'er præsterer er et
mere åbent spørgsmål. Risikoen for alvorlige uheld hjemme i garagen er jo
ikke stor ...

- En meget stor del af de motorcyklister der kommer slemt til skade eller
dør er ikke selv skyld i uheldene. Der er stadig mange sprit og eneuheld,
men det er ikke dem der fylder mest i statistikken. Det er mødeuheld med
biler

Derfor opponerer jeg kraftigt imod udsagn som dit - Du får det til at lyde
som om det kun er dem der kører hjernedødt der kommer galt afsted ! Sådan
går det ikke altid - Bare se ham sprit/spøgelses-bilisten der som den eneste
af 5 overlevede et frontalsammenstød i bil eller ham der "valgte" at køre 2
fodgængere ned på et fortov for i for høh fart at undvige en bus. Han kom
vist slet ikke noget til ved uheldet ...

Fra : Svend Augsburg

Dato : 30-05-07 20:01

Anders Majland <See.Signature@Address.invalid> skrev:

> [...]
>fodgængere ned på et fortov for i for
>høh fart at undvige en bus. Han kom
>vist slet ikke noget til ved uheldet ...

Nu kan jeg ikke statistikken på fingrene,men jeg kan huske jeg læste
et sted at det var noget med i 2006 ialt 21 dræbte med 8 solo uheld
med dødelig udgang sidste år, 3-4 ind i siden på svingende bil og
noget med 7 manglende overholdelse af vigepligt og hasarderede
overhalinger...
Så efter min lomme regner er det overvejende selvforskyldte
ulykker....

Men tilgengæld var der lige så mange "gamle" (over 40) som unge.....
Beskæmmede, da jeg selv er 53....