skibshund?
Fra : Battlefield's

Dato : 26-05-07 15:02

Hej
Familien i Norge overvejer at købe en hund. Men da de befinder sig meget af
tiden på deres lystbåd skal det være en hund, der egner sig til skibshund.
Hvilken race kan anbefales?
Faktisk var vi selv på lystbådehavnen i dag og her så vi en lille Jack
Russel Terrier, der vogtede sin båd alt imens den logrede med halen
En sådan var måske en mulighed?
Hilsen Vibeke

Fra : Ole Axelsen

Dato : 26-05-07 17:05

Battlefield's wrote:
> [...]
> Faktisk var vi selv på lystbådehavnen i dag og her så vi en lille Jack
> Russel Terrier, der vogtede sin båd alt imens den logrede med halen

Alt efter skibets størrelse og adgangsforhold skal man selvfølgelig vælge en
hund man kan være sikker på kan komme ombord. Vi så sidste år i en havn,
nogen der baksede med en lettere overvægtig Labrador, for at få den ud på en
motorbåd. Vi fandt siden ud af, at de var på besøg på båden, så hunden var
selvfølgelig ikke vant til det.
Da vi selv fik hund havde vi pladsen på vores båd meget i tankerne, så bl.a.
derfor faldt valget på Dansk/Svensk gårdhund.
Hun springer glad omkring på hele skibet, dog går hun under dæk, hvis det
gynger lidt for meget.

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Battlefield's

Dato : 26-05-07 17:18

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@stenstrupmail.dk-k> skrev i en meddelelse
> [...]
> derfor faldt valget på Dansk/Svensk gårdhund.
> Hun springer glad omkring på hele skibet, dog går hun under dæk, hvis det

Hej Ole
Tak for svaret.
Er I ikke bange for at hunden kan falde ud?
Hvad gør I for at forhindre det?
Familiens båd i Norge er en MEGET stort sejlbåd, så selv en Labrador ville
være en mulighed, jeg tror bare de er mere til en mindre hund.
Hilsen Vibeke, der slet ikke er misundelig.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 26-05-07 20:45

Battlefield's wrote:
> [...]
>
> Hej Ole
> Tak for svaret.
> Er I ikke bange for at hunden kan falde ud?

Hunden er ikke nogen rigtig vandhund, så den hopper ikke i med vilje. Vi har
monteret net i begge sider, på søgelænderet. For en sikkerheds skyld har
hunden også redningsvest på når vi sejler.

Fra : dpl

Dato : 27-05-07 20:37

Battlefield's skrev:

> [...]
> være en mulighed, jeg tror bare de er mere til en mindre hund.
> Hilsen Vibeke, der slet ikke er misundelig.

Hejsa
Min familie har sejlet rigtigt meget, og vi har set masser af bådshunde
rundt omkring. Faktisk har jeg set alt fra dværggravhunde til
hønsehunde, så jeg tror langt de fleste hunde vil kunne lære livet
ombord uden de store problemer.

De falder utroligt sjældent overbord, men hvis der er tale om en rigtig
stor sejlbåd, skal den sikkert også på ture langt til havs, og så vil
jeg helt sikkert anbefale en redningsvest, så der er god tid til at lede
efter hunden, og den er lettere at se i vandet, skulle uheldet være ude.
Men det kan en god skibsproviant sikkert fortælle dem alt om.
Hilsen Dorthe
(- der da godt kunne være lidt misundelig... men tror ikke vores skt.
bernhard ville være så interesseret )

Fra : Kim

Dato : 07-06-07 13:35

"Battlefield's" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Faktisk var vi selv på lystbådehavnen i dag og her så vi en lille Jack
> Russel Terrier, der vogtede sin båd alt imens den logrede med halen

Hej Vibeke
Der kan da kun en hund i sådan et tilfælde, nemlig en Schipperke som er en
rigtig bådhund.
Den er belgisk, og tro mig for belgierne er det noget nærmest en
nationalhund, ihvertfald har den stoer betydning for deres selvforståelse.
Jeg har en og det er simpelt hen verdens mindste brugshund den tror
nemlig selv den er meget større.

Hilsen Kim

Fra : Battlefield's

Dato : 07-06-07 13:17

"Kim" <***@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nationalhund, ihvertfald har den stoer betydning for deres selvforståelse.
> Jeg har en og det er simpelt hen verdens mindste brugshund den tror

Hej Kim

jamen det har du da helt ret i, men jeg tror desværre familien i Norge er
mere stemt for en lidt større hund.
Men jeg vil da give dem ideen videre.
Hilsen Vibeke