Websider kan kun ses vha. Internet Explore~
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 26-05-07 21:25

Det forekommer mig, at jeg i den senere tid stedse hyppigere møder
netsteder, der nægter at 'fungere' under andet end Windows/Internet
Explorer!!

Det seneste eksemplar af slagsen er min 'kommunale side':

http://www.haderslev.dk

, som inden 'reformen' virkede fint i alle mine forskellige browsere. Nu
viser den 'fejl 404' i alt andet end Internet Explorer!

Et andet eks. er DRs debatfora under:

http://www.dr.dk/Debat/index.htm

, hvor siderne ofte vises 'tomme' i Netscape 7 og 8 (ifm. Windows XP).

Hvad er mon årsagen til denne manglende fleksibilitet - og har offentlige
myndigheder mv. ikke en forpligtelse til at gøre deres 'netprodukter'
kompatible med gængse styresystemer/browsere???
--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-05-07 21:34

Den 26-05-07 22.25 skrev Hans Henrik Hansen følgende:

> http://www.haderslev.dk
>
> , som inden 'reformen' virkede fint i alle mine forskellige browsere. Nu
> viser den 'fejl 404' i alt andet end Internet Explorer!

Måske det er et lokalt problem hos dig? Siden virker fint her.

> Et andet eks. er DRs debatfora under:
>
> http://www.dr.dk/Debat/index.htm

Ser umiddelbart også ok ud her.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis kabaler og bridge.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-05-07 22:20

Kim Ludvigsen wrote:

> Måske det er et lokalt problem hos dig? Siden virker fint her.

Jeg kan se siden i IE 6 og 7, men hverken i FF eller Op - linket bliver
ændret til http://www.haderslev.dk/&IE=0

> Ser umiddelbart også ok ud her.

Ser også OK ud her over hele linjen

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 26-05-07 22:37

Erik Ginnerskov wrote:

> Kim Ludvigsen wrote:
> Jeg kan se siden i IE 6 og 7, men hverken i FF eller Op - linket bliver
> ændret til http://www.haderslev.dk/&IE=0

Ja, netop - men sidste år (inden kommunesammenlægningen!) virkede det i alle
(mine) browsere! Der må da være en eller anden (simpel?) forklaring på, at
det nu kun kan ses i IE - den kunne være rar at ha', inden jeg i næste uge
skal i kødet på den kommunale webmaster! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 26-05-07 22:39

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev :

>Jeg kan se siden i IE 6 og 7, men hverken i FF eller Op - linket bliver
>ændret til http://www.haderslev.dk/&IE=0

Uden helt, at kunne gennemskue scriptet, men det er sikkert
p.gr.a

<script type="text/javascript">
if (navigator.userAgent.indexOf('MSIE') > -1)
{
//   alert ('IE')
}
else
{
location.href = location.href+'&IE=0'
}
</script>

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 26-05-07 22:55

Kerim Ellentoft wrote:
> [...]
> p.gr.a
>
> <script type="text/javascript">
> if (navigator.userAgent.indexOf('MSIE') > -1)

Ja, det lyder overbevisende, især "location.href = location.href+'&IE=0'",
der jo svarer den 'modificerede' url: http://www.haderslev.dk/&IE=0

Tak for tippet - nu skal han få, den webmaster! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-07 11:15

> Ja, det lyder overbevisende, især "location.href = location.href+'&IE=0'",
> der jo svarer den 'modificerede' url: http://www.haderslev.dk/&IE=0

Hvorfor er der en vandret scrollbar.

--

Med Venlig Hilsen

Kimila.

Fra : jopa

Dato : 27-05-07 12:09

"Hans Henrik Hansen" <h2vhspam@webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Tak for tippet - nu skal han få, den webmaster! :)

Borgmesteren er medlem af min cykelklub, så jeg skal nok tage fat i ham
næste gang

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 28-05-07 23:09

jopa wrote:
> Borgmesteren er medlem af min cykelklub, så jeg skal nok tage fat i ham
> næste gang

Det lyder godt - men iøvrigt er miraklernes tid endnu ikke forbi: 28. ds fik
jeg flg. melding fra den kommunale webmaster:

"Der har været en fejl på haderslev.dk, som blev rettet i går ved middagstid
af vores leverandør"

- altså fejlretning *pinsedag*! Herefter kan siden (atter) ses i alle
('gængse') browsere; fejlretningen fandt således sted inden for ~14 timer
efter, at jeg havde beskrevet fejlen her - så jeg vil gætte på, at
kommunens leverandør enten må være synsk {eller læse ivrigt med i disse
spalter!? :)}

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-05-07 23:10

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote in

> [...]
> efter, at jeg havde beskrevet fejlen her - så jeg vil gætte på, at
> kommunens leverandør enten må være synsk {eller læse ivrigt med i disse

Eller også, mest sandsynligt, så laver de aktiv fejlretning og retter selv
de fejl de laver, allerhelst før kunden opdager der er noget galt.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 29-05-07 08:53

Henrik Stidsen wrote:
> Eller også, mest sandsynligt, så laver de aktiv fejlretning og retter selv
> de fejl de laver, allerhelst før kunden opdager der er noget galt.

Tjaeh - det kan man jo (vælge at) tro! :)

Det må dog noteres, at den tilstand, jeg i lørdags beskrev, havde eksisteret
i flere uger: Jeg gik faktisk og troede, at sitet var længerevarende 'nede'
- da jeg ved et tilfælde lørdag formiddag så en bibliotekar sidde med siden
åben!

Men selvfølgelig: Ved pinsetide fejrer vi jo Helligåndens ankomst til det
jordiske! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-05-07 23:04

> Tjaeh - det kan man jo (vælge at) tro! :)

Nu er "proaktiv" fejlretning det jeg bruger min arbejdstid på lige for
tiden - og det er netop med et CMS - så jeg ved det sker i nogen firmaer.
Om det gør hos lige præcis dem der har leveret det omtalte system ved jeg
ikke - men det er sandsynligt.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-05-07 04:20

Hans Henrik Hansen wrote:

> Det lyder godt - men iøvrigt er miraklernes tid endnu ikke forbi: 28.
> ds fik jeg flg. melding fra den kommunale webmaster:

Så magler de bare at rette den breddedefinition, der sætter en vandret
scrollbar, selv om browservinduet er 1280px bredt. I 1024px bredde burde der
ikke være scrollbar at dømme efter synligt sideindhold, som er 942px.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-05-07 23:27

Den 26-05-07 23.19 skrev Erik Ginnerskov følgende:

> Jeg kan se siden i IE 6 og 7, men hverken i FF eller Op - linket bliver
> ændret til http://www.haderslev.dk/&IE=0

Underligt ... Nå, jeg kan se af Jens' og Kerims indlæg, at siden bruger
et JavaScript-baseret browsersnif. Jeg havde tidligere i dag slået
JavaScript fra og glemt at slå det til igen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Avancerede søgemuligheder i mails med Thunderbird.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 26-05-07 22:34

Kim Ludvigsen skrev:

> Måske det er et lokalt problem hos dig? Siden virker fint her.

LKI Hall of Shame alert: Jeg får også en 404-fejl
på haderslev.dk med FF2, med følgende uri i adresselinjen:
http://www.haderslev.dk/&IE=0
haderslev.dk/ går derimod fint i IE7.

Er det noget serverside browserdetektion?

> Ser umiddelbart også ok ud her.
Ditto her.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-05-07 23:06

Jørgen Farum Jensen skrev:

> LKI Hall of Shame alert: Jeg får også en 404-fejl
> på haderslev.dk med FF2, med følgende uri i adresselinjen:
> http://www.haderslev.dk/&IE=0

Det er en javascriptbaseret omdirigering der er sat forkert op.

Der burde henvises til http://www.haderslev.dk/?IE=0 - som virker
fint. Kobler man javascript fra, virker siden dog også fint, der
mangler blot menuen i toppen.

> Er det noget serverside browserdetektion?

Nej - det er klientbaseret. Følgende script står bag fejlen:

[...]

Scriptet er lavet således at det tilføjer "&IE=0" til adressen hvis
browseridentifikationsstrengen ikke indeholder MSIE. Det går fint
hvis der i forvejen er en querystring (som fx på
<http://www.haderslev.dk/index.asp?id=526>), men det går galt i
alle andre tilfælde. At scriptet så kun findes på forsiden - og
ikke på de mange index.asp?id=xxx-sider hvor det kunne have
fungeret er så lettere tragikomisk. Men det er omvendt også meget
godt, eftersom scriptet ville give forlængede svartider til ikke-
IE-brugere - eftersom en side der berøres af scriptet skal loades
to gange.

Det er vist en ommer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-05-07 01:33

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Det er en javascriptbaseret ...

Nå, der er du? Der er ellers gået rygter om at du er
flyttet.

--
Allan Vebel
Støt LKI-projektet: http://lki.dk/medlem.php

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-05-07 17:15

Allan Vebel skrev:

> Nå, der er du? Der er ellers gået rygter om at du er
> flyttet.

Det er jeg i en vis forstand også. Ikke fysisk (desværre), men jeg
"kom til" at kigge lidt på wikipedia - og det gik altså ud over mit
aktivitetsniveau på usenet.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-05-07 19:55

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> »Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til
> at tro, at de har vundet. Men i virkeligheden har de tabt.«

Tabt eller ej, jeg fortsætter nu med at sætte kommaer sådan, som min
dansklærer lærte mig for 45 år siden. Så kan de sprogspassere, der ikke kan
finde ud af at kommatere rigtigt, hygge sig med deres rodede tegnsætning,
som ikke giver nogen mening.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk