børnemad
Fra : Niller

Dato : 27-05-07 12:05

Hej.
Vi har en datter på 2½ år. Hun er sund og rask og ikke undervægtig. Hun
spiser til alle måltider og mellemmåltider, men kød spiser hun aldrig selv
om det altid er på hendes tallerken. Hun spiser meget grønt og frugt og
drikker meget mælk. Spørgsmålet er om hun kan risikere at komme i protein
mangel, eller om der er nok med protein i mælk og grønt (vi spiser ikke
bønner, men det kunne vi slf overveje at begynde på!).
En anden ting jeg har tænkt over er om det mon er nødvendigt at give barnet
vitamintilskud?
Tak

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 27-05-07 12:11

Niller skrev:
> [...]
> spiser til alle måltider og mellemmåltider, men kød spiser hun aldrig selv

Hvad mener du så med kød, indbefatter det også makrel i tomat,
leverpostej og den slags? Opfatter du kylling som kød?

Venlig hilsen Dikte

Fra : Niller

Dato : 27-05-07 12:34

> Hvad mener du så med kød, indbefatter det også makrel i tomat, leverpostej
> og den slags? Opfatter du kylling som kød?
>
> Venlig hilsen Dikte

Ja jeg opfatter kød som værende alt organisk stammende fra dyr (fra
elefanter ned til og med snegle), dvs også indbefattet kylling, leverpostej
og makrel.
Og nej hun spiser ikke makrel, leverpostej eller kylling. Hun elsker dog
fiskefrikadeller så det får vi en gang om ugen.
Hilsen Nils

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 29-05-07 15:03

Niller wrote:

> [...]
> Og nej hun spiser ikke makrel, leverpostej eller kylling. Hun elsker
> dog fiskefrikadeller så det får vi en gang om ugen.

Din datter er med andre ord (næsten) rendyrket vegetar. Det er der ikke som
udgangspunkt noget problem i, men udover proteiner er der visse sporstoffer
og aminosyrer det kan være vanskeligt at få, hvis man helt holder sig fra
kødprodukter.

Jeg vil anbefale at søge lidt på nogle hjemmesider for vegetarer - de har
alle den samme udfordring. Den korte version er: Bønner, ærter og andre
bælgfrugter er gode til at dække blandt andet proteinbehovet. Det samme er
nødder, der desuden giver det fedt hun ellers nemt kan komme til at mangle.
Samt de sporstoffer jeg nævnte ovenfor. Det er dog ikke helt ligegyldigt
hvilke nødder.

Og husk så: Så længe ungen er sund og glad og fuld af krudt, er der ingen
grund til bekymring. Men derfor skader det jo ikke at være lidt ekstra
opmærksom.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen