God gnist...svagere... lille svag gnist?
Fra : 2

Dato : 27-05-07 09:19

Hej har en Honda som ikke går på den ene cylinder pga dårlig gnist.
Det startede for ca 3 uger siden, tilfældigt på en køretur, at den
mistede effekt, nå men købte nye tændrør, og så virkede alle cylindre
fint igen. Men så her fra 3 dage siden kom fejlen igen at den ikke vil
gå på den samme cylindre, som fra 3 uger siden. Jeg kan stoppe og se
om en ledning er faldet af eller lignende, det er der ikke. Start
igen og den går nogle gange fint på den cylinder, men inden jeg kører
afsted igen mangler den effekt. På turen hjem kom den dog lidt
igang igen ved tomgang ned ad en stejl bakke og motorbremse, må dog
være tilfældigt.

Nå så mere måling og tests, stik er blanke og OK, ud med tændrør og
op ad stel, gnist de første par sekunder, så næsten for svag til at
se. af med tændrørshætten, så kun tændkablet ligger nær stel, gnist
kan springe ca 20 mm (kraftig blå gnist), men allerede efter 2-4 sek
kun 5 mm og efter ca 5-7 sek så er gnisten meget svag og springer vel
kun ca 2-3 mm og kan kun lige ane der er en gnist.

Honda har pulse generator, spark unit, tændspoler. Jeg har målt
ohm på ledninger og de virker OK. Men kan det mon være en knækket
ledning, hvor man kan måle 0 ohm, men den ikke kan trække strøm?

pulse generator styrer impuls til en spark unit ud til 2 tændspoler,
og den anden tændspole gnistre fint, har også prøvet at bytte om på
tændspolerne, og der er liv i systemet. Monterer ledningerne korrekt
igen, og troede det bare var en løs forbindelse i et stik/kabelsko.
Fik tanken på igen og startet MC ak hvor den igen på den sidste
cylinder også, men glæden varede kort efter ca 5 sek, så dør den
cylinder igen, og jeg undrer mig!!!

Enten skal der da være ingen gnist, svag gnist eller god nok
kraftig gnist!

Hvordan kan det så forekomme at en god gnist bliver til en lille
bitte svag gnist på ca 5-7 sek?
Har I garvede gutter et muligt svar på det?

Når gnisten er helt OK kan den springe ca 40 mm på denne Honda.

hilsen

Torben

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-05-07 10:36

On Sun, 27 May 2007 10:19:27 +0200, in dk.fritid.motorcykel you wrote:

Hej.

>Enten skal der da være ingen gnist, svag gnist eller god nok
>kraftig gnist!

Defekt tændspole.
Der er en kortsluttet vikling når den bliver varm.
Den er set før.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : 2

Dato : 28-05-07 11:14

>Defekt tændspole.
>Der er en kortsluttet vikling når den bliver varm.
>Den er set før.

Tak godt for råd, erfaring er godt at have. En tændspole bliver de
"slidt" efterhånden, så at lak på ledningerne bliver svagere og
tilsidst laver kortslutning/ benytter færre spoleviklinger?

Torben

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-05-07 14:26

On Mon, 28 May 2007 12:14:21 +0200, 2 <fuptilspam@yahoo.dk> wrote:

Hej Torben.

>Tak godt for råd, erfaring er godt at have. En tændspole bliver de
>"slidt" efterhånden, så at lak på ledningerne bliver svagere og
>tilsidst laver kortslutning/ benytter færre spoleviklinger?

Næ, det er ikke lige sådan fat.
Min formodning er, at i forbindelse med at spolen varmes op og køles
ned giver tråden i spolen sig ganske lidt hvis der er plads til det.
Derved gnider den til sidst lakken af sig selv og en nabo, med det
resultat at der kortsluttes en eller flere viklinger.
Tændspolen, der jo er en selvinduktion (transformer), oplades med
energi i den periode fra switchen ("knikserne") lukker til de åbner -
Den periode kaldes Dwell Time.
Nå så switchen åbner frigøres energien i spolen som en dæmpet
svingning der optransformerer den energi der er i primærviklingen til
en høj spænding i sekundæren der kvitterer med at udlade energien i en
gnist i tændrøret.
Hvis der nu er en kortsluttet vikling i transformeren vil den belaste
"transformeringsprocessen" voldsomt og bevirke at der er mindre eller
ingen energi tilbage til gnisten.
Den fejl vil forstærkes med er øget omdrejningstal og deraf følgende
kortere Dwell Time.
Det er derfor fejlen oftest viser sig godt oppe i
omdrejningsregisteret.
For at få vished om sandheden i min forklaring kan du blot tage en
normal transformer fra 230 til 12 volt og måle sekundærspændingen med
et voltmeter.
Prøv så at lægge blot een vikling omkring transformeren inde på
spolen, kortslut den og mål spændingen på sekundæren igen.
For slet ikke at tale om strømforbruget fra 230 V siden

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : 2

Dato : 29-05-07 21:53

On Mon, 28 May 2007 15:25:45 +0200, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:

> [...]
>spolen, kortslut den og mål spændingen på sekundæren igen.
>For slet ikke at tale om strømforbruget fra 230 V siden

Ja det lyder som en meget sandsynlig forklaring. Bliver en defekt,
delvis defekt tændspole så ikke varmere end normalt?
Egentlig meget godt klaret af en tynd lak på en kobbertråd, kan holde
længe. Men de ligger godt nok stille i en transformator spole, for alm
ledninger har jo tykkere plastlag, men bevæges også mere.

Torben

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-05-07 22:16

On Tue, 29 May 2007 22:53:07 +0200, 2 <fuptilspam@yahoo.dk> wrote:

Hej Torben.

> [...]
>længe. Men de ligger godt nok stille i en transformator spole, for alm
>ledninger har jo tykkere plastlag, men bevæges også mere.

Joeh da.
Nu var mit billede med trådene mod hinanden også mere billedligt.
Der kan også være tale om direkte gennemslag.
Godt nok er der ikke den store spændingsforskel mellem de enkelte
viklinger, men det er der mellem lagene i spolen.
Lakken er ikke ret tyk så blot en lille fejl i tråden, så er den gal.
Med det antal viklinger der skal på for at nå 25.000 Volt er der ikke
plads til megen lak
Som Armand skrev, så kan man måle meget på tændspoler, men en fejl der
både er omdrejningsbestemt og termisk ER svær.
Jeg vil påstå at det kræver mere målegrej end en hobbymekaniker har
til rådighed at måle sig til fejlen.
Så er det betydelig nemmere at låne sig til en spole og skifte ud

Det er muligt at en defekt spole bliver lidt varmere, men det er svært
at måle sig til.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 27-05-07 10:40

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kraftig gnist!
> Hvordan kan det så forekomme at en god gnist bliver til en lille

Tændspoler kán gennemmåles - også dynamisk; men kan være nærmest umulige at
måle alle fejl på - Specielt periodiske- !
Det er brugs betingelserne á opvarmning; vibrationer m.m. der kan være svære
at duplikere, hvorfor det er en simpel men effektiv metode at ombytte med en
lånt velfungerende spole og se om problemerne forsvinder.
Du har til dels selv "lånt af dig selv", men skriver ikke hvorvidt at du ved
ombytningen tilsluttede begge tændspoler og, ifald, hvorfor du ikke lod
monteringen vedblive sådan hvis problemet var ovre derved!

Hvis du allerede hár udskiftet alle de gængse sliddele udover tændrørene,
á: -hætte og
-kabler, så ville jeg nok ikke betænke mig ved at dømme spolen ude og
anskaffe mig en anden, istedet for at irriteres over at den kun er 91% i
stykker!

--
Armand.

Fra : 2

Dato : 28-05-07 11:38

> [...]
>-kabler, så ville jeg nok ikke betænke mig ved at dømme spolen ude og
>anskaffe mig en anden, istedet for at irriteres over at den kun er 91% i

Ja periodiske fejl kan være drilske, og må lave flere tests, for bare
fejlen så opstår gang på gang efter de ca 5-7 sek med motor igang, så
man kan udelukke gode dele.
Jeg skrev ikke præcist hvordan ombytningen resulterede i, det har du
ret i, for jeg kunne ikke skrive noget præcist svar nok. For jeg
brugte bare kickstarter til lige at se om der kom god og fin gnist,
når de var byttet om, og det var der. Fejlen opstår kun efter de ca
5-7 sek med motor igang.

Jeg irriteres ikke over at det evt er tændspolen som kun virker 9 %,
men vil være sikker på at det er i tændspolen fejlen er!
For med en bil på et bilforum var der en som skiftede 4 store dyre
dele til ca 18000 kr, uden at finde fejlen. Og jeg havde også en bil
som havde en periodisk tændingsfejl, og rådet til at skifte
tændspolen. Fik en anden og fejlen var stadig, til aut.værksted, de
ville skifte en tændings og relæboks til 3200 kr ifølge deres
biltester. Løste det heller ikke, Fejlen viste sig at være en sløv
kabelsko, som måske kunne trække 10 A men den skulle have kunne
klemme og trække 15 A, så en ny kabelsko på til 2 kr og problemmet
var løst!

Så jo jeg har det bedst med at finde den specifikke fejl og være
sikker på at det er fejlen før jeg skifter den defekte del.

Vil en anden tændspole fra en lignende motor mon kunne anvendes,
ihvertfald til at se om der kommer vedvarende gnister?

Hvis et tændrør har været svagt og begyndende defekt for ca 3 uger
siden, selvom det så pænt ud. Springer gnisten så retur og ind i
tændspolen, for gnisten skal da springe et sted?

Torben

Fra : Armand

Dato : 28-05-07 12:38

> [...]
> ........jeg har det bedst med at finde den specifikke fejl og være
> sikker på at det er fejlen før jeg skifter den defekte del.

Ganske fornuftigt, men som jeg skrev er der ikke mange andre fejl muligheder
ud over tændrør/hætte/kabel/spole samt dårlige forbindelser.
En fejl i tændingsboksen er så sjælden at jeg næsten vil ignorere den og
under alle omstændigheder er det billigere at "udskifte-diagnosticere"
spolen før tændboksen!

> Vil en anden tændspole fra en lignende motor mon kunne anvendes,
> ihvertfald til at se om der kommer vedvarende gnister?

Jup!
Og i videre fald også en tændbox!

Hvilken model drejer det sig om?
En offentliggørelse deraf kunne jo medføre at andre ditto ejere melder ind
om ekstra spoler hhv. ombytnings-seancer on-location

> Hvis et tændrør har været svagt og begyndende defekt for ca 3 uger
> siden, selvom det så pænt ud. Springer gnisten så retur og ind i
> tændspolen, for gnisten skal da springe et sted?

Ja se dét er hvad jeg endnu ikke har ladet mig forklare omkring de dobbelte
spoler

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-05-07 14:46

On Mon, 28 May 2007 13:37:59 +0200, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:

Hej Armand.

>Ja se dét er hvad jeg endnu ikke har ladet mig forklare omkring de dobbelte
>spoler

Se det er lige der diskussionen bliver interessant
Hvis vi måler på en enkelttændspole er der ingen tvivl om returvejen.
Den har fat i primæren, og gennem den til stel.
Den dobbelte tændspole har ingen forbindelse mellem primær og
sekundær, så returvejen er altså gennem begge tændrør til stel.
Hvis man så hiver en tændhætte af skulle man tro at den pga. den
manglende returvej døede på begge de cylindre spolen er ansvarlig for.
Men ak --- Den triller fint videre på den modstående cylinder.
Det kan kun betyde een ting.
Der må være et gnistgab i spolen der er væsentligt større end i
tændrøret, så normalt har det ingen indflydelse, men tager over hvis
et tændrør mangler.
Jeg har endnu ikke dissikeret en tændspole for at finde ud af hvordan
det helt præcis hænger sammen - Det kommer nok en dag.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : 2

Dato : 29-05-07 22:06

> [...]
>Jeg har endnu ikke dissikeret en tændspole for at finde ud af hvordan
>det helt præcis hænger sammen - Det kommer nok en dag.

Egentlig var mit spørgsmål bare i første omgang med hvorfor gnisten
bliver af hvis den ikke springer i tændrøret. Men det har du sådan set
forklaret længere oppe, men at primær spolen ikke når at lave gnist i
sekundær spole.

Med de dobbelte tændspoler kan jeg fint følge dig i teorien, og det
lyder meget godt. Men hvordan det gnistgab i spolen er i praksis, er
jeg ikke med på.

Jeg har dog en dobbelt tændspole fra en suzuki 25 hk påhængsmotor, den
vil jeg da godt sponsorerer til formålet. Den har en ledning ind, en
ledning ud som går til stel samt til jernstang igennem tændspolen, og
så er der 2 tændkabler ud. Hedder Nippondenso. Kan du bruge den, og
gøre teori til praksis?

Torben

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-05-07 22:23

On Tue, 29 May 2007 23:06:19 +0200, 2 <fuptilspam@yahoo.dk> wrote:

Hej Torben.

>Med de dobbelte tændspoler kan jeg fint følge dig i teorien, og det
>lyder meget godt. Men hvordan det gnistgab i spolen er i praksis, er
>jeg ikke med på.

Jeg er heller ikke 100% sikker på hvorledes det er lavet.
Det kræver en dissikering af en spole at finde den endelige
forklaring.

> [...]
>ledning ud som går til stel samt til jernstang igennem tændspolen, og
>så er der 2 tændkabler ud. Hedder Nippondenso. Kan du bruge den, og

For at være sikker på at det er umagen værd skal du lige måle mellem
primær og sekundær.
Der må ikke være forbindelse.
Måleområde 100Kohm eller mere.
Hvis den er lige som MC spolerne siger jeg "ja tak"

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : 2

Dato : 02-06-07 14:17

> [...]
>Der må ikke være forbindelse.
>Måleområde 100Kohm eller mere.
>Hvis den er lige som MC spolerne siger jeg "ja tak"

Jeg tog den dobbelte tændspole med til min "generator ven" idag.

Og i følge ham er princippet enkelt med en spole til 2 tændrør, og
hvis det ene tændrør dør, at det andet stadig virker.

Han mener at gnisten springer på begge tændrør i et kredsløb, og så
tænder tændspolen både på det tændrør som er i top, og på det som er i
bund, og igen når det andet er i top stadig på begge.. DVS tændspolen
og de 2 tændrør sidder i serie. Så hvis et tændrør bliver defekt,
springer gnisten stadig på det andet, fordi er forbindelse igennem
stel. Er I med på det, men den forklaring?

Jeg fik også målt og testet på den dobbelte tændspole primær spole
< 0,5 ohm sekundær spole 3,78 Kohm og primær til sekundær
uendelig stor modstand. Og den giver fine gnister prøvet via en
opladet 12 uF kondensator. Kan godt sende til dig Gruby?

Torben

Fra : Armand

Dato : 02-06-07 14:40

> [...]
> i et kredsløb, og så tænder tændspolen både på det tændrør som er i
> top, og på det som er i bund, og igen når det andet er i top stadig på

Lige en detalje!
Princippet kaldes "wasted spark" og går netop ud på at man spilder en gnist
på den cylinder der ikke står for at skulle forbrænde!
Men eftersom vi taler om firetaktere er det ikke "oppe hhv. nede" men
derimod når begge stempler er oppe, hvorunder det ene er sidst i
kompressionstakten, mens det andet er midt i udstødningstakten hvor gnisten
selvsagt er helt uskadelig "waste"!

Enhver firecylindret firetaktsmotor har krumtappen vredet så de to yderste
hhv. de to midterste stempler følger hinanden og det indbyrdes forskudt
180° - Sagt med andre ord: Det ene par er i top samtidig mens det andet er i
bund, og vice versa!
Siden Honda lancerede den firecylindrede rækkemotor til motorcykel i
slutningen af 60'erne, har wasted spark á to tændingskredsløb (læs:
platiner) med dobbelte tændspoler været almindeligt anvendt på
firecylindrede motorcykler, hvilket også er baggrunden til at jeg tidligere
kommneterede at dobbelte tændspoler (á ophug?) ikke er noget særsyn!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-06-07 17:25

On Sat, 02 Jun 2007 15:17:07 +0200, 2 <fuptilspam@yahoo.dk> wrote:

Hej Torben.

> [...]
>springer gnisten stadig på det andet, fordi er forbindelse igennem
>stel. Er I med på det, men den forklaring?

Ja, helt klart - Ingen problemer i det.
Tændrørene sidder i serie med stal som tilbageføringsvej.
Det har jef skrevet før i denne tråd - Det var ikke det der var
problemet.
Det åbne spørgsmål var følgende:
Når det nu virker som beskrevet med de to tændrør i serie hvorfor
kører motoren så videre på den ene cylinder når den modstående
tændhætte hives af?
Det kan kun virke hvis der er en i tændspolen indbygget returvej i
form af et gnistgab.
Alt det andet er klart.

Mht wasted spark, så er det urgammelt.
Min NSU MAX har det samme - Den er fra 1956.
Tidligere var det lidt problematisk, idet tændspolerne var så ringe at
det kneb med at følge med op i omdrejninger - Med moderne spoler der
nemr rækker til over 20.000 RPM er det ligegyldigt set fra et
elektrisk synspunkt.

> [...]
>uendelig stor modstand. Og den giver fine gnister prøvet via en
>opladet 12 uF kondensator. Kan godt sende til dig Gruby?

De tal virker ikke bekendt.
Hvis det er en CDI spole er de 0,5 Ohm OK, men er det en alm.
transistortænding skal den ligge omkring 4 Ohm - Sekundæren er normalt
mellem 10 og 15 KOhm
Testen med en kondensator kender jeg godt, men det kan kun teste
spolen "statisk".
Jeg benytter en pulsgenerator og en transistor til at teste tændspoler
med.
Der kan de så ligge på bordet og gnistre i dagevis, hvor jeg ændrer
spænding og skiftevis varmer dem med en heath gun og køler dem med
kuldespray

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : 2

Dato : 03-06-07 12:21

> [...]
>tændhætte hives af?
>Det kan kun virke hvis der er en i tændspolen indbygget returvej i

Ok spørgsmålet forstået helt, og ja det er et godt spørgsmål. Og
gnisten/strømmen skal jo tilbage til tændspolen. Men hvis en gnist
kan springe over 20 mm, kan den så mon springe "unormalt" inde i
selve spolen fra stel til sekundær spole?
Mener at nok sidder 2 tændrør i serie normalt, og et tændrør kan blive
defekt så er kredsløb stadig slutte, men ved at tage en tændrørshætte
af ændres princippet, men når gnist springer 20 mm kan gnisten vel
godt finde vej internt i spolen? Om det er sundt for tændspolen
vedvarende at gøre det eller er bygget til at kunne det ved jeg ikke.

> [...]
>Der kan de så ligge på bordet og gnistre i dagevis, hvor jeg ændrer
>spænding og skiftevis varmer dem med en heath gun og køler dem med

Har målt igen med andet multimeter og tallene er de samme som
angivet. Til tænding er der CDI, årstal på suzuki 25 HK påhængsmotor
ca 1980. Er der mon forskel på om tændspolen er til en 2 takt
påhængsmotor, eller en 4 takt MC?

Ja test med kondensator var kun for at se om tændspolen virker. Din
vedvarende test lyder bedre.
Kan jeg scanne et billede af tændspolen for at du kan se om du kan
bruge den til at få/finde klarhed om det evt indbyggede gnistgab?

Torben

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-06-07 13:16

On Sun, 03 Jun 2007 13:21:11 +0200, 2 <fuptilspam@yahoo.dk> wrote:

Hej Torben.

> [...]
>angivet. Til tænding er der CDI, årstal på suzuki 25 HK påhængsmotor
>ca 1980. Er der mon forskel på om tændspolen er til en 2 takt

Ja, der er stor forskel på om det er CDI eller "konventionel" tænding.
CDI var en overgang meget populært, men overlevede faktisk kun på
totaktere og visse 4 takt off-road maskiner.
Årsagen er formentlig at de fleste af den type motorer har
svinghjulsgenerator, hvor det er let at placere en vikling der giver
2-300 volt som benyttes til at lade kondensatoren i CDI'en op med.
Primæren på en CDI tændspole har en væsentlig lavere modstand end en
tilsvarende til en ikke CDI.
Tændspolen til en CDI er ikke på samme måde et energilager som en til
en ikke CDI, og kan derfor med rette bære betegnelsen
"tændingstransformer".

> [...]
>Kan jeg scanne et billede af tændspolen for at du kan se om du kan
>bruge den til at få/finde klarhed om det evt indbyggede gnistgab?

Jeg syntes vi skal spare dens liv når den nu virker.
Jeg har rimelig let ved at skaffe en defekt tændspole at lege med.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : 2

Dato : 06-06-07 08:18

>Jeg syntes vi skal spare dens liv når den nu virker.
>Jeg har rimelig let ved at skaffe en defekt tændspole at lege med.

OK men du må da godt skrive svaret engang når du har testet og fundet
det gnistgab i en tændspole....

Torben

Fra : 2

Dato : 29-05-07 22:50

> [...]
>En offentliggørelse deraf kunne jo medføre at andre ditto ejere melder ind
>om ekstra spoler hhv. ombytnings-seancer on-location

Ja tak for jeres alle gode svar.
Jeg har lavet flere målinger idag, for finde den/de specifikke fejl,
men indtil videre intet konkret.

MC er Honda mvx250F 2 takt 3 cyl V-motor hver cylinder har sin egen
tændspole, og der er 2 tændmoduler. hver tændspole har samme grund
(stel) ledning og så hver sin plus ledning.

Målinger
1 start med ledninger som orginalt. motor går ikke på venstre V
cylinder.
2 bytter plus kabler om mellem V og H tændspole samt tændkabler: Går
stadig ikke på V cyl. og en anelse ujævnt på H cyl men ikke ret
meget.
3 ud med tændrør ikke gnist i gab på V cyl, men der springer kraftig
gnist fra stel på tændrør til stel på motorblok. gnist ca 12-15 mm
blå, kun en anelse gnist i gab.
4 sådan gør gnisten også på H cyl og heller ikke de 3 gamle tændrør
springer gnisten i gab???
5 af med tændrørshætter fin kraftig blå gnist på ca 15 mm på både V
og H cyl. På H cyl med afstand på ca 7-10 mm er gnisten blå med gult
og tåget orange gnist, under eller over den afstand så fin blå gnist.
6 afstand over ca 15 mm springer der ingen gnist. Med afstand ca 12-15
mm springer der gnist begge steder, men ved at nærme sig med den ene
tændkabel mod stel undlades den anden gnist at springe ???

7 så byttes om på fælles grund ledning til tændspolerne på V og H så
gik motor kun på midt cylinder.
8 byttet om på tændrør H til V cyl og omvendt, så gik motoren på H cyl
også, og efter ca 10 sek kom V cyl også igang. Motoren gik jævnt i
ca 2-3 min på alle 3 cyl. Så gik V cyl ujævnt i ca 30 sek og satte
ud.

Og hertil nåede jeg, med de tiltider mystiske resultater. Dog har
H.tændrør ude givet gnister på ca 25 mm hen til stel, dog stadig fra
yderkappe på tændrør, og ikke rigtig i gab.

Så fejl kan vel være i dårlig tændspole/er, dårlig strøm til
tændspoler, delvis knækket ledning, dårlige nye tændrør, og så det
mystiske at gnist hellere springer fra gevind på tændrør til stel end
i gab?

Torben

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-05-07 23:17

On Tue, 29 May 2007 23:49:54 +0200, 2 <fuptilspam@yahoo.dk> wrote:

Hej Torben.

> [...]
>tændspoler, delvis knækket ledning, dårlige nye tændrør, og så det
>mystiske at gnist hellere springer fra gevind på tændrør til stel end

Du har en flok defekte tændrør
Byt til nye.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-07 06:30

On Wed, 30 May 2007 00:17:18 +0200, Steen Gruby wrote:

> Du har en flok defekte tændrør

En flok defekte, druknede NGK tændrør

> Byt til nye.

Nemlig-ja

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : 2

Dato : 30-05-07 09:14

>En flok defekte, druknede NGK tændrør

>Nemlig-ja

Tak for jeres diagnose, godt gættet at det var NGK tændrør! Det var
sandelig ikke lang levetid på dem NGK, for de er kun 3 uger gamle,
købt d. 5/5.

Dog de andre gamle tændrør som sad i og har virket i et år var også
NGK.

Skal nu finde et andet bedre og stabilt tændrørsmærke, for der er alt
for meget bøvl med NGK.

Hvilket tændrørsmærke er i høj kurs efter jeres mening?

Torben

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 30-05-07 10:30

2 skrev:

> [...]
> for meget bøvl med NGK.
>
> Hvilket tændrørsmærke er i høj kurs efter jeres mening?

DENSO...

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : 2

Dato : 30-05-07 19:52

>DENSO...

Tak. Det er åbenbart kun NGK tændrør som er lagervare i mit område i
den type jeg skal bruge, men NGK skal jeg aldrig have mere.
Og nogle andre mærker skal skaffes hjem, kan få Bosch tændrør på
mandag.
Skal forhøre Toyota imorgen med Denso, for de sælger Denso, men skal
undersøge imorgen om de kan få min type.

Iøvrigt nævnte en NGK forhandler at NGK og Denso bliver lavet på
samme fabrik. Så kan det jo være NGK er 3. sorterings tændrør.

Nå men vender tilbage, når jeg har fået nogle nye og bedre tændrør...

Torben

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 30-05-07 20:28

2 skrev:

> [...]
> samme fabrik. Så kan det jo være NGK er 3. sorterings tændrør.
>
> Nå men vender tilbage, når jeg har fået nogle nye og bedre tændrør...

psst
DiscTenik har dem vist
http://www.discteknik.dk/

Fra : Torben Scheel

Dato : 31-05-07 07:37

J.C.Kløve wrote:
> psst
> DiscTenik har dem vist
> http://www.discteknik.dk/

Er du nu sikker på at du ikke bryder fundatsen ved at henvise til en af
udbytterne der suger blod af vores MC-inficerede kroppe ved med gustent
overlæg at faldbyde carbonstumper, farvet plastik og densorør - altså
over din signatur?

--
vh
Torben - _alt_ sælges! (prisen bestemmer jeg)

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 31-05-07 10:05

Torben Scheel skrev:

> [...]
> udbytterne der suger blod af vores MC-inficerede kroppe ved med gustent
> overlæg at faldbyde carbonstumper, farvet plastik og densorør - altså

mjarghhhh - Jeg glemet min "disclaimer" -
Jeg har inget med bemeldte forhandler at skaffe, hverken økonomisk,
socialt, eller familiemæssigt, jeg ved end ikke hvem han er, eller hvor
han har bopæl, ej heller hvordan han ser ud, hvad han kører på, eller
har af præferencer, dette omfattende såvel motorcykkelmæssige, som
seksuelle præferencer.

Fra : 2

Dato : 31-05-07 21:59

On Wed, 30 May 2007 21:27:33 +0200, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:

>psst
>DiscTenik har dem vist
>http://www.discteknik.dk/

Tak for tipset. Synd at du skal høre for meget andet når du er flink
at give et link videre.

Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-06-07 08:42

2 wrote:

> Tak for tipset. Synd at du skal høre for meget andet når du er flink
> at give et link videre.

Det var en joke. Kig igen - det slutter en en ironismiley, netop pga.
den debat det giver når Flemming fortæller at han kan skaffe det ene
eller det andet.

Ovenstående mener jeg - se - ingen ironismiley.

--
vh
Torben

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 01-06-07 09:11

Torben Scheel skrev:

> [...]
> eller det andet.
>
> Ovenstående mener jeg - se - ingen ironismiley.

Og læst og besvaret i samme ånd

Så alt i orden "2"

- Og tak for hjælpen med pedal-links forleden Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-06-07 10:07

J.C.Kløve wrote:

> Og læst og besvaret i samme ånd

Nemlig - men man skal sgis'me (sgi'sme?) passe på med ironi på usenet..

> Så alt i orden "2"
>
> - Og tak for hjælpen med pedal-links forleden Torben

Væltebekomme

--
vh
Torben

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-05-07 21:46

On Wed, 30 May 2007 10:14:16 +0200, 2 <fuptilspam@yahoo.dk> wrote:

Hej Torben.

>Tak for jeres diagnose, godt gættet at det var NGK tændrør! Det var
>sandelig ikke lang levetid på dem NGK, for de er kun 3 uger gamle,
>købt d. 5/5.

Sæl' tak ,-)

Ikke for at opfordre til klamphuggeri, men her er noget jeg har lært
at en gammel landbrugsmaskinesmed.

Jeg har nogle gange givet gamle tændrør nyt liv.
Du ved - Søndag eftermiddag og ingen mulighed for at skaffe nyt lige
nu.
Jeg spænder tøndrøret op i skruestikken, på sekskanten, med gevindet
opad.
Så fatter jeg en gasflamme og varmer spidsen af tændrøret op, så meget
at elektroderne begynder at antage en svagt mørkerød farve, og så får
det en ordentlig omgang stålbørste.
Det plejer at brænde koksresterne i røret af så det kan fungere igen.
Og ja, jeg har også benyttet det på Duc'en ved en enkelt lejlighed
hvor jeg havde druknet den godt og grundigt

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : 2

Dato : 31-05-07 22:11

>Ikke for at opfordre til klamphuggeri, men her er noget jeg har lært
>at en gammel landbrugsmaskinesmed.

Gode tips er da kærkomne

> [...]
>Og ja, jeg har også benyttet det på Duc'en ved en enkelt lejlighed
>hvor jeg havde druknet den godt og grundigt

Det fik jeg prøvet idag, på 2*3 tændrør jo de meget svage tændrør,
hvor jeg før næsten skulle se gnisten med lup, er nu blevet ca
dobbelt så god. Men gnisten er stadig meget lille i gnistgab og så
god kraftig på ca 15 mm fra tændrør stel til motor stel.
Prøver en gang til imorgen.

Og så venter med mere præcis test med nye tændrør som forhåbentlig
kommer på mandag.

Hvad sker der da med druknede tændrør. Er grå/sort overflade
elektrisk ledende bare fordi det sidder på NGK tændrør. For en sort
brændt overflade på fx et relæ på kontakterne kan også lave en sort
hinde, og den isolerer jo strømmen meget godt. Hvorfor gør den så ikke
lige på/i NGK tændrør?

Torben

Fra : 2

Dato : 06-06-07 08:42

On Wed, 30 May 2007 22:46:03 +0200, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:

>On Wed, 30 May 2007 10:14:16 +0200, 2 <fuptilspam@yahoo.dk> wrote:
>
>Hej Torben.

>Sæl' tak ,-)

Så nu fik jeg fat i nye Boch tændrør svarende til til de NGK type der
står angivet i manual.
Og ak hvor honda starter fint, helt jævn motorgang. Så ud på længere
køretur, hurtig acc. og motoren fint.
Glæden varer dog kort efter 65 km, sætter V cyl ud. Nå men kører
videre, til mit gøremål, og igen efter yderligere 20 km sætter en
cyl ud endnu, så motor kun gå på 1 cyl. Holder dog liv i motoren og
sætter næsen direkte hjemad.
Efter 18 km på 1 cyl "tænker" et tændrør OK han stopper alligevel
ikke så jeg kan ligeså godt gå igang med at gniste igen. Så kom
motoren til at gå på 2 cyl igen. Efter igen 5 km kom sandelig også
den 3 cyl med igen, kun 1 km før jeg var hjemme. I tomgang går
motoren dårligt men nogenlunde, halter især på V cyl.

V tændrør vådt og lidt sort
H tændrør tørt sort med belægning
Midt tændrør tørt sort/mørkegrå rimelig gnist og tæt på perfekt
gnist

V + H kommer med lidt svag gnist nede i tændrøret, men de vil helst
slå gnist fra gevind stel til motor stel.

Er det forkerte tændrør i varmetal, selvom det er dem som angivet i
manual?

For de andre tændrør som sad i oprindeligt er en anden type, men som
honda har kørt fint med et helt år og forbrændt rent og godt.

Torben

Fra : Rasmus og Ditte

Dato : 27-05-07 10:40

> Hvordan kan det så forekomme at en god gnist bliver til en lille
> bitte svag gnist på ca 5-7 sek?
> Har I garvede gutter et muligt svar på det?

En mulighed er dine tændspoler.
De kan godt være gode nok når de er kolde og så miste gennemgang eller få
ændret modstand når de bliver varme.
Da du byttede rundt på dem,er du så sikker på at du ikke flyttede fejlen til
en anden cylinder?
Jeg havde en lignende fejl på min zx9 og det blev først løst da jeg fik fat
i nye spoler fra Ebay.
Mvh
Rasmus H Husky 610 Nightriderstyle (som er godt brugt efter en hel
eftermiddag på Slangerup crossbane igår...)

Fra : 2

Dato : 28-05-07 11:21

On Sun, 27 May 2007 11:39:53 +0200, "Rasmus og Ditte" <ditras@mail.dk>
wrote:

>En mulighed er dine tændspoler.
>De kan godt være gode nok når de er kolde og så miste gennemgang eller få
>ændret modstand når de bliver varme.

Det er muligt, ja. Havde ellers en elektronik lærer som havde
holdning, en spole virker indtil den ikke virker mere. Men det var
måske kun støjspoler til elektronik han tænkte på, og ikke
tændspoler, hvor en gnist jo kan springe flere veje.

>Da du byttede rundt på dem,er du så sikker på at du ikke flyttede fejlen til
>en anden cylinder?

Jeg flyttede ledningerne mellem de 2 tændspoler, og så var der fin
gnist på begge. Så troede jo det bare var en kabelsko som havde fået
en overflade hinde, og så forsvandt ved at afmonterer og monterer
igen. Og når der var fin gnist på begge troede jeg fejlen var løst,
men når fejlen kun opstår efter ca 5-7 sek med motor igang.
Så jeg er ikke sikker på om fejlen blev flyttet med, eller ej. men må
jo så lave flere tests.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 27-05-07 16:40

Hej Torben

Hvilken Honda er det?

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '78, NX650 '90

Fra : 2

Dato : 28-05-07 11:11

On Sun, 27 May 2007 17:39:39 +0200, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

>Hej Torben
>
>Hvilken Honda er det?

Hej det er en Honda mvx250f. Den har ellers den mest imponerende
gnist jeg har set på en MC pt. Og den starter også 1.gang.
Men det kan da være en tændspole bliver træt efterhånden? Tændspole
hedder CS82-TR1

Torben

Fra : B & O

Dato : 28-05-07 17:17

Imponerende svar fra jer alle. Jeg tager sgu hatten af for jeres
hjælpsomhed.
Fortsæt endelig den den enestående service som gruppen og folkene her byder.

--
Hilsen Ove CBR XX

Fra : Armand

Dato : 28-05-07 21:35

"B & O" <ofh@email.dk> skrev i en meddelelse
> Imponerende svar fra jer alle. Jeg tager sgu hatten af for jeres
> hjælpsomhed.
> Fortsæt endelig den den enestående service som gruppen og folkene her
> byder.

Tak!

Det er sq fint ligefrem at blive rost fra sidelinien

--
Armand.