DDR2 RAM - kan det virkelig passe?
Fra : Reno Raines

Dato : 24-05-07 23:56

Hej gruppe

Har netop anskaffet mig et Asus M2A-VM bundkort og opdateret med nyeste
bios. Som RAM har jeg købt 2 x 1024 Mb Kingston DDR2-moduler med koden
KHX6400D2/1G. Problemet er, at bundkortet kun vil køre 667 Mhz og ikke
800 Mhz på rammen. Mine ram-moduller står angiveligt ikke på "Qualified
Vendors List"... Kan det virkelig passe at det ikke kan lade sig gøre?

Stort minus i karakterbogen til asus...

Fra : Hans

Dato : 25-05-07 04:41

Reno Raines wrote:
> [...]
> Mhz og ikke 800 Mhz på rammen. Mine ram-moduller står angiveligt ikke
> på "Qualified Vendors List"... Kan det virkelig passe at det ikke kan
Hvis du nu havde brugt lidt tid på at finde databladet på dine moduler,
ville du finde følgende oplysninger:

"This document describes Kingston's 128M x 64-bit 1GB (1024MB) DDR2-800 CL5
SDRAM
(Synchronous DRAM) memory module, based on sixteen 64M x 8-bit DDR2 FBGA
components.
This module has been tested to run at DDR2 800MHz at low latency timing of
5-5-5-15 at 2.0V. The
SPD is programmed to JEDEC standard latency 667Mhz timing of 5-5-5-15 at
1.8V. This 240-pin
DIMM uses gold contact fingers and requires +1.8V. The electrical and
mechanical specifications
are as follows:"

Det er derfor nødvendigt at indstille hastighed, timings og spænding korrekt
for at få modulerne til at køre 800 MHz.

> Stort minus i karakterbogen til asus...

Det minus kommer du nok til at flytte over i din egen karakterbog.

Hans

Fra : Reno Raines

Dato : 25-05-07 08:11

> [...]
>
> Det er derfor nødvendigt at indstille hastighed, timings og spænding
> korrekt for at få modulerne til at køre 800 MHz.

Point taken, point taken. Det skal dog siges at jeg har manuelt har
prøvet at sætte ram typen til DDR2 800Mhz, hvorefter maskinen crasher og
BIOS reset er nødvendig. Nu vil jeg forsøge at ændre voltage fra auto
til ovennævnte værdi. Så... brugervenlighed.. nej.

MVH

RR

Fra : Reno Raines

Dato : 25-05-07 09:12

Nej, det virker desværre ikke ved 800 MHz selvom jeg øger voltage. Jeg
har ikke mulighed for at definere timinigs i BIOS. Andre forslag?

Fra : Hans

Dato : 25-05-07 17:42

Reno Raines wrote:

> Nej, det virker desværre ikke ved 800 MHz selvom jeg øger voltage. Jeg
> har ikke mulighed for at definere timinigs i BIOS. Andre forslag?

Hvilken CPU bruger du? Single eller dual-core?

Hans

Fra : Reno Raines

Dato : 26-05-07 14:44

> Hvilken CPU bruger du? Single eller dual-core?

Dual-core. Rammen lader angiveligt til at virke nu ved den korrekte
hastighed til trods for indledende fejlmeddelser. Mærkeligt. Må bruge
systemet lidt for at checke stabiliteten.

MVH

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-05-07 19:28

Reno Raines wrote:

> Har netop anskaffet mig et Asus M2A-VM bundkort og opdateret med
> nyeste bios. Som RAM har jeg købt 2 x 1024 Mb Kingston DDR2-moduler
> med koden KHX6400D2/1G.

Hmm i følge Kingston burde det virke?
http://www.ec.kingston.com/ecom/hyperx/modelsinfo.asp?root=&SysID=35927

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Esben

Dato : 27-05-07 12:49

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hmm i følge Kingston burde det virke?
> http://www.ec.kingston.com/ecom/hyperx/modelsinfo.asp?root=&SysID=35927

På den side står der:
"Not all systems or motherboard configurations will operate at these
published specifications. Optimal settings will require the user to manually
set the memory bus speed as well as CAS Latency, RAS to CAS, Row Precharge,
Row Active Delay and possibly the Command Rate and voltage settings. "

--
Esben