Skifte harddisk - vil KUN boote på den eks~
Fra : Morten

Dato : 25-05-07 10:59

Hej

Jeg skal skifte harddisk i min stationære, da den nuværende er ved at stå
af. (Der er kun 1 x 60GB disk som C:)

Problemet er at når jeg sætter en ny disk i og kører Windows XP
installationen, så formatere den og kopiere installationsfilerne over uden
problemer, men den vil efterfølgende ikke boote fra den nye disk. Jeg har
prøvet 3 forskellige diske nu, men alle giver samme problem - den vil ikke
boote, og nogle gange skriver den at der ikker er nogen system-disk i
computeren.

Sætter jeg den gamle disk tilbage i, så booter den uden problemer som altid.

Jeg har brugt samme kabler til alle diskene så det er ikke der fejlen
ligger, og jeg har også checket at de er sat til "Master" som den gamle disk
var.

Nogen ideer?

Fra : Ole C

Dato : 25-05-07 11:31

Morten skrev blandt andet:

> [...]
>
> Jeg har brugt samme kabler til alle diskene så det er ikke der fejlen
> ligger, og jeg har også checket at de er sat til "Master" som den

Har du været en tur forbi BIOS og set om den nye disk er genkendt dér?

--
vh
Ole C.

Fra : Morten

Dato : 25-05-07 11:44

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Har du været en tur forbi BIOS og set om den nye disk er genkendt dér?

Nej, men det må den jo være når jeg godt kan starte windows installationen,
formatere og kopiere installationsfilerne over på den ...

Fra : Kim

Dato : 25-05-07 11:43

On Fri, 25 May 2007 11:59:06 +0200, "Morten"
<REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>ligger, og jeg har også checket at de er sat til "Master" som den gamle disk

Spørg i den rette gruppe : news:dk.edb.hardware.drev

fut : dk.admin.netikette
--
Kim

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-05-07 14:54

> [...]

>prøvet 3 forskellige diske nu, men alle giver samme problem - den vil ikke
>boote, og nogle gange skriver den at der ikker er nogen system-disk i

Vi behøver nok lidt mere information:

Hvor mange harddiske sidder der helt præcist i maskinen ?

Kan det være noget med LBA-48 understøttelse - dvs kan både BIOS og
Windows Installations programmet genkende de(n) nye harddisk, eller
'se' de kun de første ca 128 GB af de(n) nye disk(e) ??

<mlr>

Fra : Morten

Dato : 25-05-07 16:19

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse

> Hvor mange harddiske sidder der helt præcist i maskinen ?

"...(Der er kun 1 x 60GB disk som C:)..."

> Kan det være noget med LBA-48 understøttelse - dvs kan både BIOS og
> Windows Installations programmet genkende de(n) nye harddisk, eller
> 'se' de kun de første ca 128 GB af de(n) nye disk(e) ??

Jeg har prøvet:
20 GB disk - den kunne se 20 GB men ikke boote
80 GB disk - den kuune se 20 GB men ikke boote
200 GB disk - den kunne se 128 GB men ikke boote

Dette gælder både for bios og Win XP Installation

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-05-07 17:09

On Fri, 25 May 2007 17:18:30 +0200, "Morten"
<FJERN_post@simonsen.mail.dk> wrote:

> [...]

>80 GB disk - den kuune se 20 GB men ikke boote
>200 GB disk - den kunne se 128 GB men ikke boote
>
>Dette gælder både for bios og Win XP Installation

Din BIOS mangler LBA-48 understøttelse, og så kan computeren maksimalt
arbejde med 128 GB...

Den kan måske løses med en BIOS opgradering - Check fabrikantens
hjemmeside for en nyere BIOS....

- - - - -

Men boot problemet må ligge et andet sted...

Du er 100 % sikker på at den nye disk placeres som master på det
første IDE kabel / controller ?!

Men så kan der nærmest kun være een forklaring: Du har aktiveret Virus
beskyttelse i din BIOS. Det forhindrer nemlig at operativsystem og
installationsprogrammet kan skrive til harddiskens systemområder
inklusive boot sektoren...

Og hvis windows installations programmet ikke kan lave en boot sektor,
så kan disken selvfølgelig ikke boot'e...

Check din BIOS og deaktiver AntiVirus funktionen !!

<mlr>

Fra : LarsS

Dato : 25-05-07 23:37

Morten skrev:

> [...]
> ligger, og jeg har også checket at de er sat til "Master" som den gamle disk

Kan det tænkes at den nye HD ikke er sat "aktiv" (altså at XP
installationen ikke sætter den til at være "aktiv" = bootbar)?
(lissom når man i gamle dage med Fdisk oprettede partition
(-er) og satte primær partition aktiv og tilsidst formaterede)

/LarS