Andet multimedie
bentjuul 3670
PDF, print & InDesign
Fra : Morten Lind

Dato : 26-05-07 06:06

Hej alle

Jeg er gået lidt død i en printopgave.

Jeg gik fra InDesign 2 til CS2 i november sidste år og mangler derfor
noget erfaring.(Fritidsarbejde).

Jeg er nu stødt på en udfordring, jeg (lige nu) ikke kan gennemskue.

Jeg laver en simpel folder(4xA5). Jeg har gjort det mange gange
tidligere.

Den skal PDF´es.

Det kan jeg gøre i InDesigns udskriftsmenu, hvor jeg kan printe til
Adobe PDF(7 + 8), til post-script og til min trykmaskine.

Første mulighed genererer en færdig PDF, som er perfekt(i opsætningen).

Anden mulighed PDF´er jeg gennem Distiller, som også laver en
opsætningsperfekt PDF.

Disse to udgaver driller mig. Når jeg trykker dem flytter opsætningen
1cm. til højre(fysisk på papiret), og jeg er aldrig stødt på sådan noget
tidligere.

Så tror jeg, det er printeren.

_Men_ - tredie mulighed, at trykke direkte fra InDesign(uden at PDF´e)
til printeren virker perfekt - alting står på papiret, hvor det skal.

Det gør det også på skærmen i begge PDF´er, men de tilter, når jeg
trykker.

Har nogle af Jer en idé om, hvor jeg skal fejlsøge, eller er der noget
fundamentalt anderledes i InDesign CS2 i forhold til InDesign 2?

Tidligere har jeg EPS´et og distilleret, men den metode laver mine
opslag om til enkelte sider - ét opslag bliver til to EPS´er.

At eksportere til PDF giver samme resultat som de to først skitserede
muligheder.

Mac OS X, 10.4.9
KonicaMinolta 2350(PS og netværk)
InDesign CS2, v.4.0.5

Jeg håber, jeg har forklaret mig ordenligt og takker på forhånd.

M.

Fra : Niels

Dato : 26-05-07 18:53

> At eksportere til PDF giver samme resultat som de to først skitserede
> muligheder.

Du har en fjerde (eller femte?) mulighed:
"Adobe PDF Presets" fra File-menuen. Har du prøvet den? Den gør det
hele meget nemmere!

--
Niels

Fra : Morten Lind

Dato : 27-05-07 03:54

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> Du har en fjerde (eller femte?) mulighed:
> "Adobe PDF Presets" fra File-menuen. Har du prøvet den? Den gør det
> hele meget nemmere!
>
> --
> Niels

Ja, tak - den producerer også en perfekt PDF, men ved tryk driller den
som de andre muligheder. Den ene af to modstående sider bliver flyttet
1cm. væk fra kanten af papiret?

M.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-05-07 09:46

Morten Lind skrev:

> Ja, tak - den producerer også en perfekt PDF, men ved tryk driller den
> som de andre muligheder. Den ene af to modstående sider bliver flyttet
> 1cm. væk fra kanten af papiret?

Hvis PDF'en står perfekt på skærmen, så er det ikke InDesign den er gal
med, eller dine PDF-indstillinger dér. Tjek i stedet dine indstillinger
for udskrift i Acrobat Reader, for den står nemlig som standard til at
rotere og centrerer indholdet på papiret.

Mens du er i Acrobat Reader vælger du "Udskriv..." og kigger først ud
for "Sideskalering" som skal stå til "Ingen". Derefter ser du nedenunder
hvor der står "Auto-roter og centrer", som skal være slået fra.

Du kan se i det lille eksempel til højre, hvordan det vil ændre
udskriften af siden. Prøv f.eks. at slå til og fra mens du kigger der.

Jeg håber det løser problemet.

--
Michael Rasmussen
»If you don't fail at least 90 percent of the time,