undermenu driller, men kan det løses?
Fra : tidemann

Dato : 26-05-07 12:50

Jeg er lidt i tvivl om, om det er den rette gruppe?

Jeg er i gang med at sætte en shop op her:
http://www.mettemia.dk/openosc/index.php
og har installeret en anden menu end den originale!
http://www.oscommerce.com/community/contributions,4228/category,all/search,menu

Den virker sådan set fint, bortset fra at undermenuen svæver forskellige steder, alt efter
browser-vinduets højde.

Ham jeg laver siden for, har en wide-screen skærm på 1280x800 og min egen kører med 1280x1028.
Det ser _meget_ sjusket ud på min skærm nu, jeg har tilpasset den efter hans!!

Selve opsætningen beskrives sådan
// Set the three numerical values below to adjust the offset of submenus in
// horizontal drop-down and vertical fly-out menus. Values adjust the following (in order)
// Top Offset: # of pixels from top border of previous menu the submenu appears
// Right Offset: # of pixels from right border of previous menu the submenu appears
// Left Offset: # of pixels from left border of previous menu the submenu appears
// if the submenu pops to left (i.e. if window border is reached). Negative values are allowed.
$menu_layer_offset = array (-80,170,0);

men hvordan pokker kan jeg tage højde for det broblem?

Hvis den skal passe til min skærm skal den være sådan
$menu_layer_offset = array (-170,170,0);

eller er det i nogle af de js scriptfiler der hører til, at det kan rettes?

--
Mvh Marianne
design af: www.dhejne.dk - www.ragdollys-cat-link.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 26-05-07 18:47

tidemann wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
..
> [...]
> $menu_layer_offset = array (-170,170,0);
>
> eller er det i nogle af de js scriptfiler der hører til, at det kan rettes?

oscommerse er tilsyneladende noget open source, og har så vidt jeg kan se et tilhørende forum -
måske var det en idé, at lede lidt der - måske stille spørgsmålet til de mennesker der har
kreeret tingen..?

Alt andet lige, er det forkert at skulle tilpasse en side til en given skærmstørrelse.
I IE7, hænger undermenuerne for langt nede, og hvis jeg forstår den tekst du har angivet her
rigtigt, ville jeg prøve med noget i stil med ( 20, 5, 5), altså 20 pixels under den forrige
menu, 5 pixel til højre for den, eller hvis der ikke er plads, 5 pixels til venstre for den
venstre kant af den foregående menu.

Men jo - problemet kan være være hvorsomhelst...

Birger

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : tidemann

Dato : 27-05-07 02:30

Birger Sørensen wrote:
> [...]
> et tilhørende forum - måske var det en idé, at lede lidt der - måske
> stille spørgsmålet til de mennesker der har kreeret tingen..?

Det har jeg også gjort, uden held

> Alt andet lige, er det forkert at skulle tilpasse en side til en given
> skærmstørrelse.

Det var heller ikke meningen!
Mit største problem er, (har jeg i mellemtiden tænkt på) at siden er lavet til at skulle være
centreret, altså med negative marginer. Og så er det ikke nemt at beregen x og y.

> I IE7, hænger undermenuerne for langt nede,

Den hænger vist 10px eller så, ud fra ham der har den widescreen-skærm.
Jeg har kun en IE7 Standalone, til at teste i, og der ser min fin ud hvis jeg laver mit vindue i den
størrelse!!

> [...]
> 5), altså 20 pixels under den forrige menu, 5 pixel til højre for den,
> eller hvis der ikke er plads, 5 pixels til venstre for den venstre kant

Ja det var mere logisk, så jeg må nok finde en anden menu.

> Men jo - problemet kan være være hvorsomhelst...

Tror det er pga. de negative marginer...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-05-07 12:15

tidemann wrote:
> Det var heller ikke meningen!
> Mit største problem er, (har jeg i mellemtiden tænkt på) at siden er
> lavet til at skulle være centreret, altså med negative marginer. Og
> så er det ikke nemt at beregen x og y.

Du behøver da ikke bruge negative margener, bare fordi du vil have siden
centreret vandret. Det kan gøres med margin:auto

http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp?id=fpx

Hvis du så samtidig sætter position:relative på din menu, har du et
referencepunkt, som du kan bruge til at placere dine undermenuer efter.

Dit menuproblem kan du klare ved at bruge samme menu fra Martin Hintzmann,
som jeg har brugt. Jeg har ledt efter adressen, men har ikke kunnet genfinde
den. Måske Martin eller en anden kan oplyse det - eller du kan måske selv
støve den op på http://hintzmann.dk .

Jørgen Farum Jensen har en menu noget lignende. De kan begge css-styles, så
det ser ud præcis som du ønsker.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 27-05-07 15:42

> [...]
> Ja det var mere logisk, så jeg må nok finde en anden menu.

> Tror det er pga. de negative marginer...

Sjov effekt - hvis det ikke lige var fordi det er irriterende... Undermenuerne popper op fuldstændigt
uforudseeligt, hvis man ændrer vinduets størrelse.
Som jeg læste teksten, skulle det være i forhold til "forældremenuen" - men det er da i hvert fald ikke
tilfældet. ;>)

Det kan godt være at det er pga. de negative margins.
HTML - og browserne - har den forunderlige egenskab at de kan formattere teksten.
Pak det hele ind i en <div> med text-align : center enten som style eller via css - når du nu har
besluttet kun at bruge 1/4 af skærmen.

Idéen om at finde en anden menu, ville jeg forfælge.
Og et lille hint : selvgjort er velgjort - for en stor del fordi man så har ret gode muligheder for,
selv at forstå hvad der foregår, og dermed finde og udbedre fejl/mangler.
Og det er ikke så svært - Jørgens sider forklarer tingene fint, så vidt jeg har set, og giver brugbare
resultater.

feks. http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/

Fra : tidemann

Dato : 27-05-07 16:46

Birger Sørensen wrote:
> [...]

> Som jeg læste teksten, skulle det være i forhold til "forældremenuen" -
> men det er da i hvert fald ikke tilfældet. ;>)

Næh, det troede jeg også i starten.

> [...]
> Pak det hele ind i en <div> med text-align : center enten som style eller
> via css - når du nu har besluttet kun at bruge 1/4 af skærmen.

Det kan jeg ikke finde ud af! Den shop er så omfattende, og jeg har ikke helt fundet ud af hvordan
tingene virker, og hvorfor. Jeg har ikke helt styr på php :( og aner ikke hvor jeg skal sætte den
div ind.....

> [...]
> Og det er ikke så svært - Jørgens sider forklarer tingene fint, så vidt
> jeg har set, og giver brugbare resultater.

Jeg har ikke som sådan problemer med menuer, ikke på mine hjemmesider, men i shoppen er det ikke til
at gennemskue.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 28-05-07 11:35

> [...]
> div ind.....
> Jeg har ikke som sådan problemer med menuer, ikke på mine hjemmesider, men i shoppen er det ikke til

Det ser nu ellers ud til at du har fundet ud af det ;>)

Hold op med at tænke på siden som en shop. Det er blot en hjemmeside.
I bedste fald er det udstillingsvinduet i shoppen. Det der gør den til en shop, er alt det der er
bagved - og det har ikke ret meget med hjemmesider eller HTML at gøre.

Hvis jeg må ha' lov til at komme med et par kommentarer - ideer til hvordan du kan gøre det lidt
nemmere for dig selv:
Din kode er temmelig rodet. Der er stylesheets og javascript rodet ind i HTML koden.
Et HTML document er bygget op i afdelinger:
<head>
</head>
I <body> skal være de elementer du vil have vist på siden.
I <head> skal alt det andet - stylesheets, scripting bl.a.
Det gør det nemmere (og hurtigere) for browseren, at oversætte koderne til det der skal vises, det gør
det nemmere for dig at rette og finde fejl - og det gør det nemmere for andre at hjælpe dig.
Du bygger siden med tabel - det kan gøres med <div> i stedet, hvilket vil gøre den nemmere at arbejde
med, og mere overskuelig. Tabeller er beregnet til at vise data, ikke til design af sider.

Dine nuværende menuer er svære for brugeren - undermenuen forsvinder inden man får musen over i dem og
kan bruge dem til noget.

Fra : tidemann

Dato : 28-05-07 14:10

Birger Sørensen wrote:
> [...]
> gøre den nemmere at arbejde med, og mere overskuelig. Tabeller er
> beregnet til at vise data, ikke til design af sider.

Alt det du skriver, det ved jeg godt :) og det gør jeg også normalt når jeg laver hjemmesider...

Sådan er OsCommerse bygget op!!
_Og_ det skal jeg ihverttilfald ikke til at lave om

> Dine nuværende menuer er svære for brugeren - undermenuen forsvinder
> inden man får musen over i dem og kan bruge dem til noget.

Stadig? Jeg har insat en ny menu, der er lavet med lister!

Fra : Birger Sørensen

Dato : 29-05-07 13:30

tidemann wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> Alt det du skriver, det ved jeg godt :) og det gør jeg også normalt når jeg laver hjemmesider...

Men den aktuelle side er noget rod... ;>)

> Sådan er OsCommerse bygget op!!
> _Og_ det skal jeg ihverttilfald ikke til at lave om

Som jeg forstår "en shop" er det noget med noget programmering på en server, der tager hånd om
input fra en eller flere sider på nettet, og leverer resultater tilbage, til visning enten som en
del af en eksisterende side, eller et helt nyt dokument.
Kald det OsCommerse eller noget andet.
Der må være nogle programmer der skal kaldes med nogle veldefinere parametre - uanset hvordan
HTML-delen ser ud eller er bygget op, og uanset hvordan parametrene fremskaffes.

Jeg er ikke spor misundelig - det er sjældent nemt at finde rundt i andre menneskers kode!...

Det må - helt principielt - være muligt at få navne på programmer og parametre, og krere sin egen
HTML-interface, der kalder de rigitge programmer med de rigtige parametre...
Ikke at jeg syntes, det er noget du skal kaste dig ud i... ;>)
Hvis OsCommerse er så besværlig, må der være andre der leverer noget brugbart, derude.. Jeg har da
set "shopping-carts" mange steder...

> Stadig? Jeg har insat en ny menu, der er lavet med lister!

Har set det.
Lige nu får jeg en php-fejl.
I går var menuen pænere, og undermenuer dukkede op på de rigtige steder - men 2 ud af 3 gange jeg
forsøgte at pege på et item i en undermenu, forsvandt den...

Fra : tidemann

Dato : 29-05-07 14:21

Birger Sørensen wrote:
> [...]
>
> Det må - helt principielt - være muligt at få navne på programmer og
> parametre, og krere sin egen HTML-interface, der kalder de rigitge

Ja hvis man har energi, kunne man plukke det fra hinanden, og lave sit eget.

> Ikke at jeg syntes, det er noget du skal kaste dig ud i... ;>)

Nope... det bliver jeg _ikke_ betalt for

> Hvis OsCommerse er så besværlig, må der være andre der leverer noget
> brugbart, derude.. Jeg har da set "shopping-carts" mange steder...

Jamen den er sådan set nem nok, jeg er jo bare nybegynder!
Og jeg prøver at installere forskellige ekstra "mods", som kan lave kludder når man øver sig

> Har set det.
> Lige nu får jeg en php-fejl.

Ja, desværre! Jeg har lavet lidt ged i den...

> I går var menuen pænere, og undermenuer dukkede op på de rigtige steder -
> men 2 ud af 3 gange jeg forsøgte at pege på et item i en undermenu,
> forsvandt den...

Vil jeg kigge nærmere på, når jeg får den op at køre igen:

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-05-07 14:16

tidemann wrote:

> Jeg har ikke som sådan problemer med menuer, ikke på mine
> hjemmesider, men i shoppen er det ikke til at gennemskue.

Din menu har - som birger også siger - ikke noget at gøre med, at siden er
en shop. En menu er en menu og er uafhængig af shopfunktionen på sidens
indholdsdel.

Men nu har du da fået din menu til at fungere fornuftigt - hvis ellers
browservinduet er bredt nok.

Da du har defineret den store bredde på siden og den absolutte position med
negative margener, vil det i et vindue på kun 800px i bredden være umuligt
at se mere af menuen end de tre sidste bogstaver i første menupunkt.

Glem alt om at centrere lodret og lav så den vandrette centrering som jeg
har vist det her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp?id=fpx

.... og hvis du definerer fast bredde på siden, bør den ikke overskride
770px. Du kan også vælge at lade sidens bredde være en fast procentandel af
bredden på brugerens browservindue:

http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp?id=fpct

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk