oz9zi@gruby.dk
Fra : Stig Brun

Dato : 26-05-07 09:46

Hej Steen

Jeg har læst din "restaurerings-beretning" om den gamle Max med interesse,
da det osse var min første mc. En hammerlakeret blå sag vistnok fra 1955, og
når jeg læser din historie kan jeg mærke glæden fra dengang, da det virkelig
var spændende for en ung mand, der kun havde kørt Tomos før, at få en
ramponeret motorcykel. Det har nok været i 1973, hvor jeg gik og ventede
på at blive 18 år.
Den lokale motorcykelforhandler (gamle Bruun-Larsen i Odense) ville ikke
have noget med maskinen at gøre, han foreslog mig at køre den i havnen og
købe en ny maskine hos ham i stedet, så jeg måtte gå i gang selv.
Uden at vide hvad jeg lavede fik jeg strammet op på koblingen (igen og igen)
skiftet topstykket og hældt noget alt for tyk olie i støddæmperne foran.
Synet blev den dog. Jeg lånte værktøjet til at demontere dæmperne med hos en
lokal motorcykelophugger og kopierede det ved at file i noget standardvare
tyndpladerør. Det var godt, for de skulle olieres tit.

Mens jeg læste din historie kunne jeg lugte olien, der altid flød over de
varme dele, fordi jeg glemte at fylde efter i "nystoppet" tilstand, jeg
kunne mærke vibrationerne der altid fik den sidste del af bagskærmen til at
falde af, og jeg kunne se det laderelæ jeg altid havde problemer med.
Sidstnævnte holdt mig i konstant forbindelse med et autoelektrisk værksted,
hvor jeg senere kom i lære - men det er en anden historie....

Efter siden af have kørt mZpjæt 150, Jawa 350, og en meget tidlig Honda 250
har jeg ikke kørt 2-hjuler i 30 år, men i går hentede jeg en en kinesisk
kæmpesnegl (Lafan 150T-5) der gerne skulle bringe mig på arbejde (bykørsel)
det meste af året

Din beretning gjorde mig lige 18 år igen for en stund, tak for det, og keep
up the good work.

*·.¸_¸.·'¨¨)
¸.·'
(_¸.·'¨¨ > Per <´´´´´´´´´´
Odense

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-05-07 23:28

On Sat, 26 May 2007 10:46:06 +0200, "Stig Brun" <nospam@nospam.dk>
wrote:

Hej Stig.

Tak for roserne.

> [...]
>var spændende for en ung mand, der kun havde kørt Tomos før, at få en
>ramponeret motorcykel. Det har nok været i 1973, hvor jeg gik og ventede

Jeg fik min MAX i 1964, godt et halvt år før jeg fyldte 18.
Motoren var defekt, og det tog mig lidt tid at få den repareret, men
fra da af var det sørme svært at lade den stå når der nu var en
nummerplade på den
Det tog man ikke så alvorligt den gang, selv om alle så det, også den
lokale representant for ordensmagten.
Han åndede lettet op, "Åh - Enedlig", da jeg stillede på
politistationen på min 18 års fødselsdag med en bestået køreprøve og
anmodede om et kørekort.

> [...]
>lokal motorcykelophugger og kopierede det ved at file i noget standardvare
>tyndpladerør. Det var godt, for de skulle olieres tit.

Dengang jeg startede som hobbymekaniker var det ikke så meget et
spørgsmål om værksteder, mere manglen på penge.
Jeg har aldrig været på et værksted med en MC dengang, og i min "nye"
MC tilværelse er det ikke sket siden jeg byggede mit skrueskur i år
2000.
Dengang ejede jeg ikke saltet til et æg - Det var der ingen lærlinge
der gjorde, så altså, fat værktøjet eller køb en busbillet.
Jeg har haft den MAX motor splittet ad flere gange end jeg bryder mig
om at tænke på, så det sidder nærmest i fingrene.
Jeg har aldrig set støddæmperne tabe olie med mindre pakningen er
defekt, og det er først nu hvor cyklen er totalrenoveret at
støddæmperne er renoveret - Olien var som vand og stank som en
mødding.
Affjedringen på MAX'en virker perfekt, og er faktisk langt bedre end
forventet.
En af mine kumpaner har fremstillet værktøjet til at pille
støddæmperne ud med.
Det er bedre end det originale, og tåler let den rå vold der skal
bruges for at få dem ud, selv når de er groet fast, hvilket de gør
efter kort tid.

> [...]
>Sidstnævnte holdt mig i konstant forbindelse med et autoelektrisk værksted,
>hvor jeg senere kom i lære - men det er en anden historie....

Ja, den med oliechecket er en klasikker, som jeg selv faldt næsegrus i
da jeg startede cyklen til prøveturen.
Oliestriben på vejen er næsten væk nu
Det med bagskærmen har jeg aldrig haft problemer med, kun hørt om.
Laderelæet kan være lidt svært at justere, og der er som sådan ingen
grund til at bøvle mere med det.
Der fås færdige elektroniske laderelæer til formålet, og hvis man
syntes det er sjovt kan man bygge et selv af en LM7806 og et par
dioder.
Jeg har nu en ond plan om at bygge den om til vekselstrøm og 12 volt.
Det kan vist gøres så det ikke kan ses selv om sidedækslet er pillet
af

> [...]
>kæmpesnegl (Lafan 150T-5) der gerne skulle bringe mig på arbejde (bykørsel)

Se, det var netop situationen for 40 år siden.
Ville vi have et motorisert transportmiddel så hed det MC.
Det kunne lige lade sig gøre at anskaffe den, betale vægtafgift,
lovpligtig forsikring, olie og nogle gange benzin, men service måtte
man selv udføre - Det var der simpelthen ikke plads til i budgettet.
En ny MC var en by i Rusland
Det kom der en hel del gode hobbymekanikere ud af
Da jeg selv fik råd til bil røg MC'en - Ikke fordi jeg ikke gerne
havde beholdt den, men den passede ikke ind i min tilværelse med
familie, børn, uddannelse og et krævende job.
Og så lige tabet af barndomsvennen på MC, der var dråben der fik
bægeret til at flyde over - MC'en måtte ud
Da mine forpligtelser over for familien tog af kom MC atter på tale,
og jeg kører nu på 10' år i min nye MC tilværelse.
I samtlige 10 år har jeg haft fornøjelse af denne NG - Den er blevet
min EPO og (sig det ikke højt) til tider inspiration.
Jeg er ikke sikker på at dit valg af "Kinøjsermaskine" efterlader dig
uden skrammer, men har du stadig et "skruegen" kan du formentlig holde
den kørende - Hvis det blot er for at se om MC drømmen stadig bærer er
det lige gyldigt - Så ryger den formentlig ud til fordel for
drømmemaskinen inden de store problemer melder sig

>Din beretning gjorde mig lige 18 år igen for en stund, tak for det, og keep
>up the good work.

Det er muligt at embalagen er blevet lidt ramponeret, men jeg kan
garantere dig at inden i er det stadig et ungt hjerte der banker.
Som en af mine venner en gang sagde: "Du er den eneste der ikke har
opdaget at du ikke er 18 år mere".
Det tager jeg som et kæmpe kompliment,
Voksne er børn der har glemt at lege, jeg nægter at give op, og leger
stadig.
Det er ikke sjovt at lege alene, og det bliver sværere og sværere at
finde "legekammarater" på min egen alder, men jeg har været så heldig
at finde legekammerater - Godt nok er jeg gået fra at være flokkens
Benjamin til at være den med flest rynker, men pyt, så længe det er
sjovt og de andre kan holde mig ud går det nok.
Jeg har ikke tænkt mig at starte på peddigrør foreløbigt, så mit
sidste projekt har forhåbentlig ikke set dagens lys endnu

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo